Jun-29: Ximaars Oorwurmen

Ta ta ta ta Michel Polnareff

It’s Summertime Hobby Horse

Samen in bad Andre van Duin

Voyage Voyage Desireless

Go West Pet Shop Boys

Bolke de Beer

To France Reilly/Oldfield

Lente/Tandartsassistente Peter de Koning

Brendon Chase thema James Galway

Hierboven een set deuntjes die regelmatig in mijn hoofd opduiken en er dan niet meer uit willen. Iets wat iemand laatst een oorwurm noemde. Die term kon ik nog niet. Opvallend is dat het niet alleen om grijsgedraaide plaatjes gaat. Zo heb ik de bovenste na 1970 niet meer op de radio gehoord. Het was dan ook een flinke zoekpartij om het plaatje op youtube te vinden. In mijn hoofd ken ik het als ‘j’aime je t’aime’ en het bleek ‘Ta ta ta ta’ te heten.

Dat 2e plaatje vind ik echt een draak. Een kennis draaide dat vaak op zijn piratenzender. Het gaat dan om deze versie en niet om het origineel uit 1958. Samen in Bad is volgens mij nooit echt uitgebracht, hij stond op de achterkant van een ander singeltje. Blijft ook vreselijk in m’n hoofd hangen en dat komt dus niet omdat ik hem ooit op de radio heb gehoord.

Voyage, Go West en To France zijn typische liedjes waar ik last van heb als ik zwerffiets. Dus hoor je iemand die dat neuried, dan ben ik het (ook als ik naar het oosten fiets).

Maar misschien is die van Bolke de Beer wel het ergste. Bolke is van ver na mijn kindertijd. Punt is dat ie getriggerd wordt door nieuwsberichten waarin de naam Bolkenstein wordt genoemd. Gelukkig is dat tegenwoordig iets minder.

Naderhand even die van de tandartsassistente toegevoegd. Die ploepte een paar uur later in m’n hoofd. Idem voor Brendon Chase, want een deuntje zonder lied kan bij mij ook moeiteloos blijven hangen.

Geplaatst op 2012-06-29, in Overmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. heb ik toch echt even moeten luisteren naar Michel Polnaref. Alleen heb je van jouw probleem nu mijn probleem gemaakt.

  2. O, dat heb ik met “Daar heb je Flipper, wat een dolfijn, om trots op te zijn!”

  3. Ja heel erg! Ik heb ze ook, maar vooral psalmen uit m’n jeugd.
    Dan ga ik keihard iets leuks fluiten, en verdwijnen ze als boze geesten voor het daglicht ;-)
    Mijn broer in Finland vertelde me een komische: hij zat achterop de bietenplantwagen, met precieze regelmaat bietjes te planten, toen dat in zijn hoofd ineens op dit vreselijke deuntje ging: “Geef mij maar een Kodak kado, Kodak kado, Kodak kado”, wat hij er niet meer uit kreeg die dag.
    Dat had hij dus veertig jaar geleden in Nederland gehoord.
    Fraai instrument, de hersenen!

  4. @Selma: Idd reclames zoals die van Kodak zijn ook vreselijk. Zelf heb ik ook nog wel eens last van ‘Alles wat je ziet in de Indesit.’ En die ook al decennia in onbruik.

  5. @Sjoerd: Toch 1 die er in tuint. ;-)

  6. @Emigrant: Flipper is bij mij een twijfelgeval. Die heb ik net buiten m’n lijst gelaten. Ik neem aan dat je dan de Nederlandse versie bedoelt met ‘wat een dolfijn – om trots op te zijn’. Helaas/Gelukkig kan ik die niet op youtube vinden, alleen het Amerikaanse origineel.

  7. Het bewijst de onvoorstelbare kracht van reclameleuzen.
    Zelfs als je dat weet, en een zo kritisch mogelijke consument bent,
    word je door ze geïmpregneerd, en wie weet beïnvloed.
    Laten we er maar om lachen!

  8. @Selma: Indisit zal ik nooit kopen. De enige wasmachine die ik aangeschaft heb was een Edy, en daar heb ik nooit een reclame van gezien of gehoord.

    Als het om die kerkliedjes gaat, dan is bij mij de EU-gedachte er al heel vroeg ingeramd. :-) Een van de mooiste gezangen vond ik Vreugde Vreugde. Een jaar of 5 later bracht Miguel en Waldo de los Rios het uit in het Spaans en kwam het hoog in de top-40. Veel later werd het het Europese volkslied. Toch heeft deze hersenspoelerij me niet een overtuigde Europeaan gemaakt.

  9. Geen van je voorbeelden durf ik aan te klikken, ik heb al genoeg oorwurmen van mezelf.
    Vandaag was het een vroeger spotliedje van een van de oudste zussen:
    ‘De koning van China, die zei tegen Mina..’
    Geen idee waar ze het vandaan haalde maar ik was te klein om het te snappen.
    Zei ze.
    Sommige riedels zijn even krachtig als reclameleuzen.

  10. Ja, de Nederlandse versie van Flipper. Niet eens een jeugdherinnering, want ik was er toen al te oud voor. Maar mijn zus keek er graag naar.

  11. Ik heb geen oorwurmen. Ik ben zo blij als het even stil is. Het enig wat bij mij in mij hoofd blijft hangen is het pianostuk dat ik op dat moment aan het oefenen ben.

    Bolke en Brendon kende ik nog niet. Het zijn werkelijk geen muzikale hoogstandjes.

  12. Het is soms net een jukebox in mijn hoofd, haha.
    Maar de eindtune van Dappere Dodo en de begintune van Tex Tucker zijn de oudste.
    Het oudste reclamedeuntje is die van doebie doebie kant en klaar die kon dagen blijven hangen en zo’n kast heb ik dus nooit gekocht ;-)

  13. @Bob: Ik denk dat oorwurmen per definitie geen echte hoogstandjes zijn, behalve waar het een slimme aaneenschakeling is van terugkerende noten die op een of andere manier verslavend werken. Het zal ook per persoon verschillen. Mijn idee is wel dat deuntjes van rond je 10’e er misschien wel het meest inbranden, omdat je rond die leeftijd waarschijnlijk vatbaarder bent.

  14. @FT: De eerste 2 zijn van voor mijn tijd. Die kant-en-klaar was ook een ramp, net als caraco-ijs wat er gelukkig ook niet meer is.

  15. Ik ben wat een afwijkend mens, ik word altijd helemaal blij van het liedje summertime en aan Bolke bewaar ik zulke dierbare herinneringen aan de tijd dat mijn kindjes nog klein waren…. Hoe vaak heb ik met zoonlief het vesje van Bolke wel niet gezongen. zijn beer heette natuurlijk ook Bolke. zo’n lief liedje. Niets mis mee en het mag van mij zo af en toe best een oorwurm zijn

  16. Die ta ta ta ta moet wel na 1970 op de radio zijn geweest, want ik ken het.

  17. @Mack: Maar dan moet ik net wel naar die zender luisteren. Zal wel tentengoud geweest zijn, waar ik nooit naar luister.

  18. Oorwurm is een germanisme. Hier wordt wel een paar keer per dag op de radio gezegd dat een bepaald liedje een Ohrwurm is.
    Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorwurm_%28muziek%29

    En bedankt…nu zit ik met de tandartsassistente in mijn hoofd….

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

