Aug-01: De Reker’Vlot’brug

Oplettende fietsers op de Kanaaldijken van Koedijk en Bergen snappen er niets van. Hoe kan het dat de nieuwe Rekervlotbrug (fietsbrug) nog immer niet in gebruik is? Sinds 10-mei-2011 is de brug compleet en is ie al even dicht geweest. Getuige deze foto:


En met dicht bedoel ik gesloten, de brugdelen tegen elkaar en de slagbomen omhoog. Op zo’n moment kan er geen schuit meer door, zelfs geen kano. Dat is een nadeel waar de andere 4 vlotbruggen in het Noordhollandskanaal ook last van hebben.


Hiernaast een animatiegifje hoe zo’n pontonbrug werkt:

Echt geopend is ie niet. Dat wil zeggen de officiele opening, waarna de brug dicht kan, moet nog altijd plaatsvinden. Wel stond gedeputeerde Post een dik jaar terug (in mei-2010) op deze plek om de brug een officiele naam te geven. Toen was er nog geen drijvend brugdeel te bekennen.

Nadat ie een jaar later in mei-2011 even gesloten was, liepen er werklui op en kon je er als fietser niet over. Nog geen weekje later werd de brug geopend. Dus open voor de scheepvaart en sindsdien blijven de drijvende brugdelen tegen de wallekanten geparkeerd. In dat geval moet je als fietser een flinke polstok meeslepen om aan de overzijde te komen.

Dat terwijl de werkzaamheden voor deze fietsverbinding al in december 2010 klaar zouden zijn. Zie dit bord dat nog altijd langs de N9 staat:

Die Fietsverbinding Geestmerambacht bestaat uit deze vlotbrug met aansluitend een tunnel onder de N9 en een stukje fietspad richting Bergen. Dat fietspadje en die tunnel zijn ook al maanden gereed en over het fietspad kan gefietst worden. Dat heeft echter niet zoveel zin aangezien je vanuit Bergen dus op deze gesloten (voor fietsers dan) vlotbrug stuit.

O ja, en ergens in Mei kwam een berichtje waarom het met deze vlotbrug niet wil vlotten. Er was een onderdeeltje niet goed en die zou binnen enkele weken geleverd worden. Enkele weken bij de provincie is gewoon enkele maanden. Sinds die tijd is er geen werklied meer te bekennen. Zijn waarschijnlijk allemaal in files op de Franse autowegen te vinden.


Nagekomen Breaking Nieuws:

De provincie heeft via haar website gereageerd. Deze verbinding tussen Heerhugowaard en het strand gaat (wegens kleine problemen) al in December-2011 open. Nu maar op wat warme winters stranddagen hopen.

Geplaatst op 2011-08-01, in Alkmaar, Brugmatig, Fietsen, Regiomatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Je hebt gelijk… geen bouwvakker te zien hier.

  2. Nu je het zegt, ik verbaas me er ook al een poosje over. Misschien zit het ‘m in achterlopende betalingen, Alkmaar is niet zo van de vlotte waar het op over de brug komen aan komt ;)

  3. @Beukmans: Gemeente Alkmaar betaalt niet mee aan deze provinciale brug over het provinciale Noordhollands Kanaal. Of het Rijk heeft meegedokt weet ik niet. De N9 is wel een rijksweg.

  4. Dus het Noordhollandskanaal is al die tijd niet geheel doorvaarbaar? Is dat geen nieuws (ik las het in geen enkele N-H-krant…).
    Helder animatie-gifje trouwens!

  5. Een hopeloze toestand. Wordt het alleen door particulieren bevaren?

  6. @Bertie: Op dit deel van het NH-kanaal is weinig scheepvaart. Dwz wat grote vrachtvaart, een enkel cruiseschip en een klein beetje pleziervaart. Iets verder ligt de Koedijkervlotbrug en die tref ik (voor de scheepvaart) bijna nooit open.
    Pleziervaart gebruikt liever het Kanaal Omval-Kolhorn. Dat is bij lange na niet zo saai als het NH-kanaal, waar je ook nog eens de hele tijd langs de drukke N9 vaart.

  7. Bij Schagen en Schoorl is de weg nu ook grotendeels klaar en wordt het verkeer eindelijk over de nieuwe wegen geleid, jammer dat de huizen aan de oude wegen, en bedrijven nu een strop hebben…

  8. @Selma: Idd een beetje verwarrend, maar als de brugdelen tegen de kant liggen (zoals de laatste maanden) dan kan de scheepvaart er vrij door en de fietsers dus niet.

  9. @Aline: Die N9-projecten zijn wel van het Rijk en niet van de Provincie. Voor de auto’s mag dit een aardige oplossing zijn, voor de fietsers is het een stuk minder. Fietsers rijden bij de Stolpen en Schoorldam niet langs de N9 maar willen die kruisen richting kust. En daar is slecht over nagedacht door het Rijk. Meer van o ja, er zijn ook nog fietsers. Met die paar bewoners valt het wel mee, zoveel woningen stonden daar niet en die woningen waren flink over de datum.
    Naast het omfietsen voor de grote hordes strandfietsers zijn ook die paar fietsers langs de N9 er flink op achteruitgegaan. Voor grote delen is hun fietspad opgeofferd voor een parallelweg. En die wordt inmiddels flink gebruikt door jakkerend sluipverkeer richting Aagtdorp en Groet.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: