Nov-10: ‘Korte Treinritjes?’

Afgelopen zondag heb ik na maanden weer eens getreind. Ik heb dan ook nog geen OV-chip-knip-kaart en merkte dat ik thans voor een retourtje de prijs van 2 enkeltjes moet afdokken. Voor mijn 23km-ritje naar m’n neef in Koog-Bloemwijk (voor de minder bekenden is dit een halte in de gemeente Zaanstad, dorp Koog aan den Zaan zuid, die aan hun S-Bahn Uitgeest-Amsterdam ligt) is dat niet zo erg, maar heen-en-weer Wildersland kan het al snel 10 euro duurder uitpakken.

Toch wilde ik het niet over deze aanzienlijke prijsverhoging hebben. Door de weeks rijden die Zaanse sprinters tussen Uitgeest en Rotterdam, maar op zondagen beginnen ze al in Alkmaar en dat scheelt me een overstap op het kille tochtstation van Uitgeest. Aan reistijd maakt het overigens niet uit.

In de trein viel me het vliegtuigdisplay op met de rijsnelheid en buitentemperatuur, die ook het verloop van de reis in beeld brengt. In de intercities zie ik die dingen nooit, dus keek ik er even naar:



SPR is de trein-code voor een sprinter. Bekend van de afwezige plee en hopelijk aanwezige plaszak. Nou is dat voor 25 minuten boemelen niet erg, in een bus tref ik ook geen WC’s. Probleem is als je langer in zo’n trein moet zitten. Een blinde kennis doet dat. Hij vind overstappen (met hond) lastig en zoekt naar treinen (en bussen) waar ie in kan blijven zitten tot de eindbestemming. Een eventuele langere reistijd neemt ie op de koop toe. Als drempelvrij-wenser is een sprinter met gelijkvloerse instap ook veel gunstiger dan de intercities, snel- en stoptreinen met 2-tredige toegangstrapjes.

Dus als hij van Alkmaar naar Rotterdam wil, dan pakt ie deze sprinter en niet de sneltrein naar Leiden met aansluitend de intercity naar Rotterdam. Hij zit dus niet een kwartiertje in zo’n sprinter, maar 2 uur. Gelukkig heeft ie geen blaasproblemen, maar anders gaat dit niet en moet ie voor de onhandige overstap-versie kiezen.

Nou bedacht ik tijdens het ritje dat die sprinter tussen Heiloo en een halte vlak voor Rotterdam ook wel eens gunstiger kan zijn dan de intercities met overstap. En zie hier het resultaat:

Met 2 overstappen scheelt het 2 minuten op 1 uur en 50 minuten reistijd. Ik kan me voorstellen dat dus meer mensen lang in deze sprinter verblijven. Denk aan ouderen die slecht ter been zijn. En juist die mensen, die het overstappen lastig vinden, hebben vaak een zwakkere blaas. Voor een dergelijk lange rit als tussen Alkmaar en Rotterdam is het inzetten van een sprinter zonder WC dan ook erg dom.

Wat me ook opviel is dat zo’n domme sprinter nog steeds een eerste klasgedeelte heeft. Dus lekker eerste klas boemelen zonder ook maar een WC. Sterker nog, die plaszak-zoekers uit de tweede klasse moeten meurend door de eerste klas van en naar afwerkplek (de lege stuurhut aan achterkant van de trein). Dat maakt het eerste klasreizen duidelijk minder aantrekkelijk.

 

(O ja, het trof dat ik geen viltstift bij me had. => )

Geplaatst op 2011-11-10, in OV-matig, Ximatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. De overgang naar (twee enkeltjes gelijk aan één retour) is in de afgelopen jaren in etappes doorgevoerd.
    De retourprijzen werden daarbij niet extra verhoogd, (wel met de vaak te hoge ‘normale’ prijsverhogingen), de enkeltjes in etappes in prijs verlaagd.

    Beide systemen hebben voor-en nadelen.
    Bij reizen met de ov-chipkaart is een enkele reis altijd de helft geweest van een retour. Dus een tijdje was het voordeliger om met ov-chipkaart te reizen als je niet dezelfde dag terugging.

  2. Ik heb de trein even afgezworen…

  3. @Trijntje (toepasselijk naam): Als weinigtreiner was me dat nog nooit opgevallen. Dus even een oud kaartje gezocht van precies 1 jaar eerder. Dat was Alkmaar-Zaandam en kostte toen 10,00 euro en daarvoor moet je nu 10,40 euro betalen ofwel 4% in 1 jaar extra. Dat is meer dan de inflatie, maar valt me nog alles mee.

    Zelf heb ik er veel meer voordeel aan dat de enkele reizen goedkoper worden. Als ik trein vertrek ik vaak van een ander station al waar ik arriveer. En ik koop vanaf nu dus geen retourtjes meer. Stel je voor dat ik iemand ontmoet die me een lift naar huis geeft.

  4. @Ximaar: ik heb er ook voordeel van als enkele reizen relatief goedkoper zijn, om dezelfde redenen die je noemt: ik krijg wel eens onverwacht een lift terug, en ik ga vertrek ook wel eens van een ander station dan waar ik ben aangekomen.

    Trijntje is overigens de naam van de oma waar ik naar genoemd ben, zij het niet letterlijk, mijn naam bij het GBA is Tine, omdat mijn oma dat mooier vond, en mijn roepnaam is Tineke.

    Ik vind het wel leuk om haar oorspronkelijke naam als alias te gebruiken op sommige plaatsen op internet.

  5. Wat is dit? Sinds wanneer draai jij je trappers niet meer rond voor 23 km?

  6. @Mack: Okay foutje het was 27km en ik ga het aanpassen. :-)

  7. Ja dat dacht ik eigenlijk ook, maar als niet-fietser (ok, mooi-weer fietser) en niet treiner meende ik hier even geen commentaar te mogen geven.

  8. De gemoderniseerde ICM’s hebben nu ook allemaal een scherm.

  9. @Cohler: Maar wat heb je liever een gewone- of electronisch dis-plee? :-)

  10. To-the-loo heeft hier dus geen enkele betekenis:-) Maar afgezien daarvan, wordt het niet wat ingewikkeld?
    Onlangs hadden we bijna de trein nodig, het was een opluchting met de auto te kunnen gaan. Jammer, ik reisde graag per spoor. Amsterdam-Nijmegen was een prettige rit om een pocket te lezen, eventueel een een wc-bezoek, gesprekje.
    Nu onderneem ik niet eens een retourtje stad. Teveel moeite.

  11. Je kunt nog steeds gewone treinkaartjes uit de automaat kopen hoor! Voor een ritje met de trein is dat ook niet duurder dan met de ov-chipkaart.
    Als je met bus of tram of metro wilt reizen kun je ook losse kaartjes kopen, bij de bestuurder of uit een automaat; die zijn wel veel duurder dan wanneer je met de ov-chipkaart reist.
    Als je één keer een ov-chipkaart hebt is het heel gemakkelijk.

  12. En de trein Nijmegen Amsterdam heeft wel toiletten; ik reis heel vaak met die trein op het traject Ede-Wageningen Amsterdam Amstel. Daar rijden intercitytreinen, en die hebben wel toiletten aan boord.

  13. @Trijntje, Bertie en anderen: Tussen Nijmegen of Maastricht en Alkmaar is het immer sneller om een intercity te nemen en die hebben nog altijd WC’s aan boord. Dat zijn doorgaans wel vaak railbemesters en aan de ‘frisheid’ mankeert het wel eens. Wat dat betreft kan de NS veel leren van de Duitse spoorwegen.

  14. @Trijntje: Met de retourtjes had ik wel eens voordeel. Nu dat voordeel opgeheven is kan voor mij een voordeelurenkaart eindelijk zijn geld eens terugverdienen. Tot die tijd was dat vaak niet zo. Op jaarbasis haalde ik maar 40 euro ‘voordeel’ en die kaart moest 55 euro kosten is dus netto 15 euro nadeel.

    Op die voordeelurenkaart zit meteen een ov-chipkaart, wat eenmalig 7,5 euro scheelt. Toch moet ik er nog eens naar kijken aangezien de 40% voordeel lijkt te zijn gezakt naar 37% voordeel.

    In de bus koop ik de dalkaartjes van 2,70 en dat is goedkoper naar Purmerend dan de OV-chip of strippenkaart. Op een paar andere bestemmingen is het ongeveer even duur en bij minder dan 12km is het duurder. Maar dan pak ik doorgaans de fiets omdat die sneller en flexibeler is.

  15. Een voordeelurenkaart ‘oude stijl’ is niet meer te koop.
    Alleen als je er al één hebt wordt die nog jaarlijks verlengd.

    Voor wie er geen heeft zijn er wel allerlei nieuwe abonnementsvormen, voor mij niet aantrekkelijk vergeleken met de voordeelurenkaart.

    Of er dalkaartjes en dergelijke te koop zijn is erg afhankelijk van de vervoerder.
    In Ede heb je dergelijke kaartjes ook, maar het kan maar zo zijn dat die volgend jaar niet meer te koop zijn: in heel veel gebieden wordt het aanbod van dergelijke kaartjes volgend jaar erg versoberd.

  16. Vertrouw ook op je eigen ogen naar buiten toe en niet alleen op de display. Soms geeft dat ding helemaal verkeerde informatie! Bijvoorbeeld: de rit achterstevoren. Of een helemaal verkeerde aankomsttijd.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s