Mei-03: Uitslag TK2012-09-12

Omdat het Neerlandsch stemvee zo voorspelbaar is, heb ik maar even een uitslag gemaakt voor de tweedekamer-verkiezingen van 12 september. Veel mensen (waaronder veel kamerleden) zullen denken en hopen: ‘Het moet anders dan de vorige keer.’ En toch zal dat in mijn optiek niet echt gebeuren. Het betreft dus geen peiling met hoe de tweede kamer er uitziet als mensen op ‘dit moment’ zouden stemmen. Dergelijke onzin-peilingen laat ik aan De Hond en Synovate over. Je hebt er niets aan, want op ‘dit moment’ wordt niet gestemd. De datum van stemmen staat vast en volgens mij is het niet moeilijk om de politieke verschuivingen tot die tijd te voorspellen.

Zo krijgt Rutte gewoon de meeste stemmen. (Waar ik niet blij mee ben. Het is dus zeker niet de uitslag die ik zelf graag zie.) De VVD gaat Rutte niet vervangen, zo slecht deed ie het in hun ogen niet. Hij verliest wel kiezers die hem het gedoogfalen kwalijk nemen. Maar dat wordt gecompenseerd door de zogenaamde premierbonus, wat neer komt op meer zichtbaarheid en bekendheid via de TV.

De PvdA blijft net aan de 2de partij. Dan ga ik er van uit dat Samsom als lijsttrekker meedoet. En ondanks zijn gedrevenheid zal het hem niet lukken om kiezers weg te trekken bij andere partijen. Met Albayrak of Plasterk was de uitslag niet veel anders geweest; evenveel stemmen maar dan van een iets andere groep mensen. Nu Albayrak aangeeft op te stappen zou dat wel wat vaste stemmers kunnen kosten. Dus misschien is mijn 25 een of twee zetels te optimistisch.

De SP blijft een groot deel van haar virtuele winst behouden. Roemer doet het goed. Dat er op het laatste moment wat mensen thuisblijven of op een gematigdere partij stemmen is vrij gebruikelijk maar zal deze keer meevallen bij gebrek aan goede alternatieven.

Het CDA zal wat opkrabbelen. Niet ten opzichte van de vorige verkiezing, maar vergelekn met de slechte peilingen in de afgelopen anderhalf jaar. En ook hier zal het niet zoveel uitmaken wie er lijsttreker wordt, of het moet al iemand zijn die nu niet op de lijst staat. Spies zal als partijleider waarschijnlijk net wat meer stemmen trekken dan de rest en dat komt omdat ze de eerste vrouw binnen het CDA is op die positie.

D66 en dan metname Pechthold zal zichzelf uitroepen tot winnaar van deze verkiezingen. Vergeleken met 2 jaar terug krijgt hij er 6 zetels bij en die heeft ie op dat moment zeker te danken aan afgelopen begrotingsplan. GroenLinks zal daar niet van profiteren en Sap blijft daarmee in het dal zitten.

De echte verliezer wordt toch de PVV. Het zal nog even duren, maar dan dringt het bij een aantal Henken en Ingridsters door dat Geert hun problemen niet heeft opgelost en niet gaat oplossen. Een groot deel van hen zal thuisblijven met de opmerking: ‘Het maakt toch niet uit waar ik op stem.’ Helaas hebben ze gelijk als je je kan vinden in het bovenstaande. Toch houdt Wilders nog wat over als ie genoeg tegen de EU dramt. Veel Nederlanders hebben moeite met de huidige EU, die hen door de oude politieke kliek is opgedrongen. Niet dat het veel anders zal zijn buiten de EU. Alle doemverhalen van voor- en tegenstanders ten spijt.

