Dec-13: SBB-Ongein (versie 2)

Voorzetsel:
Gisteren, 14 december, heb ik tussen de buien door een rondje door de Schoorlse Duinen gefietst om te zien hoe het op dit moment zit met het onderstaande verhaal. De regen in de voorgaande dagen maakt duidelijk hoe het zit met de kwaliteit van de fietspaden aan de hand van het aantal plassen, de grote en de diepte daarvan. Plassen waren er voldoende, maar die waren niet duidelijk dieper of groter op het pad waar fietsers naast de fiets moeten. Ik liep fietste nergens vast in de prut en de flutbordjes stonden er nog. Dus zelfs na zoveel regen was er nog prima te fietsen. Wel vielen me nog een paar andere zaken op, waardoor ik het kaartje heb uitgebreid en het verhaal ook.

Afgelopen zomer
kwam ik de onderstaande bordjes tegen in de StaatsBosBeheer (SBB) duinen bij Schoorl, en die staan er dus nog steeds:


Het zijn A4’tjes en je moet flink opletten om ze te ontdekken. Deze hierboven is het beste zichtbaar en staat op de overgang PWN-SBB vanuit Bergen aan Zee. PWN is ons Provinciale Waterleiding bedrijf dat tolheft (1,50 per dag) op haar fietspaden, behalve dit stukje vanaf Bergen aan Zee naar de Schoorlse Duinen en een klein stukje vanaf Bergen-binnen naar de Schoorlse Duinen. De Schoorlse Duinen zijn dan ook een echt fietsgebied en enorm veel fietsers maken er gebruik van. Ik doe dat ook graag.

Hierboven een landkaartje met daarop de fietspaden. Voor zo’n groot gebied zijn het er betrekkelijk weinig. Er zijn 40x zoveel wandelpaden. Die zijn nog mooier, maar wel van mul zand of hebben een dennenaalden ondergrond. Veel wandelaars kiezen daarom voor het handjevol fietspaden en weten niet of ze daar beter links of rechts kunnen houden. Duitsers en oudere Nederlanders houden er links en de rest loopt rechts. Dat spul haalt elkaar dus op 4 manieren in en op drukke dagen kunnen de fietsers er niet doorkomen, vooral niet op het stuk tussen Schoorl en de Berenkuil (een leuk drink- en eettentje halverwege Schoorl aan Zee, bij knooppunt 47).

Op het eerste stuk vanaf het bezoekerscentrum in Schoorl (knooppunt 45) zijn extra wandelpaden, die op 5 tot 10 meter van het fietspad liggen. Maar deze zijn ook onverhard, behoorlijk heuvelachtig en liggen er doorgaans verlaten bij. Niet vreemd, als je met een persoon of 4 op stap gaat is er altijd wel 1 slecht ter been of heeft een ander een kinder- of bolderwagen bij zich. Meer fietspaden zijn dus zeker geen overbodige luxe al was het maar voor al die wandelaars.

Op het kaartje heb ik het pad waar je naast de fiets moet lopen in rood aangegeven. Bij elkaar zo’n 6km Blijdensteinsweg. In blauw staan de fietspaden van PWN (op de gestrepelde blauwe geldt tolheffing middels verplichte toegangskaarten) en in groen de SBB-fietspaden waar nog wel gefietst mag worden. De rode lijn betreft schelpenpaden waar wat kuilen in zitten. PWN gebruikt straatstenen en de groene delen betreft hoofdzakelijk asfalt.

Cover Your Ass / Indekgedrag
Het ‘probleem’ zit dus in de schelpenpaden, die her en der wat kuilen hebben en die er overigens al jaren in zitten. Die kuilen zijn erger geworden door het brandblusverkeer, vanwege de heide branden. SBB grijpt die reden aan om te zeggen dat dit pad slecht en gevaarlijk is en ook dat ze daarom geen geld meer hebben voor fietspad-onderhoud. Dus plaatsen ze maar wat knullige bordjes om ‘their ass te coveren’.

Ik kan daar slecht tegen. Want zijn er alternatieven? Niet echt. Fietsen door het centrum van Bergen is niet bepaald recreatief te noemen. Sterker nog er is niet eens een omleidingsroute aangegeven. In Bergen aan Zee en Bergen staat geen enkele voormelding, je komt er dus na 2km PWN-pad achter dat je om moet keren of naast je fiets moet gaan lopen. En een paar kilometer lopen met de fiets aan de hand doe ik wel eens, maar veel fietsers nemen hun fiets toch mee om er op te fietsen.

