Nov-30: Büch en Van Gaal

Vandaag zag ik in een uitzending (fragment) van Pauw en Witteman dat Diederik van Vleuten de Boudewijn Büchprijs heeft gekregen, een plastic kistje met de handschoenen van Büch. En die prijs had te maken met zijn voorliefde voor het antiquarische boek.



Ik ben geen lezer, maar ik vind antiquarische boekenzaken prachtig. Hier in de stad hebben we 2 grote en een aantal zeer kleine. Bij 1 van die grotere kan je niet naar binnen, zo afgeladen vol is het. Die man zet volgens mij dan ook erg weinig om. Een andere zaak is iets ruimer opgezet met gangpaden van wel 60 cm breed, en die maar voor de helft volstaan met stapels boeken die niet in de schappen passen.

Daar snuffel ik nog wel eens en het ziet er naar uit dat dat een paar dagen terug voor het laatst was. Ze kunen de huur niet meer opbrengen en mensen kopen teveel via het internet wat vooral dit soort zaken treft. Erg jammer, ik zal ze missen. Neem aan dat er weer zo’n waardeloze vrouwenlaarzenwinkel in gaat komen. Die slokken erg veel winkelruimte in de binnensteden op.

Maar het ging over Van Vleuten en ik gun hem zijn prijs. En net als hij heb ik er totaal geen problemen mee dat Büch veel uit zijn duim heeft gezogen. Hij deed dat op een manier die veel mooie TV opleverde.

Wat niet aan de orde kwam (en dat vind ik erg jammer) is dat Van Vleuten Boudewijn Büch ooit na heeft gedaan bij Studio Spaan en juist op het gebied waar hij nu dus een prijs voor krijgt. Van Muiswinkel zet er een aardige Jan Mulder-immitatie tegenover. Hier de uitzending uit circa 2001.

Ik heb met voetballen ook erg weinig, maar keek graag naar Studio Spaan vanwege dit stel met hun prachtige immitaties die later bij Kopspijkers hun opwachting hebben gemaakt.

Wat in deze oude uitzending leuk is, is dat ook Van Gaal te gast was als bondscoach van het Nederlands elftal. Helaas is daar niets meer van te vinden. Wel dus van dit stukje van Van Muiswinkel en Van Vleuten die moeiteloos aan het einde nog even Van Gaal en zelfs Bayern München op de hak namen.

Het leuke is dat Van Gaal eerder landskampioen werd met Ajax en FC Barcelona en later zelfs met AZ (Sinterklaas-Van Gaal-intocht en nog iets met de buren) en uiteindelijk met Bayern München. Wie AZ en Bayern destijds voorspeld had zou voor absolute fantast zijn versleten.

Dit geheel geeft wel aan dat het leven al jaren op mij overkomt als 1 heel groot toneelstuk, waarbij alles aan elkaar hangt. Wie verzint zo’n verloop? En gebeurt dit alleen maar om mij te plezieren?

Geplaatst op 2011-11-30, in AZ-matig, RTV-matig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Grutte Pier

    Volgens mij is Van Gaal dus Sinterklaas, en niet Cruijf……… daar gaat mijn geloof in….

  2. Jeetje, een Boudewijn-Büch-prijs… Büch vond ik heel sympathiek en grappig, maar een prijs naar de goede-man vernoemen, geeft me toch het gevoel van een prijs voor geweldig goed kunnen fabuleren ;-)

  3. Büch heeft mijn exemplaar van Goethe’s Gespräche mit Eckermann gestolen, nadat ik hem een mooi diner bij mij thuis had aangeboden. Dat krijg je nou van die obsessieve boekenliefde.

  4. @Emigrant: Ik begrijp dat ik hier een oude wond heb opengehaald. Zal zoiets nog boven water komen?

  5. @Jolie: Ik denk ook niet dat het zo’n serieuze prijs is. En wat mij betreft is ie precies bij de juiste terecht gekomen.

  6. @XImaar: Ik denk het niet.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

