Apr-12: Stationsstalling-Enquête

Zo’n 40% van de treinreizigers gebruikt de fiets als voor- en of natransport. In Alkmaar is dat zelfs wat meer. Dit percentage is de laatste jaren flink gestegen. Toch zijn er erg veel klachten over de stallingen bij de stations. Degene die dat op moeten lossen zijn de spoorwegen en gemeente, waarbij de Fietsersbond voor de belangen van de fietsers opkomt. Zelf ben ik actief voor de Fietsersbond, maar ik loop naar het station. De kleine tijdwinst op de fiets verhoudt zich niet tot de kans dat ie wordt gestolen of dat ik ervoor moet betalen bij de bewaakte stalling.

Die 3 partijen hebben daar allemaal ideeën over, maar het mag niet teveel kosten. Dwz je kan een luxe stalling bouwen, met veel personeel die meteen de fiets aanneemt en er zorg voor draagt tot je weer terug komt. Zoiets gaat zo’n 5 of meer euro per dag kosten en maar weinig treinreizigers hebben dat er voor over.

Je kan ook niets doen. Iedereen kwakt zijn fiets maar ergens neer. Er gaan veel fietsen stuk en er worden veel fietsen gestolen. In dat geval gaat de NS klanten missen: ‘Dan maar liever geen trein en neem ik wel de auto.’ Andere treinreizigers die de bus nemen of te voet komen hebben ook hinder van de fietsen en laten de trein om die reden ook wat vaker links liggen.

En tussen die 2 uitersten zijn erg veel mogelijkheden. Nou bedenken die beleidsmakers die mogelijkheden zelf. Ze kijken bij andere gemeentes waar het beter gaat en geloven de mooie praatjes van de rekkenmakers. Ik mis daarbij de wens van de treinreizigers zelf. Wat is voor een treinreiziger belangrijk om voor de trein te kiezen. Niet iedereen kan naast een station wonen en een fiets is in veel gevallen een flexibele uitkomst. Gaat snel, je hoeft er niet op te wachten. Neemt minder ruimte dan busperrons en autoparkeerplaatsen. Maar wil je dan wel met je fiets in een wachtrij bij de bewaakte stalling staan voor een kaartje? En hoeveel heb je voor een kaartje over?

Mij viel op dat droogstaan erg gewaardeerd wordt. Hier zijn stallingen in Heerhugowaard en Alkmaar-Noord vernieuwd met betere rekken. Bij die rekken hoorden ook afdakjes, maar daar was geen geld meer voor. Gevolg het oude golfblikkendak op tepelhoogte is verdwenen en de Fietsersbond krijgt klachten over het het stallen in de regen.

Hierboven de nieuwe dakjes met geïntegreerde verlichting bij station Heiloo. Die bleken zo duur dat ze hieronder boven de rekken bij Alkmaar Centraal aan de noordkant niet zijn geplaatst:

Een ander bekend fenomeen is het stallen tot liefst in de trein. Dwz als de stalling te ver weg is, dan worden fietsen tot op de perrons aan hekken gebonden. Elke meter lopen is er immers 1 te veel. Daar is een oplossing voor met bovenrekken. De nieuwe hebben een soort veer, waardoor je weinig kracht moet gebruiken om je fiets in een bovenrek te zetten. Bij station Castricum staan wat van deze bovenrekken, maar ze staan ver van de perrons en zijn vrijwel altijd leeg.

Hieronder een soort onderzoekje. Gewoon bij het reageren aangeven of je:
1. Wel of
2. niet met de fiets naar het station gaat of
3. wilt gaan als het op stalgebied beter wordt.

Daarna wat je belangerijker vind:
A. Droog
B. Bewaakt
C. Goed rek (waar je je fiets met slot aan vast kan zetten)
D. Dicht bij perrons (dan maar een bovenrek)
E. Goed verlicht
F. Voldoende ruimte (actief opruimbeleid)
G. Iets anders, vul zelf aan.
(Dus de volgorde aangeven als bijvoorbeeld: DEACBF)

En dan nog wat speciale bewakingsvragen:
B1. Bewaakt zoals nu met personeel en kaartjes voor 1,20 euro per dag vind ik prima of
B2. Bewaakt met veel minder personeel die gebruik maakt van camera’s en niet met kaartjes werkt (gratis)
B3. Ik ga dagelijks en heb liever een afsluitbare fietskluis voor 100 euro per jaar.
B4: Voor mij hoeft dat bewaken niet.

En nog vraag over de bovenrekken:
D1. Bichtbij is zo belangrijk dat ik een bovenrek wil gebruiken of
D2. Bij bovenrekken zet ik mijn fiets wel wat verder van het perron waar nog een leeg onderrek is.

