Jul-15: Amerikaanse Slagschepen

Speciaal voor Laurent en Mary 2 historische Amerikaanse bakken, gebouwd in Flint en Detroit, die hier vlakbij mijn huis ronddrijven:

Buick Estate Wagon 7,5 liter V8 (LPG), 2380 kg, 5,9 x 2,0 m. (1974 – Flint bij Detroit)

Plymouth Fury III Sedan, 7,0 liter V8 (LPG), 1986 kg, 5,3 x 2,0 m. (1965 – Detroit)

Beide doen het dus nog, ik zie ze zeer af en toe rijden. Ooit heb ik een ritje in zo’n geval meegemaakt. Die kon niet tegen verkeersdrempels. Enkele kilometers na zo’n drempel deinde ie nog na.

Dat drijven zou ook kunnen door het weer. Alkmaar ontsnapte de waterdans die vooral over het oosten des lands trok, maar de laatste dagen plenst het hier ook af en toe. Echte overlast,  zoals een jaar of 10 terug toen ik een tsunami door de steeg had, is er gelukkig nog niet.

Voor het huidige weer lijkt me dit wel wat:

Deze bezoekende Ford GPA Jeep van het Amerikaanse MarineCorps van 1942 trof ik een paar maanden terug in de binnenstad. Hij is kleiner dan die 2 gevaartes hierboven en weegt maar 1610 kg.

Toch kan het nog een paar slagen erger. Zie hier een Streetview van een parkeerterrein op de gemeentegrens Alkmaar-Bergen op 3,5 km fietsen van mijn huis.

Zie hier meer info over dat zwarte Hummertje vooraan.

Geplaatst op 2012-07-15, in Alkmaar, Klimatig, Overmatig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Wauw; die Plymouth FURY is een lekker ding! En over een tijdje schuitjerijden we allemaal in zo’n legergroene ;-)

  2. Aha, leuk! Die motorinhouden, ook, 7 en 7.5 liter… Ja, toen de fabrcage van Buicks uit Flint verdween was dat echt de nekslag.

  3. Het Hummertje is voor de romantici onder ons: “Romantische verlichting” en “RVS Spiegelplafond met gekleurde sterrenhemel”.

  4. Ik ga echt voor dat amfibievaartuig…

  5. @Felicita: Die Fury heeft zo’n lekker mayonaise kleurtje. :-)

  6. @Laurent: Beide zijn naar LPG omgebouwd en ik heb geen idee wat ze dan verbruiken en uitstoten. Zal zeker een stuk minder zijn dan in de originele benzine-uitvoering. Hier staan ook nog aardig wat SUV’s (Cayennes/Toareqs/X6/Q5) langs de Oudegracht. Die yuppen vervuilen waarschijnlijk meer. Die SUV’s zijn anderhalve meter korter, maar wel hoger en wegen hetzelfde of meer (2,2 tot 2,5 ton per stuk), rijden wel op benzine en gemiddeld 1 liter op 7 km met een CO2 uitstoot van 300 tot 360 g/km. Als fietser stoot ik gemiddeld 2 gram CO2/km uit en bij harde tegenwind of steile berg op het dubbele. M’n reguliere uitstoot is circa 30 g per uur, maar dat geldt ook de bestuurders van auto’s.

  7. @Fruttecookie; Ik dacht dat je meer zou vallen op die legertobbe. :-)

  8. @Sjoerd: Is het wat voor je virtuele garage? :-)

  9. @Ximaar: Dat heb je heel goed ingeschat.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

