Aug-18: Rugzakvrije Super?

Sinds een dik jaar hangt het rechter plakkaat op diverse plekken rond de ingang van m’n stadsuper. Men is er niet gesteld op rugzakken, dat moge duidelijk zijn. Misschien door de smalle gangpaden, een overdreven ruime winkel is het niet. Zelf heb ik geen rugzak, ik hoef me dus nergens zorgen over te maken. Toch ben ik door dit verbods-A4’tje eens beter gaan opletten. En wat blijkt; vaak loopt er tot een persoon of 10 (tegelijkertijd) in de winkel die allemaal een rugzag dragen. Zijn soms toeristen, maar vaak ook ouderen die zo hun handen vrij hebben.


En daar wordt dus niets van gezegd. Er is sprake van maximale gedoging. Eigenlijk kunnen die plakkaten in de prullebak. Ik vermoed echter dat ze er hangen tegen de schooljeugd. Die zie je er op dit moment niet door de schoolvakanties. Het zou mij niets verwonderen als zij dus wel op hun rugzakjes (voorheen pukkels geheten) worden aangesproken. Kortom leeftijdsdiscriminatie wat ze dan ook op die plakkaten kunnen vermelden. Zoiets van: ‘Rugzakken alleen boven de 18 jaar toegestaan met geldig rugzakkencertificaat.’

Nou staat er de laatste maand vlak onder dat verbodsplakkaat hierboven een groot reclamebord van diezelfde supermarkt. Met daarop weer zo’n rugzak, maar dan in de aanbieding. Op z’n minst niet erg consequent. Hij valt ook meer op, waardoor het verbodsbord dus minder aandacht trekt. Dan vraag ik me af of de mensen (jeugd dus), die zo’n rugzak met spaarpunten aanschaffen, direct na de aankoop de winkel worden uitgezet.

Geplaatst op 2011-08-18, in Shopmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Dat rugzakverbod ben ik al op meer plaatsen tegengekomen. Ik loop gewoon met zo’n ding naar binnen. Ze mogen wat mij betreft er ook gewoon in kijken bij de kassa.

  2. Het vervelende van rugzakken die op de rug gedragen worden is dat je zo’n ding in een krappe omgeving (tram, supermarkt) vaak in je gezicht geslingerd krijgt. Als de eigenaar zich plotseling omdraait naar die interessante appelmoes aanbieding o.i.d..

  3. @Emigrant: In deze supermarkt mag het krap zijn, maar de schappen zijn redelijk stabiel. Een fles wijn of een pak koek hoeft zich er niet druk te maken om een aanvaring met een uitzwenkende rugzak. Dan is de Xenos 10x zo leuk. Regelmatig zie ik daar kapotte glazen op de grond. Daar is niet eens een rugzak voor nodig.
    Ik denk dat de jeugd proletaries winkelden met dergelijke rugzakken en dat het controleren daarop wat lastig is.
    Ik vraag me daarbij af of zo’n rugzak wel in een winkelwagentje door de winkel mag of dat die rugzakken in het geheel niet de winkel in mogen. Ik kom er vaak en heb van beide opties nog nooit iets gemerkt.

  4. In de winkel wordt mijn rugzak tot handtas gepromoveerd. Te vaak heb ik een rugzak van eenn ander in mijn gezicht geslingerd gekregen. Dat wil ik zelf mijn medemens niet aandoen.

  5. Hoewel ik ook slechte ervaringen heb met mensen die niet beseffen dat ze met zo’n ding op hun rug een wat ruimere draaicirkel nodig hebben vermoed ik dat het toch vooral met het tegengaan van proletarisch winkelen door m.n. schooljeugd te maken heeft. Hoewel die daar niet beslist zo’n rugtas voor nodig hebben, ze staan ook rustig met een groepje elkaar af te dekken terwijl ze wat repen of ander snoepgoed ter plekke verorberen.

  6. Ten eerste: wat er ook op dat “verbodsbord” staat; als dát een rugzak is, wat heb ik dan in hemelsnaam zelf aangeschaft?
    Ten tweede: de mensen met spaarmatig verkregen rugzakken kunnen niet worden uitgezet; daarvoor moeten ze eerst worden aangezet.

  7. De C1000 aan de Muiderwaard heeft al jaren een geen rugzakken beleid er staat zelfs een rek bij de ingang waar je je rugzak kunt deponeren.
    Het heeft hoofdzakelijk te maken met de scholen in de buurt, ’s middags is er een ware invasie van schoolkinderen die er al dan niet proberen proletarisch te winkelen…
    Kan de maatregel daarom wel begrijpen.

  8. @Beukmans: Die C1000 is me net iets te ver, daar ben ik nog nooit geweest. Ik kom wel regelmatig bij de Vomar in De Hoef. Daar zie ik meer scholieren, maar die hebben geen rugzakbordjes hangen.

  9. Waarschijnlijk woon jij in het betere deel van Alkmaar :)))

  10. Een rugzakverbod????
    Nederland is echt een andere wereld.
    Ik heb juist de rugzak ontdekt als ideale boodschappentas voor op de fiets.

  11. Ik heb ook wel eens bordjes gezien waarop stond dat er maar een x-tal scholieren tegelijk de winkel in mogen. De rugzak weren en er toch een aanbieden vind ik hilarisch.

  12. Dat is nou toch ook toevallig; gisteren viel het mij nog op dat het mij hinderde, iemand met een rugzak in een supermarkt. Een verbod vind ik te ver gaan, maar een beetje irritant is het wel inderdaad. Ik vind dit echter een kwestie van overgevoeligheid van de gehinderde, dus ook van mijzelf.
    In de VS heb je dat probleem niet omdat de gangpaden daar gewoon veek ruimer bemeten zijn. Heeft te maken met de grondprijs natuurlijk.

  13. Dan graag ook geen rugzakken meer in het OV :p
    Ik heb weleens gezien dat er staat dat niet meer dan 2 scholieren tegelijk in de winkel mogen, maar ja, hoe weet je hoeveel er al binnen zijn dan?? ;ppp

  14. In welke wet staat dat dat je geen rugzak mag dragen?

  15. @Mack: Vast een of andere ASV (Algemene Supermarkt Verordening)

  16. In de rugzakkenwet.

  17. In mijn tijd was een pukkel een soort (dump/leger-)schoudertas, geen rugzak. Ik had er een waarop een of ander US” logo stond. Op dienstreis (voor technische service) in Frankrijk werd iedereen bij de gate van het vliegveld gecontroleerd, tassen doorgeploegd enzo. Mijn pukkel rammelde metalig. Ik zei tegen de dikke agent in burger, in mijn beste (kromme) Frans: “Ces sont des utiles au main”, ik bedoelde: handgereedschap. Hij hield onmiddellijk op, maakte de tas niet eens open, en ik mocht door…

  18. Geweldig verhaal, wat een rugzak al niet voor reacties oplevert.
    In mijn huis slingeren verschillende soorten en maten van deze handige zakken.
    Vriendelijke groet

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

