Apr-29: Alkmaars Landjepik

Aan het eind van mijn lagereschooltijd was het spelletje landjepik erg populair. Geen idee of dat nog zo is of dat het af en toe weer de kop op steekt. Het was toen duidelijk een jongensspelletje, want je had er een zakmes voor nodig. In een afgebakend vierkant laat je van navelhoogte een mes in de platgestampte prut vallen en trekt daarna een rechte lijn door het punt waar je mes stond. Alles aan jouw kant van het landje behoort dan aan jouw en daarna mag de tegenspeler via eenzelfde sessie land heroveren.

Dat landjepik nog altijd bestaat was de afgelopen dagen hier in de binnenstad alweer te zien.

Overal roodwitte linten of grijs waterbestendig plakband (duct tape) om maar een stuk gras, stoep of straat te claimen. Over dit ‘Alkmaars Bezet‘ tikte ik 2 jaar terug ook al eens. En bij deze jaargang zullen de bezettingstexten eveneens tot ruim na de bevrijdingsdag de straten ‘sieren’. En niet alleen in Alkmaar.

Grappiger is het dat de gemeente Alkmaar een maandje terug een hun mes in gemeente Graft-De Rijp liet vallen. Beide gemeentes hebben een soort accoord dat ze samen zullen gaan. Over die gemeentelijke stoelendans schreef ik ook al eerder, maar dan over de gemeente Schermer die tussen Alkmaar en Graft-De Rijp in ligt. Gemeente Schermer weet nog steeds niet wat het met wie wil. Kan Heerhugowaard zijn of Alkmaar, omdat Koggenland geen zin heeft in een nieuwe fusieronde. Die gemeente is nog aan het bijkomen van de vorige fusie.

Alkmaar gaat het natuurlijk niet om Graft-De Rijp. Die 6444 inwoners zullen de fusie gemeente Alkmaar-plus net boven de 100.000 grens trekken. Maar een paar jaar later kan diezelfde gemeente er weer onder zakken. Er wordt hier nog steeds veel gebouwd, maar het aantal mensen per woning/apartement neemt ook nog steeds af. En omdat de huidige gemeente Alkmaar tot het randje bebouwd is zal het van de Graft-De Rijp-kant moeten komen dat ze na de fusie boven de 100.000-grens blijven. Zullen de inwoners van die gemeente dat wel realiseren?

Mijn indruk is dat het Alkmaar niet om Graft-De Rijp te doen is, maar tevens om de tussenliggende gemeente Schermer. Als die aan 2 kanten door Alkmaar-plus is begrenst, dan moeten ze zich wel overgeven aan Alkmaar. En ja, hun 5380 inwoners hakken er ook niet echt in, maar dan heeft Alkmaar wel aansluitende grond om her en der wat flinke torenflats te bouwen.

Graft-De Rijp snap ik niet zo. Ze krijgen op deze manier maar 6,5% aan inwoners van de nieuwe gemeente. Als die gemeente een aaneengesloten gebied is, dan is er niet zoveel aan de hand. Het gebied er tussen wordt volgebouwd en je zet daar ter markering een groot nieuw gemeentehuis op de voormalige grens neer, zoals tussen Noord- en Zuid-Scharwoude of tussen Tuitjenhorn en Warmenhuizen. Maar bij een exclave gaat die truc niet op en voor je het weet wordt Graft-De Rijp een trappelend. Zeg maar het Markenbinnen van de huidige gemeente Graft-De Rijp.

Geplaatst op 2012-04-29, in Alkmaar, Kiesmatig, Regiomatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Landjepik heb ik met mijn zusjes ook wel gespeeld, als we op de Veluwe op vakantie waren. Ik weet niet meer of we een zakmes gebruikten, of een alternatief; dat moet haast wel, want een zakmes hadden we niet. Maar wat dan wel, dat weet ik niet meer. Misschien mochten we het zakmes van mijn vader gebruiken, dat zou kunnen.
    In de stad Groningen, waar we toen woonden, speelden we het niet. Dat was vooral omdat we alleen konden spelen op het trottoir en de straat; dat laatste kon nog redelijk veilig, nog niet erg veel auto’s. Geen mogelijkheid dus om een zakmes met zijn punt de grond in te werpen.
    We konden wel stoepranden, en een spel spelen dat we ‘om vier bomen’ noemden. De regels ken ik niet meer, maar herinner me nog wel dat vier bomen, twee aan de ene kant, en twee aan de overkant, in feite fungeerden als een soort honken bij honkbal of softbal. De regels waren vrijwel zeker heel anders, en het is duidelijk dat we dit alleen konden spelen omdat er niet veel auto’s voorbijkwamen.

  2. Dit doet heel erg denken aan de middeleeuwse gevechten om stukjes grond, aan de graven en heren die hun oog lieten vallen op winstgevende gebieden. En in het groot waren er de wingewesten. Toevallig pas een boek gelezen over de Heeren van Cuijck en Grave en consorten, er is amper verschil. Het gaat nu iets beschaafder en minder met besproken huwelijken, het machtsgevoel verandert nooit.
    Landjepik speelden wij ook, met een grote spijker. Zo’n supergrote waar je bruggen mee bij elkaar kon houden :-). Ging heel goed in de platgetrapte zwarte prut.. Toegegeven: meestal waren het de jongens maar af en toe mocht ik ook meedoen.

  3. Ik vond Alkmaar altijd een fijne stad. Landjepik vond ik een vervelend spel. Maar misschien begreep ik de spelregels niet goed. Ik koos steeds het kleinste stuk omdat het dan lastiger was om het nogmaals doormidden te gooien. Is dat het Nassauplein? In dat gras veel pauzes doorgebracht (1976-77).

  4. Als er gekozen kan worden valt het nog mee. Wij hadden destijds als gemeente niets te kiezen en werden gewoon 25000 inwoners aan de gemeente Heerlen toegevoegd…

  5. @Trijntje: Stoepranden zie ik hier nog wel eens, zelfs hier vlak voor de deur. Dat landjepik was meer iets voor bij het schoolplein. En daar kom ik al jaren niet meer. Dus echt geen idee of het nog wel eens wordt gespeeld.

  6. @Bertie: Het geflirt tussen beide gemeenteraden was zo erg dat ik verwachtte dat de burgemeesters met elkaar gingen trouwen om zo het beoogde doel te bereiken. Onbegonnen werk, want dat huwelijk tussen Lex en Max leverde ons geen Argentinië op. :-)

  7. @Blewbird: Dit is het Kennemerbolwerk met links het Kennemerpark en rechts de Kennemersingel. (streetview) De meestgewilde plek voor de vrijmarkt van vandaag en morgen. Langs het pad en langs de weg aan weerszijde uitstalsels.

    Het Nassauplein is een prachtig speelveld geworden waar ik regelmatig kinderen zie ballen. Met de rococo-huizen er achter ziet het er op zomerse dagen erg mooi uit.

  8. @Sjoerd: Volgens mij zijn de keuzes gemaakt door de gemeenteraden en niet door de bevolking. Natuurlijk zijn beide gemeenteraden door de inwoners gekozen, maar of de inwoners voor deze keuze zijn weet ik niet.

    Als je het aan de Alkmaarders vraagt, dan zal een kwart niet weten waar de gemeente Graft-De Rijp ligt en mogelijk 90% kan niet de 7 dorpen binnen het huidige Graft-De Rijp opnoemen.

    In Graft-De Rijp weten ze wel waar Alkmaar ligt, toch is mijn indruk dat het grootste deel gericht is op Purmerend.

  9. Landjepik speelden wij ook, jongens én meisjes. We speelden het meest op het strand, want in de stad was niet veel landje te pikken. Het ging met een keukenmes net zo goed als met een zakmes. Met een schaar ging het ook. Ik had een zakmes. :-)

  10. @Nanos: Zelf heb ik het niet veel gespeeld, omdat mijn ouders niet wilden dat ik een zakmes mee naar school nam. Maar er waren altijd wel ‘stoere’ vriendjes die wel met een mes op zak liepen.

  11. Op ons schoolplein kon je ook geen landjepik spelen: allemaal stoeptegels en geen enkel speeltoestel. We mochten er niet eens knikkerkuiltjes maken om te knikkeren.
    Daar deden we: touwtjespringen; kaatseballen (er waren wel muren waartegen we dat konden doen), tikkertje, meisjes- en/of jongensoppakkertje, later ook elastiektwist.
    Eigenlijk weet ik niet zo goed wat de jongens deden (behalve in de tijd van het meisjes- en/of jongensoppakkertje, want dat was een ‘gemengd’ spel).
    Of bokspringen, maar daar was ik nogal slecht in.

  12. Ik heb dat ook wel gespeeld, maar een mes had ik nooit op zak, dus dat zullen we wel anders hebben gedaan. Nooit meer aan gedacht!

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