Okt-05: Tussen Wal en Bus

Daar moest ik een paar weken voor mijn vakantie aan denken. Ik kom er nu pas toe om er over te loggen. Zoals gebruikelijk liep ik via de Heilooërbrug bij de Molen van Piet de Alkmaarse binnenstad uit, nadat ik wat boodschappen had gehaald. En voor het eerst na de aanleg in April-2010 zag ik dat bij deze destijds verhoogde halte een Connexxionbus stopte en iemand wilde uitstappen aan de kant van de molen.

Ik loop een paar keer per dag langs deze plek, omdat het dicht bij mijn huis is. Het verwondert me niets dat hier vrijwel nooit iemand uitstapt. Dat wil zeggen 3 haltes eerder uitstappen bij de nieuwe Hugo BossBank en een paar honderd meter door het Ritsevoort lopen naar deze plek gaat veel sneller, dan het busgesukkel via de Laat en de te smalle Zilverstraat.

Maar goed er wilde iemand uitstappen en er is een verhoogde halte. Dat laatste bleek dan ook meteen het probleem wat me nu pas opviel. Het laatste stukje gaat de bus via het Kennemerpark en dan linksaf richting ziekenhuis. En vlak na die linksaf is de verhoogde halte. En door die verhoogde halte kan de chauffeur daar niet met de neus van zijn bus over, wat tot gevolg had dat de achterdeur (en dus officiele uitstapdeur) een halve meter van de verhoogde halte bleef. De uitstapper had dus een loopplank nodig, of moest -zoals ie deed- eerst op de lagere straat stappen om vervolgens op de verhoogde halte te klauteren.

Driewerf bezopen. Dit kan toch nooit de bedoeling van zo’n verhoogde halte zijn. een mogelijke oplossing is dat de bus iets doorrijdt en vervolgens bij het achteruitrijden de bus dichter tegen de halte parkeert. Veel andere oplossingen zijn er niet. Maar dat achteruitrijden is daar ook gevaarlijk vanwege de 10.000 fietsers, die daar dagelijks passeren. En eigenlijk is een nog betere oplossing om die halte wat te verleggen of gewoon weer te verlagen.

Geplaatst op 2011-10-05, in Alkmaar, OV-matig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Niet over nagedacht door de planners, ontwerpers, uitvoerders en godweetwie nog meer.
    En zolang niemand er iets van zegt wordt er niets aan gedaan.
    Als veelfietsers komen we soms onbegrijpelijke dingen tegen en ik moet toegeven: zelf dienen we ook nooit een klacht in.
    Het is als met de aanleg van fiets- en wandelpaden: je vraagt je altijd af of planners ed zelf gebruik maken van de voorzieningen. Waarschijnlijk niet.
    Maar zo is het ook met de bouw van woningwetwoningen, goedkopere auto’s, enzovoorts.

  2. …. huishoudelijke apparaten ….

  3. Je zou zo denken dat je van te voren dat even uit zou kunnen proberen met een paar plankjes ofzo. Maar ja. Bij ons hebben ze eens op een straat een klein rotondetje aangelegd, toen men tot de ontdekking kwam dat de auto die kleine draai niet kunnen maken. Rotonde is weggehaald, misschien in de hoop dat niemand wat gemerkt heeft. Want zoiets kost, hoor en dat weghalen wéér.

  4. @Bertie: De halte aan die kant was er altijd, maar door hem hoger te maken (wat overal in NL gebeurt) kan de bus niet goed in 1x aanmeren. Daarbij komt dat ie vrijwel nooit wordt gebruikt en daardoor valt het bijna niet op. Als deze chauffeur/-feuse of uitstapper het niet heeft gemeld, dan kan het nog erg lang duren eer er iemand opnieuw deze ervaring meemaakt. Zelf ga ik het ook niet melden. Ik vind dat deze bussen veel te groot zijn. Ze zijn daardoor niet alleen voor ruim 95% leeg, maar nemen vooral teveel ruimte in de smalle binnenstad-straatjes. Er zijn kleinere bussen, maar die kunnen in het geheel niet met die verhoogde haltes overweg. Hun deuren lopen er op vast.

  5. Thérèse, er worden voor de aanleg van nieuwe situaties ook informatieavonden gehouden, met tekeningen en evt. maquettes.
    Ziet er interessant uit maar als leek kunnen we hiermee we de praktijk niet goed inschatten, niet de kleinere details.
    Bovendien lijkt het werk niet te worden gecontrôleerd, hooguit grofweg bekeken. En dan merk je pas hoe lastig sommige dingen zijn.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s