Jul-19: De Kratfiets

Op verzoek van Alexandra een paar foto’s met kratfietsen.

Een met voor- en achterkrat en een Duitse klapstandaard.

Hier een setje van 4, wat meteen het parkeerprobleem weergeeft.

Inmiddels heb ik een beetje geturft, zo’n 5% fietst met een krat op een voordrager. Dwz bij stations is dat percentage net aan 2% en in de binnenstad meer. Aanvankelijk dacht ik dat ze gebruikt werden om te winkelen. Maar dat is niet zo. Rond de winkels is hun aantal niet beduidend hoger. Ze winnen het zeker nog niet van de fietstassen. Opvallend is dat die kratten voor 95% leeg zijn. In de rekken zie je ze weinig, als ze geparkeert staan is dat tegen een heg, muur of op de standaard.

Deze verkratting is er langzaam ingeslopen en nam een run toen de Hema-Kruitvat-Blokker een aantal jaren terug Chinese voordragers op de markt dumpten voor maar 8 euro. Voordragers tel ik veel meer, op circa 10% van de fietsen. Leeg vallen die veel minder op. Het is wel grappig dat daar af en toe een passagière op voorbij komt. Dwz een schoolvriendin van rond de 13, zonder overgewicht. Met die dragers was nog niet zoveel mis, ze zijn zo’n 35cm breed en geven geen problemen bij het stallen.

Al snel werden op deze voordragers kratten gemonteerd, die een stuk breder zijn; 50 tot 60 cm. Die lopen op de gebruikelijke tulprekken vast. Met het achterwiel zijn ze vaak wel in deze rekken te stallen, maar die moeite wordt niet genomen, dus belanden ze tegen een muurtje. Want zelfs bij de eenvoudigste fietshekjes zit die krat in de weg en op een gewone standaard vallen ze zo om. Dat doen ze hier door de wind ook met een iets betere standaard. Ik zie ze dan ook vaak liggen. Alleen zo’n Duitse voorstandaard op de bovenste foto is met een krat betrouwbaar te gebruiken.

Kortom overlast voor de voetgangers. De jonge meiden, die vooral met de kratfietsen rijden, missen in het algemeen stalinzicht en het type met een krat al helemaal. Die bovenste foto betreft een herenfiets en laatst zag ik nog heer een met dubbele kratten fietsen. Beide kratten in de lengterichting met in elk een hond. Helaas kreeg ik die niet op de foto. Kratten in lengterichting geven minder stalproblemen, maar komen veel minder voor.

Zelf zou ik zo’n lel niet voor op mijn fiets willen hebben. Ze vangen behoorlijk wind. Laatst zag ik een jonge dame met zo’n mooie ouderwetse rieten bakkersmand, waarvan de klep tegen het stuur open stond en zo voor dubbele windvang zorgde. Ze trapte nog flink door en was vast aan het trainen voor de zware bergetappes.

Op de eerder belogde ‘gezinsfiets‘ was voor ook al een zwarte krat waarneembaar.

Voor Fruttekoek hiernaast nog een opname uit de buurt. Er is echt iets mis met de gebruiker, want kroegen die hier Heineken tappen overleven vrijwel niet.

Advertenties

Geplaatst op 2012-07-19, in Rijwielmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.

  1. Ik kan me voorstellen dat als je geen auto hebt, dat zo’n kratfiets af en toe wel handig is.

  2. Ja, die kratten vielen me ook al op in Nederland. Hier zie je te helemaal niet. Veel fietsen hebben niet eens een bagagedrager. Die “Duitse” klapstandaard zie ik hier overigens ook nauwelijks, behalve bij de postbodes.

    Mooie zadel met vering heeft die eerste fiets.

  3. Ik heb de text een beetje aangevuld nadat ik een telrondje heb gehouden in de binnenstad en bij het station. Het aantal kratten is minder dan ik aanvankelijk dacht. Met een procent of 5 houdt het hier in Alkmaar wel op. Bij het station was het beduidend minder, hooguit 2% en die staan dan niet in de rekken maar ervoor of tegen een boom. In in de rekken in de binnenstad kom op een procent of 6. Ze staan vooral tegen muren en daar kan hun percentage oplopen tot 25%. Toch staan ze weinig bij supermarkten. Het is duidelijk meer een hebbeding dan een gebruiksvoorwerp.

    Naast pubermeiden, zijn het vooral hun jonge moeders die er mee rondfietsen. Jongens, mannen en ouderen fietsen er vrijwel niet mee rond. Die hebben vaak wel een (eveneens lege) voordrager.

    Mijn indruk is dat de overlast het grootste zal zijn in de stalling van vervolgscholen. Als ik daar langs kom zal ik eens kijken of dat klopt.

  4. @Bob: Die eerste fiets ziet er verzorgd uit, behalve de slaphangende ketting. :-) Qua wielmaten komt ie ook overeen met zo’n bundespostfiets. Dwz voor een kleiner wiel met een dikkere bandenmaat. Die zie je hier weinig.

