Aug-06: TV Verzetje

Gisteren hoorde ik in het radionieuws dat Mr Bean zijn McLaren F1 onverwacht tegen een boom en daarna lantaarn had geparkeerd. Hij kwam er met een zere schouder van af. Nou doet Rowan Atkinson zoiets niet zomaar. Daar zit wat achter. Door het mooie weer was mij (en waarschijnlijk vele anderen) compleet ontgaan dat hij een toptijd in het programma TopGear had gezet.

Via dit nieuwsbericht kwam dat alsnog goed. Hier het krantenbericht en hier de TopGear-uitzending:

En nog een filmpje met 1 van de parkeervaardigheden van Mr Bean:

Mack en een aantal andere langskomers denken wel eens dat ik het alleen over fietsen heb. Dat is niet helemaal waar. Ik heb nog nooit een uitzending van TopGear-Bicycle gezien, terwijl m’n fiets 21 versnellingen en 3 vertragingen telt. TopGear-Car bekijk ik vaker. Maar dat kan natuurlijk ook aan de presentatie liggen.

In Nederland had de Avro het programma ‘De Hoogste Versnelling‘. Inderdaad een afkijkwerkje van TopGear. In het hele youtube archief kon ik maar 1 filmpje van hen vinden.

‘Gear’ vertalen met ‘versnelling’ is niet zo juist. Beter is het om het woord ‘verzet’ te gebruiken. Vooral als het om auto’s gaat, die vrijwel alleen vertragingen en geen versnellingen hebben.

Wat de krant niet vermeldde was dat de McLaren F1 stampvol zat met Cucumbers.

Geplaatst op 2011-08-06, in Overmatig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.

  1. Lotus? Moet het niet McLaren zijn? Ik wist niet dat Atkinson zo een autofreak is. Leuk optreden van hem in Top Gear.

  2. @Bob: Bedankt, heb het aangepast.

  3. Haha, die Rowan, je verwacht gewoon dat hij met zijn klein autootje het podium op zal rijden.
    Ik wist ook niet van zijn autoliefde en optreden bij Top Gear
    Hij heeft een mooie tijd neergezet, en hoe…!
    Dat jij van auto’s hield was me ook niet bekend, maar ik kom hier pas de laatste tijd wat vaker.

  4. Teddyberen zal hij ook wel haten; wat blijft er over van zo’n man.

  5. Top Gear is sowieso een echt top programma… Daar kan geen Fietsmagazine tegenop.

  6. Ik wist het uiteraard wel, dat Rowan een petrol head was, en dat hij die McLaren had. Ik hoorde het gisteren op het nieuws en dacht: ai…dat zal hem pijn doen. Maar de auto kan nog gerepareerd worden.
    Waarom heeft een auto geen versnellingen? Je kunt in z’n twee toch harder dan in z’n 1? Ik noem dat een versnelling.

  7. @Mack: Als de wielen ‘snel’ler roteren dan de motoras, dan heb je het over een ver’snel’ling. In een auto is dat doorgaans niet zo en zijn het alleen vertragingen. Er zit dan ook gewoon een vertragingsbak in.

  8. Ja, maar dan raak je verstrikt in je eigen technische knobbel. Als een auto in zijn twee harder kan dan in zijn een, dan heb je het over een versnelling. Wat hij gaat sneller. Vanuit die invalshoek is het prima.
    Kijk een fiets is ook een fout woord. Want hij zou eigenlijk een falles moeten heten.

  9. Hier nog een linkje en lees daarbij vooral voetnoot 1.
    Maar goed in het Engels gebruiken ze netjes het neutrale woord gear(box) en niet accceleration(box). :-)
    Bak is dus ook al fout, het is een doos. Een bak is een doos die aan de bovenkant open is, zoals een postbak, asbak en afvalbak. Zullen al die Nederlandse missers door Van Doorn verzonnen zijn?

  10. Heb jij dat net op wikipedia gezet? Ik vind het gewoon onzin van technici die zich willen onderscheiden en daardoor de bomen in het bos niet meer zien.
    Versnellingsbak is prima want ik versnel er door. De vertragingsbak zou een grindbak moeten zijn.

  11. @Mack: Je kan het ook positiever bekijken. Door het vertragen neemt de kracht op de wielen toe. Maar ik ga het geen verkra.. noemen. Dat lokt foute bezoekers aan. Kan wel stellen dat versnellen ontkrachten tot gevolg heeft.
    Eigenlijk een leuke taal/techniekdiscussie voor die Clarkson, maar dan moet ie eerst even Nederlands leren.

  12. Bij een vertragingsdoos stel ik me meteen iets heel anders voor. Een secretaresse die geen zin heeft om mijn formulieren op tijd te verwerken bijvoorbeeld. Maar ik dwaal af.

  13. Haha! Die Mr Bean! Maar ik ben terug van mijn Oost Duitse vakantie en ben benieuwd hoe je mijn verblijf aldaar dacht te hebben kunnen beïnvloeden!!
    P.S. Ik heb ook nog wat putdeksels gefotografeerd, interesseren die je nog?

  14. by the way

    Inderdaad het is geen versnellingsbak wat normaal gesproken in een auto zit (hangt).
    Het is en blijft een vertragingsbak zolang het ingaande toerental hoger is dan het uitgaande toerental en de onderlinge verhoudingen doen daar niets aan af.

  15. Lachen!
    En Bean een patrolhead?
    Hij houdt tenminste van mooie, bijzondere auto’s.
    Het probleem met auto’s is dat er veel teveel zijn, en vooral veel teveel lelijke. Sinds ze door de windtunneltest moeten en haast allemaal op elkaar lijken spot ik nauwelijks nog mooie auto’s. Geef mij maar een fiets (met 7 versnellingen)

  16. @By the way: Ik dacht dat je aan de gewonnen voettocht was begonnen en dat je daarom nog niet hebt gegokt bij ronde 2. (Kan nog tot het eind van deze zondag.)

  17. @Margo: Over dat beïnvloeden kom ik op je eigen log op terug. Eigenlijk zou ik daar een logje over moeten maken, maar de zin ontbreekt een beetje. Door het mooie weer fiets ik nogal veel.
    Die putdexels kan je het beste op je eigen (foto)blog plaatsen. Dat ik ze hier plaats heeft te maken dat ik in die steden geweest ben. Ik ben niet echte een putdekselverzamelaar. Er zijn oveigens hele websites met putdekselverzamelingen.

  18. @Selma: Moet zijn petrol van petrolium.
    Zelf zit ik er het meeste mee dat auto’s veel ruimte verbruiken. Dat hoeft natuurlijk niet en zit ook niet in de auto’s maat in de bestuurders die alleen in een auto willen zitten en geen medepassagiers dulden.

  19. Gear is ook een tandwiel. In de gear box kun je van tandwiel wisselen, shift in gear bv de first gear of de top gear of de reverse gear.
    Tandwielbak of transmissie of wisselbak?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

