Mrt-24: De Rekenkamer van Waarde

Onlangs is er een ‘nieuw’ TV-programma bij gekomen; De Rekenkamer. En echt nieuw vind ik het niet. De aanpak is vrijwel gelijk aan die van ‘De Keuringsdienst van Waarde’. Dat programma bestaat al een aantal jaren en heeft ooit een uitstapje gemaakt met ‘De Slag om Brussel‘. Ook mooie TV, die gebaseerd is op een doorvragend team van (jonge) mensen. Die mensen gaan vervolgens bij fabrieken, bestuurders, laboratoria en bijvoorbeeld boeren langs. Bij de Slag om Brussel ging het over de werkwijze van de EU en en de deelnemende landen. Bij de Keuringsdienst van Waarde gaat het vaak om voedsel, gezondheid en milieu. Bij de Rekenkamer is de prijs een uitgangspunt.


Wat kost iets nu precies. De eerste uitzending over de kosten van een kat sprak me erg aan. Ruwweg komt een gemiddelde kat in een gemiddeld huishouden op 50 euro per maand. Daar zit natuurlijk kattenvoer in, maar ook de kattengrit voor de kattenbak en kosten van een dierenarts. Sommige mensen gaan verder en begraven hun kat, waarbij de grafrechten voor jaren worden afgekocht. Die laatste kattenbezitter steekt duidelijk meer geld in zijn of haar kat.

Wij hadden 15 jaar een lapjespoes. Het beest kwam zelf aanlopen, we hebben er dus niets voor betaald. Vervolgens normaal voer, waarbij onze kat best pietluttig was. Huismerken waren er toen nog niet, maar onze kat had besliste het verschil gemerkt. Dure bende als Sheeba was er evenmin, dus viel het met het voer wel mee. Verder poepte de kat netjes bij de buren in de tuin en later heeft ze een spuitje gekregen. Daarmee schat ik onze kat onder de omstandigheden en prijzen van nu op circa 30 euro per maand. Het dubbele van mijn ADSL-abonnement.

Toen ik dat zag moest ik aan hondenbezitters denken. Naar mijn gevoel is een hond, afhankelijk van het type, nog wat duurder. De aanschafprijs is hoger en ze gaan maar een jaar of 10 mee. Zonder flink te rekenen zou ik een bedrag van 40 tot 100 euro per maand niet vreemd vinden. Van de mensen die ik ken die moeilijk rond kunnen komen, valt me op dat ze wel heel vaak een hond (soms 2) hebben en daar mag absoluut niet op bezuinigd worden.

Een volgende uitzending ging over roken, maar die heb ik nog niet bekeken. Dat rookverhaal komt me een beetje de strot uit. Nee, dan die van de prijsverschillen van vliegtickets. Daar ben ik erg bekend mee. Op dienstreizen haalde we slimme trucs uit, waardoor de service gelijk bleef, maar de prijs nog maar 1/3 de was. Als ik zin heb log ik daar nog eens over. In elk geval is het systeem ‘wat de gek er voor geeft’ en niet wat de kosten zijn plus wat winst. Het doet wat denken aan de kamerprijzen in een hotel. Ook die zien de uitbaters liever gevuld en als het moet met klanten die wat minder betalen.

En er was een aardige uitzending over cartidges van printers. De inkt via de normale manier verkocht is zo’n 2500 euro de liter. Ga jezelf bijvullen, dan betaal je nog maar 1/10de. Je krijgt dus de printer bij de eerste cartridges cadeaau, in de hoop dat zij later binnenlopen op de navullingen. Er werd terecht gewezen op de scheermesjes van Gillette die een vergelijkbare aanpak kent. Zelf koop ik gewoon een nieuwe Philishave. Die is goedkoper dan het vervangen van de 3 versleten scheerkoppen. Wat niet behandeld werd was het afdrukken van foto’s. Dat is pas echt duur. Die vreten inkt. Een afdruk van 10 bij 15 cm komt al snel op een euro aan inkt en speciaal papier. De Hema (en wie niet) leveren 5 afdrukken voor die prijs.

