Nov-07: Slapjani

Als afvalkundige valt mij op dat de colabikjes en pakjes Marlboro het qua zwerfvuil tegenwoordig afleggen tegen de sportdrankjes in plastic flesjes. Zie hier een veel voorkomend voorbeeld:

Dat terwijl aan hetzelfde pad nog geen paar meter verder een kleploze afvalbak hangt. De slapjanussen die deze meuk verorberen kunnen die paar meter extra lopen niet opbrengen. En daarmee is bewezen dat de extra glucose en vitamines duidelijk niet werken.

Geplaatst op 2011-11-07, in Milieumatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Ik kan me daar ook behoorlijk kwaad over maken, als ik het zie zeg ik er ook wat van…

  2. @Sjoerd: De lafjanussen dumpen niet als ik in de buurt ben. En dan nog zal ik er niets van zeggen, maar gooi ik het netjes in de prullenbak. Hun ouders hebben het vast niet vaak genoeg voorgedaan. :-)

  3. De extra glucose werkt niet, moet het zijn toch? Of begrijp ik het niet? Mij zal je het nooit zien doen. Maar ik leg dan weer filtersigaretten op de grond. Maar dat is omdat er nooit een asbak staat. Maar rokers hebben ook geen ruggegraat.

  4. Grutte Pier

    Klopt, en niet te vergeten de blikjes Bull-it ed…. Ik wandel elke dag met de hond langs een skate-plaats, volop afvalbakken. Maar de ‘stunt’, al skatend, je afval dumpen hebben ze duidelijk nog niet ontdekt….

    IJsthee met citroen van het huismerk in literverpakkingen is ook populair trouwens. Nu wordt eea ook als ‘anti-kater’ gebruikt, dat zal wellicht een verklaring kunnen zijn…

  5. @Mack: Oeps iets teveel geëdit. Niet mocht er dus niet uit. :-)

  6. @Grutte Pier: Kan zijn dat er minder katers lopen, maar die tel ik eigenlijk nooit. :-)

  7. Bij Jan tegenover de zaak is sinds enige tijd een sportschool. Sindsdien kan hij rotzooi als bovengenoemde lopen te rapen. Ergerlijk!

  8. @Ximaar: Dat voordoen kan heel goed werken.
    Anekdote:
    In mijn studententijd kluste ik bij in de McDonalds op het Leidseplein in Amsterdam, ’s avonds in het weekend van 20 tot 04 uur, wanneer de gekken op pad zijn. Natuurlijk wordt er dan zelfs in de zaak veel rotzooi gemaakt en op de grond gesmeten. Een keer had iemand zijn komplete patat en nog wat dingen op de grond laten vallen en stond er bij en haalde zijn schouders op. Ik er naartoe en alles opvegen, gedeeltelijk op mijn knieen om alles bij elkaar te rapen. Je kon gewoon zien hoe de mensen zich schaamden en een beetje pijnlijk de andere kant op keken. Dat had meer effect als wanneer je er iets van gezegd had.

  9. Wij zien ook erg veel afval. De Blikvangers zijn wel een aardige oplossing voor fietsende schooljeugd maar er staan/hangen er te weinig.
    Nog ergerlijker vind ik volle zakken huisvuil die her en der in de bossen liggen. Vaak op telkens dezelfde plekken. De gemeente haalt ze weg maar er komen altijd weer nieuwe. Misschien moeten ze de inhoud controleren op namen of adressen, een smerig klusje maar toch.

  10. @Bertie: In het algemeen valt het hier met zwerfvuil best mee. De gemeente is daar actief mee bezig en laat regelmatig een groep mensen met beperking een aantal straten opruimen. (Die halen zelfs het onkruid tussen mijn tegels weg.) De veegmachines tuffen hier ook regelmatig rond. Gevolg is dat als er weinig ligt, er minder wordt bijgedumpt.

    Er wordt hier idd vuilnis nagekeken om te achterhalen wie de dader is. Zo heeft mijn buurvrouw een keer 60 euro moeten betalen, omdat zij haar vuilniszak te vroeg (de avond ervoor) aan de weg had gezet. Tegenwoordig kan dat niet meer, we kunnen nu 24 uur per dag onze vuilnis in een ondergrondse container kwijt.

    Probleem is dan wel weer dat het vuil dat er ligt meer gaat opvallen. En dan vooral in parken op plekken waar veel trimmers langskomen. Die parken hebben veel prullenbakken en daar hoef je geen klep van te openen. Echt veel moeite kan het niet zijn.

    Die blikvangers hebben we hier in de omgeving ook. Vaak staan die op plekken waar mensen niets te dumpen hebben of je ziet er rotzooi omheen, omdat het mikken toch niet zo goed lukte.

  11. @Bob: In discussie gaan (danwel op de onverantwoordelijkheid van de dumper wijzen) is behoorlijk zinloos en werkt eerder averechts. Mensen willen niet op hun fouten worden gewezen. Dus een opmerking als ‘Jonge heer kan je je rommel niet in de vuilnisbak die daar staat gooien?’ zorgt ervoor dat je een ruzie krijgt en/of dat ie nog meer troep op de grond gaat gooien. Dan werkt idd een goed voordoen zonder daar iets bij te zeggen een stuk beter.

    Ik had al eens gemeld dat ik de vader van en jong stel met kinderen hier wat op de grond zag gooien. Ik liep achter ze en raapte het netjes op. Vervolgens haalde ik ze in omdat ik nu eenmaal flink doorloop. En vervolgens gooide ik het netjes 5 meter verder in een prullenbak. Dat stel zag dat en hun kinderen ook. En eigenlijk hoef je dan niets meer te zeggen. Die kinderen en moeder zullen dat zeker (later) doen met: ‘Wat deed die man nou?’ of ‘Waarom gooide jij het niet in de prullenbak?’ en anders zal die vader uit zichzelf denken: ‘Stom van me, moet ik niet meer zo doen.’

  12. @UWP/Margo: Waar ik het bovenstaande vond is geen sport- of ander school in de buurt. Wel komen er veel trimmers en een aantal fietsers. Maar je hebt wel gelijk dat het rond sportscholen zeker erger is. Vroeger was het rond snackbars erg, maar die houden het goed schoon. De enige die daar minder in is is McDonalds. Hun troep vind je nog wel regelmatig. Bij scholen houden de scholen het hier ook beter schoon. Maar idd bij sportscholen wordt er niet aangedacht om eens het afval rond hun sportschool op te ruimen. Heeft er ook mee te maken dat die sportscholen vaak in buitenwijken zijn, zodat de slappe sportschoolgangers met de auto kunnen komen.

  13. In Duitsland is er een pittig statiegeld op plastic flessen en dat is een goed idee gebleken. Niet dat alle sportschoolgangers enz. nu hun rommel opruimen, maar het statiegeld motiveert bedelaars en daklozen om dat spul te verzamelen en daarmee hun schamele inkomsten wat op te krikken.

  14. Aan bovenstaande foto te zien hebben dergelijke figuren de AAA-status inmiddels verloren…

  15. Zo kan ik me ziedend ergeren aan idioten die, op Natuurrreservaat Schiermonnikoog, kilo-vrachten frisdrank en andere rotzooi in volle verpakkingen meezeulen tot aan het baken Willemsduin, maar daar de lege verpakkingen te belastend vinden om mee terug te nemen naar de “bewoonde wereld”, waar afvalbakken zijn…

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

