Nov-23: Zebrakanalisatie

In buurgemeente Heerhugowaard ligt al jaren een uiterst gevaarlijk kruispunt: Zuidtangent-Stationsplein-Bevelandseweg. Het ding staat steevast in de top 10 van gevaarlijkste kruisingen in Noord-Holland. De gemeente zit er flink mee in haar maag. Misschien zou de gemeente er het liefste verkeerslichten plaatsen, maar dat geeft problemen met de spoorwegovergang 120 meter westelijker en de grote verkeerslichten-kruising met de Westtangent 180 meter oostelijker.

De laaste variant is enkele maanden terug uitgevoerd. Het zebrapad aan de centrumkant is weggehaald en de fietsoversteek aan de kant van de spoorwegovergang ook. Daar zit een filosofie achter dat fietsoversteken naast een zebra met de zebra mee in de voorrang zouden moeten zijn. Als fietser vind ik dat een prima idee; direct overal uitvoeren lijkt mij.

Maar de gemeente ziet het toch ietsje anders. Naast een zebra halen ze hier de fietsoversteek weg, aangezien de fietsers er voor zouden zorgen dat het autoverkeer constant moet wachten en de Zuidtangent daarvoor veel te druk en te belangrijk is. Gevolg is de oplossing zoals ie nu is uitgevoerd op het plaatje rechts.

Voor 1 groep fietsers die van het station richting bedrijventerrein Beveland is dit een slechte oplossing. Ik heb met de blauwe lijn aangegeven hoe die moeten fietsen. Ze rijden eerst op de fietsstrook rechts langs het ‘Stationsplein’, die daar een gewone straat is. Vervolgens moeten ze linksaf over het Stationsplein netjes in de voorrang. Direct daarna rechtsaf mogen zij zich een ons wachten eer ze de drukke Zuidtangent kunnen oversteken. Daarna weer rechtsaf over de Bevelandseweg en dan linksaf om daar hun route langs de Bevelandseweg te vervolgen.

Het is zeker niet de drukste fietsroute voor deze plek, maar toch schat ik het op een 2000 fietsers die dagelijks deze slinger ‘mogen’ maken. Beveland is vooral een bouwmarktenterrein, met veel kantoren, grote meubelzaken en een ROC. Over een half jaar wordt deze route voor fietsers dubbel zo druk als het fietsviaduct aan de zuidkant van Beveland richting Alkmaar wordt geopend.

Maar nu al zie je dat dit niet werkt. Fietsers gaan niet omfietsen om extra kruisingen te nemen en vervolgens lang te wachten op de oversteek van de Zuidtangent. Ze nemen dus de groene lijn en gaan over het zebrapad. Als ze daar afstappen hebben ze voorrang en laten ze het autoverkeer op de Zuidtangent alsnog wachten, maar dan wat langer als dat ze over de kruising zouden fietsen. Fietsend heb je op een zebra geen voorrang al denken veel fietsers dat dat wel zo is. Hoedanook vallen de fietsers de voetgangers lastig. De enkele fietser die wel de blauwe lijn volgt zal aan de overkant de gele lijn nemen richting fietsstrook.

Even een kleine aanvulling:
Van de Fietsersbond Heerhugowaard begreep ik dat er nog een zebraroute is, maar die voltrekt zich vooral in de ochtendspits als scholieren vanaf Broek op Langedijk en Alkmaar-Noord naar het Horizoncollege gaan. Dat zijn veel meer fietsers en een groot deel daarvan neemt nu de roze lijn. De verklaring is dat zij via deze zebra eerder aan de overkant komen, dan bij de daarvoor bedoelde fietsoversteek. {einde aanvulling}

Het erge is dat dat de auto-doorstroming op de Zuidtangent helemaal niet zo gefrustreerd word door de fietsers. Je moet daarvoor bij de NS zijn die 12 treinen per uur 120 meter westelijk over de Zuidtangent laten steken. Omdat deze spoorwegovergang naast het station ligt gaat ie op de hand dicht. In de praktijk is dat eerst spoorbomen dicht. Vervolgens drinkt de machinist zijn bekertje koffie leeg en gooit het bekertje netjes weg in de prullenbak op het perron. Zij/hij wandelt terug naar de trein en nadat ie zijn treinsleuteltjes gevonden heeft trekt ie langzaam op. Met geluk passeert de trein de overgang binnen anderhalve minuut nadat de spoorbomen gesloten waren.

Vanaf de andere kant gaat het niet veel vlotter aangezien de treinen daar nog geen 30 km/h gaan. Dat moeten ze wel, anders komen ze pas na het perron tot stilstand en dat stapt lastig uit en in. De dubbele rijstroken in dit stukje Zuidtangent zijn er alleen maar om meer opstelruimte te maken bij de spoorwegovergang.

En het is eigenlijk nog belachelijker. De auto’s die op de Zuidtangent rijden gaan voor 70% rechtuit het krappe Broek op Langedijk in en door. Daar (een dikke kilometer verder) is het gewoon een 2-baansweg waar ze al jaren overlast van hebben. Heerhugowaard heeft daar als buurgemeente geen boodschap aan. Zij hebben al een subsidie binnen om over een aantal jaren de spoorwegovergang te ondertunnelen. Broek op Langedijk kan haar lol op, het verkeer staat daar dan geen 60% van een etmaal vast, maar 90%.

Kortom de versleten Groenebrug (over het kanaal naar Broek op Langedijk) niet vervangen maar afsluiten voor auto’s en de Zuidtangent wordt zo rustig dat fietsers er best in de voorrang kunnen oversteken. Die dure spoortunnel hoeft dan ook niet. Maak alleen een tunnel voor de vele school- en station-fietsers die dan nog wel over de Groenebrug mogen.

Kanalisatiestrepen
Nou was er met dit onderwerp nog iets fraaiers aan de hand. In de krant stond een stukje met zebra voorzien van kanalisatiestrepen. De foto komt uit hun archief. Moet wel een vreselijk oud archief zijn, want ik kan me hier in de regio nergens een zebra voor de geest halen die ooit zo is uitgevoerd. De uitleg is dat voetgangers op een dergelijke zebra geen voorrang hebben zoals op een normale zebra wel.

Lijkt mij 100% onzin. Met kanalisatie strepen worden de dunne witte lijntjes bedoeld die aangeven waar je kan oversteken. Je hebt daar als voetganger geen extra rechten zoals bij een zebra. Maar tussen die kanalisatiestrepen een zebra schilderen is vragen om moeilijkheden. Op afstand zal dit door de automobilisten als een gewone zebra worden gezien. De rechter zal dan ook altijd de aangereden voegangers in het gelijk stellen. Een gemeente die dergelijke zebra’s aanbrengt vraagt om grote problemen zeker op zo’n kruising als hierboven.

Ik denk trouwens niet dat een wethouder of verkeersambtenaar dit bedoeld heeft, maar dat we wederom te maken hebben met een NHD-journalist (Van der Maten?) die er de ballen niet van snapt. Gebeurt helaas erg vaak bij NHD-berichten over Heerhugowaard en ook buurgemeente Langedijk. Een journalisten-opfriscursus lijkt mij hoognodig.

Geplaatst op 2011-11-23, in Fietsen, Regiomatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Ik zou daar een tunneltje maken voor fietsers en voetgangers…

  2. @Sjoerd: Bij deze kruising is daar geen enkele ruimte voor. Dwz als de fietsers 3 meter naar beneden moeten heb je daar 75 meter op/afrit per kant voor nodig.

  3. Fietsers hebben vaak moeite met even afstappen en naast de fiets lopen. Toch lijkt me dat hier het handigst. En daar hoeft een voetganger geen last van te hebben. Als dat wel zo is, ligt dat aan de fietser.
    Die kanalisatiestrepen lijken me grote onzin, Wat heb je aan een zebrapad waarop je geen voorrang hebt? Dat is toch de bedoeling van het zebrapad? Mét voorrang lijkt het me toch slim om te kijken of je het wel krijgt, maar dat telt voor elke weggebruiker.

  4. Fietsbrug?

  5. @Bertie: Ziet mijn antwoord aan Sjoerd. Het hoogteverschil voor een fietsbrug is nog groter, omdat daar vrachtwagens onderdoor moeten. Je komt dan al snel aan opritten van 120 meter per kant en die ruimte is er echt niet.

    Van de Fietsersbond Heerhugowaard begreep ik dat ze een bezwaar hebben ingediend. Ze willen de oude sitatie terug met zebra’s en fietsoversteek aan alle kanten of anders de fietsers aan 4 kanten in de voorrang. In dat geval sluit het ook aan bij het nieuwe gemeentelijke beleid. De auto’s gaan daar weinig van merken, die staan 100 meter eerder en later toch ook al te wachten bij het spoor of verkeerslichten.

  6. @Nanos: Probleem is wel dat het op bepaalde tijden erg veel fietsers zijn. Het is dichtbij het station en 500 meter naar het noorden ligt een grote VMBO.

  7. Het is allemaal wat ongelukkig geplaatst, zeker nog gebaseerd op wegen en verkeersaanbod van vroeger? Telkens een voorzieninkje erbij bouwen?
    Zoals ik de tekening bekijk lijkt me een grote rotonde de beste oplossing maar dat vereist een compleet nieuw wegenplan.
    Je komt hier en daar onhandige situaties tegen.
    Een treinenman schreef onlangs dat men nooit langer dan 70 seconden hoefde te wachten voor een spoorwegovergang. Een giller.

  8. @Bertie: Die 70 seconde geldt mogelijk voor geautomatiseerde spoorwegovergangen. Als een spoorwegovergang te dicht bij een station ligt, dan gaat het op de hand en duurt het vaak langer. Geldt niet alleen voor deze overgang, die tegen het station ligt, maar ook voor de Helderseweg en Noorderkade bij Alkmaar centraal. Als ik daar de bomen zie dalen, kies ik voor een kilometer langere route door een fietstunnel en ben dan nog altijd sneller op m’n bestemming.

  9. @Bertie: Een rotonde heb ik al eens op deze plek ingetekend/ingeplakt, dat gaat maar net en voor het goede zouden een paar particulieren enkele meters van hun grond moeten afstaan. Een rotonde vloekt echter weer met de 2-richtingen fietspaden langs de Zuidtangent. Volgens verkeersprognoses zou een rotonde al snel tekort capaciteit hebben. Volgens mij zijn die prognoses niet reeel door de beperkte capaciteit door Broek op Langedijk. Maar leg dat maar eens uit aan de lokale politiek.

    En zo lang de spoorwegovergang er is, is een rotonde ook geen echte optie. De auto’s die voor het spoor staan te wachten zetten dan deze rotonde vast en bij een kruispunt kan je gewoon de kruising vrijlaten voor het afslaande verkeer.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s