Apr-16: KleerKast-Kontrole

Een paar zaterdagen terug hadden we een familiaal Kerstdiner. Inderdaad een tikkie uitgesteld door alle volle agenda’s. Erg leuk en erg in de rimboe van Zuid-Holland. Om die reden ben ik eerst naar Zaandam getreind, om daar bij een ver familielid in de auto te stappen als meerijder. Ging allemaal goed en was allemaal lekker en gezellig.

Ik wilde het meer over de treinrit terug hebben. Rond half 2 ’s nachts stond ik op het perron in Zaandam te wachten en 50 meter verder vervoegde zich een 4-tal kaalgeschoren klederkasten om in dezelfde sprinter te stappen. Sprinter is een onzinwoord voor een trein die vaak stopt. In de bomvolle boemeltrein kwamen de heren voorbij als ging het om een razzia. Hun uitstraling geeft je als treinreiziger een heerlijk crimineel gevoel.


Dergelijke figuren heb ik wel eerder gezien, maar dan in een intercity. Daar heb je er minder last van, dan lopen er 2 bovenlangs en 2 onderlangs. De sprinters zijn enkeldeks en dus liepen de heren elkaar en de overige treinreizigers flink in de weg. Rond 1 uur gaat zo ongeveer de laatste intercity (met railbemesters) en daarna ben je overgeleverd aan sporadisch rijdende sprinters.

Nou was dit dus zo’n sprinter waarin geen toilet te bekennen is. In de auto van Zuid-Holland-centrum naar Zaandam zat ook geen toilet, en op het Zaanse station vond ik er ook geen. Mijn laatste zeikgelegenheid was dus al een paar uur terug en tijdens het diner stonden we niet bepaald op een droogie. Van enige aandrang was dan ook sprake. Daarbij weet ik er niet van dat er op het ‘hoofdstation’ van Alkmaar een toilet te vinden is.

En eigenlijk wilde ik dat aan de conducteur vragen, zo van: ‘Weet u waar het toilet is op station Alkmaar?’ Bij een normale conducteur of conductrice had ik dat wel gedaan, maar bij deze kleerkasten liet ik dat toch maar uit m’n hoofd. Naast hun kale hoofden, brede schouders met daarop een boksbeugel insigne, had ik ook het vermoeden dat zij voorzien waren van hele korte lontjes. Dat insigne geeft aan dat het BOA’s zijn; Bewust Onbeschonken Ambtenaren, die een bekeuring mogen geven.

Dat toilet was overigens net niet nodig. Het werd dus geen dorre struik bij het Alkmaarse station, maar gewoon (na een kwartiertje lopen) mijn eigen toilet.

Vandaag las ik op de website van de NS dat station Alkmaar wel degelijk een toilet heeft. Dus ben ik even gaan kijken. Op het perron waar ik uitstapte was geen enkele verwijzing te vinden. Dat geldt ook voor de andere perrons. Pas als je uit de tunnel komt en het station verlaat, dan kan je met ogen in je nek zien dat er een WC-verwijzing is. Die wijst naar het oosten. Dan houden de verwijzingen op en kom je met geluk in Hoorn weer zo’n WC-bordje tegen.

Ik gokte het er op dat de oude hoofdingang werd bedoeld. Daar heb je als reiziger niet zoveel te zoeken, tenzij je een duur kaartje van een balière en/of een bos bloemen wilt. Binnen zag ik een 2de WC-bordje, die me naar perron 1 verwees. Dat perron wordt het minste gebruikt, de meeste treinen stoppen op 2 t/m 5. Maar goed ik zag er 2 toiletten, met een muntenautomaat. Dus als ik al gewild had, dan had ik ook een halve euromunt opzak moeten hebben.

Toch denk ik, dat wanneer ik de volgende keer weer ’s nachts word opgescheept met een pleeloze sprinter, ik de NS daarvoor niet ga belonen middels hun muntentoilet. De kans is groter dat ik mooi hun dorre heggen ga bijwateren.