Deze enquête blijft ongeveer 3 maanden staan. Allerlei opmerkingen en aanvullingen zijn van harte welkom. Zoals: ‘ik gebruik station Rottum-Oost en vind de stalling daar prima/waardeloos.’ en/of ‘ de stalling van bijvoorbeeld Zutphen vind ik erg goed.’ En belangrijk: geef aan hoe je er zelf over denkt. Dus denk niet voor anderen, dat gebeurt al teveel.

Geplaatst op 2011-04-12, in Fietsen, Kiesmatig, OV-matig. Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Ik ga in Marburg nooit met de fiets naar het station. Er loopt daar veel steelzaam tuig rond en er is geen veilige stalling. Voor mij is het ontbreken daarvan een reden om nog minder met de trein te gaan dan ik al doe.

  2. Ik woon tegenwoordig zo ver van een station dat ik eerst met de bus ga. Maar ik heb wel een stomme ervaring met een vouwfiets op station Leeuwarden, toen ik daar nog in de buurt woonde.
    Ik had hem netjes en op slot in een fietsenstandaard gezet maar toen ik terugkwam zag ik nog net dat ze mijn fiets afvoerden, ze hadden mijn kettingslot geknipt. Nee geen dieven, maar de politie! Ze waren bezig alle fietsen die niet in de rekken stonden weg te halen. Ik vertelde dat ik mijn fiets toch echt in een rek had gezet, ze geloofden me niet. Ik had geluk, hoefde geen boete te betalen om mijn fiets terug te krijgen, ik was net op tijd dus. Mijn slot vergoedden ze niet. Ik was goed chagrijnig.
    Ik zou de voorkeur hebben voor een bewaakte stalling onder dak. B1

  3. 1. ADFECB B4 B2 D2 Ik heb nog nooit een bovenrek geprobeerd. Die zijn ook onoverdekt op de Laan van NOI? Ik zag wel laatst een man hem gebruiken en toen dacht ik, dat ga ik ook eens proberen als ik weinig haast heb….met de OV-chipkaart kun je nog weer later van huis… misschien morgen iets eerder van huis.

  4. Ik ga meestal per fiets naar station Ede-Wageningen.
    Er zijn rekken waar je je fiets goed aan vast kunt maken, maar helaas zonder de dakjes, die er volgens mij eigenlijk bijhoren: dezelfde rekken hebben in Driebergen-Zeist wel dakjes. Dat zou zeker mijn voorkeur hebben, ik doe nu een dekje over mijn zadel bij regenweer.
    Als ik mijn fiets voor twee of drie dagen stal, dan zet ik hem in de geautomatiseerde stalling, betaling met chipkaart.
    Er is ook wel een echte bewaakte stalling, maar daarvan zijn de openingstijden veel beperkter; ik wil niet het risico lopen om zo laat terug te komen dat ik mijn fiets daar niet meer op kan halen.
    (Bij station Ede Centrum kun je helemaal niet op redelijke afstand legaal fietsen stallen; dit even tussendoor; dat is de Fietsersbond Ede al lang een doorn in het oog).
    Ik zet mijn fiets in het rek dat redelijk ver van het station is; daar is meestal nog plaats (ongeveer de laatste vrije plaats, die ik dan inpik) en die een of twee minuten extra lopen vind ik geen probleem.
    Bewaking vind ik vooral belangrijk bij overnachting. Overdag is vastmaken van de fiets aan het rek meestal wel voldoende beveiliging; er is in 14 jaar één keer daar een fiets gestolen van één van mijn dochters.
    De stallingen bij Ede-Wageningen zijn meestal helemaal vol overdag. De chipstalling is lang niet zo vol als vroeger de bewaakte stalling.
    De bewaakte stalling, met de korte openingstijden gebruik ik nooit, dus daar kan ik niets over zeggen.
    Dan nog even de letters:
    1.
    CEFABD
    B1; maar met de chipstalling heb ik zelf geen probleem. Als ik dagelijks zou gaan, dan zou ik misschien een fietskluis nemen.
    D2; ik weet eerlijk gezegd niet of ik goed om zou kunnen gaan met zo’n veer; tillen is voor mij geen optie, en een klein eindje lopen vind ik geen probleem.

  5. @Trijntje: Goed punt van die openingstijden. Ook dat hangt van het beschikbare geld af. De 2 stationsstallingen in Alkmaar zijn tot na de laatste trein open. Naar mijn indruk houdt dat in dat er tussen 19 en 23 uur flink uit de neus wordt gepeuterd. In Heerhugowaard ging de stalling al om een uur of 8 ’s avonds dicht, dat is nu tot 22:30. In het weekend is ie ook dicht.
    Een week terug sprak ik een man op het station van Zaandam. Omdat hij laat terug kwam kon zijn dure racefiets niet in de stalling. En nu waws ie dus gestolen. En als iemand maar heel incidenteel met de trein gaat, dan is dat erg zuur.

