Dec-04: VerLopen / Thuiswinkel

Na zo’n 30 jaar moest ik er weer eens aan geloven. De beruchte verjaardag die ik al jaren niet meer vier kwam op mijn pad door familie-omstandigheden. Begin-November was een achteroomzegstertje jarig. Ik ga daar meestal naartoe om dan ook haar ouders en wat familie te zien. Maar dit jaar niet. Het lag wat lastig en er werd besloten om het aan het eind van de maand bij oma (mijn gammele zus) te vieren. Ook prima, ik ben niet zo moeilijk. Alleen viel het nu dus wel samen met Sinterklaas en zo vierde ik dat en-passant mee.

Oma en Opa wonen in Nieuwegein, wat ik vanuit Alkmaar net iets te ver fietsen vind, vooral in de wintermaanden. Doorgaans doe ik dat met de trein en de ‘snel’tram. Die sneltram was zo ongeveer de laatste die nog de strippenkaart accepteerde en daar waren ze begin-November net mee gestopt. Het is de bedoeling dat ik zo’n dalurending ga aanschaffen met OV-chipknip er op, maar daar was het nog niet van gekomen. Voor de trein geen probleem, maar voor die sneltram dus wel. Zou ik dan toch maar een extra OV-chipper op het station kopen zonder dalurenkorting of zou ik wat anders verzinnen?


Zo hebben we hier het dalurenkaartje wat in sommige gevallen (denk aan enkele reis Alkmaar-Purmerend) goedkoper is en in veel gevallen tot een strip of 4 weinig uitmaakt. En jawel zo’n kaartje heeft diezelfde Connexxion in de regio Utrecht niet. Maar daar hebben ze een winkelkaartje die je gewoon bij de chauffeur kan kopen. Maar zou ik dat nou wel doen? Het is maar 10,2km, en met mijn vouwfiets is dat binnen 25 minuten. Als ik het wachten op de sneltram of bus niet meereken is mijn gefiets daar nog altijd een kwartier sneller dan die sneltram of bus. En het werd zaterdagmiddag droog dus stapte ik parmantig op mijn vouwfiets af.

Dat ding stond alweer een maand of 4 ongebruikt in de schuur, goed als die ketting ook weer eens in de rondte gaat. Daar kwam het niet van. De bandjes stonden leeg. En die kon ik niet oppompen. Die bandjes hebben autoventielen en daar is een verloopnippel voor nodig. Die had ik wel, maar tot halverweg mijn laatste fietsvakantie. Hij zat met een paar stuivers in mijn portemonneetje welke in onderweg verloor.

Dus dan toch maar te voet naar het station, de trein en aansluitend de bus. Dat winkelkaartje kan je alleen in de bus kopen en niet bij de bestuurder van de sneltram. Eigenlijk niet zo erg. De bus is een hoofdlijn naar Vianen en gaat even snel, maar heeft in Utrecht een betere aansluiting. Als ik daar met de trein aankom, zie ik immer net de sneltram naar Nieuwegein-Zuid vertrekken. Daar is niet echt een oplossing voor, behalve een vouwfiets met volle banden of dus deze lijn 77.

De chauffeur keek op dat ik om een 4-zonig winkelkaartje vroeg. Die verkocht ie blijkbaar weinig. Mensen uit Utrecht winkelen niet frequent in Nieuwegein-Zuid. Maar hij verkocht hem netjes voor 3 euro; 1,34 minder dan wat Connexxion met de OV-chipkaart had ingevangen. Dus ook met een OV-chipkaart kan ik beter zo’n winkelkaartje nemen.

Terug rond een uur of 22 verwachtte ik nog wel een opmerking over dat kaartje. Waar ik instap is geen winkel te bekennen. Daar had ik me natuurlijk prima tegen ingedekt. Een tas vol gescoorde sinterklaascadeautjes en een opmerking: ‘bij een thuiswinkel gehaald’ paraat. Dat hoefde niet, het retourdeel werd netjes afgestempeld en ik was 15 minuten eerder thuis door prima aansluitingen. Achteraf had ik er volgens ov9292 15 minuten langer over moeten doen.

Toch was het met de vouwfiets nog een uurtje minder reistijd geweest. Ik had dus eerder even moeten shoppen voor zo’n verloopnippeltje. Want door dit gekluns mistte ik net de intercity naar Utrecht waarvan er door de weekendse werkzaamheden maar de helft reed. Dat werd dus 25 minuten wachten op Alkmaar Centraal, plus 2 x 15 minuten meer reistijd in district Lekstroom en vervolgens 10 minuten langer lopen vanaf het station in Alkmaar.

