Mrt-22: 20 Naar Delfshaven

Op zondag 2 Oktober 2011 was m’n 20ste (en werd mijn laatste) fietsdag in deze uiterst fraaie fietsvakantie. Ik schrijf wel eens dat er dingen tegenzitten, maar in deze vakantie viel dat enorm mee. Alles wat tegenzat bleek eenvoudig oplosbaar te zijn. Waar je geen invloed op hebt is het weer en dat zat tot het einde aan toe mee. Ook deze dag was het boven de 25 graden met een stralend blauwe lucht en vrijwel geen wind.

En ik kan wel schrijven dat je als fietser geen invloed op het weer kan hebben, maar dat is niet helemaal waar. In geval ik halverwege in waardeloos weer was beland, dan had ik de trein naar bijvoorbeeld Noord-Italië kunnen pakken. Op die manier is natuurlijk wel met het weer om te gaan aangezien ik met niemand iets afspreek, zelfs niet met mezelf. Maar voor het weer hoefde ik dus zeker niet uit te wijken.

Vanuit Steenbergen had ik nog een laatste reisdoelletje bedacht; Delfshaven. Ik zal er als uk wel gelopen hebben, maar meer ook niet. Rond mijn 10de ben ik eens door Termeulen gesleept opweg naar een vriendin van mijn moeder in Rotterdam-Zuid. Rotterdam heb ik zelf maar een paar keer bezocht en pas later bedreep ik dat er nog een pittoresque stukje Delfshaven moest zijn. Vanuit Steenbergen dus eerst een stuk naar het noorden, waar ik met bepakking wat wielrenners inhaalde. Na 2000 km fietsen zat het inmiddels wel snor met mijn conditie. Deze wielrenners fietsten alleen op de zondagmorgens en hadden een café de sportbuikje. Ik raakte met 1 aan de praat en hij loodste me vanuit Dinteloord de Haringvlietbrug over. Voor de fietsers was dat niet zo’n logische verbinding.

Daar ging hij linksaf Zeeland in en ik rechtsaf Zuid-Holland in. Meteen over de brug ging ik rechtsaf naar Numansdorp, waar ik verder ging met gebruikmaken van de knooppuntborden. Die waren hier duidelijk beter dan in West-Brabant. Eigenlijk wilde ik rond Klaaswaal wel ergens aan de koffie en tegelijkertijd een WC bezoeken voor het lossen van een grote boodschap. Die kleine kunnen moeiteloos tegen een boom. Dat viel meer dan tegen. Alles was op zondag dicht tot en met Puttershoek aan toe. Mensen klagen er over dat er in sprinters geen WC meer is of dat je als vrouw in een stad niet gebruik kan maken van een plaskrul. Dat is peanuts vergeleken bij dit zwarte kousengebied. Hier moet je zelf toiletpapier meenemen en ergens in de berm schijten. Ik had overigens toiletpapier bij me en overwoog deze hoge noodoplossing.

Maar telkens dacht ik: ‘in het volgende plaatsje is misschien wel een restaurantje of café open.’ Dus niet! Ik was nog niet eerder door deze (uit-) Hoeksewaard gefietst en had daar echt de meest domme dag voor gekozen. Mijn laatste kans dacht ik in Puttershoek te hebben. De vader van Kees Verkerk had daar toch ooit een café? Die heb ik dus niet gezien en de rest was ook dicht. Bij Puttershoek kon ik met een pontje van dit schiereiland naar de bewoonde wereld. Maar ook dat lukte niet op zondag. Dus dan maar naar de grote A29. Het lijkt me stug dat ze de Heinenoordtunnel op zondag zouden afsluiten. Het was trouwens een lange en zeer koude fietstunnel, ook niet echt bevorderlijk voor mijn darmen.

In het goddeloze Barendrecht was weer een levendigheid waar je u tegen kan zeggen. Wat een verschil. Mijn 40-kilometerige nood kon ik nog wat langer ophouden tot een leuk café in Smitshoek. Het fietsen daar naartoe ging uitstekend. Overal mooie brede fietspaden en geen verkeerslicht gezien. Ik ging overigens niet bewust richting dat café, maar trof het op de route waar zij een leuk terrasje hadden. Daar stond een prima reclame van koffie met appelgebak, slagroom en een neut. Terwijl die geleverd werd heb ik me laten gaan op het toilet.

