Jul-28: Bar Normaal

Om mij heen hoor ik wat gezeur over een verregenende zomer. Het zijn niet de boeren (terwijl het toch hun vak is) die klagen, maar de burgers en buitenlui. Het klopt dat er meer neerslag valt, de laatste maand. Toch zit er zat droog tussen. Zo was het gisteren heerlijk fietsweer met een graad of 20, een beetje zon, vrijwel geen wind en geen druppel neerslag. Ik heb dan ook 75 km door duinen, polders en dorpjes gefietst. Daarover later nog wat meer.

Nog niet halverwege in Petten vloog een vlieg in m’n mond en die kreeg ik met waterspoelen niet goed weg. Dus duwde ik (puur om medicinale redenen) een bamiblok door mijn strot en dat hielp. Ik zeg nog tegen de snackvrouw: ‘Lekker weertje.’ Maar zij dacht dat dat echt niet lang (misschien een uurtje) zou duren of er zou weer regen gaan vallen. Dat had ze dus mooi fout. Mijn inschatting is dat zij zich de put in laat praten door de weermannen en -vrouwen op TV. En ze is niet de enige die daar in trapt. Oplossing; gewoon niet naar kijken. Kijk naar buiten en als het droog is is het droog. Zo moeilijk is dat niet.

Ter huize gekomen heb ik eens op de locale Alkmaarse weersite geneusd en een dubbelgrafiek in elkaar gesleuteld. Ziet hier:

Voor alle duidelijkheid ik doe dit vrijwel geheel voor mezelf om van mijn statistische eieren af te komen. Want websitebezoekers zijn er bijna niet. Of ze zijn op vakantie, of ze zitten lekker buiten, of fietsen net als ik een rondje. Prima en ga daar vooral mee door.

De bovenste grafiek laat de neerslag per week zien. Gemiddeld valt hier 16 mm per week (is 840 mm per jaar). Dat is de blauwe ‘Normaal’ lijn. Nou is het nooit zo dat er elke week exact 16 mm valt. Dat zou pas uniek zijn. Het wisselt en dit jaar wisselt het misschien wat meer. De rode lijn geeft de ‘Werkelijk’ opgevangen neerslag aan. 2 weken terug was dat met 84 mm ruim 5x normaal. Rood ingekleurd is het overschot. Groen ingekleurd is het ‘onderschot’; we hebben het hier een aantal maanden met vrijwel geen neerslag moeten doen. Als hooikoortsgevoelige was ik daar niet blij mee.

De grafiek er onder is de gecumuleerde neerslag tot nu toe. En als je goed kijkt zitten we exact op schema. Zo rond deze tijd zou er 490 mm zijn gevallen en dat is ook dit jaar zo. Erg normaal dus. Gemiddeld dan natuurlijk.

Ooit een Amerikaanse collega programmeur meegemaakt, die daar een aardige opmerking over had. Hij moest een grote computer programmeren en die kon het niet aan. De computer was toch wat te klein gekocht. De inkoper zei: ‘Gemiddeld moet deze computer het toch echt aankunnen.’ Waarop de programmeur zei: ‘Als je met 1 been in een emmer met ijskoud water ga staan en met je andere been in een emmer met vuur, dan is het gemiddelde ook goed. Maar je wordt er niet blij van.’

Zo erg als met die emmers is het hier qua weer echt niet. Daarbij zijn ‘wij’ Nederlanders hardstikke flexibel. Toch?

Geplaatst op 2011-07-28, in Klimatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Het probleem is dat het regenoverschot voor veel mensen in het verkeerde deel van het jaar valt, namelijk als ze buiten willen BBQ’en, vakantie vieren e.d. Daardoor valt het nu, ondanks redelijke temperaturen en droge periodes, meer op en stoort het mensen bij hun plannen die nu soms wat aangepast moeten worden aan het weer. Liever zag men het weer aangepast aan de plannen.
    Opmerkelijk trouwens dat volgens jou zeuren (over de verregende zomer) het vak is van boeren ;)

  2. Oh, wat dat “gemiddeld is het goed” betreft: dat wordt vaker misbruikt, bijvoorbeeld bij uitstoot van schadelijke stoffen.

