Feb-06: 8 Dan ook Wismar

Nu ik Lübeck uitgebreid had bekeken, bedacht ik om deze dag (20 september 2011) door te fietsen naar Wismar. Ook een Hanzestad, maar eentje waar ik bij toeval nog nooit eerder was geweest. Bij de eerdere fietstocht via Lübeck, ging ik bij Lübeck lingsaf naar Kopenhagen. Een andere keer kwam ik vanaf de Poolse grens door mooie Hanzesteden als Wolgast, Greifswald en Stralsund en ging ik bij Rostock rechtsaf Denemarken in. Ook ben ik nog een keer vanaf de zuidkant aangefietst via Magdeburg en Wittenberge, maar ook toen boog ik een beetje linksaf en kwam ik via Lauenburg door Lüneburg. Ook een mooie Hanzestad, maar weer niet Wismar.

Allereerst een prima ontbijt met een uitgebreid buffet dat zeer goed bijgevuld werd. Dat moest ook wel. Er bleken ‘maar’ 24 kamers te zijn in dit hotel, daarbij vroeg ik me af of er misschien wel 6-persoonskamers waren. Wat een volk in hun fraaie terraszaal. Gelukkig hoefde ik niet in de file te staan. Later weer de fiets onder het pand door teruggesleept. De wasmachines draaiden nog steeds, maar ik had nu meer ervaring met de kuipdoor-sluipdoor-route. Buiten mijn fietstas over de lastdrager gehangen. Dat doe ik meestal pas buiten en hier had ik hun krappe keldertrap niet kunnen nemen met de tas achterop.

Ik vond een mooie fietsuitgang van de binnenstad. Hij leek in de goede richting te gaan, maar later kreeg ik toch de indruk dat ik zo in Travenmünde zou uitkomen. Boven de grote weg, die er later naast kwam, hingen borden die dat aangaven. En ik wilde deze keer niet naar Denemarken. Dus zocht ik een plek om over deze weg rechtsaf te gaan. Uiteindelijk lukte dat en het eerste deel van die route zag er aantrekkelijk uit. Er was geen fietspad, maar op deze autoluwe weg was dat niet nodig. Richting Dassow kwam er meer autoverkeer bij. Maar ook dat deel was nog wel aardig te doen. Het landschap was daar echter minder. Op de grens Schlesswig-Holstein met Mecklenburg-Vorpommern bleken opeens ook de bossen op te houden.

Grevesmühlen is de hoofdstad van dit landskreis (district) NordWestMecklenburg. Hier ging ik 40 jaar terug in de tijd. Er was alleen een mooi nieuw Amtsgericht, maar de rest was flink vervallen. Ik ben vaker in het voormalige Oostduitsland geweest, en weet dat dit soort steden er nog zijn. Ze komen wel steeds sporadischer voor. En eigenlijk heeft het ook een bepaalde charme, zo haalde ik mijn proviant in een klein kruidenierszaakje waar wel zelfbediening was, maar geen karretjes. Zelfs met een mandje viel er niet door de smalle paden te lopen zonder van alles om te stoten. Buiten bleek nergens een bank te zijn, en het was net zo lekker zonnig. Uiteindelijk vlijde ik mij neder op een setje zwerfkeien die tegen het Ambtsgericht waren gedrapeerd. Ik zat daar lekker luw.

Tijdens het peuzelen kwamen de Ambtsgerichters naar buiten. Het was hun middagpauze en dat namen zij serieus met een wandelingetje. Daar werkte nog veel van dat spul, de uitstroom was behoorlijk. Nu konden ze mooi zien dat ik tot hun zwerfkeien veroordeeld was. Want naast zitbanken heb ik er ook geen enkel terras gezien of iets wat er ook maar op leek. Ik heb ze er niet op aangesproken, maar denk dat er dit jaar wel een paar zitbanken zullen komen op hun stadspleintje.

Vervolgens volgde ik niet de (fiets-)wegwijzers naar Wismar, maar nam een kleinere weg via Barnelkow. Niet alleen een stuk korter, maar ook veel minder autoverkeer. Op de andere grote weg werd het richting Wismar steeds drukker. Wismar was compleet anders. Alsof deze stad zo uit de verpakking kwam. Bestrating goed op orde. Auto’s keurig geparkeerd in vakken en alle gebouwen pas opgeknapt. Op het stadsplein was een grote markt. Het barste er ook van de toeristen, waarvan velen op de fiets. Onderweg had ik geen daarvan gezien. Mogelijk wordt er aan de noord- en oostkant meer toeristisch gefietst dan aan de westkant.

Ik vond een aardig bakkertje met koffie en wat goede stoelen buiten. Dat waren er maar 4. Hij had ook 4 ongerieflijke stoelen die in de schaduw stonden. Dus vroeg ik netjes aan de man die op 1 van die gunstigere stoelen zat of hij alleen was en ik er bij kon zitten. En zoals te verwachten geen enkel probleem. Daarna even naar binnen om er koffie met wat erbij te halen. Na een paar zinnen vond ik zijn Duits toch wat vreemd, dus vroeg ik of ie een dialect sprak. Het bleek een Nederlandse Fries te zijn, wat dus in zijn Duits doorklonk. Hij fietste hier ook met een kennis, maar bleef op 1 plek overnachten. Hij versleet mij voor Duitser en dat zal niet alleen aan mijn uitspraak hebben gelegen, maar meer aan de manier waarop ik naar de zitplaats vroeg. het is me opgevallen dat Duitsers dit meer doen dan Nederlanders, die dan maar op een rotplek gaan zitten.

Naast oude gebouwen was er ook nog een leuk grachtje met daaraan een enorme kerk

Het was nog vroeg en ik had iets van 65km gefietst. Dus bedacht ik naar Schwerin door te fietsen, de hoofdstad van Mecklenburg-Vorpommern, die ik ook nog nooit bezocht had. Aanvankelijk ging dat prima met een fantastisch fietspad

Schwerin was echter niet ver, dus deed ik het maar even zo. Het is een compleet andere stad. Wat meer vervallen in de buitenwijken, maar wel een redelijk centrum en een protserig slot

Er daar was het in Schwerin de afgelopen jaren flink misgegaan. Zo was dit de enige landshoofdstad zonder universiteit en hun inwoneraantal was in de laatste jaren gekrompen van 150.000 naar 100.000. Vooral omdat bedrijven er vertrokken en er dus een hoge werkloosheid heerst. Van dat laatste heb ik weinig gemerkt. Geen hangjeugd t/m hangouderen gezien. Er was ook een mooi vonkelnieuw winkelcentrum bij Station-Noord, typisch Amerikaans met grote klerenwinkels en vooral kitserige doughnut- en expressozaakjes. Ik liep er door richting autovrije binnenstad wat mij meer aanstond. Daar belandde ik overigens in een vergelijkbaar iets, een soort rockcafé die salades op het menu had. En in dat laatste had ik deze keer trek.

Op de terugweg kwam ik weer langs het hoekcafeetje dat een binnendoordeur naar het pension had. Ik dacht dan ook dat dit bij elkaar hoorde, maar dat bleek niet zo te zijn. Nu zaten er veel mensen buiten op een smal terras. Eigenlijk meer van die bierbanken. Door het fraaie weer (overdag 21 graden en rond 21 uur nog altijd 18 graden) zat het er inmiddels aardig vol en ik heb er daar ook nog wat gedronken. Van de eerder voorgespiegelde malaise was daar weinig te merken en dit was toch echt een buurtcafé met mij als enige toerist.

De pensionhoudster had me voor de volgende dag een tip gegeven. Sterker nog zij dacht dat ik hier kwam omdat er in Schwerin de grootste verzameling oude Nederlandse Meesters is. Ik had geen idee en heb maar gezegd dat ik de volgende dag hun staatsmuseum zou bezoeken. Wetende dat daar niets van zou komen, m’n hoofd stond er niet naar en het was ook geen regenachtig weer.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Advertenties

Geplaatst op 2012-02-06, in Dexelmatig, Zwerfmatig-11 en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Frans[eslag]

    Sjonge, als ik dat zo lees zou ik haast vragen of ik een keer mee mag achter op de bagagedrager.