Ik zat er heerlijk in het zonnetje en meer zondagsfietsers kwamen op dit idee. Al snel was de appelgebak op en werden het gevulde koeken die ook opraakten. Deze aanloop was duidelijk niet voorzien. De klanten zaten er niet mee en de reacties werden steeds balloriger, waarbij iedereen tegen iedereen praatte. Duidelijk een dorpskroeg in de grote stad. Naast het mooie weer en de opgeraakte appelgebak ging het gesprek ook over Feyenoord die de aanlsuiting in de eredivisie niet mocht verliezen. Ik begreep dat het Alkmaarse AZ toen alweer bovenaan stond, maar hield daarover wijzelijk mijn mond.

Ik bedacht middels die knooppuntroutes verder te fietsen naar de hefbrug van Rotterdam. Zeker in een grote stad zijn die knooppuntroutes handig en heb je minder last van misfietsen of teveel verkeerslichten. Toch kwam ik niet bij de hefbrug uit maar bij de Maastunnel. Vandaar was de hefbrug wel te zien. Helemaal omfietsen via die hefbrug zag ik niet zo zitten, daar ga ik op een andere keer wel eens naartoe. Nu zeulde ik mijn fiets via de roltrap naar beneden. Later bleken ze een lift te hebben net als de Heinenoordtunnel. Die gebruikte ik dan ook bij het verlaten, met bagage op een fiets is dat wat handiger.

Deze tunnel komt uit onder de Euromast. Daarna was het nog even zoeken naar Delfshaven wat nog net in Rotterdam tegen Schiedam aan ligt. Het is inderdaad een leuk stukje Rotterdam en de ontbrekende kers op mijn eerder genoten appelgebak. Ik had de smaak weer te pakken en besloot ook nog even het oude Schiedam te bekijken. Met dit weer zag dat er ook zeer gezellig uit. Eigenlijk was het wederom een prima fietsdag, want ook de landweggetjes door de Hoeksewaard zeker zijn fraai.

Ik had zo’n 84 km gefietst en het was een uur of 3 ’s middags. Dat leek me een uitstekend moment om van Schiedam naar Alkmaar de trein te pakken. Zuid-Holland en zeker het gebied rond Den Haag spreekt me niet aan. Fietsen naar mijn zus bij Utrecht had nog gekund als ze niet zo in de prak lag. Daarbij vond ik het na 2100 km (zonder enige panne) tijd om heel veel vuile was in de eigen wasmachine te proppen.

Begin | Landkaartje

Geplaatst op 2012-03-22, in Brugmatig, Zwerfmatig-11 en getagd als , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. En toen was je weer thuis. Jij bent ongeveer de enige die kan zeggen dat je met de vakantie schitterend weer hebt gehad. Ik laat me nog wel eens door jouw reisverhalen inspireren, maar de Hoekse Waard lijkt me dus he le maal niets.

  2. Het einde van de rit, ik heb onderweg enige schade opgelopen bij het raden, maar vond het ook deze keer amusant om te doen. Zo kom je nog eens ergens…

  3. @Hanscke: De eerste week was redelijk en niet meer dan dat. Vervolgens hoorde ik dat het erg mooi weer zou gaan worden en dat kwam meer dan uit.

    Die Hoeksewaard is qua landsschap zeker mooi, beetje een Zwiebertjesgehalte. Alleen moet je er niet op een zondag naartoe gaan als je onderweg op een terrasje wilt zitten of een toilet wilt bezoeken. Volgens mij is dat op Tholen en nog wat ‘fijne’ stukjes Nederland niet anders. Toen ik naar Steenwijk uitweek had dat hier al mee te maken. Tholen straalde op die zaterdag al uit dat het op een zondag potdicht kon zijn. Van de Hoeksewaard is het me ook wel bekend, maar dat het zo erg was had ik me vooraf niet voorgesteld.

  4. Een lange rit, ruim tweeduizend km, je was natuurlijk topfit toen je thuiskwam..Petje hoor (met wat afgunst…)
    Het gebrek aan wc’s in ons maar al te bekend. Brabant barst van de café’s maar overdag/morgens zijn ze gesloten, in ieder geval door de week.

    Ik vul weer een verzonnen mailadres in om het gezeur met inloggen te omzeilen.

  5. @Sjoerd: Ik vraag me altijd af hoe anderen met zoiets omgaan. Dwz het hele verhaal is toch weer een lap geworden. Dat lijkt me zo’n gokkwis wel een aardige afwisseling die de lezers wat meer bij het verhaal betrekt. Zelf hou ik van dergelijke zoekopdrachten en doe het waarschijnlijk net zo als Harald. Dus bijvoorbeeld foto’s op de kaart van Google bekijken.

    Toch ben ik wel weer blij dat dat geschrijf en gekwis achter de rug is. Werd er zelf ook een beetje moe van. :-)

  6. @Bertie: Doe ik ook nog steeds, daarom het ik hier de avatars uitgeschakeld. Net getest, maar hij zeurt nog over m’n normale mailadres. Je kan hier trouwens ook het mailadresvak leeg laten, dan zeurt ie ook niet.

    Ik was trouwens maar 4kg afgevallen en die zit ert inmiddels door de winter alweer aan. M’n conditie is nu matig door langdurige grieperigheid met een vleugje hooikoorts. Pas de laatste weken gaat het weer wat beter en fiets ik af en toe weer een stukkie.

  7. Kan me voorstellen dat het een prachtvakantie is geweest, als je hoofdzakelijk mooi weer hebt gehad en geen tegenslag ;) Ik doe het je in ieder geval niet na, het verbaast me wel dat je maar 4 kilo was afgevallen, zat er vooraf al niet veel vet aan waarschijnlijk…

    Weet je al waar de reis dit jaar heengaat of heb je nog geen plannen?

  8. @FT: Er zat duidelijk teveel aan. Het probleem zit meer in lekker eten onderweg en ook lekker eten als ik thuis ben. :-)

    Ik heb geen idee en bedenk dat wel na vertrek. Er zijn nog altijd veel plekken waar ik nog niet geweest ben. Daarbij is het erg lang terug dat ik op de Britse Eilanden was.

  9. Ok dan begrijp ik het, alhoewel het mi. best meevalt qua postuur ;-)

    Je zult het niet geloven maar dat is waar ik het eerst aan dacht toen ik mijn vraag typte, GB….

    Binnenkort weer eens een bakkie doen?
    Dan mag je me een beetje wegwijs maken in het OV gebeuren als je zin hebt…
    Als je geen zin hebt doen we alleen een bakkie ;)

  10. @FT: Goed ID. Ik ben inmiddels een OV-chips-expert. Alles wat ik mis kon doen heb ik al een keer misgedaan. :-)

  11. Heb niet je hele route verhaalsgewijze gevolgd, maar herken wel iets – maar dan zonder bagage. Heb ooit doodsangsten gehad omdat ik, fietsend van Amsterdam naar Groningen, op zondagavond door Staphorst/Rouveen fietste en achter elke bocht Bijbelvaste inboorlingen verwachtte met knuppels en hooivorken. Nu fiets ik af en toe een stukje door het Duitse buitenland, maar dat is hier slechts iets meer dan 10 km vandaan…

  12. @Dwarsbongel: De tweede dag kwam ik een stukje door de gemeente Staphorst.

    Het stukje tussen Nieuweschans en Emden is leuk fietsen. Langs de Ems heb ik rond die magneetbaan ook wel eens een stuk gefietst, maar dat trok me minder. In Groningen zelf is het ook goed te doen tussen Bourtange en Ter Apel. Een aantal jaren terug kwam ik door een foute afslag in Woltersum. Daar staat een mooie raamzaagmolen. Inmiddels is dat gehucht wereldberoemd door de op handen zijnde dijkdoorbraak van wat maanden terug.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