Inmiddels is de Keuringsdienst van Waarde ook weer begonnen aan een nieuw seizoen. Net eentje gezien over afbreekbaar plastic dat gecomposteerd kan worden. Dat wil zeggen, dat kan het wel, maar het gebeurt niet. Een machine in de compostfabriek zeeft die grote dingen er uit en ze komen op de band, die uitendelijk naar de verbrandingsoven voert. Zonde als je bedenkt dat er voedsel (mais) voor nodig is om dit soort plastic te maken. En zulke rarigheid drijft uiteindelijk de voedselprijzen op en vergroot de armoede.

Dergelijke verpakkingen zitten tegenwoordig om bananen. Pure onzin. Vandaag had ik daar nog geen last van. Ik plak de prijssticker direct op de banaan. Met uien doe ik dat ook. Maar nog even en die uien en bananen kan ik niet meer los kopen. Volgens de leverancier wil de klant dat zoiets verpakt wordt. Mij is dat nooit gevraagd, dan zou de uitkomst duidelijk anders zijn.

In elk geval wel mooie TV. Ik zit er niet mee dat de Rekenkamer een soort gerecyclede Keuringsdienst van Waarde is. Er is niets mis met het kopieren van iets goeds. Ik vraag me nog wel af of de Keuringsdienst van Waarde dit concept zelf bedacht heeft of dat er al zoiets bestond in het buitenland. Zelf heb ik iets dergelijks nog niet buiten Nederland gezien en ook een rondje youtuben en wikipediëren leverde nog niets op.

(Bij de player van de omroep is het beter om Silverlight te kiezen. Die uitzendingen zien er veel beter uit. Ze nemen de dubbele hoeveelheid bandbreedte, maar een normale internetverbinding moet dit goed kunnen trekken. Rechts zit een optie ‘Meer afleveringen’, waar je makkelijk kunt kiezen voor eerdere afleveringen.)

Geplaatst op 2011-03-24, in Milieumatig, RTV-matig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Die hele verpakkingsindustrie moeten ze eens op de shop nemen. Appels, per zes verpakt, in een kartonnetje met plastic erom heen, dat is toch ook van de zotte. Terwijl ernaast de onverpakte liggen, die de helft goedkoper zijn… En toch worden ze gekocht. de consument kijkt ook niet uit.

  2. Hihi, het is pas dankzij jouw stukje dat ik begrijp dat ik naar een ànder programma heb gekeken dan naar de KvW, toen ik het “wat kost een Huiskat?”-item zag :-)
    Er is trouwens al voer van 16 à 17 cent per 100grams bakje, onze katten vinden het heerlijk. Dan ben je beslist goedkoper uit dan die 30 euro per maand. (Ook met het overige voer trouwens, dat kost zo’n 60 cent per 400grams blik.)
    Dat van dat afbreekbaar plastic, hoorde ik ook van Edwin, die had die uitzending ook gezien. ik begrijp niet dat ze de grotere dingen niet gewoon vermalen en meecomposteren.

  3. @Jolie: Ik xi dat je tegenwoordig Safari 5 hebt. Lukt het daar goed mee om die Uitzendinggemistprogramma’s te bekijken?
    Over die kattenkosten: Het gaat om gemiddeldes. Wat ze goed lieten zien is dat de kosten van voer maar ongeveer een kwart van de totale kosten zijn. Die andere (vaak eenmalige) kosten als hardware (krabpalen, kattenbak, reiskoffer en speeltjes) maar ook de kosten van een dierenarts worden vaak vergeten.
    Onze kat krabte gewoon aan de stoelen, had geen kattenbak en is 2 x in de boodschappentas naar de dierenarts geweest. De eerste keer om te bepalen dat er niets aan te doen was en de 2de keer voor een spuitje. Tegenwoordig wordt je als huisdierbezitter aangeklaagd als je zo barbaars met huisdieren omgaat. :-)
    Dat van dat plastic begrijp ik wel. Er wordt nog altijd teveel verkeerde rommel in de GFT-bak gekieperd. Dus bedenken GFT-verwerkers een scheidingsmethode om er ijzer (met magneten) en plastic (door wind) uit de vuilstroom te halen. Dat bioplastic wordt niet door de klant fijn aangeleverd en waait er dus net als gewoon plastic uit.
    Als het rendabel wordt om daar een machine voor aan te schaffen die dat plastic weet te scheiden van fout plastic en andere rommel, dan komt die er wel. Maar dan is er ook een vermaalmachine nodig om het op de juiste manier in de GFT-stroom terug te plaatsen. Vooral die plastic van bioplatsic scheidmachine is niet eenvoudig en verdient zichzelf op dit moment nog niet terug. Dus voeren ze het af naar de verbrandingsoven.

