Aug-04: Regionale Fietsberichten

Webminlog gaat migreren naar een ander systeem en gaat webminminlog heten. Tot die tijd (naar verwachting eind van deze maand) wil ik dus geen tijd in de lay-out van dit web-log steken. Het is immers maar de vraag hoe dat er in het nieuwe systeem uit gaat zien. Toch heb ik een dikke maand terug een kleine toevoeging gedaan onderaan in de linker zijkolom.

Het betreft een lijstje met de laatste regionale fietsberichten van de Fietsersbond Alkmaar en omstreken. Op m’n Xinix-site plaats ik al veel locale fietsberichten over zaken die me verwonderen. Moeiteloos zou ik dit dagelijks kunnen doen. Er gebeurt genoeg op dat gebied. Maar ik hou ook van wat variatie en wil me niet volledig vervreemden van die paar lezers die nooit fietsen. Als een fietsverhaal serieuzer wordt, dan lever ik het in bij de regionale Fietsersbond en kan ie daar op de site verschijnen. Moet dan wel minder kritisch, omdat er een ander lezerspubliek is.

Voor een regionale Fietsersbond-website is dat lezerspubliek ruim bovengemiddeld. Toch vind ik het niets voorstellen. Op m’n Xinix-log komen 5x zoveel bezoekers. De reden is nogal simpel, heeft met link-reacties te maken. Als ik ergens een reactie plaats, dan laat ik daar een link achter. En via die link gaan mensen retourkijken en na verloop van jaren levert dat flink wat (terugkerende) bezoekers op. Bij de regionale Fietsersbond laat niemand reacties bij anderen achter met een link naar hun website.

Dus zet ik maar een lijstje hier linksonder. Met daarin alleen de lezenswaardige artikelen. Meldingen over fietsendiefstal of aanrijdingen laat ik er tussenuit. En als een regionaal fietsartikel te bezopen is en om zware kritiek vraagt, dan verschijnt het gewoon hier en niet daar.

Zo las ik gisteren in de krant dat de gemeente Langedijk de Twuyverweg wil opknappen tussen hun dorpen Sint Pancras en Broek op Langedijk en daar de snelheid wil verhogen van 50 naar 60km/h. Dat kan omdat er een nieuw fietspad naast wordt gelegd. In het krantenartikel (aangeleverd door de gemeente) werd vergeten te melden dat het maar over de (noordelijke) helft van de Twuyverweg gaat. De andere (westelijke) helft is 2 jaar eerder heringericht, waarbij suggestiestroken zijn aangelegd en de maximum snelheid verlaagd is van 50 naar 30km/h.

De noordelijke helft is al jaren een golfbaan. Je kan er maar beter fietsen dan in een bus of auto zitten. Bij snelheden boven de 30km/h wordt ik er subiet zeeziek, sommige golven hebben een amplitude van een halve meter. Komt door verzakkingen, dus het is logisch dat hier iets aan wordt gedaan. Met het weghalen van deze golven zal hoedanook de snelheid gaat toenemen. Auto- en busmobilisten houden nu hun snelheid in om de schade aan hun vering te beperken.

Theoretisch stelt die geplande snelheidsverhoging echter geen reet voor. Het stukje Twuyverweg dat opgeknapt gaat worden is 400 meter lang. Aansluitend kan dan doorgereden worden tot de bebouwde kom grens van Broek op Langedijk. En dat hele deel Twuyverweg plus aansluitende Westelijkerandweg (gele lijn op het kaartje hieronder) is maar liefst 750 meter! Bij 50km/h doe je daar 54 seconde over en bij 60 km/h wordt dat 45 seconde. Dus 9 volle secondes tijdwinst. Ik ken wat insidegegevens van het project en kan moeiteloos stellen dat de totale kosten boven de 2 miljoen gaan liggen. Dat is behoorlijk wat geld voor 9 seconde tijdwinst.

Omgekeerd mag je je afvragen of deze route autovriendelijker moet worden. Sint Pancras heeft een verkeersprobleem en zit niet te wachten op doorgaand verkeer. Dat doorgaand autoverkeer wordt dan ook op alle manieren ontmoedigd. Maar dit stukje Twuyverwegverbetering is juist een aanmoediging voor het doorgaande autoverkeer. Kortom Langedijk op z’n (s)malst.

Advertentie

Geplaatst op 2011-08-04, in Fietsen, Regiomatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Handig kolommetje links onder, heb ik totaal over het hoofd gezien.
    Wat de politiek betreft (ook de plaatselijke) ik verbaas me nergens meer over…

  2. Langedijk heft de broek op…

  3. Dat is een Xiwelgrap toch, dat web–log? Anders snap ik ze niet meer hoor ;-)

  4. @Jolie: Die 2e min zorgt ervoor dat de eerste vervalt. :-) Ze schakelen over naar xinix.weblog.nl

  5. @Beukmans: De realiteit is nog wat erger. Maar dan wordt dit logje me te lang en gaan er nog meer mensen afhaken. Daarbij wordt de hoeveelheid onbewijsbaar groter. En ik wil hier geen dingen opschrijven die achterafgezien anders waren.

  6. Jij maakt dan ook werk van je logjes, veel informatie, beter dan sommige ‘echte’ fietssites. Die zoek ik al heel lang niet meer op, ze zijn intussen niet verbeterd, begrijp ik?
    Even terugkomend op de meeuwen, we zagen nog net een klein stukje van Een Vandaag, waarin dit probleem belicht werd. Maar een oplossing werd ook hier niet genoemd.

  7. Vergat te zeggen dat we voornamelijk in het zuiden fietsen, Brabant meestal.

  8. Fietsen…een goede bezigheid. Zal blij zijn als ik dat weer kan, hoewel ik meestal stepte. Nog even wachten op m’n nieuwe heup…

  9. @Bertie: Trijntje kwam net wat eerder met de Eénvandaagtip, zie hier.
    Ik haak ook snel af op het zoveelste fietsvakantieverhaal, waarbij het alleen maar over het type fiets en de hoogtes van collen gaat. Fietsberaad lees ik wel regelmatig. De landelijke website van de Fietsersbond vind ik minder aantrekkelijk dan die van de Alkmaarse afdeling. De landelijke versie is grotendeels een naslagwerk met veel onderzoeken. Daarin zoek ik zelden iets. Het meeste is me bekend en ik heb er vaak een aavullende of andere mening over. Eigenlijk is hun clubblad, de VogelVrijeFietser (met eigen website) veel beter. Die staat ook in m’n Linkenlijst.

  10. @Terrebel: Af en toe lees ik bij je, maar het verhaal van je versleten heup was me daarbij ontgaan. Ik heb de indruk dat je veel te jong bent voor zulke ellende.
    Fietsen lijkt mij minder belastend voor een heup dan steppen of lopen.

  11. Ben ook benieuwd hoe het er over een paar weken uit gaat zien…

%d bloggers liken dit: