Aug-01: Slecht Vlottende Vlotbrug

Ik heb er een jaar eerder al iets over geschreven, over de Rekervlotbrug tussen Koedijk (gemeente Alkmaar en Bergen-Zanegeest, waar wat mis mee was. Allereerst werd deze nieuwe fietsbrug een jaar te laat gebouwd. Daarna bleef ie een jaar aan de kant liggen, omdat er problemen waren. Welke problemen werd mij niet echt duidelijk, en ik zit toch behoorlijk dicht bij het vuur.

In elk geval werd ie afgelopen juni eindelijk geopend om een week later stuk te gaan. En nu ligt ie nog steeds stuk aan de kant en gebruikt de Koedijker jeugd het dek als duikplank. In het laatste krantenartikel stond dat de provincie nog wel 2 maanden bezig is omdat ze een kapot ponton door het kanaal willen afvoeren ter reparatie.

Maar ook nu weer wordt via de krant niet duidelijk wat er precies aan de hand is. En zo moeilijk is dat niet. De schade is goed te zien:


Zelf zou ik denken dat dat best ter plekke te repareren moet zijn, laat Mohammed (de lasser) naar de berg brug komen en niet andersom.

Toch kan ik me indenken dat alleen het oplossen van deze locale schade niet afdoende is. Volgens mij is er veel meer mis met deze ‘verbeterde vlobrug’. Die term heb ik niet zelf bedacht, maar de provincie. De Regionale Fietsersbond berichtte daar al een maand eerder over.

Allereerst maar even de huidige schade, waar ik een tekening voor heb gemaakt die meteen laat zien hoe deze nieuwe vlotbrug werkt:

De schade is op plek X en zal veroorzaakt zijn direct na het openen. Op dat moment moeten de pontons de klep dia aan de wal zit omhoog drukken. Dat is geen slim idee, en de oorspronkelijke vlotbrukken hebben dit niet. Daar zijn de pontons helemaal vlak en hebben ze niet aan het eind een uitsparing om het wegdek vlakker te maken. Die oude bruggen hebben dan ook in het midden een kuil waar je door fietst.

Zelf denk ik dat dit wel goed te maken is, maar je zou dat voor alle 4 de loopvlakken moeten doen. Met loopvlak bedoel ik het stuk metaal waar de wielen van het waldeel op rijden. Die anderen gaan volgens mij ook net zo snel stuk om dezelfde reden.

Zelf zou ik die loopvlakken vervangen door echte spoorails en de simpele wielen door een soort spoorweiel met zijflens. Nu zijn die loopvakken weggeerkt in de pontons. De huidige wielen staan er deels naast en op die loopvlakken ligt rommel. Bij een rail heb je daar geen last van. Maakt het niet alleen steviger, maar voorkomt dus ook storingen.

Toch is er nog meer aan de hand als je kijkt naar de oude Koedijkervlotbrug die een paar kilometer verder ligt. Die heeft aan weerszijde 4 hefbomen. Die hefbomen zorgen ervoor dat de het uiteinde van het waldeel niet op de pontons rust:

Bij die nieuwe vlotbrug vond de ontwerper (of de opdrachtgever) dat niet nodig. En ik denk dat zoiets niet voor niets bij de bestaande 4 vlotbruggen (Koedijk, Burgervlotbrug, Sint Maartensvlotbrug en ’t Zand) is aangebracht. Hoe dat systeem werkt heb ik nog steeds niet kunnen bekijken. Daarvoor moet die oude een keer open gaan. Helaas is er zo weinig scheepvaart op dat deel van het NoordHollands Kanaal, dat het me na een paar uur wachten nog steeds gelukt is om dat mee te maken. Maar ik kan wel moeiteloos stellen dat wanneer zoiets bij de vlakke pontons nodig is, het helemaal nodig is bij de nieuwe pontons met schuine aanloop.

Kortom er mag wel wat gebeuren om dit project goed op de rails te krijgen. Ben ook benieuwd of de provincie deze keer de problemen afdoende aanpakt.

Vlotbruggen vind je alleen nog in het NoordHollands Kanaal tussen Alkmaar en Den Helder. Vroeger waren er ook vlotbruggen op het zuidelijke deel tussen Alkmaar en Amsterdam, maar die zijn allemaal vervangen door gewone bruggen met klep of door pontjes. Aan het kanaal tussen Helevoetssluis en Heenvliet (ZH) zijn 2 gehuchten met de naam 1e en 2e Vlotbrug. Misschien zijn ook daar ooit vlotbruggen geweest, waar nu alleen de naam nog van is achtergebleven.

Vlotbruggen geven problemen bij zwaardere belastingen als vrachtwagens. Die bij ’t Zand laat nog 12 ton, ofwel lege vrachtwagens toe. Dat gaat nog regelmatig mis met vrachtwagens die zwaarder wegen en het toch proberen. De Koedijkervlotbrug en deze nieuwe Rekervlotbrug is er alleen voor fietsers met of zonder hulpmotor. Dat moet echt geen overgewichtsproblemen opleveren.

De pontons van de Rekervlotbrug zijn gemaakt door Schaap Composieten (Sheep Composites) in Lelystad. De Jonge Konstrukties, te Zuidbroek (Groningen) heeft het mechanische deel construeerde en is in september-2011 failliet verklaard en later overgenomen door PMF. Op Google Streetview kan je een ponton zien in hun fabriekshal. De hoofdaannemer was MNO-Vervat, die het betonwerk deed voor de aansluitende onderdoorgang van de N9. Er zijn nog wat meer bedrijven bij betrokken geweest, maar zeker voor deze 3 is dit project geen reclame.

