Mei-01: Dagen van Handel en Arbeid

Nog even die foto van 28 April:

En hoe die plek er uit zag op 30 April:

Daarbij moet ik melden dat ik de rustigste tijd uitzoek om in de filé over de stadswal te schuifelen. Eigenlijk was dat al op zondagmiddag de 29ste mogelijk, want vanaf een uur of 3 ’s middags stond alles er al en begon het handelen. Ze hadden toen ook al even mooi weer, maar een paar uur later trok er een ferme bui over.

Hielp niets, want toen ik er om 6 uur ’s avonds op een terugweg langs ging was er geen doorkomen aan. Op maandag zelf was het de hele dag prachtig weer en bijzonder warm. Rond een uur of 12 viel de drukte mee. 2 uur later had ik mijn rondje voltooid en was het al stukken drukker.

Afgelopen dag van de Arbeid had duidelijk effect:

Een dikke pluim voor de kudde opruimers die langs het parcour trok.

Nog even terugkomen op Koninginnedag. Een leuke atractie vond ik deze bewegende kabouter. Hij stond op hetzelfde deel van de stadswal schuin voor een boom die op dat moment door alle rommel niet meer zichtbaar was. Die boom heb ik de volgende dag nog even op de foto gezet.

De deurkruk zit er al zolang ik hier woon en is al eens vervangen. Zal die kabouter daar al jaren wonen en komt ie eens per 11 Konininginnedagen naar buiten om af en toe een geinige buiging te maken?

Ook nog even een foto van de Kerk met over het water de Nassaubrug. Zo heet de Kneppelbrug officiëel en zeker met dit soort royale dagen.

Geplaatst op 2012-05-01, in Alkmaar, Overmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Ja, hier ook ’n drukke vrijmarkt. Veel speelgoed, frisdrank en snaai, maar vooral gezellig en zonnig.

  2. Ik ben dit jaar in Ede naar de vrijmarkt in mijn wijk Veldhuizen gegaan, ja, die wijk die nog wel eens negatief in het nieuws is geweest.
    Ik woon er met veel plezier.
    Op die vrijmarkt was ook een multiculinair evenement georganiseerd, en ik heb er geluncht met hapjes uit Iran, Turkije, Rusland, Marokko, Nederland.
    Het was er gemoedelijk, de vrijmarkt zoals vrijmarkten zijn. Het weer werkte natuurlijk ook mee.
    Ik heb zelfs iets gekocht, voor 50 cent: een Alfred Jodocus Kwak knuffel. Dat heeft te maken met het jeugdsentiment van mijn middelste dochter: ze vond het erg leuk! Ze is nu zelf al weer moeder van een dochtertje van ruim anderhalf en een dochtertje in de buik.

  3. Ik heb op 29 april nog op de valreep de stad Utrecht verlaten, om een eventuele chaos van niet-rijdende treinen te vermijden. De voorbereidingen heb ik nog wel gezien, en ik heb een stuk oranje mangotaart bij de koffie gekregen.

  4. Mooie compilatie! Ongelooflijk overigens wat een troep men altijd achterlaat voor de stadsreiniging, zag wat beelden op het nieuws waar je niet vrolijk van wordt…

  5. @FT: Toch pakken ze dat hier handig aan. Voor aanvang zetten ze op een 10-tal plekken van die grote grofvuilbakken neer. Langs het straatje hier links stonden er 2. Mensen die geen zin meer hebben gooien hun overgebleven troep er in en anders doen anderen het wel voor ze. En later gaat er een flinke opruimploeg door het gebied. Dinsdag vond ik het dan ook alweer behoorlijk schoon. Ik heb alleen niet gekeken rond het Waagplein. Daar is het vaak erger door de plastic glazen die in de grachten belanden.

    En als je het goed bedenkt is het milieutechnisch niet zo dom. Ipv dat de grofvuilwagen bij iedereen komt halen of de mensen allemaal in hun eigen autootje naar het grofvuilterrein tuffen, hoeft het nu nog maar van een verzamelplek te worden afgevoerd.

  6. @Trijntje: Zo’n vrijmarkt is helemaal erg multiculti. Allochten hebben hier immer veel plekken om hun zooi te verkopen en onder de bezoekers maken ze ook een groter deel uit dan demografisch verwacht mag worden.

  7. @Barrie: Mooi weer is erg belangrijk en het was zelfs uitstekend weer. Het waaide ook niet, wat hier bij de kust een enorme puinhoop kan opleveren.

  8. @Emigrant: De Alkmaarse vrijmarkt heeft totaal geen last van het OV. Ruim 60% komt op de fiets en 30% te voet. De rest met de auto, bus en trein. Binnen een straal van 10km wonen zo’n 200.000 mensen. Het was zo erg dat de parkeergarages nog volop ruimte hadden. Op een normale winkeldag is dat niet zo en staan die dingen goed vol. Nu stonden de fietsen rijendik langs de aanvoerwegen. De grote gratis bewaakte stalling had overigens ook nog ruimte, maar die zit midden in het vrijmarktgebied en het is een hele tour om daar je fiets te krijgen.

  9. HGier was het wel druk. maar alleen met kinderspullen, en daar zijn we even te oud voor. Die trol is mooi, die verdient wel wat…

  10. Een drukke dag en wat een leuke combinatie, kabouter voor zijn boomhuis
    Afvalbakken kunnren niet groot genoeg zijn met dagen als deze.
    Ik vierde koninginnedag in de achtertuin, met de schoffel en de hark. Het was een heerlijk dagje, ben zelfs ’n beetje bijgekleurd maar niet oranje. :-)

  11. Vorig jaar had men het treinvervoer op Amsterdam CS stil gezet, wegens aanstormende volksmenigten, en toen reed de trein naar Duitsland ook niet meer. Maar dit jaar was het wel meegevallen, hoorde ik achteraf. De Duitse trein ging voor de gelegenheid vanaf Utrecht.

  12. Als ik dat zo lees krijg ik zin om weer eens koninginnedag in Nederland te vieren. Dat is er de laatste tien jaar niet van gekomen. Ik zet het voor komend jaar op mijn lijstje :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