  5. @Sjoerd: Met nadruk op ‘af en toe’, want de meesten rijden er leeg mee rond.

  6. Ik kan me niet voorstellen dat het nog lekker fietst als er een paar kilo lading in een voorkrat zit. De fiets moet topzwaar aanvoelen, lijkt me. Bovendien moet de inhoud zorgvuldig verdeeld worden. Dat ze lastig zijn bij parkeren zagen we al, daarbij dachten we dat een krat in de lengte makkelijker zou zijn, ook voor de balans.
    We zien ze hier niet veel, het zou me verbazen als ze populair worden.

  7. Een heel andere visie op het fenomeen “fiets en krat” kun je vinden op Studenten.net
    http://www.studenten.net/lifestyle/lifestyle/16509/win_een_b-box_kratje_achterop_handen_aan_het_stuur

  8. Ik zie ook het voordeel van zo’n krat niet, eerlijk gezegd. Één van mijn dochters heeft wel zo’n voordrager, op een fiets die ze gratis kreeg bij het afsluiten van een jaarabonnement op Trouw. Ze heeft er geloof ik een mand op gezet, maar dat weet ik niet zeker. Een gratis fiets is natuurlijk leuk. En als je in Amsterdam woont, en je fiets staat meestal buiten ( kamer in een huis zonder fietsenberging), dan is zo’n goedkope fiets ook wel prettig.

  9. Ik weet niet of het universeel is, maar in Tilburg zag ik een postbesteller met een krat op z’n voordrager. Ik zag hem bezig. De brieven zijn makkelijker te pakken.

  10. En hoe zit het met de bakfietsen? Hoog percentage rond de yuppenscholen.

  11. Ik vind het helemaal nix, 2 van die (jonge)dames naast elkaar op het fietspad, je moet dan over de stoep om er langs te kunnen is mijn ervaring. En dan heb ik het nog niet eens over het slingeren mocht er enig gewicht in zo’n krat liggen… Van mij mag die hype weer gauw voorbij zijn ;-)

  12. @Aad V: Daar ga ik nog een keer apart over bloggen. In de stad zelf komen ook van die bakfietsjes voor, vaak van de kinderdagverblijven zelf. Toch is hun aantal veel minder groot dan de kratfietsen.

  13. @FT: Klopt, mij viel ook op dat er vooral met 3 kratten en/of mandjes breed gefietst wordt en dat dat doorgaans jonge meiden betreft.

  14. @Gerrit: Voordragers op postfietsen komt in Duitsland al heel lang voor. In Nederland zie je het tegenwoordig ook wel eens, maar hier in Alkmaar zie ik ze gewoon met fietstassen zonder voordrager.

  15. Een pubermeisje met een openstaande mand kwam ik pas ook tegen, begreep dat niet helemaal. Maar die hele kratten- mandenhype is me een raadsel. Ik heb een metalen ‘mandje’ voorop waarin een af te sluiten binnenmand past. Veel handiger.

  16. @Margo: Er zijn hele handige en lichte mandjes die niet breed zijn en je zo van je stuurt kunt pakken om mee door de winkel te lopen. Maar dat is schijnbaar niet de bedoeling. Die krat blijft doorgaan zitten en gaan niet mee de winkel in. En zoals ik halverwege al eerder tikte zie je die kratfietsen niet zo zeer bij de supermarkten. Ik hoop nog op een reaxi van een overtuigde kratfietser/ster om zo de voordelen te horen.

  17. Thomas Schlijper heeft een boekje uitgegeven met foto’s van honden op de fiets, waarvan een heleboel in kratten. http://www.bol.com/nl/p/elke-dag-een-lach/1001004011161408/#product_description

  18. @Verbal Jam: Ik vond het wel jammer dat ik die dubbelbakker met voor- en achterhond niet op de foto heb. Als ik hem weer zie gaat ie er op en is het misschien wel aardig voor Thomas Schlijper.

  19. achterstevoren in parkeren vergt out of the box denken.
    Die Duitse klapstandaard vind ik er wel praktisch uitzien.

    Ik houd het gewoon op mijn fietstassen.
    Bij kans op regen sla ik een van de tassen dubbel tegen het inregenen.

    Zonnige zomergroet

  20. @Rob: Als ik op vakantie ga heb ik een fietstas die je in 1 geheel van de achterdrager pakt met 2 zijvakken en een bovendeel. Tegen lekken en condenseren gebruik ik gewoon dikke vuilniszakken. Werkt uitstekend.

    Als ik in de buurt een rondje fiets, dan doe ik hooguit een plastic tas of een iolerende fluttas van een supermarkt onder de snelbinders. Ik heb wel een aanhaakfietstas, maar die gebruik ik nooit. Boodschappen haal te voet.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s