Op dit moment heeft de buurgemeete Langedijk een aardig alternatief bedacht met hun Twuyvervlotbrug tussen Broek op Langedijk en Sint Pancras:

Advertenties

Geplaatst op 2012-08-01, in Alkmaar, Brugmatig, Fietsen, NH-matig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Tsja, mijn antwoord van vorig jaar geldt ook nog, iedereen is met vakantie. De vraag is waarom de ontwerper niet aansprakelijk wordt gesteld voor dit mis functioneren.

  2. Vraag ik me ook af.

  3. @Sjoerd en Bertie: In eerste instantie is de projectleider van de provinicie verantwoordelijk. Die heeft het ontwerp uiteindelijk goedgekeurd. Eerdere verantwoordelijken zijn de architect die zulke vage vegen op papier zet dat je er alles uit kan halen, alles mee kan en waardoor hij/zij zich aan zijn of haar verantwoording kan onttrekken. Daarna mag een industrieel ontwerper (kunnen er een aantal zijn per vakdiscipline) de zaak practisch uitvoerbaar maken. Maar dan nog levert die zijn, haar of hun ontwerp in bij de provincie ter goedkeuring en daarmee blijft voor mij de provincie eindverantwoordelijk. Het kan ook heel goed zijn dat de provincie het eindontwerp afgeslankt heeft en bijvoorbeeld gezegd heeft dat zo’n hefboom of andere constructie om de pontons te ontlasten niet nodig is. Maar helaas, zo dicht zit ik weer niet bij het vuur.

  4. Ja ik verbaas me er ook al een poosje over, het duurt nu wel erg lang.
    Of de centjes zijn op, of het provincie bestuur heeft weer een nieuw project op stapel staan waar wij nog niets van af mogen weten en dan ligt dit project (bedacht door een van de vorige besturen) natuurlijk helemaal onder op de stapel want geen eer te behalen voor het huidig bestuur. Feit blijft dat het eigenlijk zo langzamerhand een grof schandaal is dat het zo lang moet duren allemaal, het zegt ook iets over de kwaliteit van het bestuur mi.

  5. @FT: Het probleem zit er in dat de provincie zich niet met regionale en locale zaken moet bemoeien, maar dat beter over kan laten aan gemeentes die meer belang hebben bij goedwerkende fietsroutes. De provincie heeft bijvoorbeeld geen echte langzaam-, of fiets-verkeerambtenaren die de gemeentes wel hebben. Ze pakken alles per project aan en huren daarvoor zelfs projectleiders en dergelijke in, die na het opleveren weer een tijdje bij een ander bedrijf aan de slag gaan. Dat de provincie deze klus op zich genomen heeft komt omdat het kanaal van de provincie is en de N9 waar de aansluitende fietstunnel onderdoor is van het Rijk is. Ik heb de indruk dat het Rijk tegen de provincie gezegd heeft doen jullie het maar en eigenlijk had de provincie tegen de gemeente Alkmaar en/of Bergen hetzelfde moeten zeggen. De bestuurders van de provincie hebben volgens mij ook geen weet wat zich op fietsgebied rond bijvoorbeeld Alkmaar afspeelt.

  6. En als bij een project alles goed gaat, wie gaat er dan met de eer strijken?

  7. @Ximaar
    Er zit wel wat in wat je zegt, dacht van de week ik ga eens proberen langs de oostkant (en zo dicht mogelijk) van de A9 naar Zandvoort te fietsen, je weet niet wat je meemaakt….en dat begint al in de Boekelermeer waar ze die dikke gaspijpen aan het leggen zijn en niet aangeven dat daardoor het fietspad op meerdere plaatsen niet meer te berijden is :-(
    Overigens ben ik wel op paadjes geweest die volgens mij op geen kaart staan en heb erg genoten van het tochtje ;-)

    @Bertje Als alles goed gaat zal de tevreden fietser met de eer gaan strijken vermoed ik zo ;-)

  8. @Bertie: Er is al met de eer gestreken door verkeersgedeputeerde Post. :-)

  9. De verantwoordelijk gedeputeerde van verkeer is een VVD-bewindsvrouw. Je weet dus op welke partij je volgende keer bij de Provinciale Staten verkiezingen niet moet stemmen. Deze partij is pro-auto. Als de Rekervlotbrug een brug zou zijn waar auto’s over mochten rijden, zou deze allang gerepareerd zijn.

  10. @Henk: Dat weet ik. Daarbij rookte ze zelfs tijdens de opening. Niet erg sociaal in een mensenmassa. Ik had liever haar voorganger Mooij. Ook VVD, maar die reed geen auto. Zo ver ik het kan bekijken hebben beide geen grip op de provinciale vekeersafdeling. Misschien is dat wel erger.

  11. Ik had jou de afgelopen winter al willen vragen wat er met die brug aan de hand was. Ik wilde revaliderend fietsen, maar niet te ver en meende met deze vlotbrug vlot weer aan de overkant te kunnen zijn. Nee dus, hij lag er uit… Nu dus nog steeds?

  12. @ naamgenoot Henk: Met VVD-gedeputeerden hebben OV-gebruikers en fietsers het in Noord-Holland slecht getroffen. Eerder al heeft een VVD-gedeputeerde de helft van het busvervoer in Noord-Holland om zeep geholpen. Hij meende dat de regiotaxi alles wel op kon vangen, maar dat werd een complete ramp.

  13. @Henk50: Volgens de provinciewoordvoerder duurt het nog een maand voordat ze het kapotte ponton wegslepen. Volgens mij wachten ze gewoon de bouwvakantie af. Daarmee is ie natuurlijk nog niet gerepareert retour.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s