Geplaatst op 2011-04-16, in OV-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 19 reacties.

  1. Tja, je kunt die bij die kleerkasten ook de deur open doen en naar binnen zeiken. Dan zijn het Bewust Ondergezeken Ambtenaren…

  2. Het station Leiden Centraal heeft dan wel een heel mooi toilet, maar dat is ’s nachts niet open voor Bewust Oververhitte Alkmaarders ;-). Dan is de toiletjuffrouw allang bij haar kleerkast in de koffer gedoken.

  3. Ik heb waarschijnlijk steeds geluk: de keren dat ik met de trein reis, zit er ook een WC in, en soms heb ik die nodig gehad ook…

  4. Ik verlang terug naar de trein-wc’s van vroeger, toen alles nog direct op de rails viel.
    Dat heeft er verder niets mee te maken, maar ik denk ik zeg het even.

  5. Het is weer een prachtig stukje Xiwel. Aanvankelijk dacht ik nog even dat het stukje over je kledingkast zou gaan, maar in de 2e alinea werd het me duidelijk :-)
    Ik heb het soort ambtenaar ook nog even opgezocht, dit blijkt de voormalige “Onbezoldigd Rijksveldwachter” te zijn. Daar kan ik kennelijk de conclusie uit trekken dat deze types dit werk vroeger zelfs als hóbby deden? :-)
    Qua WCs hoop ik dat ze snel terug zullen zijn in de treinen. Met kinderen is een reis maken zonder WC niet te doen. Heel naar om de hele tijd te moeten zeggen “Nee, er is hier geen WC.”

  6. Amersfoort heeft een uitstekend toilet met personeel, maar met beperkte openingstijden.
    Er zijn ook van die munttoiletten, daar ben ik een keer heel hard weer uit gevlucht, zo vies was het daar.

  7. by the way

    Het stomme van die munttoiletten is dat je er perse een muntstuk van 50 eurocent in moet doen, en die moet je dan maar net op zak hebben. Afgelopen week was ik in Parijs en daar kon je bij het station toilet met allerlei muntstukken betalen als het bij elkaar maar € 0,50 is. weliswaar krijg geen wisselgeld als je teveel betaal.

  8. Ik begrijp het niet helemaal. Ik mag toch aannemen dat die Boa’s in dienst zijn van de NS? Of van de gemeente? Dan kun je ze toch ook iets vragen?

  9. @Mack: Naar mijn gevoel waren ze ingehuurd door de NS om ellende in de trein de kop in te drukken. Ik had daarbij het gevoel dat ze graag ellende maakten, om zo hun baan veilig te stellen. En daar wilde ik niet aan meewerken. :-)

  10. @Trijntje: Ik ben niet in deze WC’s gaan kijken, maar het zou mij niets verwonderen als die binnen ook niet bepaald fris waren. En dat was rond een uur of 3 ’s middags. Kan je nagaan hoe dat rond 2 uur ’s nachts kan zijn.

  11. @Bob: Wat dat betreft ben je naar een verkeerd land gevlucht. In Duitsland tref ik het laatste decennium alleen maar ruime chemische toilettem. Die zijn behoorlijk schoon, met automatische deuren etc. Wat jij zoekt is nog wel in Nederland. Bij de meeste intercities poep je nog lekker tussen de rails en durf je daarbij niet te zitten van de viezigheid in het toilet. Voor meer dan zeiken gebruik ik zo’n ding dan ook niet.

  12. @Jolie: Mijn probleem is dat ze in de nachtelijke uren de intercities laten staan en de sprinters pakken. Die doen er tussen Amsterdam en Alkmaar 45 minuten over. In zo’n geval is een WC dus geen overbodige luxe. Je kan ook niet onderweg uitstappen om op een perron zo’n stationaire WC te zoeken. Als je die al vind, dan rijdt je trein weg en de volgende gaat pas over een uur (als je niet de laatste voor die dag had.)

  13. @By the way: Daarbij blijft het vreemd dat je in een interzittie niet voor toiletbezoek hoeft te betalen, maar op een station dus wel.

