Jan-27: 3 Recht zo die gaat

De volgende morgen (15 september 2011) besloot ik simpelweg verder te fietsen. Ik had dichterbij kunnen blijven met een rondje door Nederland, maar ik zag het wel zitten om gewoon een beetje rechtdoor te gaan Duitsland in. Wel met het idee om bij grotere stations aan hoofdlijnen te slapen en wat vaker te bellen hoe het met m’n zus stond. Dat het lang ging duren had ik al begrepen, maar echte verslechteringen bleven gelukkig uit. Doorfietsen leek me ook aantrekkelijk. Kon ik weer eens in Coevorden kijken. De laatste keer was 30 jaar terug en ik kon me er weinig meer van herinneren.

Bij aanvang nog een beetje opgelet met het idee naar Yukiko te zwaaien. Alleen wist ik niet precies waar ze woonde. Misschien reed ik wel over de verkeerde weg. Ik zag haar niet noch iets bekends. Als eerste werd het Hardenberg in, de hoofdstad van de gemeente waar tegenwoordig ook Dedemsvaart in valt. Een aardig plaatsje, maar mijn fototoestel bleef in de tas. Bij Gramsbergen moest ie er ploseling uit. Niet voor het fraaie middelpunt, maar om een plek die me opeens akelig bekend voor de geest stond. En dat kwam door Google-maps. Een dik jaar terug heb ik daar een hele zoektocht in het Streetview-wagentje gemaakt om een goede opname te vinden van 1 van de langste straatnamen van Nederland. En nu herkende ik zomaar die plek, terwijl ik er nog nooit in den lijve geweest ben. Kortom die straatnaam moest even op de foto.

Coevorden zelf viel me wat tegen. Je kon er wel een citadelvorm in herkennen en ik heb er ook lekker voor een cafeetje aan de koffie gezeten, maar mooie foto’s heb ik er niet gemaakt. Het was allemaal net nix. Ik ben ook wel een beetje lastig met het maken van foto’s. Fotograferen is duidelijk niet mijn hobby. Ik heb ook geen zin in het uitzoeken van honderden opnames, dus neem ik alleen wat ik aardig vind en me aanspreekt. Kortom vette pech voor Coevorden.

Het was lekker weer, 20 graden en de wind was duidelijk afgenomen. Ik ging verder via Schoonebeek, bekend van de Ja-knikkers. In het centrum draaide er nog een als monument. Later via knooppuntroutes door een natuurgebied Bargerveen gedwaald. Best leuk, maar die overdaad aan moerasmuggen had zeker minder gemogen. Bij Twist ging ik Duitsland in, en jawel weer Ja-knikkers. Maar deze deden nog echt dienst voor aardoliebedrijf Suez. In Duitsland heten die dingen echter Paardenkoppompen (Pferdekopfpumpen).

Al snel was ik in hartje Meppen. Daar zat ik zo rond een uur of 3 heerlijk in het zonnetje op het stadsplein een pak chocoladekoekjes met een flesje cola weg te spoelen. Een leuk rustig pleintje met veel fietstouristen en wat spelende kinderen. Een jaar of 10 terug ben ik ook door Meppen gekomen, maar toen vond ik het een saai stadje met teveel verkeer. Schijnbaar hebben ze iets aangepast of ik heb toen niet zo goed opgelet.

Terwijl ik doende was viel mijn oog op een aardig terrasje met daarachter een klein hotelletje ter grootte van een gewoon rijtjeshuis. Ik had nog maar 81 km gefietst en vond het ook nog erg vroeg. Aan de andere kant was de 137 km van gisteren duidelijk teveel, een beetje rustig aan doen kon zeker geen kwaad. Daarbij verwachtte ik een akelig hoge prijs. Die prijs viel dus erg mee. Hun 3-sterren waren duidelijk een stuk goedkoper dan de anderhalve pensionsster in Franeker. En met de grootte viel het nog meer mee. Voor was het maar een paar verdiepingen en een meter of 6 breed. Maar om bij de balie te komen moest ik eerst zo’n 60 meter gang afleggen. Daar werd het ook nieuwer, breder en hoger. Niet zo vreemd voor 40 ruime kamers. De hoofdingang bleek dus aan de achterzijde te zijn. Toch zag ik het zeker zitten. Zo kon ik mooi Meppen wat beter bekijken.

