Aug-30: Vanmiddag?

Inmiddels het Webbinnenkortzonderminlog het migratielek boven. Ze weten waar de schoen wringt en proberen de aap uit de mouw te trekken. Volgens de laatste berichten komen 90% van de voormalige *.web-log.nl logs als *.weblog.nl logs ‘live’. We gaan het meemaken en het zou me niets verwonderen als er onverwacht een nieuwe aap of oude schoen komt bovendrijven.

Maar ook als het wel lukt, dan begint de mogelijke ellende pas goed. Dan pas kan ik zien of mijn logs licht-, gemiddeld- of zwaar-vernaggeld zijn. Of alles is meeverhuisd, dus ook mijn eigen html-pagina’s en fotobestanden. Nu ik zo bij wordpress.com rondneus, die een vergelijkbaar systeem heeft, bedenk ik dat Weblog.nl wel hele goede aanvullingen moet maken wil het wat worden. En juist op dat aanvullingengebied liet Weblog.nl het in het verleden afweten.

Zo hadden ze vroeger een eigen widget-systeem dat niet op de Amerikaanse maar de eigen Amsterdamse servers draaiden. Wie-online is een bekendere, maar ook bijvoorbeeld de poll en statistieken werkten op die manier. Aanvankelijk moest je er dubbel voor inloggen. En toen ze dat probleem hadden aangepakt ontstonden de zogenaamde +1-weblogs die nu de migratie verzieken. Dat widget-systeem is overigens al een tijdje ter ziele net als hun voorblad waar de laatste berichten en laatste reacties niet meer op te vinden zijn. Kortom deze ‘resultaten’ uit het verleden bieden een toekomst met zeer donkere wolken.

Nou zit ik er allemaal niet zo mee. Mijn berichten had ik al veiliggesteld en ook de rest staat nog her en der op mijn harde schijf. Ik zit er meer mee dat ik andere mensen bijsta met hun bloggen en dat kan me de komende weken wel eens erg veel werk opleveren. Wat slecht uitkomt omdat ik in September op vakantie wil.

Ik vind de migratie-‘discussie’ wel erg amusant. Overal duiken flarden op van slachtoffers of anderen die er een mening over hebben:

Webstreepjelog-twitter
Coens eigen twitter
Webstreepjelog-helpdesk1
Webstreepjelog-helpdesk2
Oba bericht 3
Knutselsmurf (ook Oba) bericht
Barts bericht
Grutte Pier’s bericht
Jeroens bericht
Laurents bericht
Bob’s berichtje
Techzine bericht

Daarnaast zou ik graag willen weten wat de Joris en SAY-media er van vinden, maar helaas die zwijgen. Net als Webwereld en de Tweakers. Het zal dus buiten de groep Web- en VK-bloggers niet echt spelen.

Geplaatst op 2011-08-30, in Webmatig. Markeer de permalink als favoriet. 28 reacties.

  1. Ik kan dit blog ook aan je account verbinden als je wilt.

  2. @Ina: Ik dacht dat dit ging gebeuren nadat ik mijn gegevens bij Oba op dat gebied had aangepast. Inmiddels snap ik dat dit handmatig moet. Ik heb overwogen om bij Oba een 2de account aan te maken, maar nu denk ik eerst maar even ‘Vanmiddag’ afwachten. :-)

    Want als m’n andere blog het weer wel gaat doen en nog goed ook (*ben te optimistisch, weet het*) dan wil ik die blijven gebruiken en dat ruim ik dit testblog weer uit.

    Een trackback lijkt me op dit moment meer dan voldoende. Dank daarvoor.

  3. Altijd optimistisch blijven.

    Ik check de accountprofielen niet op veranderingen, is niet te doen. Er is een wijzigings formulier:
    http://www.onafhankelijke-bloggers-associatie.nl/info-voor-oba-deelnemers/wijzigen-van-je-account/ (wel inloggen op OBA anders kan je er niet in.

  4. Ik kreeg 2 pings. Niet verbaasd, ik krijg zo vaak dingen dubbel. Maar hier komt het, doordat er 2 links naar mijn blog staan. My name no Bob.

  5. @Knutselsmurf: Bedankt voor de tip. Ik had wat ruzie met de html-editor die zomaar mijn links afsloot terwijl ik nog aan het plakken was. Toch maar eens kijken of ik dat automatische meeklooien van die editor niet definitied de nek om kan draaien.