  6. Voor mij werkt de oplossing met de fiets niet. Daarvoor moet ik te ver fietsen. Zou dat wel zo zijn kies ik toch voor een droge fiets. 2 ABCDEF B2314….

  7. Die automatische stalling bij Ede-Wageningen is te gebruiken vanaf een kwartier voor vertrek van de eerste trein tot een kwartier na aankomst van de laatste trein.
    Ik weet nog steeds niet of het goed geregeld is als de laatste trein te laat binnenkomt.
    Als ik langer dan vier dagen wegga, dan neem ik de bus, met name omdat ik dan te veel bagage bij me heb om op de fiets mee te kunnen nemen; het nadeel is dat de bus weinig frequent rijdt; wel iets beter sinds Syntus de concessie eind vorig jaar heeft overgenomen.

  8. Ik woon niet op een afstand van een station waardoor ik met de trein zou gaan. Wel heb ik nog herinnerigen aan vroeger in Apeldoorn. Daar waren verschillende fietsenstallingen. Mijn oom stond in één van die en het was altijd leuk om hem te treffen. De stalling koste in die tijd een dubbeltje. Maak daar nu eens 1 euro vijftig van. k zou het er grif voor over hebben. en die belachelijke ‘kluizen kunnen ze wel slopen. Daar zet niemand zijn of haar fiets in. Heeft behoorlijk wat gekost en ze staan op een druk kruispunt waar veel bussen langs komen toch altijd leeg. Leeuwarden Hurdegaryp, afslag Gietsjerk als je eens wilt vieuwen.

  9. Wat betreft die fietskluizen, in Ede heb je ze niet; ik ben er wel langsgelopen op Barneveld Centrum, en daar lijken ze wel gebruikt te worden. En naar ik heb gehoord zijn die in Driebergen-Zeist allemaal verhuurd, maar dat weet ik niet zeker.

  10. Het viel me niet mee. Er is een veer, maar het is toch wel zwaar. De NOI-bovenrekken zijn niet overdekt. Je krijgt er vieze handen van.
    Er was te weinig ruimte beschikbaar met de gestalde fietsen van het overdekte rek om je fiets helemaal parallel in/uit die goot te rollen. Je blokkeert daarom ook het hele pad tussen de fietsenstallingen als je bezig bent.

  11. @Hanscke: De huidige stallingsprijzen zijn 1,20 Euro per dag. Als je vaker stalt is een jaarkaart goedkoper, maar die kost nog altijd 99 euro per jaar (fietskluizen huren kost ook 99 euro per jaar).

  12. @Cohler: Die bovenrekken werken volgens mij alleen goed als ze regelmatig gebruikt worden en droog staan. Probleem is dat mensen ze het laatst gebruiken, dus worden ze minder en ik denk in bepaalde gevallen zelfs te kort gebruikt.
    Die bovenrekken vergen idd een breder gangpad en de fietsen staan ook wat verder uit elkaar om er goed bij te kunnen. Het is dus niet 2 fietsen op de plek van 1, maar 1,5 fietsen op de plek van 1. Als je het al voor elkaar krijgt dat de bovenrekken worden gebruikt.

  13. @Hanscke en Trijntje: Die kluizen nemen meer ruimte per fiets dan een gewoon fietsenrek. Om ze in de kluis te krijgen moeten de deuren stuurbreed zijn. Dat neemt al meer ruimte, omdat bij de gewone rekken de sturen meer in elkaar staan. Daarbij kan een kluis alleen gebruikt worden door iemand die de steutel heeft. Als die persoon een dag niet treinreist, dan blijft de kluis leeg en kan niet iemand anders hem gebruiken.
    Wij hebben ze hier in Alkmaar-Noord aan de zuidkant en in Heiloo. Ik heb begrepen dat ze vrijwel allemaal verhuurd zijn. Voordeel is dat je altijd plek hebt en er 24 uur per etmaal bij kan. De bescherming tegen fietsendiefstal is ook optimaal. Ik weet er niet van dat hier ooit een fiets uit zo’n kluis is gestolen, terwijl er wel eens een uit een bewaakte stalling onrechtmatig wordt meegenomen.

  14. 3, b, b1,D2.
    Deze wensen heb ik overigens ook voor andere plekken.
    We willen soms een plaatsje aandoen,of een markt, maar de fiets veilig opbergen is niet altijd mogelijk.
    Jammer.
    ps
    Ook een wc graag.

  15. In Leiden wordt de stallingscapaciteit fors uitgebreid met boven- en ondergrondse stallingen. Die zijn gratis, met gevolg dat er vrij slordig wordt geparkeerd. Maar duizenden extra plekken lost wel het probleem van de zwerffietsen op.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: