Feb-03: 6 Richting Elbe

Ik had al gemeld dat ik inmiddels naar Lübeck wilde fietsen, maar dat dat niet in 1 dag ging lukken wist ik ook. Kortom eerst maar eens richting Elbe en daar zien waar mijn fiets strandt. Die zondag 18 september 2011 vertrok ik richting noord. Bij het ontbijt was weer dezelfde hotelhouder die erg veel aandacht voor me had. gelukkig was in niet de enige in het ontbijtzaaltje. Er zat ook een paar met jonge kinderen. Dat Walsrode geen touristisch oord was had ik gisteravond begrepen. Hoeft ook niet, maar dan heb je wel meer te maken met zakenhotels en daar leunde deze tegenaan. Door (ongevraagd) advies van de hotellier liet ik Bad Fallingbostel rechtsliggen. Ik vond een mooie weg richting noord en was daar wel content mee.

Met 17 graden was het en van de koudste dagen tot nu toe en de bewolking maakte het er niet warmer op. Ik had wel een beetje rugwind uit het zuidwesten. Na een kilometer of 15 wilde de weg richting Visselhövede. Dat leek mij teveel uit de koers, dus zocht ik iets wat meer richting noord-oost ging. En dat vond ik ook in een klein landweggetje. Maar niet veel later boog dat weggetje af en ging geheel richting oost. keuzes kwamen er niet in dit bosachtige gebied. Her en der een enkel huis, dus waarom zou je er wegen aanleggen. 5 kilometer verder had ik het daarmee wel gehad en trof ik een grotere weg die richting Soltau ging.

Dat is een grotere stad in dat gebied en ik had wel trek in koffie. Soltau bleek ongeveer net zo ‘groot’ te zijn als Walsrode, Schagen en Franeker. In hun hoofdstraat een paar terrassen van eissalons. En een daarvan had geen moeite met het brengen van een kannetje koffie. Hier trof ik ook aardig wat dagjesfietsers, het was immers zondag. Een deel zat aan het ijs, maar ik hield het dus bij de koffie met torte. Erg bezienswaardig vond ik het niet. Ik gvervolgde mijn weg naar Bispingen en even later kwam ik door een gehucht met een leuke bloemenfiets. Pas later nagezocht wat dit nu precies moest voorstellen. het was dus een deel van een praalwagen ter gelegenheid van hun oogstfeest precies een week eerder.

Ik volgde de ‘Luhevallei’ (geen hoogteverschil te zien) verder tot Soderstorf en liet daar dat riviertje los en kwam zo in Salzhausen. Daar was het dorp afgezet. Als fietser mocht ik er wel in, maar de auto’s moesten een omweg maken. Reden was een behoorlijk groot dorpsfeest met veel marktkramen die aan Koninginnedag deden denken, maar ook aan iets met het milieu. Ik parkeerde m’n fiets bij het kerkheuveltje (een 15 meter hoger terp) en heb uitgebreid dit gebeuren bekeken. Natuurlijk was er een blaaskapel, veel versnaperingen, veel 2de t/m 5de hands spul en adviezen over zonnepanelen. Het aangepastte plaatsnaambord ‘Salzhaussen Fairtrade-gemeinde‘ bleek meer een wens dan realiteit te zijn. Alkmaar is al een tijdje een Fairtrade-gemeente en in Duitsland vind je er ook een aantal, maar Salzhausen hoort daar nog niet bij.

Maar zo juist ook hier even nagezocht wat het nu precies was. Het bleek een Kerk- en marktdag te zijn, met een vlooienmarkt. Veel is over deze jaarlijkse dag niet te vinden, behalve een Youtube-filmpje met een Abbanummer wat ik daar ook neuride. Schijnbaar liep ik (met velen achter de camera langs over het kerkheuveltje op moment van deze opname.

Na een uurtje had ik het allemaal wel bekeken en ging ik verder noordwaarts naar een plaats die onbekend is op de kaart van Google. Vreemd, Winsen (met geinig Zwaan-kleef-aan-beeld) is een kreishoofdstad en waarschijnlijk de grootste stad die ik die dag bezocht. De binnenstad zag er netjes maar redelijk verlaten uit. Zullen al die inwoners in Salzhausen rondstruinen? Ik heb nog wel overwogen om in Winsen een hotelletje te zoeken, maar ging toch maar door. Geesthacht aan de Elbe was niet zo ver meer en daar had ik ooit goede recenties over gehoord van fietsers die de Elberoute volgde.

Zo rond een uur of half zes was ik daar. Het was nog lastig om iets te vinden wat je als centrum zou kunnen bestempelen, maar vond toch een hoofdstraat met wat winkels. Die lag niet echt tegen de Elbe, wat ik verwacht had. Er was wel wat horeca, maar het meeste was gesloten en een hotel of pension vond ik daar niet. Na flink zoeken gaf ik het op en bedacht ik de Elbe stroomopwaarts te volgen. Daar zou wel wat te vinden zijn.

En jawel, nog geen halve kilometer langs de Elbe zag ik een leuk hotelletje. Het was open, ik kon er terecht en het was zeker niet duur. Ze hadden er zelfs een restaurantje waar wat mensen zaten. De 1-persoonskamer die ik had was wel heel apart ingedeeld. Zeer lang en smal. Eerst een zitbankdeel met TV. Dan een deur en daarachter een slaapkamer en aan het eind daarvan weer een deur met eem douchehoek en toilet. Het bed was goed en schoon en het rook er niet. Dus nam ik de kamer. Later op de avond begreep ik het probleem, je kon er niet op het bed naar de TV in de andere kamer kijken. Nou ja, ik dus wel want de TV zette ik op een ander kastje en de tussendeur liet ik open.

Ik heb uiteindelijk toch in het dorp bij een Italian gegeten. Vanaf het hotel was een korte weg omhoog het dorp in. Dus echt buiten het dorp was ik nu ook weer niet. Met 114 km had ik een lekker daggie gefietst. Onderweg was het landschap gevarieerder dan de dagen ervoor en men had mij aardig vermaakt. Wat wil een zwerffietser nog meer?

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2012-02-03, in Rijwielmatig, Zwerfmatig-11 en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Als ik deze berichten lees, krijg ik zin om de route ook eens te fietsen. Ik weet nu immers precies wat ik onderweg tegen kan komen en waar ik kan overnachten.
    Ximaar’s reisgids.

    Kun je eigenlijk overal makkelijk je fiets kwijt bij die hotels?

  2. Fairtrade gemeente, ik had er nog nooit van gehoord.

  3. @Fruttekoek: Doorgaans geen enkel probleem en altijd gratis. Vaak is het in dezelfde garage als de auto’s, die regelmatig wel moeten betalen. Komt omdat ik vooral in stadscenta wil overnachten. In een prairihotel kunnen auto’s ook meestal gratis in de garage. In Franeker stond m’n fiets in een halletje, ziets komt ook regelmatig voor. Alleen in Diepholz was het deze reis minder, daar stond mijn fiets achterom onder een afdak met wat andere fietsen. Dat hoeft geen probleem te zijn. In dit geval was achterom goed vanaf de straat bereikbaar en zichtbaar en was het bij een groot treinstation en er was een flinke kermis. Onder die omstandigheden is een gemiddelde fietsenbezitter iets ongeruster. Zelf zit ik er niet mee. M’n fiets is al ruim afgeschreven en zit onder 1ct/km. En als ie weg is ga ik met de trein verder of koop ik een verse 2e hands. Zijn er in Duitsland ook.

  4. @Sjoerd: Ga ik nog eens apart over bloggen aangezien gemeente Alkmaar daar veel tijd in steekt.

  5. Wat een leuke tocht toch.
    Die buurt zegt me wel wat. Goede herinneringen… Ooit heb ik met een vriend de voettocht van Bach naar Lübeck na proberen te doen

  6. De bloemenfiets…ik kon het niet vinden, ook niet in je archieven.
    Van een Fairtrade Gemeente weet ik ook niets maar in een goeie reisgids vind je alle uitleg:-)

  7. @Selma: Heb je daar een kaart van of een lijstje met plaatsenamen? Ik kan er alleen een boek over vinden, maar verder niet. Denk trouwens dat ie via Lüneburg gegaan is. Ook een mooie hanzestad, maar zo oostelijk ben ik deze dag niet gekomen. Hij bezocht trouwens Buxtehude, een andere organist. De plaats Buxtehude ken ik maar al te goed. Daar stond een aantal jaren terug een trein meer dan een uur vast door een seinstoring en het was niet eens winter. Het was overigens wel een leuk belevenis hoe knullig de stattionschef en de machinist daarmee omsprongen. Zulk amateurisme heb ik in NL nog nooit meegemaakt.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

