Nov-20: Verse Tulpen door Trix

Anderhalve maand terug bezocht Beatrix de Grote Kerk, dat zandstenen ding dat regelmatig hierboven in een kopfoto te bewonderen is. Zo vaak is ons staatshoofd hier niet en met 4x het jaarsalaris van collega-staatshoofd Obama wil je als burger toch een beetje waar voor je geld hebben. Dus hing ik er een tijdje rond en logde wat er over te loggen viel.

En dat was niet veel. Ze kwam, zwaaide enkele minuten en dook de kerk in. Vervolgens kwam ze daar uit en heeft waarschijnlijk weer even gezwaaid en vertrok. Die uitzwaai heb ik gemist.

Enkele weken later ontdekte ik dat Beatrix hier toch ook nog wat voor de fietsers bereikt heeft. Geheel onverwacht zag ik dat de (15 cm) te hoog geplaatste verlepte tulpen waren vervangen door verse die wel goed diep in de grond staan. Het gaat dan om de zogenaamde tulprekken naast de hoofdingang van de kerk. Hiernaast hoe het jaren was, te hoog en daardoor scheef gezakt.



Vervolgens moesten de tulprekken voor het gevolg van Bea een paar dagen het veld ruimen. Om daarna dus veel beter teruggeplaatst te worden zoals hier rechts te zien is.

Eigenlijk kunnen deze rekken nog iets beter (4 cm lager) geplaatst worden zoals hier links in Alkmaar-Zuid te zien is. Voor deze rekken hoef je de fiets het minste op te tillen.

De tulprekken zijn goedgekeurd door Fietsparkeur. Ik geef toe dat ze beter zijn dan de sleufrekken die daarvoor bestonden. De sleuven van de tulprekken hebben een betere vorm, waardoor meer soorten fietswielen er steviger in staan. De tulp heeft daarbij een goede aanbindmogelijkheid, waar je redelijk bij kan.

Toch vind ik het geen optimaal rek. Met harde wind zie je de fietsen er nog in heen en weer zwiepen, zeker in de hoge. Met mij willen veel fietsers dit niet, ze lopen liever geen slag ijn hun voorwiel op. Ik los dat op door mijn fiets er met het achterwiel in te zetten. Scheelt een draaipunt van de voorvork en de m’n fiets staat daardoor een stuk stabieler. Dit is ook een goede oplossing voor fietsen die met hun mandje tegen de aanbindlus vastlopen.

Omgekeerd heb je dus niets aan die aanbindlus als je je fiets er achteruit in zet. Voor (moeder-)fietsen met te dikke banden is dit rek hoe dan ook onbruikbaar. In het algemeen zie je er te vaak een fiets voor zo’n rek staan en niet er in. Kortom op de standaard die bij stoten of harde wind omrolt.

Beter zijn de hekjes (die o.a. bij de AH-XL in Alkmaar-Zuid staan), daar past alles naast en je kan je fiets op heel veel plekken er aan vastzetten. Heeft geen last van banddiktes of mandjes. Rek nummer 2 is voor mij tegenwoordig de vorkkneller. Aanvankelijk pastte mijn voorvork er niet in, de oudere waren te smal. De nieuwere zijn beter en met een geknelde voorvork staat een stuk fiets steviger als in een wielsleuf. Deze rekken hebben tegenwoordig ook een aanbindmogelijkheid, maar die is even slecht bereikbaar als die van de tulp. Je moet dus tussen de fietsen door iets prutsen. Die vorkknellers zijn overigens te vinden bij Bergen en Egmond aan Zee en in de gratis bewaakte fietsenkelder onder het Canadaplein aan de andere kant van de Grote Kerk.

Advertenties

Geplaatst op 2011-11-20, in Alkmaar, Fietsen en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Ik zou bijna willen dat ik geen fiets had als ik dit zo lees…

  2. @Sjoerd: Als je in een gebied woont met minder fietsen, dan is fietsparkeren niet zo’n probleem. Kan tegen een hek of op de standaard als ie niet in een looproute staat en er geen harde wind is.

    Hier in de binnenstad komen enorm veel fietsen en als je geen rekken zou hebben dan wordt alles op een hoop of tegen elkaar gezet. Je hoeft er dan maar 1’tje een zetje te geven en de rest dominoot ook ondersteboven. Bijzonder lastig om daar je fiets tussenuit de pulken. En vaak levert dat kwakken overlast op voor voetgangers. Rekken zijn wat dat betreft redelijk noodzakelijk. Op zich niet erg maar dan wel goede rekken, die vooral goed gemonteerd worden. Aan dat laatste mankeerde het hier boven en dankzij Trix is dat netjes opgelost.

  3. In Grave, Gennep en nog een paar plaatsen zijn al langer hekken. Ideaal en ze staan nog mooi ook hetgeen vooral voor historisch Grave van belang is. Ik stel me voor dat het voor een drukbezette fietsparkeerplek ook mogelijk is.
    Fietsrekken gebruik ik nooit, het kost me mijn voorwiel. Onbegrijpelijk dat een nieuw ziekenhuis in onze regio weer lange rijen tulpen plaatste. En natúúrlijk niet overdekt, alsof een paar palen en golfplaten het miljoenenproject onbetaalbaar zou maken.
    Toegegeven, het zou niet zo mooi staan.

  4. @Bertie: In alkmaar-Zuid hebben we bij de AH-XL dus wel redelijke hekjes. Want ook daarin zitten veel verschillen. Deze zijn 1,5 meter lang, hebben ronde RVS-buizen en een tussenbalk. Voor het goede zouden ze maar 1 meter lang moeten zijn. Dat zorgt er voor dat fietsen er meer op dezelfde manier tegenaanstaan en je hebt zo betere loopruimte.

    Als je bang bent voor je voorwiel (en ook ik ben dat wel eens), dan moet je het eens proberen met je achterwiel. Vaak staat dat een stuk stabieler. Wel oppassen als je (net als ik) een deraillieur hebt.

  5. Ik zet mijn fiets ernaast, op de standaard, halfleunend tegen het rek. Of tegen een ander obstakel dat in de buurt staat.
    Het beste advies kregen onze kinderen vroeger van de fietsenmaker: leg je fiets zachtjes op de grond!

  6. @Bertie: Een fiets beschadigd meer als je hem naast een rek zat dan er in. Dwz de kans op een slag in het wiel is veel kleinder dan mensen denken, terwijl fietsen op de standaard veel vaker ondersteboven liggen door wind of omstoten.

    Goed op de standaard zetten is nog een hele kunst, waarbij zeker de helft van de standaards ongeschikt is zoals de achterklapper bij opoefietsen. Die laatste is te smal en als je er al naar kijkt liggen ze om. Zelf heb ik een zijstandaard bij het achterwiel en die zijn ook niet optimaal. Vaak zijn die dingen te kort of te lang afgesteld en en moet je goed oppassen waar je je fiets zet zodat ie niet te recht of te schuin staat. Ik ben een redelijk ervaren fietser en onlangs zette ik mijn fiets bij iemand op het padje. Ruimte zat en alleen mijn fiets. Goed neergezet. Keek 10 minuten later bij hen van binnen uit het raam en zag dat ie al om was gewaaid. Dus werd het maar de muur een stukje verderop.

    De beste standaards zitten in het midden bij de trappers en zijn erg lang. Maar ook die zie ik geregeld omgerold al is het maar dat er een andere fiets tegenaan valt. Rekken hebben dus zeker een voordeel bij plekken met veel fietsen, want ook de winkelpuien raken een keer op.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s