  3. mensen voelen geen gemiddelden, maar de momentopnames, dus slechtgetimede regendruppels:)

  4. Het probleem is dat je niet weet wanneer de regen gaat vallen. Ik ben slecht in timen, want als het de hele dag droog is valt er net een bui als ik buiten ben…

  5. @Sjoerd; Ik kan dat moeiteloos aan de lucht zien. Net weer heerlijk weer en heb dus nog maar een flink stuk gefietst. Afvalmatiggezien wel zo verstandig. Vlak voordat ik thuis kwam dacht ik: ‘Hé het lijkt wel net ten zuiden van Alkmaar een beetje te regenen.’ En idd op buienradar zag ik dat er boven Heiloo en Egmondbinnen een kleine bui ontstond. Verder ook nog dat het nu in Haaksbergen, Eibergen, Ermelo en Lopik hoost. Voor de rest is Nederland redelijk regenvrij, inclussief Zuid-Limburg

  6. Voor mij is het altijd goed (fiets)weer.
    Regen is lekker als je een regenpak aan hebt.
    Als het echt eens stortregent, met windstoten van 8 tegen, dan zet ik de fiets op slot en neem de bus (om hem bij minder wind weer op te halen) maar dat komt zelden voor.
    Ook tijdens de afgelopen zogenaamd slechte weken was het prima fietsen, maar ja, voor mensen met gore hobby’s als crematies op bbq’s was dat anders, die moesten dan zeuren.

  7. Nee, dat komt omdat ik net terugkom van vier zonnige weken in de VS. Dan regent het namelijk altijd, om me stante pede uit de vakantiestemming te halen.

  8. Mooie, wijze statistieken, en een erg leuk spreekwoord/uitspraak over het gemiddelde!

  9. @Selma: Ik fiets bijna nooit met een regenpak, eerder nog met een kleine paraplu. De laatste keer dat ik de bus nam vanwege het weer is zeker al een dik jaar terug.
    Volgens een mooi kaartje van het KNMI regent het hier maar 6,4% per jaar. Daar valt op te wachten of omheen te fietsen. Dat kaartje is gemaakt over de periode 1971 t/m 2000. Ik denk dat het tegenwoordig nog minder uren regent per jaar. Het motregent veel minder en de neerslag komt vooral in de zomer in plonzen naar beneden terwijl de hoeveelheid vrijwel gelijk blijft.

  10. @Laurent: Dan heb je daar geluk gehad. In de USA pakt ook het weer het groots aan, zeker in het binnenland. Dus maanden benauwd en een week onweer met slagregens is er vrij gewoon. Als je er langgenoeg bent geweest, dan begin je pas echt het Nederlandse weer te waarderen.

  11. dit vind ik nu een extreem verknipte schrijver…
    (Jan beton op de computer van P.H.M van de Kletersteeg te Brasov (RO) )

  12. @Jan B: Dank je, ik doe m’n best. :-)

  13. Je hebt er een mooie grafiek van gemaakt, heel duidelijk.
    Natuurlijk weten de klagers ook wel dat de gemiddelden kloppen maar het is beroerd verdeeld, denk aan het afgelopen voorjaar.
    Voor fietsers is het zelfs uitstekend en ook ik ben niet bang voor wat nattigheid, gebruik geen regenpak of paraplu, veel te lastig.
    Je kunt de lucht ‘lezen’ maar wij zijn geen goeie weerprofeten, we zien het altijd te laat; boeren zijn betere weerprofeten.
    Klagen gaat ’n beetje vanzelf, iemand begint en -bijna- iedereen valt in. Ik ook.
    ps
    ik hoorde iemand zeggen dat het dinsdag 28 graden gaat worden. Is toch niet meer normaal:-))))

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