Een paar zetels van Wilders gaan richting Hero. De vorige keer haalde hij voldoende voorkeurstemmen voor een zitje in de kamer. Die kreeg ie uit Volendam en directe omgeving en zal ie wel weten te behouden. Hij zal zich ook als een redelijker alternatief voor Wilders presenteren, wat een gat in de markt is. Daar staat tegenover dat hij geen reclame is voor zichzelf. Het houdt dus bij 2 zetels wel op. Als ie Peter R of een andere bekende diender op zijn lijst weet te krijgen, dan kan het anders uitpakken.

Bij de rest verandert niet veel. Ik denk dat de Ouderenpartij het loodje legt en een piratenpartij kans maakt op 1 of 2 zetels als ze zich op tijd weten te organiseren.

Rutte-2
Met de uitslag rechtsboven draait het uit op Rutte-2, en dat kabinet zal ook de rit niet uitzitten. Een feest voor de democratie als je van regelmatig stemmen houdt. Rutte-2 zou net aan kunnen in de huidige gedoogsamenstelling. Toch zie ik dat niet meer gebeuren. Omgekeerd zie ik ook niet dat Samsom een regeerkans krijgt. Zijn partij heeft 5 zetels verloren en de VVD moet de huidige PvdA niet. Ik zal er dan ook niet van op kijken als het VVD, CDA, D66, GL en CU gaat worden. Met 80 zetels is dat te doen. Vooral GroenLinks zal zichzelf hier geen dienst mee bewijzen, maar zo vaak krijgt die geen regeerkans.

Het zal zeker een verbetering zijn t.o.v. Rutte-1, maar welke coalitie is dat niet? Naast de gedoogconstructie met een onbetrouwbare 1-manspartij zat het ook bij het CDA niet goed. Na hun enorme verlies werden ze beloond met de helft van de minsiters. Eigenlijk pure luxe voor deze falende club. Maar deze ministers ontpopten zich allemaal als zetbazen van diezelfde Wilders. Verhagen had schijnbaar een pact met de duivel gesloten en daarbij een hand vol zielen verkocht. Bij zo’n Rutte-2 mag je verwachten dat de minsiterposten wat beter worden verdeeld, wat absoluut een vooruitgang zal betekenen.

De ruzies kan je ook al bedenken, VVD en D66 zijn beide liberaal maar denken daar compleet anders over. CDA en ChristenUnie zijn ook niet bepaald reli-vrienden. De opposite van SP, PvdA en PVV zou fiks kunnen zijn, als die elkaar weten te vinden. In de afgelopen jaren was dat niet zo en ik verwacht op dat punt ook niet zoveel veranderingen.
Het is dus te hopen dat er in de komende maanden wel wat gebeurt. Denk daarbij aan een goed plan voor de huizenmarkt waar veel huurders en kopers zich in kunnen vinden. De partij (PvdA, CDA of mogelijk D66) die dat duidelijk aan de man en vrouw weet te brengen kan echt voor verschuivingen zorgen. Maar ik zie dat nog niet gebeuren.

De PvdA zou nog goed kunnen scoren als eerdaags de ABN-Amro met een forse winst van de hand wordt gedaan en Wouter Bos daar via terugkeer de vruchten van gaat plukken. Maar wie wil er op dit moment een grote bank kopen? En VVD’er en ABN-Amro-topman Zalm kan goed opschieten met Bos, maar zal de PvdA dit voordeel niet in de schoot werpen.

Zelf ben ik een voorstander van minder partijen en een aantal partijen zouden in mijn ogen prima kunnen fuseren. Alleen heeft de geschiedenis uitgewezen dat dat slecht kan uitpakken. Zo vormden KVP, CHU en ARP het CDA en dat CDA heeft nu nog net zoveel over als voorheen de toen kleine CHU. GroenLinks onstaan uit de PSP, CPN, PPR en EVP heeft ook geen vruchten geplukt van hun fusie.

Een ieder die anders denkt over mijn uitslag kan een tegenuitslag in het reactievak plakken. Bedenk daarbij wel dat het aantal zetels op 150 uit moet komen. Een kabinetsgok mag natuurlijk ook. Met beide is geen prijs te verdienen, alleen de eeuwige (100-jarige) roem.

Geplaatst op 2012-05-03, in Gokmatig, Kiesmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 23 reacties.

  1. Fruttekoek

    Verdorie, nu is de lol van die verkiezingsdebatten er helemaal af.

  2. Th Balvers

    Met erg veel plezier gelezen. Er valt natuurlijk vanuit de eigen visie veel commentaar op te leveren, maar dat zou wat zurig zijn. De trends onderschrijf ik wel. D66 doet het in de polls altijd veel beter, maar laat ik me verder inhouden…

  3. Volgens mij wordt de PVV de partij voor oude van dagen…

  4. Mooie voorspelling. Je moet deze weer even naar boven halen na de echte verkiezingen. Ik ben dan benieuwd hoe goed je deze voorspelling had. Met het aantal SGP zetels ben ik het eens.

  5. @Mack: De SGP is een rotsvaste partij. En ik bewaar dit bericht goed, want ik ben zelf ook benieuwd. Dat medevoorspellen zal ik trouwens beperken tot het eind van deze maand.

  6. Ik denk dat de PVV niet zoveel verliest, Wilders zal door zijn aanhang gezien worden als een principieel man. VVD daarentegen zal wel een paar leden kwijtraken, niet alle VVD-ers waren gecharmeerd van het gedoogbeleid dat gezien werd als ogendienarij naar Wilders en de gereformeerden.
    Uiteindelijk is het natuurlijk koffiedikkijken. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag, om die te vergelijken met jouw lijst.

  7. @Theo: Ik heb je net uit de spambak gevist.

    De reden van dit berichtje is dat in mijn optiek weinig gaat veranderen in de versnipperdheid van het politieke landschap. Iedereen hoopt daar wel op en ik ook, maar ik zie geen aanwijzingen daarvoor. En als mijn verwachting klopt, dan ontkomen we niet aan Rutte-2. Van Samsom verwacht ik niet dat ie boven de VVD uit gaat komen. Ascher gaat dat ook niet lukken in zo’n korte tijd. Toch denk ik wel dat een PvdA met Ascher of Plasterk als fractieleider meer kans maakt op regeringsdeelname.

  8. @Bertie: De PVV zakte al langzaam en ik denk dat dat nog een beetje doorzet. Maurice de Hond vroeg te vroeg aan de zogenaamde PVV-stemmers wat ze nu gingen doen. Als ie die vraag over een paar weken stelt krijgt ie een heel ander antwoord. Dan hebben deze mensen de tijd gehad om met kennissen te bedenken wat Wilders heeft gedaan. En die dierenpolitie zal als enig wapenfeit niet sterk over komen. Ik verwacht ook niet dat deze stemmers op een andere partij gaan stemmen, maar dat ze thuisblijven. Iets dat een groot deel voorheen ook deed.

  9. Een mooi lijstje Komt jammergenoeg niet in de buurt van wat ik hoop.

  10. @Staartje: Ik hoop ook op wat anders, maar allereerst op een partij die bij mij aansluit. Een soort mix van PvdA-GL-SP-D66, maar dan zonder vakbonds-elementen en wat pacifistischer.

  11. Ik vrees dat het verlies voor de PVV uiteindelijk wel eens mee zou kunnen vallen. Het direct weer schrappen van een paar typische PVV stokpaardjes door het demissionaire kabinet speelt de PVV m.i. behoorlijk in de kaart: het geeft hem de mogelijkheid om te roepen dat hij dus wel degelijk dingen bereikt heeft en zet hen weg als mensen die ter wille van het pluche eerder hem gedoogden en naar de mond praatten dan andersom.

  12. Krijg ik ineens een meel of ik mijn abonnement op reaxi’s even wil bevestigen. Heb toch echt niet zelf dat vinkje in het betreffende vakje gezet?? Grapje van word-press?

