Mrt-05: Vol blijft Vol

Door het vele bloggen over m’n afgelopen fietsvakantie schieten andere blogzaken er een beetje bij in. Net als nu wil ik graag tussendoor ook wat anders bieden en dat moet (vind ik) vooral niet over fietsen gaan. Niet zo moeilijk, door grieperigheid fiets ik de laatste tijd weinig. Zaken waar teveel uitzoekwerk of discussie aan kleeft laat ik ook liggen. Eigenlijk wil ik dus alleen fietsvrije simpele niemendalletjes. En daar ben ik slecht in. Daarom doe ik deze keer niet eens een poging om het kort, simpel en fietrsvrij te houden.

Dit alles kwam door mijn wandelingetje van zondagmiddag. Aan het eind van de straat viel me het nieuwe parkeerbord van de Singelgarage (mag ook gebruikt worden door mensen met partner en/of kinderen). Daarop stond een getal 175, waar vroeger alleen ‘VRY’ stond. Ik bleef even kijken. Er reed 1 auto in en 1 auto uit en plots gaf ie 150 (vrije plaatsen) aan. Had ik in deze splitseconde 25 auto’s gemist, of had iemand zijn auto zeer oncourant geparkeerd, waardoor 24 plaatsen plotsklaps onbereikbaar werden?

Eerst maar eens een ondersteunende foto:

En daarop valt links te zien dat het parkeerterrein achter het ziekenhuis ook 175 vrije plaatsen heeft en de parkeergarage bij de hoofdingang (waar ook andere lichaamsdelen naar binnen mogen) 150. Die dingen gaan dus in stapjes van 25 auto’s tegelijk. Misschien gaat ie aan het eind wel per stuk, maar dat ging ik niet afwachten. Op zondagmiddag ver voor bezoekerstijd gaat dat erg lang duren.

Het deed me wel denken aan blogbericht wat ik nog altijd wilde maken omtrend de onzin die ‘Ondernemend Alkmaar’ aan het begin van dit jaar in de Alkmaarsche Courant uitbraakte. Na de burgemeester mochten zij ook een pagina in de krant vullen en deden dat op hun gebruikelijke negatieve manier. In het verhaal wordt toegegeven dat speciaalzaken last hebben van online-winkels. Zo is een winkel gespecialiseert in landkaarten na jaren gestopt. Niet gek na de opkomst van de TomToms, Google-maps en de Action waar soms dezelfde kaarten voor 98 cent liggen. Een van de 2 grote 2de handsboekenwinkels is ook onlangs gestopt. Die heeft vooral last van Marktplaats.nl. Maar zulke zaken hebben nooit omzetten gedraaid die de 30 miljoen van Anjo verklaren. Van andere gestopte speciaalzeken weet ik niet. Er zijn er wel een paar bij gekomen als 1 met een prachtige verzameling legpuzzels, een ander met zelfgemaakte bonbons, 1 met fruit zonder groente (hoe gespecialiseerd wil je het hebben?) en afschuwelijk veel schoenenwinkels.

Volgens het artikel is de Alkmaarse binnenstad vooral ten dode opgeschreven door het autovrij en autoluwmaken. De meeste Alkmaarders weten wel beter, maar Anjo en Gijs blijven dit soort verhalen uitkramen onderbouwd op een zeer creatieve manier. Zo wordt begin 2012 vergeleken met de omzet in 2008. En dat is niet verwonderlijk. In 2008 werd veel omgezet omdat het een olympisch jaar was en mensen dat aangrepen voor de vervanging van hun diepe naar een platte TV. 2009 of 2010 vergelijken met nu is een stuk minder spectaculair en misschien valt dan zelfs de complete bodem uit hun onderbouwing. Het verhaal werkt aan het eind van dit jaar ook niet goed, want stel je voor dat mensen voor de komende olympische spelen weer hun knip trekken. Daarbij is Ondernemend Alkmaar niet een winkeliersvereniging er zitten ook zijn ook totaal andere bedrijven bij aangesloten. Je moet dan ook niet vreemd opkijken als van de 30 miljoen een groot deel komt door de ingestorte verkoop van vrachtwagens.

Omgekeerd zijn er reguliere onderzoeken, die aantonen dat Alkmaar qua winkelstad gestegen is van de 11de naar de 10e plek. Dat terwijl Alkmaar in die tijd voorbij gestreefd is door Venlo qua inwonertal en daardoor zakte van de 28e naar de 29e plek. De spoorwegen laat de laatste jaren het dubbele aantal intercities rijden tussen Utrecht en Alkmaar en in de zomer vechten de cruiseschepen om een plekje langs de kanaalkade. Hun aantal blijft toenemen.

Zie hier dan ook een foto van de winkelstraat op 25 februari 2012:

De gebruikelijke drukte. Ik kom vaak in de binnenstad, omdat ik er tegenaan woon. Weet ook best dat er rustigere momenten zijn. Maar gemiddeld merk ik weinig verschil tussen 3 jaar terug en nu. De parkeergarages bovenin liggen aan de zuidkant en hebben vooral te maken met het ziekenhuisbezoek, waarbij de Singelgarage ook veel binnenstadbezoekers uit Heiloo krijgt. Buiten bezoekuren is er vrijwel altijd plek, gewoon omdat er aan de zuidkant minder mensen wonen.

Aan de noordkant is een taal ander verhaal, daar zijn 4 parkeergarages en die zijn regelmatig vol. Ook de parkeergarage Karperton die volgens Ondernemend Alkmaar zo lastig te bereiken is:

Dus waarom zou je dat verbeteren, vol is immers vol. Wat op de Bierkade en Kanaalkade rijdt bezoekt geen winkels in de binnenstad. Deze mensen rijden langs de binnenstad naar huis. Dergelijke sluiproutes worden vooral gebruikt door mensen die bijna thuis zijn. Die wonen zelfs zo dichtbij dat zij prima met de fiets boodschappen kunnen halen. De stad aantrekkelijker maken door dergelijke wegen die binnen de binnenstad vallen autoluwer te maken trefkt meer mensen die tgezellig willen winkelen. De gemeente is daar al wat jaren mee bezig. Of ze echte op de goede weg zijn kan ik niet bepalen. Wel weet ik dat de jaren-50-weg die Ondernemend Alkmaar wil, met auto’s tot aan de kassa echt niet meer gaat werken. Dan zetten de winkels door ruimtegebrek juist minder om.

Opvallend was dat Ondernemend Alkmaar deze keer niet repte over ‘de grote leegstand’ van winkels. Terecht, want in de Binnenstad is die er vrijwel niet. Als een winkel dicht gaat, dan zit er zo wat anders in. In Overstad, wat op loopafastand van de Binnenstad ligt is dat wel anders. Overstad noem ik liever parkeerstad omdat daar zo’n 2000 parkeerplaatsen tegen een lager tarief zijn (50ct per half uur, maximaal 3 euro per dag en het eerste half uur gratis). Twee jaar eerder had ik al eens gelogd dat Halfords hun vestiging in Overstad heeft gesloten en die in het voetgangersgebied van de binnenstad nog immer heeft. Gewoon omdat daar meer aan te verdienen is. Hun Overstad-winkel met uitzicht op een enorm (lelijk) parkeerterrein) was dan ook doorgaans leeg.

De It’s winkel heeft in Overstad een jaar leeg gestaan en nu zit er voor een deel een zoveelste Kruidvat in. Lijkt mij een tijdelijke oplossing tegen te lange leegstand. Regelmatig zijn grote winkeloppervlakten in de NoorderArcade (Overstad dus) langdrurig leeg. Afgelopen week kwam daar de grote Plus-supermarkt bij. Ondanks dat je daaronder gratis kunt parkeren als je bij hen boordschappen haalde, bleven de klanten weg. Hun prijzen waren te hoog en mensen gaat gewoon op de fiets of te voet naar supermarkten die dichterbij zijn.

In datzelfde gebouw zit tegenwoordig ook een Aldi en die zal enkele klanten bij de Plus hebben weggehaald. Onder die Aldi is ook gratis te parkeren, toch zie ik maar af en toe een auto die parkeergarage inrijden.

En of die dan voor de Aldi komt of bijvoorbeeld voor de bewoners die er boven wonen kan ik niet nagaan. Wel was duidelijk dat Aldi een veelvoud aan fietsenrekken nodig had. De 20 die er stonden kwamen voorheen (toen er nog een natuurwinkel zat) nooit vol. Nu Aldi er zit zijn de 60 rekken zelfs onvoldoende. 90% bezoekt die winkel per fiets, ondanks de gratis parkeermogelijkheid er onder.

De grootste nekslag voor de Plus is volgens mij de nieuwe Dekamarkt aan de Kanaalkade, jawel waar je volgens Ondernemend Alkmaar zo moeilijk kan komen. Het blijkt een volledige supermarkt te zijn met A-merken die net zulke lage prijzen heeft als de Vomar in een buitenwijk. Die winkel wordt dan ook behoorlijk gebruikt en zelf haal ik er ook regelmatig wat. Ik moet nog zien of de Jumbo-to-be aan de Paardenmarkt dit gaat overleven. Die zit ook in de binnenstad en heeft in de afgelopen maand allerlei Super de Boer spullen vervangen door duurdere Jumbo spullen. Kan zijn dat ze dat doen om na de heropening te zeggen dat alle prijzen verlaagd zijn. Komende week eens kijken als ze klaar zijn met hun ombouw.

Bij mijn rondje van gisteren kwam ik als laatste bij het Canadaplein waar boven de gratis fietsenstalling weer bergen fietsen langs de Paternosterstraat stonden.

Dit had te maken met de hoge hakkenrace. Misschien zijn die hoge hakken wel de reden dat ze hun fiets niet via de trap naar beneden willen brengen, waar ie droog en veilig staat. De helft van de 3000 plekken was nog leeg.

En toen bedacht ik dat dat natuurlijk komt omdat hier geen afteller is die aangeeft hoeveel plekken nog vrij zijn.

Advertenties

Geplaatst op 2012-03-05, in Alkmaar, Fietsen, Shopmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Poging mislukt: het eindigt tóch weer over fietsen.
    Ik ben overigens wel onder de indruk van de naamgevingkwaliteiten in Alkmaar; “De Vest” voor een (?), “Il Palazzo” voor een lelijke parkeergarage, maar dan toch “De Overdekte” voor een fietsenstalling mét dak.
    Kan die namelateur ook eens naar Arnhem komen?

  2. @Fruttekoek: Er stond ook dat ik geen poging tot fietsvrijheid zou ondernemen.

    De Vest is een theater dat binnen en tegen de ‘veste’ van Alkmaar is gebouwd. Was Arnhem ook een vesting? De uiterst lelijke parkeergarage in de binnenstad heet ‘Karperton’ vanwege de Karperton kaasfabriek die daar voorheen stond. ‘Il Palazzo’ valt qua bouwwerk wel mee. Het is net buiten de binnenstad in Overstad. Een gebouw met woningen, daaronder winkels en helemaal in de grond een parkeergarage voor beide. Die parkeergarage is voor een ongetraind oog vrijwel niet zichtbaar. Een echt paleiz vind ik het trouwens niet.

    De ‘Overdekte’ ligt onder het Canadaplein bij de Grote Kerk. Tussen 1935 en 1990 was daar een van de eerste overdekte zwembaden met de naam Overdekte.

  3. Je ziet in ons dorp meer dan mij ;)
    Overigens ben ik je gisteren niet tegengekomen
    dus heb ik een koffiepauze deze keer overgeslagen.
    Ik denk dat dit een verslag van zaterdag was?

  4. Iemand vertelde me laatst dat de Jumbo met A-merken wel goedkoop is, vergeleken met andere supermarktketens, maar dat de huismerken er relatief duur zijn.
    Wat betreft fietsen en auto’s: je hebt vast ook het blad van de Fietsersbond in de bus gekregen, waarin veel aandacht voor Amsterdam: de fiets heeft het daar gewonnen van de auto.

  5. @FT: De foto bovenin en die rond de hakkenrace waren van zondag en ik heb je ook niet gezien. Liep ergens tussen half 1 en half 3 in de rondte. Ik had al eerder foto’s gemaakt en die een beetje aan de kant geschoven. Zo was die van de Laat op zaterdag 25 feb. Die van Palazzo is ergens uit december. Het dubbel Vol-bord was een paar weken terug en zie je vrijwel op elke zaterdag. Het meeste wordt overigens geparkeerd op de terreinen van Overstad en dit zitten niet allemaal in het systeem omdat ze deels particulier zijn. De Schelphoekgarage is nog niet open en als ze daarnaast in Oud-Overdie het parkeren onbeperkt gratis laten, dan blijft die nieuwe parkeergarage leeg. Het parkeerprobleem van Alkmaar is dat het een te compacte stad is. Vanaf elke winkel in de binnenstad weet ik een gratis plek binnen 800 meter lopen.

  6. @Trijntje: Ik heb het nog niet compleet gelezen, maar weet wel dat Amsterdam een flinke inhaalslag heeft gemaakt. Een aantal jaren terug (2007) was het fietsgebruik er volgens de MON (MobiliteitsOnderzoek Nederland) ‘gemiddeld’, terwijl Alkmaar, Zwolle en nog wat gemeentes ‘zeer hoog’ scoorden. De kracht van Alkmaar is dat er door de hele gemeente veel wordt gefietst. Dat is niet zo moeilijk met een klein oppervlak. Amsterdam heeft daar een groter probleem. Allochtonen fietsen hier ook behoorlijk veel. Ze zijn onlangs begonnen met ‘Wijken voor de fiets’, maar ik moet nog zien of daar iets te verbeteren valt.

  7. Sakkerdjie zeg, bijna een kwartier kwijt met lezen, en dan niet weten wat te zeggen omdat dit echt de ver van mijn bed show is…. Verder weg kan bijna niet.

  8. Hoeveel hogehakkenreessters hebben iets verzwikt?

  9. Medio jaren 70 waren we in Alkmaar op bezoek bij schoonfamilie maar ik ken niets terug op de foto’s. En hogerhakkenrces bestonden nog niet.
    Plaatselijk partijen vind je overal; je hoopt dat ze, de situaties in eigen gemeente kennende, realistisch zijn.
    Maar dat valt wel eens tegen; ik kende er een paar.

  10. @Ximaar: Ok bedankt voor de uitleg, snap het nu iets beter.
    Dan liepen we omstreeks dezelfde tijd, jij in de drukte ik er met een boog omheen ;)
    Ik snap nog steeds niet veel van de zgn. koopzondag, de helft van de winkels is volgens mij gesloten… of heb jij dat al eens gechecked?

  11. @Bertie: Ondernemend Alkmaar is geen politieke partij maar een soort bedrijvenverbond. In dit soort artikelen doen ze zich voor als een partij van winkeliers (klagen overigens ook meestal), maar dat aijn zij niet. Ook aannemers en vrachtwagenbedrijven zijn bij hen aangesloten. Op een site staat een lijst met bedrijven waaronder de ABN Amro en Grontmij. Maar er staat ook dat het gaat om aangesloten bedrijven en bedrijven die ze een warm hard toe dragen. Dus geen idee welke bedrijven nu echt lid zijn. Eerder heb ik wel eens op de websites van mogelijke bedrijven gekeken, maar vind ik geen kreten als ‘wij zijn een tevreden lid van Ondernemend Alkmaar.’ Dus allemaal erg vaag.

    Ondernemend Alkmaar werkt overigens ook mee aan het initiatief om Alkmaar in 2013 te laten verkiezen tot de beste binnenstad van Nederland. En dan denk ik dat er in hun ogen daartoe vast een 8-baansweg door het centrum moet komen. :-)

  12. @FT: Een aantal winkels werkt niet met (alle) koopzondagen mee. Het grootste deel is wel open en echt geturfd heb ik het nog nooit. Voor sommige kleine winkels is het erg duur om personeel voor maar een paar klanten in de winkel te hebben, die anders de zaterdag eerder waren langsgekomen.

  13. @Emigrant: Geen die mij op-viel. Maar zo goed kon ik het niet bekijken.

  14. @Sjoerd: Ik schreef al dat het geen niemendalletje ging worden. Toch zullen dit soort kissebizz-zaken ook bij jouw in de omgeving voor komen. Dus winkelverenigingen die nooit uitgeklaagd zijn en gezeur over bereikbaarheid versus aantrekkelijk autovrij winkelen in oude centra.

  15. Ja, het lijkt mij dat “ondernemend Alkmaar” hier zijn eigen glazen aan het ingooien is. Door het brede voetgangersgebied kunnen er veel meer mensen door de winkelstraat lopen dan wanneer de helft daarvan door auto’s in beslag zou zijn genomen. Dat is op de foto duidelijk te herkennen. Als ze verstandig waren, dan pletten ze voor meer en nog grotere parkeergarages. Het kan namelijk wel beter dan “vol”, met een grotere parkeergarage waar meer auto’s inpassen.

    PS: Die lege parkeergarages onder de supermarkt zul je hier niet vinden. Als er 10 fietsen voor de deur staan, dan is het veel.

  16. @Bob: Op de foto met mensen is de Langestraat te zien, waar vroeger idd auto’s reden en geparkeerd stonden. ‘Ondernemend’ Alkmaar snapt inmiddels ook wel dat ze dat niet meer terug moeten draaien. Hun grieven gaan om straten die binnen de binnenstad op een paar honderd meter van dit voetgangersgebied liggen. De gemeente wil daar het doorgaande verkeer weren omdat ze er niets te zoeken hebben en hebben er 1-richtingverkeer ingesteld om auto’s bij de parkeergarages te krijgen. Dat wil Ondernemend Alkmaar terugdraaien. In mijn ogen is het beter om die paar parkeergarages meer naar buiten te plaatsen, dus uit de binnenstad te halen. Je moet daarbij bedenken dat de echte binnenstad omringt is door water en grotendeels een oude stadswal. Aan de zuidkant hebben ze een parkeergarage onder dat water, wat een zeer mooie oplossing is. Aan de noordkant kan dat niet omdat daar het Noord-Hollandskanaal erg diep is. Dus kan daar wat mij betreft beter gebruik gemaakt worden van Overstad. Daar is nu al voor een paar duizend auto’s aan parkeerruimte en voor 90% is dat oppervlakte parkeren. Een verdieping er op en je kan er het dubbele kwijt. Niet dat dat nodig is er is altijd een vrij plaatsje te vinden. En overstad ligt tussen 100 en 600 meter lopen van de binnenstad, dus waar hebben we het over?

    Met de fiets naar de supermarkt is in heel Nederland erg gewoon, maar dat aandeel is in oude krappe steden als Alkmaar flink hoger. De allochtonen die veel de Aldi en de Action bezoeken komen ook hoofdzakelijk op de fiets. Zij hebben minder auto’s, en ze hebben hier ook duidelijk de fiets omarmt, wat in veel (grotere) gemeentes niet het geval is.

    In Alkmaar-Noord (op 3km) is een groot winkelcentrum waar je gratis kan parkeren en ook daar zitten 4 grote supermarkten in. Het aantal eensperwekers dat met de auto een vriezervulling haalt is er beduidend hoger. Maar ook daar komen nog altijd erg veel mensen op de fiets omdat dat vlotter gaat.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s