Mrt-19: 19 Naar Tholen

De volgende morgen ging in Turnhout het ontbijt meer dan probleemloos. Ik had de avond eerder een broodjeszaak gezien en daar fietste ik in 3 trappen op af. Zag er eenvoudig en netjes uit. Toonbank met broodsmeersters er achter en wat kleine tafeltjes, waarvan het leeuwendeel leeg was. Bij de toonbank stonden later wel veel mensen, het zaakje liep gesmeerd. En dat is niet vreemd. Ik had een pistolet met cammembert en een grote mok koffie voor de reclameprijs van 2,40. Meestal ben je dat al alleen voor een kleiner kopje koffie kwijt. Daarbij vind ik het altijd leuke zaakjes om mensen in voorbij te zien gaan.

De stad uit kwam ik eerst nog voorbij het Kasteel van Turnhout. Die had ik gisteren helemaal niet gezien. Het was inmiddels 1 oktober 2011 en nog steeds prachtig weer met een graad of 26, onbewolkt en vrijwel geen wind. Ik tref het vaak met het fietsweer rond deze tijd in het jaar en dat is dan ook een van de redenen dat ik een voorkeur heb voor September als zwerffietsmaand. Maar dit jaar was het wel heel uitzonderlijk. Toch wilde ik wel naar huis, maar eerst nog even Tholen zien. Daar was ik nog nooit geweest.

Via Hoogstraten reed ik bij Zundert Nederlands Brabant in. Dat sluit niet aan op Belgisch Brabant, de Provincie Antwerpen met o.a. Turnhout ligt daar tussenin. Net voor Zundert een groot gat in het fietspad getroffen. 2 grote hoeken van de betonplaten waren afgebroken en ik kon er anderhalve meter de diepte in kijken. Het was lullig afgezet met een simpel hoekhekje, en ik kon er maar net langs. Achteraf had ik er een foto van moeten maken aangezien ze hier in een buurgemeente een fietspad 4 maanden afsluiten voor mogelijk een zelfde situatie, wat overigens met het rekbare asfalt wat zij hebben helemaal niet kan gebeuren en niet gebeurd is.

Door Zundert ben ik al vaker gefietst en nu wilde ik er heerlijk in het zonnetje aan de koffie met gebak. Ik vond een groot terras en dat was flink vol met andere fietsers. De bediening liet zo lang op zich wachten dat ik bijna met een lege maag vertrokken was. Het minimale personeel was duidelijk niet op deze toestroom berekend. Na Zundert volgde ik de knooproutes en 1 of andere LF (Langeafstand Fietsroute). Het slingerde behoorlijk, waarbij ik af en toe weer door België fietste. Wel een erg mooie en afwisselende fietsomgeving. Na Essen hield ik daarmee op en schoot ik door naar Wouw.

Ik had Roosendaal en Bergen op Zoom al eens eerder gezien, maar van Wouw wist ik het niet zeker. Ik herkende er niets, maar had ook niets gemist als ik er omheen had gefietst. Vandaar wilde ik naar Halsteren. Daarvan wist ik zeker dat ik dat eerder net gemist had. Na een beetje zoekrijden op een bedrijventerrein van Bergen op Zoom lukt het me op een zeer recreatieve manier in Halsteren te komen. Het zag er net zo uit als ik eerder eens op Google streetview had gezien. Niet ver van hun oude kerkje was een grote nieuwere kerk. Zag er best leuk uit, maar meer was er dan ook niet te bewonderen.

Vanaf hier was het maar een klein stukje naar Tholen, behalve dat men dat voor de fietsers lastig hadden gemaakt. Langs de ‘grote’ weg was geen fietspad, wat een vreemde omweg tot gevolg heeft. Maar ik kwam er wel en Tholen zag een wat leuker en gezelliger uit. Veel leuke smalle straatjes en een haventje. Toch vond ik er niets geinigs voor op de foto. Dat overkwam wel in het nabijgelegen Oud-Vossemeer, waar ik een aardig klokkenspeltafereeltje trof. Ik heb ‘m niet zien spelen en weet dus ook niet of ie het wel doet. De enkele klok geeft aan dat ie niet echt binnen de carillons valt.

Hier op Tholen volgde ik ook een beetje de knooppunten en dat ging zo rond een uur of 6 mis. Op hun overzichtsbord stond een lijn doorgetrokken naar Bruinisse. Ik begreep dat dat een pontje zou moeten zijn, maar die bleek al uit de vaart te zijn. Toch had ie met dit mooie weer nog een flinke fietsomzet kunnen draaien. Maar goed ik had me dus vastgefietst in Anna-Jacobapolder. Het hotelletje bij de pont was vol met dagjesvissers. Via een flinke omweg naar Bruinisse zag ik inmiddels ook niet meer zitten. Ik zat hier duidelijk in de Biblebelt (zwarte Bijbelriem) en morgen was het een zondag.

Ik besloot om min of meer terug te fietsen naar Steenbergen. Dat is Brabant en Katholiek en had inderdaad wat hotels. Die waren me teveel sterrig, een beetje te groot en te dicht aan grote wegen. Bij het rondfietsen zag ik een bordje naar wat bed&breakfast-pensions en bij de eerste kon ik al goed terecht. Gezellige wijn-mensen, waar ik ’s avonds heerlijk bij in de achtertuin heb gezeten. Daar tussenin heb ik gegeten op een terras van een Italiaan. Benevens de 118 km maakte ik zoals gewoonlijk een flinke stadswandeling, waarbij me opviel dat de horeca er die avond prima zaken deed. Steenbergen had ik ook nog nooit eerder bekeken. Op een ronde kerktoren en een aardig haventje na is het niet echt bijzonder.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2012-03-19, in Zwerfmatig-11 en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

1. Tholen; ik moet altijd de kaart even voor de geest halen om te weten waar je was. Ik lees dat je de plaatsen daar niet bijzonder vind.
    Ik ben daar nooit geweest maar we maakten ooit een fietstocht vanaf huis over Ossendrecht, via de Bevelanden, Walcheren en de pont bij Vlissingen naar Breskens in Zeeuwsch Vlaanderen tot Oostburg . Een bijzonder mooie fietstocht langs het water (Schelde) en schitterende vlasvelden in bloei. Voor wie van het platteland houdt, tenminste. De plaatsen Middelburg, Veere e.m. lijken op Belgische plaatsen, redelijk sfeervol.
    De route had één groot nadeel: het was dijk op-dijk af. En ik was bek-af

2. @Bertie: Tholen zag er best aardig uit en is vergelijkbaar met Veere. In Middelburg (waar ik wel eens eerder geweest ben), Harlingen of bijvoorbeeld Franeker is meer te zien