Apr-27: Kakstoel

Dit berichtje borduurt voort op het vorige over ‘Bejaardenstatistiek‘. Sterker nog, ik wilde al veel eerder over de zogenaamde kakstoel-houding bloggen. Daarbij vraag ik me af of dit een landelijke uitdrukking is, of een locale. Hij is in elk geval uit zwang geraakt, ik hoor er niemand meer over. Met deze houding werd het rechtopzitten op een fiets bedoeld, waarbij het stuur erg hoog staat. Het ging hoofdzakelijk om vrouwen op leeftijd.

Dat aantal was beperkt, maar door de komst van de elektrische fiets is het opvallend toegenomen. Om een of andere reden staan die sturen erg hoog, waardoor er dus optimaal (tegen-)wind wordt gevangen. Veel oudere dames zitten nog zo, maar inmiddels ook dames die minder oud zijn en zelfs mannen. Daarbij lijken de dames erg hoog te zitten. Een groot deel kan niet goed met de voeten bij de grond en ‘springen’ van de fiets voor een rood verkeerslicht. Bij groen zie je ze dan weer moeilijk op de fiets klauteren via zo’n trapperstep-aanloopje. Als ik dat zie, dan hou ik m’n hart vast: ‘gaat dat wel goed?’ Een ding is zeker, zij hebben de fiets niet op de krimp gekocht en laten het zadel en stuur bij het krimpen niet neerwaarts bijstellen.

Ik meende hier een mogelijke oorzaak in te herkennen voor de vele eenzijdige ongevallen bij oudere fietsers. Maar daar kom ik van terug. Aan het eind van mijn vorige bericht heb ik gisteravond nog een laatste grafiek toegevoegd, die aangeeft dat het bij die oudere vrouwen helemaal niet zo slecht gaat. De problemen zitten vooral bij de oudere mannen en moeten dus ergens anders gezocht worden.

Gistermiddag zag ik zo’n probleemgeval. De laatste dagen (na mijn vorige bericht) probeer ik te bepalen of er boven de 70 meer of minder mannen dan vrouwen fietsen. Zoals ik al schreef zijn deze ‘vervoersprestatie’-cijfers niet beschikbaar en dan probeer ik zelf wel te tellen. De score is nog altijd 50/50. Er is geen duidelijk verschil. Dat er bij oude mannen meer fiets-ongevallen zijn komt niet omdat ze meer fietsen.

Doofheid, slecht zicht, afnemende concentratie en/of verminderd reactievermogen lijken meer voor de hand te liggen. Daar wil ik sinds gistermiddag ook roekeloosheid aan toevoegen. Hier bij de Grote Kerk, bieb en ABN hebben we een bocht die ruim bemeten is. Deze fietsheer sneed met volle snelheid (dus echt 25 km/h) de bocht maximaal af. Hij had de buitenbocht, maar scheerde halverweg vlak langs de rekken die in de binnenbocht staan. Probleem is dat die binnenbocht 100% onoverzichtelijk is door het bankgebouw. En vanaf de andere kant komen door die binnenbocht regelmatig grote stadsbussen. Die hadden hem echt niet kunnen ontwijken en omgekeerd zal deze fietser zo’n bus ook niet kunnen ontwijken. Kortom deze man was helderziend, roekeloos of levensmoe en ik hou het op de laatste 2.

Maar waarom was hij roekeloos? Mijn indruk was dat de fiets hem dicteerde in plaats van andersom. Het was een kleine man op een grote fiets. Zijn frame was zeker 3 maten (7,5 cm) te groot. Met deze snelhied kon hij niet de buitenbocht houden, dus koos hij maar voor de binnenbocht. Ik geef direct toe dat me dit maar 1 keer is opgevallen, maar dat komt ook omdat ik er eerder niet zo specifiek op lette. Het zal absoluut niet een sluitende verklaring zijn, maar ik zal toch eens kijken of dit vaker gebeurt. O ja, en deze man zat dus kaarsrecht op zijn fiets, trapte langzaam met de deraillieur op standje max en het kwam zo over dat deze snelheid hem geen enkele moeite kostte.