Maar net als Cruijff ziet ik ook de voordeels. Zo klaagde een vrouw op het station van Alkmaar dat ‘die privatisering’ voor het oponthoud zorgde en dat treinen een levensbehoefte is en dus in overheidshanden had moeten blijven. Ik ken dergelijke opmerkingen, dus vroeg ik of zij supermarkten van de overheid kende. Want levensmiddelen lijken me een nog hogere levensbehoefte. Daar had ze niet echt een antwoord op. In elk geval weer iemand aan het denken gezet. Een ander voordeel was dat door mijn aanwezigheid lijn 77 zomaar 20% meer passagiers had.


Aanvulling reisalternatieven:
Door een reaxi van Bertie ben ik even aan het rekenn geslagen. Ik had dat al eens eerder gedaan met een interactieve berekeningspagina,die binnen WordPress.com en Weblog.nl niet meer gaat werken. Bij geen weg- of spoorwerkzaamheden en geen files is het als volgt voor een enkele reis:
Auto: 1,08 uur rijden (inclussief verkeerslichten en af en toe bij een benzinestion aan) + 3,00 uur werken voor de afschrijving, verzekering, brandstof en belasting = 4,08 uur. (is gemiddeld 22,6km/h)
Volledig op de Fiets: 3,83 uur fietsen (23,5km/h) en 0,07 uur werken voor de afschrijving en slijtdelen = 3,90 uur. (23,0km/h)
Trein/sneltram/lopen: 2,40 uur + 1,21 uur werken (voor het trein en tramkaartje) = 3,61 uur. (25,0km/h)
Trein/bus/lopen (wat ik nu gedaan heb): 2,25 uur + 1,15 uur werken (voor het trein en buskaartje) = 3,40 uur. (26,5km/h)
Trein/vouwfiets (wat ik van plan was): 1,85 uur + 1,05 uur werken (voor het treinkaartje en afschrijving vouwfiets) = 2,9 uur. (31,0km/h)

Voor het gemak heb ik de parkeerkosten en de kosten en tijd voor het verwerven van een rijbewijs niet meegerekend. Bij mijn zuster kan ik gratis parkeren, hier voor mijn huis is het 82 euro per jaar en op veel plaatsen 50 cent per 19 minuten. Mijn familie ligt voor het autoverkeer uiterst gunstig op een steenworp van de A2. Naar mijn familie op 11km is het stukken ongunstiger met veel verkeerslichten, vrijwel geen snelwegen en grote delen 30km/h-zone. Verder heb ik mijn eigen fietssnelheid en m’n reëel te verwachten loon (12,0 euro/uur netto) toegepast.

Advertenties

Geplaatst op 2011-12-04, in Fietsen, OV-matig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 23 reacties.

  1. Had je niet eenvoudiger de auto kunnen nemen? Toegegeven, er kwamen minder spannende sommen aan te pas maar toch…:-)

  2. @Bertie: Dan moet ik eerst een rijbewijs halen en wat maanden werken om dat ding met wat benzine bij elkaar te sparen. Als ik die werktijd bij de reistijd optel, dan gaat zoiets niet sneller als fietsen. En ze doen moeilijk met drinken. In de trein wordt daar niet op gecontroleerd.

    (Wat hier verder stond staat nu aangepast als aanvulling onder het blogbericht.)

  3. Eén jaartje maar: lessen, sparen, kopen.
    Eventueel zet je hem in de schuur, altijd handig als reserve-vervoermiddel.

  4. @Bertie: In mijn geval is het overigens voor een auto nog wat ongunstiger. Ik ga nooit die gemiddelde 13000km/jr halen, waardoor de kilometerprijs (tot 2x) duurder zal zijn. Kan er hier geen kant mee op. Naar de winkel loop ik in 8 minuten. Met een auto doe ik daar 15 minuten over (moet een stuk omrijden via verkeerslichten) en moet ik 50 cent per 19 minuten parkeren betalen.

  5. Wat is er gammel aan je zus?
    Ik begrijp dat je op de fiets veel tijd hebt om te denken en te rekenen! :-)

  6. @Margo: Een beenbreuk met complicaties waar artsen al een maand of 3 mee bezig zijn en nog wel 3 maanden gaat duren.

