Apr-10: Wijken voor Overdie

Ik heb de afgelopen weken vreemde ervaringen opgedaan en ga eens kijken of ik dat op kan tikken. Het gaat om de wijk Overdie. Dat is een zogenaamde Vogelaars-, oeps krachtwijk hier in (zuid-oost) Alkmaar. De wijk bestaat voor ruim de helft uit bedrijventerreinen en zelfs zware industrie zoals een metaalbedrijf, een grote vuilverbranding en een vuilscheidingsbedrijf. Dat zit aan de oost en zuidkant.

Tegen de stad aan liggen 2 woongebieden, Oud-Overdie en Nieuw-Overdie met daartussen het park de Oosterhout. Die 2 delen hebben weinig met elkaar, ze hebben dan ook beide een eigen wijkgebouw en een eigen wijkvereniging. Oud-Overdie ligt het dichtste tegen de stad en Nieuw-Overdie het dichtste tegen de randweg/N242. In die laatste zit een actieve groep allochtonen en er is veel hoogbouw. Oud-Overdie betreft oude kleine woningen met gemiddeld laagopgeleide autochtonen.

Tot zover een kleine schets van de ruwe demografie. De Fietsersbond heeft een project met de naam ‘Wijken voor de Fiets‘. Daarmee willen ze het fietsen in deze krachtwijken stimuleren. Een week terug was een eerste bijeenkomt in de kinderboerderij van het tussenliggende park. Zelf koos ik er voor om daar te zijn, want tegelijkertijd was er ook een raadscommisie waar ik bij wilde zijn en die met dit alles te maken heeft.

Eigenlijk was het grappigste de binnenkomst. Er waren mensen uitgenodigd die in buurtwerk, wijkraad en dergelijke zitten en het doel was inventariseren waar behoefte aan is. Bijvoorbeeld veiligere fietsroutes, fietslessen, fietsenrekken en noem maar op. Het begon om 8 uur en de initiatiefnemers met wat kaaskoppige vrouwen van tegen de 60 zaten rond die tijd met z’n 12’en in het zaaltje waar zeker 50 stoelen klaarstonden. Het had mij niets verwonderd als het daarbij was gebleven, maar dat liep anders.

Rond 5 over 8 kwam er een allochtone man, met 6 opgeschoten jongens binnen. Die jongens hadden een Marokkaans uiterlijk en de bekende bijpassende zwartglimmende jassen. Ook prima, schuif aan en we gaan beginnen. Maar toen kwam opeens een hele bubs hoofddoekvrouwen aangestiefeld. Zeker 20 stuks en daarmee waren ze vrijwel in de meerderheid. Daar bleef het overigens bij en de kring hadden we inmiddels dus flink groot gemaakt. Een paar hoofddoekjes waren conservatief donker, maar de meeste waren flink fleurig.

Op die eerste man en de jongens na, kwamen geen mannen opdagen. Fietsen is hier dus duidelijk een vrouwending. Want alle dames fietsen actief en dat komt door de ruim 20 jaar die daar in fietslessen is gestoken. Ik wist dit al langer en nu werd het goed duidelijk dat hier geen behoefte is aan extra fietslessen. Sterker nog de behoefte is er aan goede fietsenrekken, omdat alles flink vol staat. Gek is dat niet, met de fiets ben je zo in de binnenstad of bij de winkels. Daar kan geen bus of auto tegen op.

Het was me al eerder opgevallen dat de dames op goede degelijke fietsen rijden en zich stabiel in het verkeer verplaatsen. Een stuk stabieler dan de autochtonen op leeftijd. Je hoort dan ook niet over fietsongelukken in deze wijk. En deze wijk is dan duidelijk Nieuw-Overdie, want uit Oud-Overdie was niemand op komen dagen. De paar autochtonen dames uit Nieuw-Overdie waren inmiddels zwaar in de minderhied, terwijl toch ook in dat deel van Overdie zeker 60% autochtoon is.

Nu schreef ik al dat er tergelijkertijd ook een raadsvergadering was waar ik bij wilde zijn. Helaas kan ik mezelf niet splitsen. Die raadsvergadering was een vervolg, omdat het een week eerder niet lukte het onderwerp af te ronden. Dat onderwerp gaat in mijn ogen over een nieuwe fietsbrug die Oud-Overdie verbindt met Oudorp. Daar tussen ligt het Noord-Hollandskanaal en als je de huidige 3 bruggen moet gebruiken dan kan dat een extra lengte van maximaal 3km opleveren. In een dichtbevolkte stad als Alkmaar, met 3200 inw/km2, is dat meer dan onwenselijk en nergens in de stad is die afstand dan ook zo groot als daar.