Mijn vorige blogbericht had ook tot doel een link te plaatsen naar de fietsinformatiedag, die wegens te weinig belangstelling verschoven is naar 5 juni. Het is een dag waarbij 55plussers advies kunnen krijgen van o.a. een fietsenmaker, opticien, audicien, ouderenwerkers en fietsschoolmedewerkers. Daarbij vind ik 55 wel erg jong, maar het zogenaamde ‘ouderenwerk’ begint al jaren bij die leeftijd. In Alkmaar is dit voor de eerste keer en landelijk gebeurt dit al een paar jaar.

Inmiddels begrijp ik dus dat vooral oudere mannen zich zouden moeten aanmelden, maar het zou me niets verwonderen als vooral die groep het nut er niet van inziet.

Geplaatst op 2012-04-27, in Alkmaar, Fietsen, Overmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Gewoon een fietsrijbewijs voor ouderen invoeren…

  2. Voor mannen dan…

  3. @Sjoerd en Bertie: Voor oudere mannen uit Limburg en Brabant. :-)

  4. Het kan trouwens altijd nog maffer. Vandaag kwam ik terug van een klein fietstochtje en reed zo door de binnenstad het laatste stukje naar m’n huis. Net voor me dook een man op leeftijd mijn gewenste straatje in. En omdat ie op leeftijd was en elektrisch ondersteund bedacht ik achter hem te blijven. Hij reed fors door met 23km/h. Stopte nergens en stak nergens z’n hand uit, maar zo vreemd is dat allemaal niet. Opvallend was dat ie goed in de kleren zat met een dikke jas aan. En toen viel me op dat ie slaapkamersloffen aan had, van die dingen zonder hiel. Als ie al een voet aan de vloer had gezet, dan was ie vast zo’n ding verloren, zo vast zitten die dingen niet.

  5. Een man. Natuurlijk…. :-)
    Hier zien we vergelijkbare acties met automobilistes. Buitendorpse vrouwen die een grote wagen rijden (vaak een busje) maar geen notie lijken te hebben van het verkeer in de bebouwde kom.
    Heeft natuurlijk niets met de fiets te maken, wel met een te klein wereldje. Zoals dat van die fietser.

  6. Ik ben ook een gevaar op de fiets. Ik voel me heel onzeker op smalle paadjes, als ik ingehaald word en ik durf niet naast iemand te fietsen. De laatste keer dat ik dat deed raakten de sturen elkaar en lag ik ineens op de grond. Dus ik fiets niet veel. Op ruime fietspaden gaat het wel goed. Overigens dat hoge en rechtop zitten op een fiets, wat ik nogal een achterlijk gezicht vind, doet je jeugd toch ook, op hun opoefietsen?
    Ik ben ook meer een wandelaar, dan zie je veel meer!

  7. @Margo: Het is een vreemde zithouding, die te maken heeft met de kortte van de (krimpende) berijdster. Dwz ik let er nu wat beter op en alle sturen van dergelijke fietsen lijken even hoog afgesteld. Voor een man van 1,98 een gewone hoogte, maar een vrouw van 1,60 heeft zo’n stuur op ooghoogte. Het ziet er niet uit en zeker niet als ze van de fiets afgaan bij een verkeerslicht en het stuur vasthouden alsof ze aan het hoera-juichen zijn. Bij de opoefiets is dit ook het geval maar niet zo extreem. Als je daar een kleiner frame hebt is ook het stuur lager en bij die e-fietsen hebben ze dat schijnbaar niet bedacht.

    Hoe maf het er ook uitziet, het is niet echt een probleem (wat ik aanvankelijk verwachtte). Het zijn vooral vrouwen en die hebben juist minder fietsongelukken dan mannen.

  8. In navolging:
    De fietsinformatiedag is later afgesteld wegens te kort belangstelling. 14 vrouwen en maar 1 man hadden zich opgegeven. Mijn vermoeden dat oudere mannen dit onzin vinden wordt hier akelig mee onderstreept.

    In het algemeen heb ik een vervolg gemaakt, zie hier.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s