  13. @Frans54: Idd er is weer iets bijgeprutst, waarbij standaard het eerste vakje over hou me op de hoogte is aangevinkt. Ik heb dat her en der al eens uitgevinkt, maar dat hoeft helemal niet. Dwz ik gebruik een nepmailadres@wordpress.com en da krijgen ze die zooi zelf in hun meelboks. :-)

  14. Misschien moet ik dat ook maar gaan doen: zie nu dat ik van allerlei wordpress logs nu dit soort mails krijg omdat dat hokje standaard aangevinkt staat ipv dat ik daar zelf voor kan kiezen. Dus moet je er nu iedere keer aan denken het uit te zetten.

  15. Aha, vandaar die lange malitjeslijst…

  16. O ja, nu zie ik dat dat vakje inderdaad staat aangevinkt. Gauw uitzetten!
    Juist bij wordpress wil ik helemaal niet op de hoogte worden gehouden; ik heb dat in het verleden wel eens gedaan en behoorlijk moeten zoeken om het weer uit te zetten als ik te veel mails kreeg!
    Wordpress wil kennelijk graag veel e-mailverkeer genereren!
    Leuk trouwens, zo’n voorspelling.
    Ik waag me niet aan een gok, maar ben wel benieuwd hoe dichtbij je blijkt te zitten in september.

  17. Zo dit is tenminste een blog waar ik wat aan heb. Ik denk dat het wel aardig die richting uit zal gaan.

  18. 83.86.93.187

    33 zetels voor de VVD is veel teveel en 15 zetels voor de PVV veel te weinig. Kiezer gaan pro ESM partijen echt afrekenen. Doe het nu nog maar eens een keer.

  19. @83.86.93.187: Het is een voorspelling en die mag je zelf ook bedenken en er tegenover zetten. Ben wel benieuwd hoeveel impact de ESM op de nationale verkiezingen zal hebben. Zelf denk ik dat een duidelijke visie en zelfs keuze voor een beter woniongbeleid meer invloed gaat hebben. Maar ook daarvoor is het nog te vroeg en kan het moeiteloos door wat medianeuzelnieuws worden gepasseerd.

    Op dit moment zou ik ook denken dat we misschien wel een kabinet Roemer den Eersten kunnen krijgen. :-)

  20. De voorspelling van een flink verlies voor de PVV lijkt me vooralsnog erg optimistisch, maar ik help het je hopen.

  21. @Dick: Ik ga er van uit dat de kiezers de PVV na dit gedoe thuisblijven. Zowel de Hond als Synovate onderzoeken niet echt op het ‘wie blijft er thuis’-gedrag, terwijl dat erg bepalend is.

  22. Interessante voorspelling. Ik dacht kort geleden ook zoiets. Toch denk ik nu dat de PVV beter zal scoren. En de kans is groot dat vlak voor de verkiezingen óf de PvdA óf de SP gaat groeien ten koste van de ander. Volgens mij gaat deze voorspellingssite binnenkort weer van start http://www.fispr.nl.
    Zie ook mijn boek over geografie en stemgedrag: ‘Bakfietsen en Rolluiken, de electorale geografie van NL’ http://www.jossedevoogd.nl

  23. Josse je was even in de spambak beland. Daar heeft wordpress.com de laatste tijd vaker last van.

    Het is even afwachten wat het echt gaat worden en ik zie nog geen reden om mijn voorspelling aan te passen. Wel lijkt het nu dat de VVD wat verliest door hun kunduz-flirt en dat Wilders het hoofd beter boven water houdt door zijn anti-EU-gezwets. Maar met een futiel incident kan het zo weer de andere kant op gaan.

    Dat van die bakfietsen klopt. Er is ook een verband tussen GL en verslonsde voortuintjes. Als gericht folderrondbrenger is me dat opgevallen.

    Een paar jaar terug had ik wel een aardige verklaring voor de PPV:
    https://ximaar.wordpress.com/2010/06/12/jun-12-van-paus/

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

