Apr-19: Het Midden-Oosten

De binnenstad van Alkmaar bestaat uit 2 buurten, de Westelijke Binnenstad met de Grote kerk, het Waagplein en daartussen de loeidrukke Langestraat met erg veel winkels en de Oostelijke Binnenstad met veel minder winkels en veel meer kleine woningen. De scheiding ligt door De Mient en het water dat voor de Waag ligt. Toch zijn de leukste straatjes van Alkmaar in het oostelijke deel te vinden, vlak tegen het westelijke deel. Dan moet je denken aan het Fnidsen, de Achterdam, het Kooltuintje en vooral de Hekelstraat, wat meer een forse steeg is.

Ik wandel graag door de Hekelstraat en het viel me op dat daar al een tijdje een winkeltje zit met Afghaanse kunst. Hoelang weet ik niet, ik schat het op een jaar of 5. Het zou dus kunnen komen door onze inmenging in Afghanistan. Duidelijk is wel dat Afghanistan een hoogontwikkeld land is, anders zouden we vandaar niet kunst in onze stad krijgen.


Tegenover dit zaakje is een groter pand met ‘Art of Africa’. En het geheel wordt gecompleteerd door een Israelische broodjeszaak, een Turkse broodjeszaak en een Turkse shoarma- en pizzeriazaak. Er is overigens ook nog een tatoezaakje en een huiswerkwinkel. Geen idee aan welk land ik het tatoeëren moet toeschrijven, maar ik vind zoiets nog altijd flink exotisch.

Je zou dit stukje Hekelstraat dus moeiteloos het Midden-Oosten van Alkmaar kunnen noemen. En ondanks dat het de Hekelstraat heet, hoor ik er nooit van ongeregeldheden. Je vind er geen hoge scheidingsmuren of ook maar prikkeldraad en de boerkadichtheid is er minimaal. Dat wil zeggen ik heb er daar nog nooit 1 gezien. Sterker nog, de mensen kijken blijer in dit straatje dan in de rest van Alkmaar waar ook al voldoende blije mensen te vinden zijn.

Misschien een leuke plek voor een etentje tussen Geert Wilders, Bram Moszkowicz, Bertus Hendriks, Tom Schalken en Arabist Jansen.

Geplaatst op 2011-04-19, in Alkmaar, Shopmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Ik vind de verschillende culturen binnen Nederland iets toevoegen aan het straatbeeld.

  2. Sinds wanneer ligt Afghanistan in het Midden-Oosten?
    Maar je punt is duidelijk. In Utrecht heb je dit soort straatjes ook, het is er plezierig toeven.

  3. @Johanna: Deze keer gebruik ik het ruime (‘probleemgebied’-)begrip. :-)

  4. Haha, naar aanleiding van jouw commentaar bij mijn logje moet ik even lachen! Je weet wel waarom! En we hebben allebei een Fokke&Sukke als illustratie!
    Maar nu even inhoudelijk: Ik vind dit soort winkeltjes ook een verrijking van de winkelstraten. Ik loop graag een toko binnen om lekkere exotische dingetjes te halen. Ik weet eigenlijk niet of we dat hier in Dordt ook hebben, ik weet niet eens of dat in Breda is! Zal er eens op letten.

  5. Afghanistan lag vanouds altijd al in het Midden-Oosten – nog net.

  6. Om de zoveel tijd haal ik voor Barrie gepeperde koeieoge bij de afhaalexoot. Dan houdt-ie zich voorlopig weer gedeisd over mijn kookkunste.

  7. @Baps: Wat dat betreft kan ik ook de koeievlaai van echte Limburgse koeien aanraden. :-)

  8. @Margo: Ik heb even rond gestreetviewed en denk dat je hooguit zoiets in de Groenmarkt-Wijnstraat vind. Het heeft te maken met een oude binnenstad en met tourisme. Wat dat betreft vind je het ook in Delft< Maastricht en Deventer. In Breda maar ook Nijmegen is het me destijds niet opgevallen, maar ook niet in Amersfoort, was ik een mooie binnenstad vind.

  9. Tatoeages komen oorspronkelijk uit Polynesie.

  10. @Pepijn: Bedankt voor de aanvulling. Dan klopt mijn indruk en is het duidelijk meer exotisch dan otisch. :-)

  11. Een arabist moet je heel lang stoven voordat je hem kunt eten.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

