Jan-09: Oppervlakkig

De aanleiding is deze keer een blogberichtje van Emigrant over de grote (en nieuwe) moskee van Abu Dhabi waar Trix, WimLex en Maxima rondzwierven. Dat de maxaretten er niet om liegen laat ik hier even buiten beschouwing. Er is voldoende info te vinden over de hoogtste gebouwen. Hiernaast een plaatje met daarin wat rode voetbalvelden geplakt. Het betreft het veld van Feyenoord, die was op Google-maps het beste zichtbaar. Het gebouw inclussief binnenplein is 2 voetbalvelden, voor het parkeren zijn 6 voetbalvelden uitgetrokken en daartussen komen nog tuintjes, die bijelkaar zo’n 3 voetbalvelden beslaan.


En dan denk ik al snel: ‘Is ie groter dan Mekka?’ Dus staat die hiernaast. Daar plak ik moeiteloos 12 Feyenoordvelden over. En ook dan gaat het over gebouwen en bijbehorende pleinen. Waar die mensen parkeren mag joost weten, misschien komen ze allemaal met de trein.

Voor de zekerheid zocht ik ook nog even in Iran en daar wordt (volgens de tig-jaar oude Google-luchtfoto’s) een moskee ter ere van Khomeini gebouwd. Die liegt er ook niet om. Het ziet er naar uit dat die minstens 10 voetbalvelden gaat beslaan. Mogelijk is het noordelijke deel een toekomstige parkeerplek, maar die zou ook nog bij dit complex kunnen horen.

En hoe zit het met de Paus in het Vatikaan? Nou die zit flink ingeklemd binnen Rome. Naast een aardig park beslaat de basilique ‘maar’ 3 voetbalvelden en het voorplein ook zoiets.

 

In Yamusoukro is een kopie gebouwd. Die is niet groter, maar heeft wel een grotere tuin.

Het Kremlin te Moskwa mag er volgens de berichten ook zijn. Dat is een vreemd samenraapsel van een kerk, een marcheerplein en wat regeringsgebouwen. Bij elkaar zo’n 25 voetbalvelden.

Dus ok nog maar even het Pentagon in Arlington, waarvan wordt gezegd dat dat het grootste gebouw ter wereld is. Zonder parkeertereinen kom ik op zo’n 10 voetbalvelden.

Dan weet ik er nog wel een, de West-Edmonton Mall hierboven. Ooit het grootste winkelcentrum ter wereld. Die plek zijn ze al een tijdje kwijt aan winkelcentra die meer verdiepingen tellen. Als het om aardoppervlak gaat zal het me niet verwonderen als deze WEM nog altijd het grootste is. Ik tel zo’n 24 voetbalvelden als gebouw en daaromheen net zoveel voor het parkeren.

Ter referentie iets waar meer Nederlanders geweest zijn, de Jaarbeurs te Utrecht. Die is wat groter dan de RAI. Toch nog zo’n 19 voetbalvelden aan gebouwen plus nog wat voor het parkeren.

Er zijn nog wel grotere gebouwen zoals de Volkswagenfabriek in Wolfsburg. Het Hoogoventerrein is ook vele malen groter dan de Jaarbeurs en dat geldt ook voor paleis ’t Loo en Buckingham Palace als je daarvan de tuinen meerekent. Idem voor de grote tempelcomplexen in Cambodja, maar die betreffen dan ook veel meer bos dan gebouwen.

Bij het paleis in BeiJing is dat wel anders. Die 68 voetbalvelden betreft allemaal gebouwen en pleinen. Dan stelt dat ding in Abu Dhabi toch niet zoveel voor. Voor alle duidelijkheid, ik heb natuurlijk overal dezlefde schaal gebruikt.

En als laatste nog even iets uit de oudheid, want de piramides in Gezeh mogen er ook nog altijd zijn en zijn er ook nog altijd. De grootste 2 piramides hebben elk een grondoppervlak van zo’n 4 voetbalvelden. Al dat terrein er omheen zal vroeger niet voor parkeren zijn gebruikt, maar wel deel uitgemaakt hebben van dat complex.

En voor de mensen die dit om willen rekenen naar hectares of tennisbanen heb ik mijn oude Omvlakker weer gereanimeerd. Binnen WordPress gaat die het niet doen, maar na wat gepruts kreeg ik hem bij Blogspot wel aan de praat. Zie hier.

Geplaatst op 2012-01-09, in Kunstmatig, Overmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Ja, de paus zit wel benauwd. Gelukkig houdt hij niet zo van voetballen.