Hun stadswal was nog vrijwel geheel in tact en overal prima te bewandelen. Dat werd nog een flink rondje. Aan het einde zag ik een aparte hefbrug over het Dortmund-Emskanal. Die brug heeft een 2de voetgangersopgang die aansluit als de brug geheven is. Je kan dan als voetganger via die trap gewoon over de brug, terwijl de auto’s staan te wachten. Een geinige oplossing die ik nog niet eerder heb gezien en dus op de foto moest.

Ik weet me nog wel te herinneren dat ik bij een Chinees heb gegeten. Ik had een buffet verwacht, maar die was er alleen in het weekend. Nu werd netje het eten gebracht. In Nederland heel normaal, maar in Duitsland komt dat bij de Chinese restaurant steeds minder voor.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Advertenties

Geplaatst op 2012-01-27, in Brugmatig, Zwerfmatig-11 en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Wunderschönes Wort: Pferdekopfpumpen! Vraag me meteen af of er naast Ja-knikkers ook mechanische Nee-schudders bestaan? Prachtig stuk, ksag je fietsen!

    Trouwens, gistermorgen waren al mijn ouwe foto’s van web-log vóór mei 2011 plotsklaps toch terug; vind het nu wel de moeite waard alle leestekens te herstellen en witregels op te vullen met >-tekentje, want de spatiebalk werkt nog steeds niet naar behoren…

    Ik ben gestopt met bloggen, maar gevoel nu sterk de behoefte http://passievoorhanden.weblog.nl NETJES achter te laten. Veel werk, maar verbaas me soms over eigen stukken….

    Fijne dag!

  2. Toen je had over een hotel met prima tarief begreep ik meteen dat het niet in Nederland kon zijn.

  3. Haha Emigrant, je bent op de hoogte, zie ik.

    Weer een goed geschreven verslag, het leest als een verhaal. Ik wist niet dat daar ook een hefbrug was maar er zijn er vast meer van.
    De lang straatnaam zal ik op moeten zoeken, ik krijg geen plaatjes/foto’s te zien.:-(

  4. Grappig, die langste straatnamen, maar wat een onzinnige vernoemingen eigenlijk met van die dubbele namen plus titel.
    Hier hebben we het ‘Van de Bergh van Eysingaplantsoen’ bijvoorbeeld.
    De overdreven voorletters (H.W.Ph.E) zijn maar weggelaten, want een lezer moet sowieso de basisschool met goed gevolg af hebben gelegd om dat naambordje alleen al te kunnen spellen.
    In Warmenhuizen hebben ze een Burgemeester Burgerstraat.
    Dat vind ik nou wel een mooie!
    Een burgemeester die ook een burger is.
    En goed te schrijven en te onthouden.

  5. Op de foto van de hefbrug is toch slecht te zien hoe het precies werkt. Ik ben al aan het googlen geweest en kwam niet verder dan deze info van de bouwer. Daar zie je bij de oude brug dat die ook zo’n voorziening had om de voetganges via trappen gebruik te laten maken van de geheven brug. Dat heffen is overigens maar een paar meter.

    Ik heb ook nog even gewacht tot ie omhoog ging, maar dat duurde me te lang. De meeste scheepvaart kan er goed onderdoor. Ter plaatse was een infomatiebord en die gaf aan dat de brug hele tijden hoog kan blijven als het waterpeil hoog is. In dat geval hebben de auto’s vette pech, de voetgangers kunnen wel over en met een fiets met bagege lijkt het me nog een flink gedoe met die smalle trappen om hoeken.

  6. @Bertie: Vol uitgeschreven is het de: ‘Burgemeester Baron van Voerst van Lyndenstraat’ waarbij op het bordje alleen Burgemeester afgekort is tot Burg.

  7. Wat denk je van H.W.K.Ridder Huyssen van Kattendijkeweg in Burgum Friesland? Ik weet niet waar de H.W.K. voor staat. ik ben verder vaker bij de les, want ik wil mee blijven gokken.

  8. Mooie oplossing van het raadsel. Ik sta al niet meer helemaal alleen daaronder…

  9. @Hanscke: Daar had nog ‘Burgemeester’ voor gekund, want dat was Henri Willem Karel.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s