  4. @Sjoerd: Dat klopt. De klant beplaalt het meeste door haar aanschafgedrag. Het rare is dat veel verpakt spul juist goedkoper is. Die verpakking is niet bedacht op wat de klant wenst, maar op hoe zij hun spullen goed in de verpakking krijgen. Ik zou flinke belasting zetten op verpakkingsmateriaal, zodat er minder verpakkingen komen en er dus minder vuil is te verwerken. Met zo’n belasting kunnen vervolgens de reinigingsrechten wat zakken.
    Idem voor dat kattengrit. Ik begreep dat de niet-kattenhebbers op die manier 20 euro per jaar meebetalen aan katten. Of dat zo is hangt bijvoorbeeld af van de belasting op kattengrit. Stop in de aanschafprijs ook de afvalverwerkingskosten en dat probleem is ook opgelost.

  5. Ik heb erover gelezen in de gids meen ik; de rekenkamer. Het leek me niet zo interessant eigenlijk. Wat moet je met die info verder. Ik heb 4 katten dus ik zou 200,= per maand kwijt zijn? Geen idee, het lijkt me nogal hoog, maar 2 van de 4 eten graag van die dure zakjes, de andere 2 zetten daar geen bek op. En ja ze zijn pas allemaal gecastreerd, dat hakt er meteen wel in.
    Ik zeg altijd; geld moet rollen :)
    Waar ik me wel aan stoor zijn al die dubbele verpakkingen tegenwoordig, ik doe ook bij voorkeur alles los tot (modderige) winterwortels aan toe, daar zijn ze bij de kassa niet altijd blij mee :p

  6. @Margreet: Die winterwortels moet je schoonmaken voordat je ze weegt. Even een borsteltje mee naar de winkel nemen. Betaal je dus niet voor die modder, blijft de prijssticker beter plakken en blijft de kassa mooi schoon. :-)
    Naar mijn indruk moet het zo zijn dat de prijs per huisdier zakt als je er meer hebt. Simpelweg omdat je niet voor elke kat een aparte kattenbak koopt.
    Dat een hobby als huisdieren wat mag kosten betwist ik niet, en dat deden ze ook niet in dat programma. Het is alleen zo dat veel kosten weggewimpeld worden met: ‘Ik heb een huisdier en dan moet je er ook netjes mee omgaan’. Bekende dooddoener van de auto, waar de brandstofkosten maar een kwart van de totale kosten zijn. Reclamemakers en dierenartsen weten dat ook en maken daar misbruik van.
    Als je het allemaal kan betalen dan is er weinig aan de hand. Toch denk ik dat een AOWster met een flinke hond een aardige poot wordt uitgedraaid zonder dat zij dit zelf goed in de gaten heeft.

  7. Ik haal de lelijke bladeren wel altijd van de andijvie af :)
    De kattenbak wordt hier zelden gebruikt en ik heb van die milieuvriendelijke korrels die samenklonteren, zeer zuinig in gebruik.
    ja met een huisdier wordt erg ‘netjes'(lees overdreven) omgegaan soms. Dit in tegenstelling tot de dieren die men eet.
    Zelf nadenken is altijd het beste, ik heb lange tijd in de bijstand gezeten en had toen ook een tijd 4 katten, dan koop je idd minder duur voer en dat is ook prima.

  8. @Margreet: Ik probeerde net bij jouw te reageren, maar dat heb ik opgegeven. Van blogspot ben ik wel gewend dat je 5 x op plaatsen moet drukken eer ie een reactie accepteerd. Maar bij jouw kwam na de 5de keer een verificatiecode en na dat ingevuld te hebben en weer op plaatsen te drukken was mijn reactie compleet verdwenen. En dan houdt het voor mij op.
    In het kort kwam mijn reactie er op neer dat zowel ASN als Triodos vooral in verweggistan beleggen. En dat is oncontroleerbaar voor hen en voor mij. Als antiglobalist heb ik dus maar voor ABN-fondsen in Europa en Nederland gekozen. Naar mijn indruk is de kans groot dat een islamitische bank beter omgaat met mensen, dieren en het milieu.

  9. Is het zo erg :( Ik zal nazien of ik wat kan veranderen.
    Ze beleggen toch ook in eigen land, zie de link. Natuurlijk is het wel zo dat in arme landen meer hulp nodig is, ik meen dat daar toch wel controle op is.

  10. De verificatiecode is er nu af, was ik vergeten uit te schakelen blijkbaar.

  11. Ik zie nogal wat off topic over banken.
    Ik heb mijn spaargeld voor het grootste deel bij de ASN; ik heb daar toch wel enig vertrouwen in, en ik heb niet iets principieels tegen beleggen in het buitenland.
    Mijn betaalrekening heb ik bij ING.
    Ik heb vorig jaar geprobeerd of ik kon overstappen naar de ASN-betaalrekening.
    Ik heb bij de ING ook een creditcard, gekoppeld aan mijn rekening.
    Ik heb daarom eerst geprobeerd de VISA creditcard, via de ASN-bank, aan te vragen.
    Maar die wordt me geweigerd: te laag maandelijks inkomen.
    Ik wil niet zonder creditcard zijn; ik gebruik hem niet veel, maar het gebruik dat ik ervan maak wil ik niet missen.
    Na even nadenken herinnerde ik me dat ik de creditcard bij de ING had gekregen toen mijn inkomen iets hoger was, omdat ik een halfwezenuitkering erbij kreeg voor mijn kinderen. Dat bracht me toen denk ik net over de grens. Tot nu toe heb ik elke twee jaar gewoon een nieuwe gekregen.
    In feite is het in mijn huidige situatie (lager inkomen, maar door omstandigheden een aardige spaarpot) meer verantwoord om mij een creditcard toe te staan dan toen.
    Maar de hoogte van mijn spaargeld wordt niet genoeg bevonden door degenen die daar over gaan.
    Maar ach, de ING heeft niet veel aan mijn betaalrekening; altijd weinig geld erop, en betalingen met de creditcard altijd meteen afgelost: daar vangen ze ook geen rente op.

  12. Ik heb thuis bijna alles van afbreekbaar plastic. Ik ben daar fel op tegen.
    Zo is van elke PVC tuinstoel tenminste één poot afgebroken. Daarmee wordt het “lekker in de tuin zitten” een erg vermoeiende aangelegenheid, dan kan ik je wel vertellen!

  13. @Trijntje: Die discussie misstond niet onder dit onderwerp. Misschien gaat die Rekendienst eerweeks het beleggingsgedrag van banken doorlichten. :-)
    Ik kon weer bij Margreet reageren. Het is beter om daar die discussie te vervolgen. Zag dat je dat al gedaan hebt.

  14. @Fruttekoek: Waarschijnlijk heb je dat allemaal tegen afbraakprijzen aangeschaft.

  15. Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Hier in Duitsland is het echt heel extreem met afval scheiden, dus je zou ook verwachten dat er nagedacht werd over verpakkingen. Niet dus. Ik ben heel erg voor het milieu en afval scheiden, maar als de kiwis in een plastic bak de helft kosten van de losse is het jammer dan.

  16. @Natascha: Klopt, ik koop dan ook geen kiwi’s. *pitjeszooi* :-)
    Men moet ook niet te spastisch doen over vuilverbranden. Hier hebben we een prima vuilverbrandingsoven die stroom en stoom levert aan wat bedrijventerreinen. Platic is een goede brandsof en levert dus besparing op van aardolie of steenkool, die daardoor in de grond kunnen blijven.

  17. Ik heb afgelopen vrijdag toevallig de Rekenkamer over water gezien. Van eerdere afleveringen was het er niet van gekomen om ze te zien. Je hoort inderdaad nog eens wat…

  18. @Gerrit: Dat waterverhaal kende ik al en is op een andere manier bij de Keuringsdienst van Waarde behandeld.
    Ik zit met die grote hoeveelheden voor het maken van een kilo vlees. Er zal best zoveel water in een koe gaan, maar die piest en zweet het weer net zo hard uit. Dat water wordt dus niet omgezet, zoals steenkool in CO2, en het wordt ook niet echt aan de wereld onttrokken. Op die manier kan je ook redeneren dat een waterkrachtcentrale water verbruikt of een windmolen lucht.
    Zelf eet ik overigens weinig vlees, waarvan het meeste kip. Voor die kippen niet zo leuk, maar voor het milieu wel.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

