Jul-04: Gratis Fietslucht

Deze foto maakte ik gisteren bij het tankstation van Egmond a/d Hoef:

Ik fiets daar eigenlijk nooit langs, aangezien het fietspadje langs dit tankstation tussen 2 verkeerslichten zit en ik doorgaans kies voor de stoplichtvrije route tussen Alkmaar en Egmond aan Zee. Nu kwam ik er wel en met opzet. Ik was in de buurt en vond dat mijn ketting teveel lawaai maakte. Duidelijk een gebrek aan olie en dat gebrek heerste ook al een half jaartje in mijn schuur.

Daar het zondag was dacht ik: ‘Tankstations zijn wel open en misschien hebben die wat.’ De 2 tankstations op mijn route (1 in hartje Heiloo en deze) hadden wel olie, maar niet in zo’n handig klein flesje. En net voordat ik deze minimarkt binnentrad viel mij dit bord op. Bij navraag bleek deze fietslucht ook nog eens gratis te zijn en moest ie natuurlijk voor Arnold op de foto.

Zelf heb ik er niet veel aan. Ik heb een prima pomp uit 1995, die al 3 fietsen meegaat. Het platsic ding ziet er niet uit. Kostte destijds 18 Franse Franken (thans 2,72 Franse Euro). Is slangloos. Heeft een grote slag. En pompt banden met Frans (SV, Sclaverand, Presta = 6,5mm) Nederlands (DV, Dunlop, Engels, Woods, Blitz = 8,5mm) ventiel moeiteloos op tot 5 bar of meer. Tegenwoordig heb ik ook een verloopstukje bij me, omdat mijn vouwfiets een autoventiel (Amerikaans, Schrader = 8,5mm) heeft.

Twee kilometer verder scoorde ik alsnog olie omdat de fietsenwinkel in Egmond aan Zee ook gewoon op zondag open is. Ik sluip dus weer geruisloos op trage voorliggers toe en bel ze als een gek aan de kant. (Nou ja, alleen bij slingerende jeugd op een te smal fietspad.)

Advertenties

Geplaatst op 2011-07-04, in Fietsen, Regiomatig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 22 reacties.

  1. Ik heb ook van die grote autoventielen, maar ik heb het voordeel van een kleine compressor thuis.

  2. Irritant dat ventielen niet universeel zijn.

  3. Mijn broertje ging laatst bij mijn ouders thuis zijn motor ophalen, die overwinterd daar altijd, en voor hij het hele end terug naar huis zou, ging die ook eerst even lucht halen, dacht hij, die was zo weer terug moest geld hebben zij die, want voor lucht moet je tegenwoordig betalen…

  4. Tja, die ventielen.
    Ik heb een fiets met Franse ventielen, en daarvoor een verloopstukje.
    Kwam mijn dochter bij mij een witte Omafiets in elkaar zetten die ze gratis had gekregen bij een jaarabonnement op Trouw.
    De banden waren half opgepompt, en we konden ze niet verder oppompen: bleek dat op die fiets autoventielen zitten. Ze heeft daar nu natuurlijk wel een verloopstukje voor gekocht en fietst er nu vrolijk op rond.

  5. Vreemd, ik heb nog nooit op mijn ventielen gelet, maar altijd gewoon de banden op kunnen pompen.
    En te moeten betalen voor lucht…nog niet eens gebakken lucht, nou zeg, schande, lijkt mij dan, hoor!

  6. @Mack: En bij ventielen valt het nog mee, dat zijn er maar 3. Moet je eens naar de stekers kijken. Binnen de EU een soort of 12 en daarbuiten nog meer.

  7. @Mack: En bij ventielen valt het nog mee, dat zijn er maar 3. Moet je eens naar de stekers kijken. Binnen de EU een soort of 12 en daarbuiten nog meer.

  8. @Thérèse: ‘Gewone’ fietsen (dames-, heren- en opoefietsen) hebben vrijwel altijd het linker ventiel. De inhoud daarvan kan verschillen, van met en zonder ventielslangetje. Voor het oppompen maakt dat niets uit. Dat Franse ventiel zit vooral in racefietsen en moutainbikes en die rechter zit vooral in autobanden en sommige vouwfietsen.

  9. @Thérèse: ‘Gewone’ fietsen (dames-, heren- en opoefietsen) hebben vrijwel altijd het linker ventiel. De inhoud daarvan kan verschillen, van met en zonder ventielslangetje. Voor het oppompen maakt dat niets uit. Dat Franse ventiel zit vooral in racefietsen en moutainbikes en die rechter zit vooral in autobanden en sommige vouwfietsen.