En laten we wel zijn, geen fietser neemt deze waarschuwingen serieus. Mensen die in de buurt wonen (en er vaker komen) weten dat het altijd al een slecht pad was. Schelpen spoelen na een flinke bui snel weg en het zware bosbouwverkeer heeft er de afgelopen decennia ook geen goed aan gedaan. Daarbij maken fietsers zich meer zorgen om de uitstekende brokken puin, die ook al jaren door de schelpen steken, dan om de kuilen.

Mensen van buiten moeten eerst maar deze bordjes zien te vinden, zoals hieronder:

En let dan meteen even vanaf de andere kant op, om te zien waar je weer op mag stappen:

Vervolgens nemen ze deze padvinderbordjes terecht niet serieus. Daarnaast zijn er veel fietsende Duitsers in de Schoorlse Duinen. Die weten in hun land wel beroerdere plekken te vinden, zoals dit stukje Siegradweg:

waar je niet eens kan fietsen ook al zou je het willen. En denk maar niet dat er dan staat: ‘radfahrer absteigen’.

In het half jaar dat deze SBB-bordjes er staan heb ik er zeker 3000 fietsers gezien, nul van hen liep naast de fiets.

Inconsequent
Mijn fietstochtje van 14 december was vooral bedoeld om te kijken of er nog meer fietspaden waren met afstap-advies. Niet dus. Zelfs niet de Mariaweg (de rood-groen gestreepte lijn met Mw). Ook die is van fijngestampte schelpen en daar waren meer plassen te bekennen. Die schelpenverharding is eveneens te vinden op de Nieuweweg (Nw) en een deel van de Hargerzeeweg (Hzw) waar ook de populaire LF1 (Landelijke Fietsroute Cadzand-Den Helder) over gaat. Beide heb ik rood-groen gestreept. Daar was prima te fietsen, maar ze hadden evenveel plassen en doen in kwaliteit niet onder of boven voor de Blijdensteinsweg.

Het meest beroerde stukje fietspad ligt tussen knooppunt 20 en Camperduin, dus ook in de LF1 die daar verder gaat langs de Hondschbosschezeewering richting Petten. Daar is asfalt over voormalige betonplaten gesmeerd en die overgangen zijn goed te voelen. Daarbij is het laatste deel akelig smal en kapot. Maar ook daar geen waarchuwing te bekennen.

Kortom grote kul en waarschijnlijk weet SBB dit ook en willen ze met deze flutbordjes alleen actie voeren voor hun geldgebrek. Nou doe dat dan op een andere volwassen manier en niet zo knullig als nu.

(Ik heb bij de bovenstaande foto een onderbordje geplaatst, want voor MTB’ers is dit pad nog altijd een stuk veiliger dan hun eigen MTB-route die door dit gebied slingert.)

Geplaatst op 2011-12-13, in Fietsen, Regiomatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Wij mogen niet mopperen in onze omgeving, begrijp ik.
    Jammer dat er in het duingebied niet een doordachter wandel- en fietspadennet wordt aangelegd met duidelijke aanwijzingen. Is het een kwestie van geld? Onkunde? Onnadenkendheid?
    Wat me van een vakantie in Camperduin het meeste bijstaat (ong. dertig jaar geleden) was een wandelpad waar we niet op durfden te lopen omdat het bezaaid was met paardenhoevenafdrukken. Bang als ik ben voor die beesten…
    In Zeeuws-Vlaanderen ligt ook een mooi fietspad langs de zee; in de zomer zit het verstopt met wandelaars. Volmaakt is het nergens.
    In Duitsland fietsten we prima langs grote gedeeltes van de Moezel, ook de Rijn schijnt goed te scoren op dit gebied.

  2. @Bertie: Er is wel een doordachter fietspaden- en wandelnet. Ik heb het kaartje even bijgewerkt met de knooppunten (alleen die voor de fietsers, want voor wandelaars zijn het er teveel) en de LF-routes. Die gaan dus grotendeels over het pad waar je volgens SBB moet afstappen. Het is dan ook een recente (half jaar) eenzijdige actie van SBB, die daar wegbeheerder is en geen rekening houdt met het doorgaande recreatieve fietsverkeer zoals de LF1 tussen Cadzand en Den Helder.

    Maar eigenlijk is er nog altijd niets aan de hand en valt er goed te fietsen. Je moet af en toe opletten voor een kuiltje of wat puin dat door de schelpen steekt.