  2. @Frans[eslag]: Virtueel achterop, zoals hier boven is toch ook goed?

  3. Het mag dan protserig zijn, ik vind het wel mooi. En weer een uitbreiding van je collectie putdeksels.

  4. Het is een laat slot, een sprookjesslot uit de negentiende eeuw. Vermoedelijk is het groot onderhoud van zo’n kast veel hoger dan dat van oudere kastelen.
    Wismar zie ik iedere week: ik kijk namelijk naar de Krimiserie SOKO Wismar. Dan leer je zo’n stadje ook een beetje kennen. Waarcshijnlijk is zo’n serie erg goed voor het toerisme.

  5. @Emigrant: Rond het slot lag ook de straat open, wat ik buiten de foto’s wist te houden. Bij het hoofdstation waren de werkzaamheden ingrijpender, complete weg weg. Leek op nieuw riool of iets dergelijks. In het veel kleinere Wismar was waarschijnlijk net alles klaar en dan ziet het er om die reden al veel beter uit.

    Daarnaast is Wismar erg goed in tact gebleven, stukken beter als Rostock of Lübeck. Dwz in Lübeck zijn veel oude gebouwen en ik denk niet dat zij in de oorlog gebombardeerd zijn. Maar er staan nieuwere panden tussen die er echt niet uit zien, zoiets willen we hier niet eens op een bedrijventerrein.

  6. @Sjoerd: Protserig en mooi kan wel samen. Het is alleen wat overdreven en ik denk dat de bewoners liever zien dat het geld in de economie word gestopt.

  7. @Emigrant: Een paar dagen terug bedacht ik dat een achtervolgingsscene in Lübeck door die smalle gangen en lage poortjes me er leuk lijkt. Kan niet eens op de fiets, dus dat wordt rennen of op rolschaatsen. :-)

  8. Voorbeelden van protserigheid, die IK (zei de gek) op de duur toch mooi ben gaan vinden zijn ettelijke barok-kerken, zoals bijvoorbeeld die in Einsiedeln, Zwitserland, De Dom van Milaan, die ik nog nooit in het echt heb gezien, Chateau Chambord aan de Loire, waar koetsen via een soort wentelstraat in een toren naar boven konden (wel gezien èn gelopen), Versailles (veel te lange rijen) Chrysler Building in New York (te hoog en te ver weg) en die malle mondiale wedloop in wie de/het hoogste (gebouw) opricht. Bovendien heb ik een rare voorliefde voor Follies, zoals namaakburchten, uitzinnige romantische muziekpodia zoals in de Prinsentuin in Leeuwarden en de Trevifontein te Rome, maar daar moet ik nog FF naar toe…

    Volgens mij is het toerisme naar al die protserige bezienswaardigheden vaak een stimulans voor de economie, toch?

  9. @Hedzer: Dat laatste zal kloppen, maar ik denk dat Schwerin niet op tourisme kan overleven.

  10. PPffft. ik krijg ter plekke een zeer achterwerk als ik lees ( ook op je”kennismakingssite”) hoeveel jij fietst ,petje af !
    Het is natuurlijk dé manier om heel veel van een land te zien .
    Zo’n protserig slot lijkt me nou juist vreselijk leuk om eens in rond te snuffelen .
    het stelt me gerust dat je deze fietstocht vorig jaar september maakte …..op dit moment is fietsen over grotere afstanden toch vooral een koude aangelegenheid !Maar uit wat ik hier lees zal zelfs dát geen probleem voou jou zijn ;-)

  11. @Rietepietz: Het grootste deel was over asfalt, een veel kleiner deel over betonplaten en maar een miezerig deeltje over kasseitjes. Dus daar geen lastvan een beurse bips. :-)
    Verder ben ik behoorlijk onsportief en ik doe er alles aan om dat te koesteren. In de afgelopen anderhalve week heb ik maar 6km gefietst naar een vergadering. Ik fiets omdat ik geen zin heb om een rijbewijs te halen en te werken voor de brandstof- en afschrijfkosten van een auto. Pure gemakzucht dus.

  12. …en weerzin tegen overheidskosten?
    Mijn man stopte om die reden met roken.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s