  7. Waarom letten de mensen toch altijd op de kosten van autorijden?
    Als iemand geld heeft, en dan denk ik nog niet eens aan miljonairs e.d., dan is toch het hoofdprobleem: hoe kom je ervan af? De kinderen hun studie is betaald, ze wonen ook aardig en verder moeten ze het zelf maar bekijken. Meer dan twee keer per jaar op vakantie bevalt ons niet en een cruise is stomvervelend. Tandheelkundige behandelingen kun je ook niet ieder jaar laten doen; plastische chirurgie is voor de meeste mensen lood om oud ijzer. Een marmeren badkamer hebben we net vorig jaar laten inbouwen. We hebben veel geld belegd, maar het kan nog jaren duren voordat die Euro’s echt weg zijn. Na de crisis van 2008 zijn de koersen immers weer akelig aangetrokken.
    Voor wie er zo aan toe is, is de auto een sociaal aanvaardbaar middel om nog een paar honderd euro per maand aan kwijt te raken. Af en toe is het ook praktisch, zoals in jouw geval hierboven: 1,1 uur rijden.

  8. @Emigrant: Ik lette natuurlijk ook op de kosten van de fiets en de trein. :-) Maar zodra mensen zeggen dat ze autorijden of treinrijden of fietsen leuk vinden en het als een soort hobby beschouwen, dan doen geld en tijd er natuurlijk niet meer toe. Dus laat ik dat maar even buiten beschouwing. Geldt ook voor het idee dat als je die dag niet 2x 92km fietst, je iets moet verzinnen met een uurtje sportschool om de bewegingsarmoede te compenseren. Die tijd en kosten kan je meerekenen, maar ook weer buiten beschouwing laten zodra mensen zeggen dat ze de sportschool leuk vinden. :-)

  9. Bijna een compleet hoofdstuk uit een rekenboek maar het is duidelijk.
    Nou ja, je moet het natuurlijk zelf weten.
    Voor mij mag het autogemak wel wat kosten al moet ik er bij zeggen dat het platteland voordelen biedt boven het drukke westen. Parkeren is betaalbaar en vaak gratis, we hebben ruimte om de wagen achterom dan wel binnen te zetten.
    Maar bovenal kunnen we hem niet missen door de nàdelen van het platteland; het mist de betere busverbindingen of ze zijn simpelweg te duur. Een buskaartje met de taxihopper of regiotaxi naar bijv. het ziekenhuis (ca.18km) kost 8 euro, en terug nogmaals dat bedrag. De lijnbus rijdt maar eens in de twee uur (soms nog minder!) en sluit zelden aan op de afspraken.

  10. Om naar aanleiding van een ontbrekend nippeltje nu meteen een rijbewijs te gaan halen en een auto aan te schaffen vind ik eerlijk gezegd óók wat buiten proportie. ;-)
    Los van het feit dat een echte fietser als jij natuurlijk nooit gelukkig wordt van een auto.

  11. @Verbal Jam: Dat klopt. Voor mijn werk was het standaard dat we na een dienstreis van Schiphol met een taxi werden thuisgebracht. Daar maakten ze mij niet blij mee. Zelf ging ik liever met de trein, die onder Schiphol vertrekt en waarin ik wat bewegingsruimte heb, met pas voor het laaste stukje van het station de taxi.

  12. @Bertie: Ik heb mijn berekeningetje wat netter uitgewerkt, zodat ie onder mijn blogbericht als aanvulling mag.

    Alles hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie af. Ik heb de situatie voor mijzelf weergegeven. In het verstedelijkte dorp waar ik jaren gewoond heb had ik ook geen behoefte voor een auto. Die zijn daar al 40 jaar bezig om de ‘ontsluitingen’ op orde te krijgen. Na die 40 jaar is dat nog nooit gelukt en op steeds meer plekken staat het muurvast. De bus en auto schieten daar dus echt niet op. Met een fiets kan je er veel makkelijker het dorp uit.

    Zag onderweg trouwens nog een slimmer alternatief. Een knappe jonge dame ging tegenover een man zitten en vroeg of die met een OV-kaart reisde, waarbij gratis iemand mag meereizen. Dat was zo. En na een zielig verhaaltje had zij dat voor elkaar. Voor mij niet echt een alternatief, plastische chirurgie is ook kostbaar en ik kan niet zo goed zielig doen. :-)

  13. Frans[eslag]

    Aan treinreizen waag ik mij maar niet meer. Als ik bijvoorbeeld vanuit Enschede naar Arnhem wil ( Retour) dan ben ik drukker met in en uitboeken met de ov chipkaart dan met reizen. Er rijden hier de NS en ook Syntus. Ik moet dan ca 12 keer in of uitboeken voordat ik weer thuis ben. En dan heb ik op het einde ook nog 20 a 30 euro nutteloos op die chipkaart staan. Nee, ik ga wel met de auto. Is misschien wel iets duurder maar aanmerkelijk minder gecompliceerd en ik weet zeker dat ik dan een zitplaats heb..

  14. Zakfietspompje met autoventiel kost maar een euro of 7.
    Veel fietswinkels hebben buiten een slang hangen, tegenwoordig ook met autoventiel.
    Ik vind een vouwfiets een werelduitvinding, kan er niet buiten, en controleer hem zeer regelmatig. Geen treinreis zonder vouwfiets, ook al is het adres dichtbij een station. Ik trek altijd wat extra tijd uit om wat rond te fietsen in die andere stad/streek.
    Laat de auto’s maar in de file staan!

  15. @Frans[]; De laatste keer dat ik in Twenthe was kon ik daar alleen ontsnappen via de Synthus. Daar kan je wel goed een gewone fiets in meenemen, bij de NS is dat zo ongeveer het krapste van Europa. Ook in Duitsland gaat dat stukken beter. Eigenlijk zou Twenthe zich meer moeten richten op Osnabrück. Die laat flink wat treinen tot de grens rijden en zou gewoon die dingen door moeten laten gaan tot op z’n minst Hengelo.

  16. @Selma: Geen gek idee. Ik heb wel een uitstekende fietspomp voor op mijn gewone fiets, maar die is duidelijk te groot voor dit vouwding. Vind ik ook niet zo erg. Die vouwfiets gebruik ik niet voor grote afstanden en kan idd gewoon bij een pompstation aan het lucht. Deze keer nam ik gewoon een fout besluit wat voortvloeide uit mijn fout om in de vakantie niet direct terug te keren naar mijn verloren portemonnee. Ik voldoe daarmee aan onderzoeken, die beweren dat mensen die fouten maken fouten blijven maken. Soort opstapeling. Ik was dus nog niet uit die foutencirkel ontsnapt.

  17. @Frans: zolang de vervoerders nog eisen dat je bij elke overstap in en uitcheckt moet je gewoon een ouderwets papieren kaartje uit de automaat kopen. Dat kan in elk geval nog tot eind 2012. Anders betaal je niet alleen misschien onnodig voor de ov-chipkaart, maar ook overbodig veel aan opstaptarieven als je met meer dan één vervoerder reist.

  18. Hm, als ik je aanvulling zie, dan ben ik er bijna zeker van dat je Ivan Illich gelezen hebt, of citaten van hem door anderen…

  19. @Dwarsbongel: Ik ben geen lezer en de naam zegt me niets. Als het om die rekenmethode gaat, die heb ik rond 1985 in de Hoogovenbus verzonnen. Je moet iets in zo’n voertuig, vooral als je van lezen in een bus misselijk wordt. Ik heb destijds ook hele tellingen gedaan om te bepalen dat 80% alleen in een auto zit en dat de gemiddelde bezetting 1,2 personen per auto was. Dat is daarna nooit echt gewijzigd. Stom, want bij 1,5 personen per auto lost vrijwel over de files op. Die 1-zitters hebben de file wat mij betreft dan ook vooral aan zichzelf te danken.

    Ik vind het overigens voordehandliggende gedachtes en er zullen nog wel wat mensen zijn die iets dergelijks verzonnen hebben.

  20. Ik weet niet waar Dwarsbongel zijn verwijzing naar ‘De dood van Ivan Iljitsj’ (een novelle van Lev Tolstoj) in verband met jouw bijdrage op baseert, maar het is een absolute aanrader voor wie de dood aangezegd heeft gekregen, of wie een geliefde stervende dagelijks van nabij meemaakt.
    Het is maar een heel dun boekje, en helder en duidelijk geschreven, ook voor de moderne mens (al dateert het uit eind 19de eeuw).

  21. @Selma: Na googlen denk ik dat Dwarsbongel deze Ivan Illich bedoelt.

    Daar zal ik zeker een raakvlak mee hebben. Op mijn eerste website had ik een berekening staan mbt de ecologische voetafdruk. Helaas kan ik die hier niet plaatsen omdat WordPress de berekening in javascript niet accepteerd. Komt later wel een keer, ik moet de data toch ook actualiseren. Sinds er weer meer mensen zijn blijft er per mens minder over.

    Dit plaatje uit 2006 hoorde daarbij:

  22. O wat grappig!
    Weer wat geleerd.
    Ivan Illich dus.
    Maar mijn Ivan Iljitsj blijft in tijden van nood toch ook lezenswaardig hoor.

  23. @Selma: Je aanbeveling staat in elk geval hier genoteerd. Zelf ben ik een geheelonthouder qua leesboeken. Ik lees gemiddeld 0,5 boek per jaar en dan ook nog eens van Marten Toonder, die voor de helft uit plaatjes bestaat. Maar zoiets onthou ik wel geheel. :-)

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s