Mrt-27: Uitritzebra

Onlangs viel me deze situatie op de kruising Hobbemalaan-Terborchlaan op:

Jawel een een zebra parallel aan en direct naast een uitritconstructie. En voor de mensen die dat nog niet weten, voetgangers hebben op een uitritconstructie voorrang met de voorrangsweg mee, in dit geval de Terborchlaan. Die zebra ligt er dus voor Piet Snot. Zelfs de ribbeltegels voor de slechtzienden en goedtastenden gaan over de uitritconstructie. Op deze manier voegt een zebrapad niets toe, behalve dat je een stoeprandje af en op moet.

Geen idee hoelang dit restverschijnsel hier al ligt. Ik kom er zelden. Op de 2 jaar oude foto’s van streetview was het ook al zo, maar toen ontbraken nog het ribbelpad en de fietsstrook. Maar qua voorrang voor de voetgangers over de Hobbemalaan was het niet anders.

Advertenties

Geplaatst op 2012-03-27, in Alkmaar, Ximatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Volgens mij is er een simpele verklaring voor dit geval, eerst was er geen uitrit maar wel een zebrapad en is er later een uitrit van gemaakt en is volgens mij uitkosten overweging het zebrapad blijven liggen, ook in de trant van baat het niet schaadt het niet.
    vroeger een jaar of 30 terug waren al die wegen op de normale manier met elkaar verbonden.
    ik ging er op de fiets langs van school naar het sportveld.

  2. De mogelijkheden:

    1.Vroeger was het geen voorrangsweg.

    2.Het zebrapad is door kinderen gekrijt.

    3.Je hebt volkomen gelijk.

    4.Iets anders.

  3. 5.Het is zoals wel meer in Nederland volkomen overgereguleerd, omdat men niets meer aan gezond verstand wil overlaten…

  4. Moeilijk hoor, Nederland. Je moet haast wel Chinees kennen om de vloer te kunnen lezen.

  5. Voor sommige bestuurders is een constructie als deze echt wel nodig, zeker in Alkmaar waar je als je niet oppast gewoon van je sokken wordt gereden wanneer je op een uitrit constructie wandelt. En als je verbaast kijkt krijg je nog een grote mond ook…

  6. Zelf ben ik er ook eens verder over na gaan denken. Waarschijnlijk is het hoofdprobleem dat de verkeersambtenaar het niet aan het verstand van de omwonenden en de politici kreeg uitgelegd dat deze zebra overbodig en misschien wel gevaarlijk is.

    Dwz. Auto’s mogen niet op zebra’s of uitritconstructies stilstaan en dat moeten ze wel anders valt er geen voorrang te verlenen aan de Terborchlaan. Als iemand over de uitritconstructie loopt, dan moet een auto voor de zebra (die dan niet gebruikt wordt) wachten.

    Het is ook niet consequent met de andere zijstraten van de Terborchlaan, die alle 5 wel een uitritconstructie hebben, maar geen zebra.

    Hoogstwaarschijnlijk is deze situatie al meer dan 4 jaar zo en misschien nog wel langer. Zo’n 4 jaar terug reed er een bus over de Hobbemalaan. En misschien was hier wel een halte. Die is er in elk geval niet meer, ook niet op de streetviewfoto’s van 2 jaar oud.

    Verder is er niets speciaals, er zijn geen scholen of bejaarden-instellingen op die plek.

  7. Die uitritconstructie is er sinds de 30 km/uur zones zijn ingericht voor zover ik me kan herinneren. De zebra is van voor die tijd.

  8. @Rembem: Die 30km-zones rond de Terborchlaan zijn er al behoorlijk lang, misschien wel een jaar of 10. Alleen is het mogelijk dat de Hobbemaanlaan daar lang niet bijhoorde omdat daar de bus over reed. Maar ook daar denk ik dat deze uitritconstructie al zeker een jaar of 5 ligt. Waarschijnlijk is ie aangebracht op het moment dat de verkeersluis bij de Driemaster is aangelegd. Maar ik kan me ook die niet herinneren qua jaartal. Daarvoor kom ik er te kort.

  9. Dit zie je niet alleen in Alkmaar. Om bij mijn school te komen moet ik ook een bijna onneembare hoek maken met rond half negen veel fietsende moeders (vaders) en hun kroost die op alle manieren voorrang hebben maar zo, dat ook de fietsers zelf er geen hout meer van snappen. Vaak stoppen we met zijn allen en knikken elkaar vriendelijk toe wie er nu mag gaan.

  10. @Hanscke: Een uitritconstructie met vlak daarachter een zebrapad ken ik niet van andere plaatsen. Het is me niet opgevallen in gemeentes in de buurt, en de rest van Nederland waar ik de laatste jaren heb gefietst. Met nazoeken op Google vond ik ook nog geen 2de.

    Dat overlegmodel is maar al te bekend tussen vooral voetgangers en fietsers. Voor hen hoef je bijna geen wegen in te richten. Die komen er met elkaar wel uit. Automobilisten is een ander verhaal en dat zit in hun geluidsdichte kooi. Je hebt kans dat het met cabrio’s ook beter gaat, maar hun aandeel is zeer beperkt. Met een gewone auto zou het beter kunnen gaan na het open draaien van een raampje, maar in de praktijk wordt daarna door de voetgangers en fietsers een tirade uit zo’n raampje verwacht. Dat verstoort dit overlegmodel behoorlijk. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s