Oud-Overdie mag dan aan 1 kant dicht tegen de binnenstad liggen, aan de andere kanten is het behoorlijk geïsoleerd en dat kan je met zo’n fietsbrug goed oplossen. De provincie is het met de Fietsersbond eens en die heeft er een behoorlijke subsidie voor over. Ze leggen daar nog een extra bedrag bij als de brug ook geschikt wordt voor landbouwvoertuigen. Beetje vreemd, want in Overdie of Oudorp is geen bouwland te bekennen en de groenteveilig is daar al een jaar of 40 weg.

Nee, het gaat om een vuiltje op een stukje provinciale N242. Van die 4-baansweg mogen trekkers nu gebruik maken, anders komen ze uit Alkmaar-Zuid niet de Schermer in. Het gaat dan om zo’n 20 trekkers per dag en die willen ze van de N242 en dus over die nieuwe brug hebben. De landbouwers zelf willen dit niet (het is voor hen flink om) en de brug wordt er een stuk duurder door. Want landbouwverkeer kan afmetingen en gewichten hebben die niet onderdoen voor een volwassen en flink beladen vrachtwagen. Tja en dan is er een lokale politieke partij die stelt dat dan de brug wel voor al het verkeer open kan.

Je mag je afvragen of dat wel zo verstandig is op een redelijk korte afstand van de N242-ringweg. Zuigt dit geen sluipverkeer aan? Zo’n 20 oververhitte Oud-Overdiërs waren dan ook aanwezig bij die raadsvergadering om tegen de brug te zijn. Dat kan alleen maar een verslechtering betekenen en een aantal raakt hun parkeerruimte aan de achterkant kwijt. Dat ze daarmee ook tegen die fietsverbinding zijn maakt ze niet uit, ze fietsen immers toch weinig. En wat hebben ze nou in Oudorp te zoeken? (Oudorpers denken daar anders over en zijn wel voor de brug.)

Dus waar ik bij een groep hoofddoekdragende nieuwe Alkmaarsters zat die er echt iets van willen maken, werd in het stadhuis door oude Alkmaarders de hakken tegen elke verbetering zwaar ik het zand gedrukt. Terwijl ik bij een groep zat, die elkaar netjes uit liet spreken en allemaal aan het woord kwamen en vooral ook naar elkaar luisterden, ging dat in het stadhuis totaal anders. Een paar tokkies kraamden er de grootstmogelijke onzin uit. Zo zal in hun visie deze brug 20 minuten per uur open zijn en gaan alle wachtende auto’s uit verveling joyriden door hun wijkdeel. En dat is gek, want de andere bruggen (eerder en later in hetzelfde kanaal) zijn nog geen 5 minuten per uur open. En als zij dit als probleem zien, dan kunnen ze ook voor een alleen een fietsbrug zijn, maar dat komt niet bij hen op. Ook niet na 10x voorzeggen.

Wat minstens zo opvallend is, is de opstelling van de lokale PvdA. Zeg maar de partij die dus met die Krachtwijken begonnen is. Ze zijn even groot als die onafhankelijke lokale partij en voeren daar oppositie tegen. Ze nemen het dan ook op voor de bewoners van Oud-Overdie en werken er dus niet aan mee om deze wijk beter te integreren.

(Hier wat meer achtergronden en een kaartje over die nieuwe brug.)

Hieronder nog even een kaartje met wijk-indelingen en rechtsonder een overzicht van bruggen over het Noord-Hollandskanaal en het Kanaal Omval-Kolhorn. Brug B is er nog niet en daar gaat de discussie over. Nu wordt er omgefietst via F, de Friesebrug in het Centrum of brug L (Leeghwaterbrug) en aansluitend brug K (Kraspolderbrug). Die laatste route is in noordelijke richting langer geworden door de ondoordachte ombouw van de N242 een jaar of 5 terug.

Geplaatst op 2012-04-10, in Alkmaar, Fietsen, Kiesmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. het is me al eerder opgevallen dat deze mensen best voor zichzelf kunnen opkomen en reële meningen erop na houden. Dit in tegenstelling tot de politiek en een stelletje ik ben er altijd tegen mensen.

  2. Doodjammer, met wat samenwerking hebben beide wijken er baat bij. Kun je deze log niet in een plaatselijke krant zetten? Minus het woord Tokkies natuurlijk :-)

  3. @Bertie: Heb ik ook aan gedacht, maar het doet er niet toe. De beslissing valt op een heel ander punt, waarbij fietsers en bewoners uiteindelijke een kleine bijrol in spelen. Het was ook meer dat ik zelf dit voorval wilde delen en niet om er nog iets wel of niet mee te bereiken. Daar is het inmiddels te laat voor. Ik heb ook geprobeerd om het neutraal op te schrijven.

    Ik zat ook met het T-woord. Een deel ziet er niet zo uit, maar kletst wel fantastisch vanuit de nek. Naast het park zit tussen beide wijkdelen ook nog een woonwagenkamp en langs het kanaal liggen aan weerszijde woonarken. Ingrediënten te over voor een dagelijkse serie op TV. :-)

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: