Okt-07: Had ik maar…

Die gedachte had ik een paar weken terug halverwege mijn vakantie. Ik hoorde onderweg iets en dacht dat ik ergens overheen fietste. Bij het achteromkijken zag ik wat zwarts liggen, maar dat kon niet van mij zijn. Dacht ik dus.

Circa 5 km verder wilde ik een prachtige regenwolk met zonnestralen op de foto nemen en pakte mijn fototoestel uit de achterzak van m’n fietsshirt. En toen wist ik het zeker. Dat zwarte was wel degelijk van mij. Het was m’n munten-en-sleutels-portemonneetje, zo’n klikklak-ding. Erg was het niet. Naast mijn huissleutel zat er hooguit een euro aan kleingeld in. De rest zit in mijn papiergeld-en-pasjes-portemonnee en die zwierf nog wel in mijn shirt.

Ik ben toch maar teruggekeerd. De werpplek was een soort landweggetje dat dienst deed als fietspad, ver van de grote weg en ver van de bewoonde wereld. Misschien lag ie er nog gewoon. Dus niet. Het pad werd redelijk gebruikt door nog wat fietsers en wandelaars. Mogelijk heeft 1 daarvan het ding opgeraapt om het later af te geven bij de politie. Voor de zekerheid fietste ik nog een paar kilometer verder terug naar de bakker waar ik hem het laatst had gebruikt. Maar ook daar was ie niet.

Zoals gezegd zat er niet veel in en de huissleutel was niet voorzien van een adres. Daarbij komt dat mijn buren allebei een sleutel van m’n huis hebben, dus maakte ik er niet meer werk van. Dat terugfietsen vond ik eigenlijk al overdreven. Ik fietste dus verder en liet het maar zo.

Bij thuiskomst waren beide buren weg. Het was zondag en ze hadden last van het mooie weer. Ik kon dus niet in m’n huis en besloot bij mijn afhaalchinees te dineren. Goede keus en lekker. Daarna waren beide buren wel thuis en vond ik in huis nog een andere reservesleutel. En dan denk je xi je wel nix aan de hand.

Maar sinds vandaag weet ik dat ik niet voor niets terugfietste. Sterker nog na het geluid had ik meteen moeten omkeren. Ik ben stad en land nog eens stad afgeweest om zo’n vervangende klikklakker te vinden. Zo zijn die overal en zo vind je ze dus nergens meer. Niet bij de Euro-winkel, Xenos, Hema, V&D, Kruidvat, Bazaar, Kijkshop en nog wat duurdere en exotischere zaken. Mijn hoop is nu geheel gevestigd op de zaterdagmarkt. En anders wordt het toch iets met een rits, maar die kan je niet zo makkelijk met 1 hand openen.

Geplaatst op 2011-10-07, in Shopmatig, Woonmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 29 reacties.

  1. Ôh, ja, je hebt gelijk! Zó handig en nergens meer te vinden!

  2. Zijn die nergens meer te koop? Ik zal een voor je kopen als ik ‘m ergens toevallig zie.

  3. Zulke dingen zou je in ietwat afgelegen Duitse stadjes van een inwoner of 27.500 nog vinden.

  4. Haha, wat een pechvogel. Ik zou meteen zijn afgestapt alleen al uit nieuwsgierigheid.
    Ik heb er nog een op het nieuwtje liggen uit een of ander kerstpakket, al jarenlang; ik kon er niemand blij mee maken. Past makkelijk in een envelop stoppen; opsturen?

  5. @Bertie: Bedankt voor het aanbod. Ik wacht nog even de markt van morgen af en als dat ook niet lukt dan mail ik.

  6. @Emigrant: Eigenlijk ook dom van me. Ik ben daarna door zo’n 20 stadjes gefietst met 27.500 of meer inwoners en heb toen helemaal niet gezocht. Kwam waarschijnlijk omdat ik toen geen sleutel had die ik er in op wilde bergen. En natuurlijk omdat ik een enorm vertrouwen heb in de Alkmaarse middenstand. :-)

  7. @Jolie & Margo: Het malle is dat je ze over een paar jaar weer overal aantreft tot in de supermarkten aan toe.

  8. Niet meer lonend schijnbaar, achteraf toch wel zonde dus…

  9. Tataa:

    http://www.samsonitedealer.nl/product.php/product_printable.php?id=53722

    Het heeft me wel 5 minuten gekost, en hij kost 12 euro, maar dan heb je ook een Samsonite.

  10. @Bob: Met het zoeken naar het plaatje hierboven kwam ik ook dat grote ding van samsonite tegen. 9 bij 9 cm vind ik erg veel voor een paar sleutels en een paar euro aan kleingeld. Zelf had ik zoiets als hierboven. Die is 8 bij 5 en vond ik groot zat. Kostte ook maar een paar euro.

  11. Oh, ik dacht ik heb wat voor je gevonden. 9 bij 9 is wel wat groot ja.

  12. Ja, raar is dat; van die relatief onbelangrijke kleine dingen kunnen jaren later soms ineens volkomen onverkrijgbaar zijn.
    Ik heb laatst ook weer vrij lang staan zoeken naar een geschikte portemonnee. Zonnebrillen is ook zoiets wat voordurend van model verandert, en soms heb je een nieuwe nodig nèt als er alleen debiele modellen in de mode zijn.

  13. *grinnik* Ja, dat is vaak zo, dat je iets heel handigs hebt en het een bijna-drama is als je het kwijt bent of als het kapot is. Neem nou een eierprikker: heel handig, maar de laatste tijd hier in Duitsland nauwelijks te vinden.

  14. Ja, dat gebeurt je niet met een auto hoor! Ik ging één keer met de fiets naar mijn werk, gelijk mijn rekenmachine verloren!

  15. @Natascha: Een eierprikker… ik heb nog een exemplaar uit ± 1971. Prikt als de beste.

  16. @Allen: Stop maar met het leedvermaak en het medeleven, op de markt had ik er een binnen 23 seconde. Niet moeilijk, de markt was verlaten omdat iedereen op de intocht van B.A. Trix stond te wachten. Best handig zo’n staatshoofd. Die doet nog eens wat voor mij. Ontzettend handig. :-)

  17. @Laurent: Een hele mooie avatar.

  18. Zo’n zelfde scheiding heb ik dus ook: munten apart in een klikklakker dan blijft de briefjes-en-pasjes portemonnee nog van een formaat dat in de broekzak past. Ding is al dik zat. Mijn klikklakker is al jaren de twee pennetjes van het mechaniek kwijt, ik heb dat destijds opgelost door de ontbrekende pennetjes door een paperclip te vervangen. Werkt nog steeds perfect!

  19. Nog even over kleine dingetjes.
    We konden tijdens een vakantie in Duitsland niet dan met veel moeite een paar washandjes scoren. Daar snapten wij en zij niks van.

  20. @Bertie: Ik neem altijd washandjes mee, omdat die vaak niet in buitenlandse hotels of pensions te vinden zijn. Schijnbaar is dat iets typisch Nederlandsch.

  21. @Harald: Die papercliptruc heb ik bij eerdere klikklakkers ook toegepast. Later bedacht ik bij nieuwe portemonee’s de ‘spijkertjes’ beter vast te knijpen met een tang. Sindsdien rollen die scharnierspijkertjes er na verloop van tijd niet meer uit.

  22. Een washandje is iets typisch Nederlands ja. Ik gebruik het nooit. In Engeland gebruiken ze dacht ik waslappen.

  23. Waschlappen moeten hebben bestaan, maar voor zover ik weet wordt het woord alleen nog in overdrachtelijke zin gebruikt, voor een slappe man die nergens tegen kan. Een trainers- en sergeantenwoord.
    Wel bestaat de Waschhandschuh, een handschoen van ruw materiaal (palmvezel?) waarmee men de huid kan peelen.
    Ik ben er nooit bij als Duitsers in bad gaan, maar volgens mij gebruiken ze wel eens sponzen.

  24. Ja, in de VS hebben ze ook alleen van die lapjes. heb je in elk land wel, dat ze daar een heel handige oplossing ergens voor hebben dat nooit in andere landen is doorgedrongen. Het washandje is er daar een van.
    @Xiwel: een vriendin noemde mij eens een Eeyore, vandaar die avatar :-)

  25. Dus terug van weggeweest. Ik ben heel benieuwd naar waar je gefietst hebt en ik hoop dat je weer een zwerfgok in elkaar zet. Vind ik een leuke tijdsbesteding in de winkel. De kliklak perilkelen ken ik, van losse schroefjes tot even niet kunnen vinden. Het mooiste vind ik die leren gevalletjes. Bij lange wandeltochten hebben ze geen gewicht en dat is dan heel belangrijk.

  26. Over de washanddiscussie: Zelf gebruik ik die graag en veel liever dan een spons, of lapje dat uit je handen kan rollen. Die laatste dingen kom je vaker tegen in hotels in het buitenland, maar vaak vind je er helemaal niets dat een washandje kan vervangen. Vandaar dat ik ze zelf meeneem en natuurlijk de ‘hotel-kwaliteit’ van de Hema. Maar hoe mensen zich goed kunnen wassen zonder iets dergelijks begrijp ik niet. Doen ze het dan met een puntje van een handdoek? :-)

    Daarnaast vind je soms nog waardeloze handdoeken. Deze vakantie was gelukkig alles van badstof, maar ik heb (in een duurder hotel) wel eens wat theedoek-achtigs in de kamer getroffen, waarmee het afdrogen slecht lukte.

  27. @Hanscke: Ik zal zeker over mijn vakantie bloggen en dat gaat nog wel even duren. Gewoon omdat ik nu veel andere dingen aan m’n hoofd heb en ook omdat ik het wel leuk vind om over een paar maanden opnieuw mijn vakantie mee te maken door dan pas de verhalen uit de duim te zuigen. Met die quiz zit ik nog wel een beetje. De vorige keer ging minder goed. Mogelijk omdat ik in December en Januari er mee bezig was.Waarschijnlijk zijn November of Februari betere maanden. Maar deze keer was de route ook redelijk voorspelbaar. Ik zin dus op een alternatief.

  28. Hier in Duitsland kun je wel degelijk overal washandjes kopen. De meeste duitse gasten hebben ze ook bij zich. Wij zijn ooit heel enthousiast met washandjes begonnen, maar hotelgasten leken die voor van alles te gebruiken behalve zichzelf wassen. Zo’n washand is toch prima om je schoenen te poetsen, je hond te wassen of je autoruit van dode vliegen te ontdoen? Zelfs met bleek en andere milieuvriendelijke produkten gingen de vlekken er niet meer uit, die washandjes zagen er zelf na 3x wassen allemaal zeer onappetijtelijk uit. Exit washandjes dus.

  29. Tja, had maar even gaan kijken, wat hadden die paar tellen je gekost… in vergelijk bij 5 k,m terug fietsen, zoeken nog even naar de bakker terug rijden, niet gelijk je huis in kunnen, en nu het niet kunnen vinden van een klik-klakker… je had je een hoop tijd kunnen besparen…

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