  14. 1 van de voordelen van in een angelsaksisch geinspireerd land wonen: overal zijn gratis openbare toiletten. In elk park, in elk winkelcentrum (meerdere) en meestal zijn ze nog aardig schoon. Ook mag je rustig van een cafe-toilet gebruik maken zonder iets te nuttigen. En zo hoort het ook!

  15. @Xiwel, ja, de intercities/dubbeldekkers hebben nog WC’s, die veredelde stoptreinen niet. De NS zullen snachts wel slechte ervaringen hebben met WC’s, met kotsende dronken mensen etc, maar dat los je niet op door een trein zonder WC te nemen. Of als men bang is voor junks, draai er dan zo’n onaardig blauw lampje in. Maargoed, ik heb makkelijk praten, ik werk er niet :-)

  16. Plassen in de trein, ik moet er niet aan denken, ik vind het goed dat ze dat in de treinen af gaan schaffen. Ik kan in de auto ook niet naar een toilet, dat moet ik ook van te voren plannen, want om iedere keer dan ook een vertering te moeten betalen in een café wordt mij veel te duur.

  17. @Hanscke: Ze (de NS) wil het niet in de treinen afschaffen. Stoptreinen, sneltreinen, intercities en internationale treinen houden gewoon hun toiletten. De NS heeft het alleen afgeschaft in de zogenaamde sprinters, een stoptrein die sneller optrekt, waardoor ie wat vlotter gaat dan een stoptrein. Het idee is dat je in sprinters kort verblijft en daarna op een station komt of in een vervolg-intercity met toilet.
    Er is overigens geen vergelijk te maken met een auto. De meeste mensen die met de trein gaan, gaan ook voor de reis op de thuisplee. Al was het maar omdat de WC’s in de trein niet bepaald uitnodigend zijn. Op dit gebied kan de NS nog heel wat leren van de Duitse spoorwegen die in de meeste van hun treinen een toilet hebben waar je me een rolstoel in kan en die 1200% beter schoongehouden wordt.
    Mocht je in de auto een blaasprobleem hebben, dan kan je de auto aan de kant zetten en bij een tankstion of desnoods boom je behoefte doen. In die tijd rijdt je auto niet weg. Als je in de trein op WC’s op een station moet, dan gaat je dat niet lukken. Je moet dan een uur wachten tot de volgende trein komt, als je al niet in de laatste trein zat. Opties als eventjes uit het raam plassen of ergens in een verlaten hoekje van de sprinter gaat ook niet echt lukken en gebeurt gelukkig ook niet.
    Toch denk ik dat de NS dat voor elkaar krijgt als zij voor de laatste treinen op een dag sprinters inzetten, waar je grotere afstanden mee af moet leggen. Dat is vragen om wildplassen.

  18. @Jolie: Ik denk niet dat het in de kotservaring zit waar het de WC betreft. Wel waar het het treinstel betreft dat stukken beter schoon te houden is door de simpele indeling. De NS heeft daar alleen bij vergeten dat sprinters voor de korte afstand best WC-loos kunnen, maar niet voor de veel langere nachtafstanden. Dus denk ik dat ze uiteindelijk meer viezigheid in die nachtsprinters krijgen en ze beter konden kiezen voor een dubbeldekke met WC. Daar passen ook nog eens meer mensen in, waar op die ritten zeker behoefte aan is.

  19. @Luciënne: Daar heb ik geen ervaring mee. Dwz de laatste keer dat ik veel (circa 2500) kilometers fietste over de Britse eilanden (dus inclussief Ierland) ben ik geen openbaar toilet tegengekomen. Het kan natuurlijk zijn dat er in die 12 jaar veel veranderd is.
    Hier in de stad hebben we op een paar plekken mooie gratis WC’s in winkelcentra. In het oude centrum is het behelpen en daar hebben café’s afgesproken dat je ook zonder iets te nuttigen hun toilet mag gebruiken. Daarbij worden vrouwen voorgetrokken.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s