  2. Bijna een hoofdstuk uit een studieboek, deze log en een bijzonder handige omvlakker.
    Dat de moskeëen absurd groot zijn is natuurlijk niet zo gek gezien de ruimte, rijkdom en grootheidswaan. Dat laatste geldt ook voor het paleis on Bejing.
    Europa is een vrij klein werelddeel, Europeanen denken daardoor misschien kleiner:-)

  3. Mooi gemaakt, maar het blijft een flauwe wedstrijd: wie heft de grootste.

  4. @Emigrant: Daarom spelen ze in het Vaticaan volleybal. Tenminste volgens de film “Habemus Papam” (aardige film).

  5. @Bob: Met ruisende gewaden? Dat lijkt me wel een grappig gezicht.

    @Ximaar: Dat winkelcentrum in Edmonton is ongelooflijk! Mensen die daar hun boodschappen naar de auto dragen hebben gelijk hun fitness-programma achter de rug en mogen chocoladetaart bij de koffie in een van de zonder twijfel vele cafeetjes.

    In Mekka rijdt nog geen trein, maar er wordt blijkbaar aan een supersnelle verbinding met Medina gewerkt. Verder gaat alles met bussen en taxi’s. http://www.shmula.com/hajj-eid-ul-adha-and-queueing/7846/

  6. In de straten van Mekka zijn geen parkeerplaatsen. Door compactheid van de stad en de geografische omstandigheden is dat niet mogelijk. Onder de Ka’ba is wel een enorme parkeerkelder: http://www.youtube.com/watch?v=Xd1V0V4Us1g. In de drukke tijd is een plekje daar extreem duur. Er zijn voldoende transferia buiten de stadsrand. http://www.mecca-hotels.com/articles/transportation.php . Vele pelgrims komen van ver en laten hun eigen auto thuis. Fietspaden ontbreken nog geheel!

  7. joost tibosch sr

    Zo zie je maar weer, dat ook materialisme een levensbeschouwing is met zijn tempelcomplexen en nog uitgebreidere parkeermogelijkheden!

  8. @Emigrant: Ik kon ook nergens goede fietsenrekken vinden. :-) Wel bedacht ik dat in Mekka waarschijnlijk de meeste hotelkamers verhuurd worden.

    Zelf ben ik in dat winkelcentrum geweest. Als mensen wat moeten hebben aan 2 kanten, dan nemen ze daartussen de auto en rijden er omheen. Overigens kocht toen niemand er iets behalve ijsjes en koffie. Iedereen zat naar de immense hoeveelheid grote winkels te kijken en die winkels waren behoorlijk duur, dus kochten ze er destijds (in 1986) niets.

    In de Jaarbeurs ben ik een paar keer bij Het Instrument geweest, die waren daar naartoe verkast omdat ze niet meer in de RAI pastten. Zelf heb ik dan iets van eerst scannen wat er is en vervolgens de bedrijven bezoeken waar je wat aan hebt. Dat was vrijwel onbegonnen werk. En dan te bedenken dat de Hannover Messe 2 tot 3x zo groot is.

  9. @Willm Kalb: Vergelijken is volledig zinloos. Deze keer heb ik voetbalvelden voor de oppervlakte gebruikt, maar dat geeft niet aan of die oppervlakte gebruikt wordt voor grote pleinen of gebouwen al dan niet met of zonder prots en praal. Ik heb wel eens gehoord dat de grote piramides nog steeds de grootste mensgemaakte steenklompen zijn.

  10. @Bertie: Het liep idd wat uit de hand. Wat wat aan het zoeken op Google en dan draait het op zoiets uit. :-)

  11. Haha, nooit geweten dat voetbalvelden een nieuwe eenheid in het SI stelsel is…

  12. Interessant!

  13. Ik vind het ook interessant. Ik dacht dat de boeingfabriek ook zo enorm was. Maar ik weet niet of je zin hebt dat uit te zoeken.

  14. @Mack: Dat is erg lastig te bepalen. Ik weet dat hun grootste vestigingen in Seattle zijn, daar werkt dan ook de helft van hun personeel. Maar echte grote gebouwen/hallen vond ik niet. Wel hun luchthaven met wat hangaars. Maar dan is Schiphol toch echt een stuk groter om maar te zijgen over Chicago O’Hare.

    Zelf denk ik ook dat Ford in Dearborn groter is, maar die hebben dan ook een eigen staalfabriek. En als zoiets meetelt, dan mogen de grote scheepswerven van Hyundai in Zuid-Korea ook. En zo’n fabriek is meer een soort haven om al die grote schepen af te meren. En voor ik het weet zit ik de Rotterdamse haven uit te meten. :-)

    Ik heb nog wel een kleine meting gedaan van het Tata-Corus-Hoogoventerrein tussen Ijmuiden en Heemskerk. Die meet zo’n 2500 voetbalvelden en krijg ik dus nooit niet op dezelfde schaal op dit weblog. :-)

  15. Nee, ok. Ik vind wel dat het één gebouw moet zijn. In dat opzicht is het Pentagon misschien toch groter dan het Kremlin?