Jan-29: 5 Naar Nienburg

Volgens mij was ik dat al een dag eerder van plan, maar precies weten doe ik het niet meer. Ik fietste aanvankelijk doelloos naar het oosten en ergens rond Diepholz bedacht ik hoe dan ook via Nienburg te gaan. Dat is een grotere plaats en ligt aan de Weser. Heeft net als Diepholz een eigen kenteken en is dus een kreisstad. Vaak zijn die wat mooier en/of historischer. Door Diepholz was ik al eens eerder gefietst, maar Nienburg had ik nog nooit bekeken. Aan het weer lag het niet. Die dag, zaterdag 17 september 2011, werd het zo’n 19 graden. De wind was weer gedraaid en kwam uit het zuidwesten en het bleef heerlijk droog.

Ook hier prima fietspaden. Ik fietste langs een grotere weg, maar druk was die niet. Niet gek, want in dit deel van Duitsland wonen erg weinig mensen (zo’n 100 per km2, ongeveer de helft van Drenthe). In Sulingen was een minuscule markt van 5 (bloemen-)kraampjes langs hun oude hoofdstraat. Geen bezienswaardig stadje/dorp, behalve dan dat ze hier ook eigen putdeksels op naam hadden. In een supermarkt heb ik nog wat te drinken gehaald. En vervolgens weer door naar Nienburg. Daar was ook een markt, alleen flink groter met een kraam of 50. En inderdaad een mooiere stad, dus kasseien. Die had ik eerder nog niet gehad deze vakantie.

Hier ben ik aan een kommetje gulashsoep gegaan. Het was er nog maar rond een uur of 1 toen ik er over de Weser in fietste. Hier overnachten kwam dan ook niet bij me op. Het leuke van Nienburg was niet langs de Weser, wat ik verwacht had. Ook niet de oude hoofdstraat, waaraan ik op een terras de soep nuttigde. Nee het waren de achteraf straatjes, die het verste van de Weser lagen. Leuke smalle straatjes zonder geparkeerde auto’s waar geen ruimte voor was. Met daar aan lage kleine huisjes. Het zag er erg fraai uit en een bewoner die ik sprak complimenteerde ik daarmee. Vervolgens dacht ik een leuke foto te nemen vanuit zo’n straatje richting hun grote kerk. Die saaie kerk staat goed op de foto, maar van het straatje is niets te zien. Daar is duidelijk iets misgegaan.

Ik ging verder oostwaarts richting Celle, een nog grotere stad waar ik ook nog nooit geweest was. Ik dubte trouwens een beetje of ik dat wel zou willen. Celle was nog een behoorlijk stuk en eigenlijk wilde ik meer noordwaarts richting Lübeck. Duidelijk een beslissingspuntje, wat op een haakse bocht uitdraaide. Na een kilometer of 15 ging ik dan ook resoluut linksaf en Celle zou ik ook deze keer niet bezoeken. Het werd nu richting noord. En ook hier fietste ik weer door verlaten veengebieden met af en toe wat bos. De weg waarop ik fietste was een stuk rustiger. Zo kwam ik in Rethem, waar ik de weg naar Walsrode nam.

Walsrode leek als stadje wel wat voor te stellen. Ze hebben er 1-richtingverkeer door het centrum, zodat daarnaast een mooi 2-richtingefietspad past. Een oplossing die ik op die manier nog niet eerder gezien heb. In het algemeen waren de fietspaden in Niedersachsen goed, en in steden had ik nog niet 1x zo’n mal smal stoepje met voetgangers hoeven delen. Bij binnenkomst trof ik al meteen een hotel en dat hotel zag er akelig doorsnee uit. Het zal rond een uur of half 5 geweest zijn en met 112km fietsen kwam dit pand keurig op tijd. De prijs was goed en ik kon er terecht. Sterker nog ik had de indruk dat ik de enige gast was ondanks de ruime afmetingen. Niet dat ik daar mee zit, als het bed maar goed is en ik er geen last heb van verkeerslawaai. En daar voldeed het aan.

Mijn fiets kon netjes in de garage van het hotel. Eigenlijk was het allemaal net even te mooi. Er moest een adder onder dit gras kruipen. Die adder bleek de uitbater te zijn. Of hij was erg milieubewust, of hij wilde me enorm naar de mond praten en dacht dat ik (vanwege mijn fiets) erg milieubewust zou zijn. Kortom zeer veel verhalen van zonnepanelen tot de sociale Obama. Het schoot alle kanten op en allemaal dingen die ik al 30x keer eerder van mensen met geitewollensokken had gehoord. Er was moeilijk af te komen. Daarbij ben ik zelf ook niet handig; als mensen tegen me praten dan praat ik doorgaans terug en schijnbaar beviel hem dat.

Een uurtje later werd ik gered door een telefoontje. Hij werd gebeld en ik kon onder de douche. Direct daarna het hotel uitgeslopen richting centrum. Zo erg veel stelde het nou ook niet voor, in een flinke omgang ontdekte ik 5 restaurants. Het werd deze keer een frans bistrot, waar ik buiten op het pleintje kon zitten. Ze hadden daar tafeltjes en stoeltjes en die waren waarschijnlijk voor de rokers bedoeld. Maar volgens mij was het net warm genoeg om daar ook te eten. Dus kreeg ik er een grote maaltijdsalade geserveerd en zat ik er aan de wijn. De bediening was ook leuk, maar dat kwam waarschijnlijk door mezelf. Dit was het eerste restaurantje wat ik zag en ik zei tegen de serveerster (die buiten stond) dat ik eerst nog verder ging kijken en ik terug zou komen als dat minder was. Die had mij duidelijk niet meer retour verwacht. Ze was dus aangenaam verrast en misschien hoopte ze wel op een Michelinster.

Later schoven ook anderen op het terras aan, maar meer om te drinken. Gezellig was het zeker. Toen het derde kwartliterglas wijn op was, was het een mooie tijd om in bed te duiken.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2012-01-29, in Dexelmatig, Zwerfmatig-11 en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Fiets je met een rugtas of heb je je bagage in fiets tassen? En maak je iedere avond een verslag? Of heb je zo’n ijzersterk geheugen?

  2. @Margo: Ik heb een eenvoudige fietstas die je over de bagagedrager gooit en makkelijk over de arm mee te nemen is. Deze keer zat er een kilo of 11 in en dat zijn eigenlijk alleen kleren en een reserve binnenband. Een rugzak vind ik link.

    Dat verslaan gaat op een beetje maffe manier. Eerst fiets ik en aan het eind van de dag, bijvoorbeeld op zo’n terras, schrijf ik een stuk of wat plaatsnamen op waar ik door gekomen ben. Daarbij ook een zonnetje, wolk, temperatuur en windrichting. Vervolgens kras ik gelijktijdig op een kaart in waar ik gefietst heb.

    Na de vakantie gooi ik dat in een hoek en een maand of 4 later komt het daar uit en verzin ik het verhaal er bij. De foto’s helpen naruurlijk ook. Erg veel herinneringen komen weer spontaan naar boven als ik aan het tikken ben. En eigenlijk is dat het leukste, zo beleef ik m’n vakantie voor een 2de keer. :-)

    Als ik op vakantie ben, dan denk ik niet na over een verslag. Ook deze keer dacht ik, ik ga een paar weken fietsen. Veel zal het wel niet worden en waarschijnlijk maak ik dit jaar eens niet een verslag. Maar halverwege veranderde dat en eigenlijk begon dat al met Wiuwert. Dan denk je dat is zo toevallig daar ga ik vast wel wat over schijven.

  3. Je hebt van die mensen die gewoon door blijven ratelen. Ik heb daar ook een gloeiende hekel aan. Die horen zichzelf net iets te graag.

  4. Je moet hier niet ver van de voormalige Nederlandse legerplaats Seedorf zijn geweest, met daaromheem plaatsjes als Zeven, Selsingen, etc. Ben je daar iets van tegengekomen?

  5. De verslagen zijn goed; je hebt je eigen boek met reisherinneringen. En daar hoort natuurlijk ook de kletsmajoor in.

  6. Och, deze adder was niet giftig. Ik kan mij giftiger slangen voorstellen.

  7. Klopt, Hanscke en voorgangers. Misschien bedoelde hij het goed en dacht ie eindelijk iemand te ontmoeten waartegen hij zijn verhaal kwijt kon. Zelf dacht ik dat zijn verhaal compleet anders was geweest als ik daar gearriveerd was met een dikke auto. Maar dat testje ga ik niet doen. :-)

  8. @Rob: Seedorf is nog minimaal 65 fietskilometers van Walsrode. Ik ben daar ook niet niet dichterbij gekomen. Eerder wel. Zo ben ik ooit door Bremervörde gekomen op 18km van Seedorf en Rotenburg/Wümme was ook maar iets van 22km. Ik heb trouwens nooit mijn zinnen gezet om door Seedorf te fietsen. Heb nooit in dienst gezeten, ze wilden me niet. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