    Dat er in Duitsland prima paden zijn zoals omgebouwde spoorlijnen of die langs de Main is me maar al te bekend. Langs de Rijn liggen ook slechtere stukken. Maar er zijn ook grote delen die wij niet eens in een MTB-parcour durven opnemen, zoals de bovenloop van de Donau, langs de Rur tussen Monshau en de Rursee, langs de Sieg, de Elster en bijvoorbeeld de Diemel. Allemaal erg mooi, maar bij 20% over kale gladde rotsen of los puin stap ik toch echt af. In een aantal gevallen moest mijn fiets op de nek en ben ik blij dat ik maar 10kg bagage heb.

  3. Is het misschien alleen een kwestie van indekken tegen schadeclaims?
    Het zal twee jaar geleden zijn dat ik op mijn racefiets, meest over fietspaden langs de kust, nog van Schagen naar Bergen fietste (v.v.) en geen indrukwekkende problemen zag.

  4. @Dwarsbongel: Dat was aanvankelijk ook mijn gedachtegang, maar ik denk dus ook dat het een soort actie is om de gemeente Bergen-NH (die vrijwel geen geld heeft) en de provincie NH (die wel geld heeft, zeker voor fietsverkeer) aan te zetten tot een hoge donatie.

    Voor een doorsneefietser zijn de problemen zeer beperkt. Zoals ik al schreef heb ik niemand naast de fiets zien lopen. Op enkele plekken zijn wat kuilen, maar daar is omheen te fietsen. Op een andere plek steekt er puin door, maar dat is alleen in het midden en er zijn was spoorvormen door aflopende regenwater. Op 95% van het pad is niets aan de hand en kan je zonder naar het wegdek te kijken fietsen.

  5. Die bordjes zijn inderdaad een aanfluiting. ook ik zou dergelijke bordjes niet serius nemen. Ik heb heel veel gewandeld in mijn leven. De laatste jaren fiets ik ook een beetje. het is toch echt heel verschillend, fietsen of wandelen. Al wandelend kom je op plaatsen waar je met de fiets moeilijk kunt komen. Omgekeerd zal ik niet zo gauw gaan wandelen op drukke fietspaden. En ja, als ik wandel loop ik buiten de beboude kom wel links. Ooit heb ik dat vroeger op school geleerd. Dan zag je het gevaar aankomen en kon je nog actie ondernemen door opzij te gaan, was de motivatie. Zit wel wat in denk ik nog steeds.

  6. @Hanscke: Ik zie ook het probleem niet als we overal links lopen onder het motto ‘face traffic’. Die regel geldt eigenlijk voor het voetgangers ter bescherming tegen het autoverkeer, dat destijds 80km/h buiten de bebouwde kom reed. Dat is een enorm snelheidsverschil en dan kan je als voetganger maar beter links lopen. In die situatie kan het zelfs veliger zijn als fietsers op zo’n weg zonder fietsstrook links zouden fietsen.

    Probleem hier is dat het snelheidsverschil voetganger-fietser veel minder groot is. Ik denk dus dat er mensen zijn die die face traffic-regel niet op vinden gaan voor een fietspad. Een probleempje extra is dat de linkslopende wandelaars niet de berm induiken als er een fietser nadert. Zo’n fietser moet zelfs stoppen als er teveel tegenliggers zijn om die linklopers te kunnen passeren. En dan kan je maar beter dezelfde kant opgaan en boemel je als fietser met een sukkelgangetje verder totdat de tegenliggers op zijn.

  7. Ik zag ooit een keer onder zo’n slecht wegdek waarschuwingsbordje met een stift geschreven: maak ‘m dan!

  8. Humor!

  9. Ik ben een linksloper, inderdaad zo geleerd met het oog op het kunnen zien aankomen van auto’s.
    Ik loop ook op fietspaden links, als ik op een fietspad loop. Komt niet zo heel vaak voor.
    Ik ga normaal gesproken dan ook wel aan de kant, de berm in, als ik fietsers zie aankomen.
    Maar als het er zo druk is als je beschrijft, dan misschien niet, omdat je dan nauwelijks verder komt.
    Als wandelaar zou ik overigens toch de echte wandelpaden kiezen, dan maar mul of met dennennaalden!
    En op het fietspad met dit rare bord zou ik gewoon fietsen; je merkt onderweg vanzelf wel of er een stukje is waar het echt niet gaat, en dan loop je even en stapt weer op.

  10. Gisteren heb ik een fietstochtje gemaakt om er nog wat beter rond te kijken na wat flinke buien. Gevolg is dat ik het verhaal en de kaart heb aangevuld. De aanvullingen hebben geen effect op de reacties hierboven.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s