  6. Het is half vijf, ik zie nog geen weblog terug online…

  7. Ha je bevindt je nu ook in de wereld van WP.com, ook al is het maar ‘tijdelijk’.
    Had verwacht dat er meer mensen zouden volgen want volgens mij kun je dan later je blogs gewoon in en exporteren naar je weblog blog mocht dat tzt weer on-line zijn.
    Ondertussen kun je dan gewoon je ding blijven doen.

  8. @Beukmans: Klopt, ik heb een herlijk rechthoekje gefietst naar Medemblik gemeente Wognum. 82km.

  9. @UWP: Het levendzetten wil nog niet erg lukken. Er mist waarschijnlijk nog een reanimatie-plug-in. :-)

  10. Oh, ben je hier ondergedoken?

  11. Het is 23 uur geweest, geen van mijn favoriete blogs is al online. Ik ga eens even kijken of er via twitter iets is gemeld.

  12. @Bob: Xinix is hier juist weer opgedoken! :-)

  13. Ergens heb ik gewed dat het 1 september wordt. Ik weet niet meer waar en met wie. Dat deed ik vorige week al toen het de eerste nacht niet gelukt was. Maar het begint er nu wel naar uit te zien…

  14. @Margo: Ik heb nergens gewed, maar rond vorige week woensdag schreef ik wel in het forum van web-log dat ik van 1 september uitging. Later heb ik ze er nog aan herinnerd, dat ik het niet wenselijk vond als ze naar mijn datum toe werkten. :-)

  15. Vannacht, afgelopen nacht, zou het dan gebeuren en zou je blog live gezet worden en zou je een mail ontvangen. Ik zie geen blogs live staan, geen nieuws verder en heb jij een mail ontvangen? Ik denk dat we misschien gelijk krijgen. Misschien, maar het zou ook wel weer later kunnen worden. Een gebed zonder eind.

  16. @Ximaar:
    Uitslover :P

  17. Als IT-consultant en ervaren projectleider kan ik maar één ding zeggen:

    Het zijn sukkels bij web-log.nl.

    Ze communiceren enorm slecht en hebben zichzelf en hun technisch kunnen enorm overschat!!

    Ergens in hun flarden van communicatie (twitteren in plaats van op een website??) zeggen ze dat het ruim 389000 weblogs zijn en dus veel werk?

    Ja, dat klopt en dat had dan ook de reden moeten zijn om een dergelijke conversie NOOIT in één klap te doen, maar in stappen.

    In stappen kies je voor Evolutie en kun je leren van de problemen die je tegenkomt. Bij Revolutie kies je voor een enorme klap en die krijg je dan ook.

    De berg problemen die je bij een revolutie in plaats van evolutie voor je kiezen krijgt is immers niet te overzien, daardoor liggen ze nu dus al ruim een week plat.

    Ze hebben sinds oktober vorig jaar de tijd gehad om deze conversie te doen. Hadden ze dit stap voor stap gedaan hadden ze veel meer controle gehad en wellicht een flink aantal ontevreden gebruikers/klanten.
    Nu is iedereen onherstelbaar ontevreden!

    Ze bakken er helemaal niets van en hebben al het vertrouwen voor altijd verloren!! Hoe ze zich nu ook nog in bochten wringen, het komt niet meer goed.

    Als ze ooit nog in de lucht komen, is het eerste wat gebruikers gaan doen is exporteren en naar een andere weblog-provider gaan. Misschien zelfs wel een betaalde?

    Het was wel een “gratis” dienst, maar wel één die door de vele bezoekers reklame-ruimte genereerde die voor goed geld verkocht kon worden.

    Dus ja, gratis voor de gebruikers maar een inkomen voor de medewerkers en dat bedrijf hebben ze nu dus behoorlijk gesloopt!

    Oh ja: Als klap op de vuurpijl worden de gebruikers ook nog bedankt??

    “Toch willen we jullie nogmaals bedanken voor het geduld en de flexibiliteit. ”

    Dit, terwijl ze als web-log.nl onbereikbaar zijn en je als ‘gebruiker’ geen kant op kan…..

  18. @Leo: Ik had je bovenstaande reactie al eerder bij Jeroen gelezen.

    Die hoeveelheid valt best mee, de helft van die blogs bevat maar 1 berichtje om het uit te proberen.

    Ze communiceren idd erg slecht, maar dat was bij de vorige migraties niet anders. Het clubje stelt in mijn ogen erg weinig voor. Een paar vaste krachten en de rest goedwillende, maar o zo onhandige, vrijwilligers.

    Zelf heb ik mijn (gratis) web-log eerder geexporteerd naar m’n harde schijf en die heb ik op dit weblog geïmporteerd. Dat exporteren ging prima, maar bij het importeren pakte wordpress maar zo’n 60 tot 100 berichten per poging. Hij importeerde vervolgens niet verder terug dan augustus-2006. Die oudere blogs zitten wel in mijn bestand en als het bij webzonderminlog niets gaat worden, dan ga ik dat hier nog eens beter uitzoeken.

    Zelf heb ik een jaar op een ICT-helpdesk gezeten. Ben overigens geen ICT’er, maar programmeur/ontwerper van industrIele automatisering. Daar ken ik het verschijnsel ook, maar zelf heb ik er nooit last van gehad. Alles werd keurig volgens afspraak opgeleverd. Bij die ICT-helpdesk had ik later te maken met een vreselijke ‘backoffice’. Waren allemaal rond 15:00 vertrokken zonder dat mee te delen en wij moesten de helpdesk tot 18:00 openhouden. Elke tool om maar een beetje service te verlenen werd ons ontnomen.

    Noua was het niet zo lastig. Ze draaiden daar met WBT’s en als je die 10 minuten uitzette en vervogens weer aan, dan was in 90% van de gevallen het ‘probleem’ verholpen. Dat zei je dan ook netjes tegen een gebruiker. Vervolgens belt zo’n gebruiker al na 5 minuten terug dat het niet werkt. Klopt, want dan kreeg je nog de oude verbinding en niet een verse.

    Ik loste dat op door bij de eerste keer te zeggen dat mensen een uniek probleem hadden en dat onze technische mensen (die er dus vaak niet waren) er naar gingen kijken. Ze moesten dan wel hun WBT uitzetten en ik zou ze over 30 minuten terugbellen met het resultaat van de technische mensen. Vervolgens belde ik na 20 minuten terug dat de WBT weer aan kon. Klanten erg blij met mijn service en op een grote personeelsbijeenkomst werd ik de hemel in geprezen.Terwijl ik dus feitelijk niets deed. Let wel dat de vorige helpdeskmedewerkers de handdoek in de ring hadden gegooid, die namen gewoon niet meer op als de backoffice leeg was.

  19. Xiwel op WordPress… wie had dit ooit gedacht? Enfin, het is weer een zooitje, niettemin heel vermakelijk.

  20. @Dolby: Zeker, toch mis ik hemaworstje.

    Maar Detegravinmatisch wil het toch ook niet erg vlotten. :-)

  21. Ik verveel me…

  22. @mack: Joh, ga ergens een weblog maken, dat is leuk! Bijvoorbeeld bij weblog.nl ?

    In een ander draadje ( http://helpdesk.web-log.nl/entries/20402377-de-eerste-stappen-zijn-gezet-maar ) las ik dat ALS de web(-)logs.nl weer levend worden dit nog ZONDER de afbeeldingen zal zijn…
    Die moeten ze in een tweede kopieerslag nog bij Typepad ophalen maar daar hebben ze nu nog geen toegang toe?!?

    Als dat maar goed gaat: ik denk dat ze bij Typepad die oude servers met de steker eruit allang in de container gesmeten hebben.

  23. @Mack: Je hebt een passende avatar gekozen. Lijkt op Bert van Ernie. :-)

    Je kan nog altijd bloggen op Margo’s uitwijkpost.

  24. Of op Hyves. Maar goed, ze maken er wel een zootje van. Ik heb wel een export gemaakt van mijn logjes, maar ik wacht het nog wel even af.

  25. @Leojoke: Ik las het. Importeren van fotobestanden gaat idd anders. Ik heb hier ook nog maar 1 foto teruggeplaatst, de rest gaat me dagen tot een week kosten. Mijn eigen html-bestanden mag ik hier niet meer plaatsen, daar moet ik nog iets voor verzinnen. Heb om die reden nog wat hoop gevestigd op webminminlog.

  26. @Mack: Wil je hier niet vloeken. Bij H***s en F******k kan ik niet reageren.

  27. Ik heb ze aansprakelijk gesteld voor de gevolgen van de afkick verschijnselen waar ik nu aan lijd. En op About_Blank, http://aboutblank.nl/archive/2011-08-31/de-nachtmerrie-van-elke-blogger?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter kun je een weddenschap afsluiten!

  28. Zelfs al komt alles online. Met die instelling bij web-log zou ik gauw verhuizen…

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