  10. @Aline en Thérèse: Dat betalen voor lucht was dus niet bij dit tankstation. Ook de auto’s konden er gratis lucht krijgen.

  11. @Aline en Thérèse: Dat betalen voor lucht was dus niet bij dit tankstation. Ook de auto’s konden er gratis lucht krijgen.

  12. @Trijntje: Mijn fietspomp knel je tussen het frame en pompt zonder verloopstukjes de banden met de linker 2 ventielen prima op. Alleen voor het rechter ventiel heb ik een verloopstukje nodig, omdat dat inwendige klepje teveel pompkracht vergt om lucht door te laten.
    Autovententielen in een vouwfiets is nog niet zo vreemd, aangezien mensen die fietsen vaak meenemen achter in een auto. Maar autoventielen in een opoefiets is gewoon een verkeerd geïmporteerde fiets. Als die binnenband op is kan je hem vervangen door 1 met een Nederlands ventiel. Die past in hetzelfde gat.

  13. @Trijntje: Mijn fietspomp knel je tussen het frame en pompt zonder verloopstukjes de banden met de linker 2 ventielen prima op. Alleen voor het rechter ventiel heb ik een verloopstukje nodig, omdat dat inwendige klepje teveel pompkracht vergt om lucht door te laten.
    Autovententielen in een vouwfiets is nog niet zo vreemd, aangezien mensen die fietsen vaak meenemen achter in een auto. Maar autoventielen in een opoefiets is gewoon een verkeerd geïmporteerde fiets. Als die binnenband op is kan je hem vervangen door 1 met een Nederlands ventiel. Die past in hetzelfde gat.

  14. De verschillende Duitse fietsen die ik gereden heb hadden/hebben allemaal Franse ventielen. Een stuk Europese integratie dus.

  15. Hier idem als emigrant

  16. @Frans: Natuurlijk heb jij een Frans ventiel. :-)

  17. Mijn pomp kan alledrie zonder verloopstuk en er zit nog een barometer op, zodat ik eindelijk weet hoeveel lucht ik erin pomp. Die kostte 20 euro, dat dan weer wel.

  18. @Bob: Is dat zo’n gewone meeneempomp of is dat meer een model voor in de schuur? Daar is behoorlijke keus in. Maar die hebben meestal een slang waar ik immer ruzie/lekkage mee heb. Ik denk niet eens dat ik nog zo’n pomp heb. Gebruik al jaren deze die ik in mijn frame klem. De druk voel ik met mijn handen. Omdat ik dikkere banden heb 37mm is 3,5 tot 4 bar prima. Heb daar trouwens een klein los metertje voor ter grote van een halve ballpen die ooit gratis bij een binnenband kwam. Ik hoorde in het Tour de Frans commentaar dat wielrenners tegenwoordig zo’n 10 bar in hun banden pompen. Dat gaat mijn pomp waarschijnlijk niet trekken.

  19. @Bob: Is dat zo’n gewone meeneempomp of is dat meer een model voor in de schuur? Daar is behoorlijke keus in. Maar die hebben meestal een slang waar ik immer ruzie/lekkage mee heb. Ik denk niet eens dat ik nog zo’n pomp heb. Gebruik al jaren deze die ik in mijn frame klem. De druk voel ik met mijn handen. Omdat ik dikkere banden heb 37mm is 3,5 tot 4 bar prima. Heb daar trouwens een klein los metertje voor ter grote van een halve ballpen die ooit gratis bij een binnenband kwam. Ik hoorde in het Tour de Frans commentaar dat wielrenners tegenwoordig zo’n 10 bar in hun banden pompen. Dat gaat mijn pomp waarschijnlijk niet trekken.

  20. Dit is een “schuurpomp” met een vreselijke weerbarstige stijve slang. Ik heb ook een meeneempompje van ongeveer 10 cm, nou goed, 20. (Met een verloopnippeltje.) Soms schiet daar het uiteinde vanaf als ik te enthousiast pomp :-)

  21. Ik heb op één band een Frans ventiel, en ik vind het maar een moeizaam systeem.

  22. Ik heb een Hemapomp van nog geen 7 euro die gewoon fietsventiel aankan, plus autoventiel.
    Ook nog het superhandige voetpompje voor autoventielen (met diverse verloopjes en drukmeter).
    Voor noodgevallen onderweg heb ik een verloopnippel (kost 2 euro) in mijn portemonnee.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s