Mei-09: Stink Er Niet In

Het kan natuurlijk niet uitblijven dat ik iets over Osama & Obama ga schrijven. Alleen die namen lijken al zoveel op elkaar, dat er wel sprake moet zijn van 1 groot toneelstuk. Er zijn teveel aanwijzingen voor bergen complottheorieën. Toch hou ik dat nog even voor me. Er zijn andere dingen die me meer bezighouden en een daarvan zijn de nieuwe busgeurtjes.

Connexxion, de busmaatschappij in en om Alkmaar, heeft bedacht dat een gunstig geurtje in de bus vooral meer vrouwen als passagier zal aantrekken. Er zijn ook wel mannengeurtjes, maar die werken niet zo effectief en jagen de vrouwen de bus uit. Ik snap dit trucje wel. Als je meer vrouwen in de bus krijgt, komen er ook meer mooie vrouwen in de bus en dan komen de mannen vanzelf wel.

Toch denk ik dat dit weer zo’n misidee is van deze vervoerder. Die schaaltjes met potpourri gaan geen drol uitmaken. De dames die hiervan gecharmeerd zijn besproeien zichzelf met het 10-voudige aan geurstof en die ruiken dergelijke onzin dus echt niet. Het tekent wel hoe Connexxion over haar potentiele klanten denkt; ‘De bus moet vol, maakt niet uit waarmee.’

Tegen bussen heb ik niet veel, maar ik zou toch liever zien dat ze de mobilisten uit de auto aanzuigen. Dat lukt in onze regio voor geen meter. De personal auto blijft ondanks de hoge brandstofprijzen onverminderd populair. De enige manier om deze mensen de bus in te krijgen is met regionale bussen, die flinke afstanden afleggen, met weinig haltes en het liefst over snelwegen naar bedrijfsterreinen. De Interliner, of tegenwoordig Qliner is zo’n systeem en dat werkt een beetje. Die bussen zitten voller, maar hun net is zeer beperkt. De Connexxion heeft hier vrijwel niet de hand in, eerder de Nederlandse Spoorwegen.

Ondertussen zitten wij dus met een berg lege locale bussen. Locale bussen jagen niet op de forens, maar op de scholier. Dat die scholieren best dergelijke kleine stukjes kunnen fietsen, met voordeel dat ze iets aan beweging en hun overgewicht doen, maakt de Connexxion niets uit. Voor hen is het de makkelijkste busvulling. Gelukking stinken de meeste scholieren hier niet in. Zij fietsen vooral, een enkeling pakt de brommer of snorfiets en tegenwoordig rukt onder hen de elektrische fiets op.

Die laatste vergroot de reisafstand van gemiddeld 10 naar 16 km. Qua conditie doet die elektrische fiets minder, maar het trekt wel aardig wat meiden over de streep, die voorheen ‘te ver’ van school woonden en eerder de brommer of de bus namen. De elektrische fiets is eigenlijk bedoeld voor mensen die wat ouder zijn en minder conditie hebben. Dat werkt ook. En ook zij laten vaker de bus, maar vooral de eigen auto linksliggen.

Zo’n elektrische fiets is slechter voor het milieu. Elektriciteit wordt in Nederland voor 50% met gas en voor 25% met steenkool gemaakt. Daarbij is het rendement van dergelijke centrales belabberd, 50% gaat als verlies de lucht en het water in. Die fietsaccu’s zijn net zo goed en slecht als de eerdere laptopaccu’s. Er komt de helft uit van wat je er via het stopcontact in pompt. Maar dan nog is het verbruik aan gas en steenkool door zo’n fiets een fractie van wat een snorfiets of brommer neemt. Om over auto’s (ook die op elektrisch) maar te zwijgen. Er is dus wel degelijk een milieuvoordeel, alhoewel motorloos fietsen nog altijd beter is.

De aanleiding voor dit ‘berichtje’ (wat dus alweer veel te lang gaat worden (maar wees blij vanaf nu komen er ook foto’s)) is bevrijdingsdag. In Alkmaar werd dat gevierd met wat optredens in De Hout. Dus ben ik daar even gaan kijken. 100 meter daarvoor ligt de kruising Prinses Julianalaan met Wilhelminlaan. Daar zag ik 5 grote connexxionbussen. Zij hadden moeite om elkaar te passeren en daarbij de bocht te nemen. Stond dus lekker vast en daarmee was goed te zien dat 2 bussen elk 2 passagiers hadden, 1 bus was leeg en in die andere zaten 4 en 10 mensen. Dat had dus in 1 kleiner busje gepast. Maar de connexxion, danwel hun chauffeurs willen dat niet, die willen zo’n grote bak van ruim 2,5 meter breed die je op deze plek moeilijk door de bocht wringt. (Helaas geen foto, ik heb geen groothoeklens.)

Op andere plekken zijn ze ook veel te breed, zoals in de Zilverstraat, op de Bovenweg van Sint Pancras en het zuidelijke deel van de Heerhugowaardse Middenweg. Eigenlijk zijn ze ook te breed voor de nieuwe busbanen op de Kanaalkade. Daarover zo direct meer. Opvallender was dat rond De Hout de fietsen gestapeld moesten worden. Vrijwel alle festivalgangers zijn op de fiets gekomen en het aandeel busklanten was op minder dan 1 pink te tellen.

Het was dan ook gezellig druk op het terrein en ik heb er een tijdje staan te luisteren.

Toch boeit het me niet zo en ik heb ik even later m’n ommetje vervolgd. Zo liep ik ook langs De Bunker in het noordpuntje van De Hout, vlakbij de Singelgarage. Een vreselijk gedrocht uit de 2de wereldoorlog wat ze niet weg kunnen krijgen. Dus kwamen er plannen om er een koffiehuis of dergelijke in te vestiggen. Na 3 jaar kan ik wel stellen dat daar nix van terecht is gekomen. Het ‘vreselijk afzichtig’ ding staat er nog steeds:

Om van de tak op de hak over de busbaan der Kanaalkade terug te komen. Dat ding heeft in de afgelopen week een in de oorlog geboren buurtfietser het leven gekost. De man kwam uit Koedijk en zal wel geweten hebben dat de oversteek uit de Gedempte Nieuwesloot over de Kanaalkade behoorlijk link is. (Meer info.) Hoe het mis is gegaan is me niet geheel duidelijk geworden. Toch zijn er voldoende Kanaalkade-‘afwerkpuntjes’ die het er hier voor de fietsers niet veiliger op gemaakt hebben.

Hoofdprobleem is ruimtegebrek. Door de te brede bussen en te brede busperrons was er nog maar beperkt ruimte voor fietsers en 1-richting autoverkeer. Het fietspad achter het busperron is flink ondermaats. De rijbaan met fietsstrook richting Friesebrug houdt ook niet over. Zeker daar dit een trekkerroute is.

Maar zelfs voor de bussen is het te krap. Als er geen tegenliggende bus is, rijden ze over hun weg-as. Bij de perrons is meestal wel een tegenliggende bus en moeten ze dus flink rechtshouden om elkaar te passeren.

Tussen de rijbaan en de busbaan is een opstelstukje voor overstekende fietsers en die is ook veel te krap. Het is goed mogelijk dat deze fietser ietsje doorgeschoten is en gegrepen is door zo’n te rechtshoudende bus.

Maar het kan ook de verwarring zijn in snelheid. Op de rijbaan mag maximaal 30km/h worden gereden. Op de busbaan is dat echter 50km/h. Althans daar missen de 30km/h-borden. De meeste bussen rijden er netjes 30km/h aangezien met een hogere snelheid geen seconde te winnen valt. De bussen moeten immers 40 meter verder stoppen bij hun enige halte. Toch kan het zijn dat deze bus nu net wel 30plus reed. Door het remmen liep de passagier (meer zal er niet in gezeten hebben) een nekverzwikking op. Maar hoe het ook zijn mag, het ongeluk is gebeurd en draai je niet meer terug.

Via mijn Fietsersbondmail las ik een melding, waarbij het daar iets later maar net goed gegaan was. Het erge daaraan was de opmerking van de chauffeur: ‘Wil jij soms de volgende zijn?’ En als ik dat lees, dan denk ik: ‘Doe effe normaal. Terroriseer de stad niet met die veel te brede lege bussen. En ga op een ruimer schema weg.’ Maar misschien was die opmerking niet meer dan een schrikreactie. Gelukkig zijn er ook veel buschauffeurs die meer verantwoording nemen voor hun te brede gevaarte. Opvallend is daarbij dat dat vooral de chauffeuses zijn. Zij rijden minder gejaagd en letten beter op.

Geplaatst op 2011-05-09, in Alkmaar, Fietsen, Milieumatig, OV-matig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Hoe krijg je mensen van de auto de bus in? Heel lastig!
    In Ede zijn de bussen vooral redelijk vol op tijden dat ouderen en allochtone vrouwen gaan winkelen in het centrum van Ede. Dan zijn kleine bussen in elk geval geen oplossing, want zij nemen vaak buggy’s mee de bus in. ( De allochtone vrouwen; ik zie niet veel ouderen met rollator).
    Op andere tijden zijn de bussen vaak erg leeg.
    Ik weet er geen oplossing voor. Je zou zeggen: met de bus is goedkoper dan met de auto, vooral ook omdat je in het centrum van Ede betaald moet parkeren; en niet iedereen komt met zoveel boodschappen terug dat je daarvoor een auto nodig hebt.
    Wie kan fietsen doet dat in Ede vaak wel; ook hier zijn fietsroutes niet altijd ideaal, maar zo bont als wat jij beschrijft is het hier toch niet.
    Scholieren zullen binnen Ede niet vaak de bus nemen; en ook niet naar Veenendaal, waar ook sommigen naar toe gaan ( vooral scholieren die de protestants-christelijke school in Ede niet christelijk genoeg vinden). De busverbinding naar Veenendaal is niet een goed alternatief voor de ca. 15 km. fietsen.
    Ook voor scholieren die vanuit de omliggende dorpen naar Ede gaan hebben geen goed busalternatief.
    Dus vanuit Lunteren en Bennekom veel fietsverkeer richting Ede, via o.a. een beruchte rotonde in Ede Zuid. Daar gaat verandering in komen, maar de Fietsersbond is sceptisch of het wel een verbetering zal zijn.

  2. Toch heeft het wel wat, een elektrische fiets. Ik moet eens kijken of ik niet ergens zo’n ding kan huren om hem uit te proberen.

  3. @Trijntje: Ik denk dat er behoorlijke verschillen zijn tussen Ede en Alkmaar. Geografisch hebben we hier last van een groot 6 meter diep kanaal dat langs een oude krappe binnenstad gaat. De gemeente zelf staat tot het randje vol met huizen. Je loopt dan al snel vast met auto’s en bussen.
    Dat verklaart ook waarom hier veel wordt gefietst en bussen niet zo populair zijn. Je wint het vaak met de fiets. En de fiets is er altijd, je hoeft er niet op te wachten. Allochtone dames weten dat ook maar al te goed. Het grootste deel fietst driftig mee. Een deel gaat met de bus en een deel laat zich door een zoon in een auto brengen en oppikken. Toch denk ik dat ook bij hen het merendeel voor de fiets kiest.
    Dat meenemen van kinderwagens, rollators of noem maar op kan ook in kleinere bussen, als ze maar goed worden ingericht. Sterker nog, we hebben hier ook grote bussen waar de gangpaden erg smal zijn en je met dergelijk materieel vastloopt.
    Zelf vind ik niet dat de automobilist de bus in moet. Ik vind het nog wat beter als ze op de (electrische) fiets stappen. De kans daarop is volgens mij groter. Maar voor wat langere afstanden zou voor hen de bus wel een alternatief kunnen zijn. Alleen ziet onze vervoerder dat niet zo. Regionale bussen stoppen elke 500 meter en worden als stadsdienst gebruikt. Je legt hele stukken af zonder hemelsbreed wat op te schieten. Bij forenzen scoort dat echt niet.

  4. Elke automobilist de bus in hoeft van mij ook niet.
    En inderdaad zou je voor forenzen meer van die Qliner achtige bussen moeten hebben.
    In Ede zijn de kleine busjes ( 8 persoons) absoluut niet geschikt voor buggy’s; en ook niet voor grote koffers, als je daarmee terugkomt van vakantie.
    En in grote bussen mag je daarmee achterin stappen.
    Ede is heel sterk in tweeën verdeeld door het spoor. Er is al jaren veel gedoe over hoe dat veiliger kan voor fietsers; honderden scholieren gaan per fiets over één van de weinige overgangen.
    De Fietsersbond heeft er wel ideeën over; de gemeente ook. Maar tot nu toe komt er weinig van terecht. Behalve ad hoc aanpassingen bij een andere overgang, vlakbij een basisschool. Daar zijn al dodelijke ongelukken gebeurd, mede door de inrichting van de overweg, en de naastliggende wegen. Die zijn nu op een heel lelijke, maar voorlopig wel zinnige manier aangepast, waardoor je wel erg je best moet doen om op het verkeerde moment op het spoor te zijn.
    Allochtone vrouwen fietsen hier ook wel, om hun kinderen naar school te brengen bijvoorbeeld. Maar fietsen met een buggy aan het achterwiel, dat is hen geloof ik nog een stap te ver.
    De fiets is ook hier sneller dan de bus, temeer daar de bussen eens per half uur rijden.
    De regionale bus naar Apeldoorn is wel een goede verbinding; die naar Veenendaal niet; de snelbus naar Wageningen dan weer wel; van de overige lijnen weet ik het niet.
    De ouderen die de bus nemen doen dat vaak omdat ze zich niet meer veilig voelen op de fiets.

  5. @Trijntje: Met kleinere bussen bedoel ik zoiets als de zogenaamder Fryskers (zie wikifoto). Die dingen bieden zo’n 20 zitplaatsen. Toch zijn ze me met 2,2 meter nog net iets te breed. Komt omdat er nog steeds 4 stoelen over de breedte zijn en dat kan beter terug naar 3 met een breedte van 2,0 meter. Op zo’n manier is er weer meer ruimte voor rollators en dergelijke.

  6. ja, zulke bussen lijken me in Ede, in elk geval een deel van de dag, heel prima!

%d bloggers liken dit: