Aug-24: Op z’n Grieks

Het is alweer een tijdje terug dat ik over de landelijke politiek blogde. Eigenlijk interesseert de komende 2e-kamerverkiezing me nog niet zo. Het gebruikelijke gekrakeel, waar mijn keuze hoogstwaarschijnlijk niet door zal veranderen. Sterker nog, als ik op het laatste moment door zoiets van keuze wijzig dan vind ik dat zwak. Dan heb ik de afgelopen jaren niet goed opgelet hoe de partijen werkelijk zijn. Want dat ze voor elke verkiezing met tijdelijk verkiezingsbeloftes komen is juist wél een garantie uit het verleden. Zie nu maar weer het gezeur over de langstudeerboete, waarbij alle partijen inmiddels enorm af zijn gegaan.

Maar daar wilde ik dus niet over bloggen. Het probleem dat we weer gaan krijgen, is dat het vormen van een regering wederom een flink probleem gaat worden. Niet alleen door de politieke versplintering, maar ook omdat de PVV en SP veel zetels wegkapen en de rest met minder zetels blijft zitten om daar zonder deze 2 een regeringscoalitie mee te vormen. Want laten we wel zijn, de PVV, SP en het kleine SGP zijn geen gewenste huwelijkskandidaten. Mocht de SP de grootste worden (wat ik de SP gun al was het maar voor de ophef), dan zal Roemer flink moeite moeten doen om coalitiegenoten te vinden.

Eigenlijk is dat wel een beetje gek als je bedenkt dat in menige stadsregering vaak een partij of 5 met elkaar de coalitie vormen. En dat daarin regelematig VVD, SP en een lokale partij zitten zonder ruzie te maken. Maar onze nationale regering loopt op dat samenwerkingsgebied wat achter. Allereerst willen ze met zo min mogelijk partijen een coalitie vormen en dat gaat al een tijdje niet meer. Daar zijn de partijen te klein voor. Daarbij wil de VVD het liefst niet met de PvdA en D66 en al helemaal niet met de SP. Regeren met de PVV zouden ze wel willen, maar de PVV kan geen ministers van enige kwaliteit leveren. De PvdA wil eigenlijk niet met de SP, en al helemaal niet onder de SP. Het zijn concurrenten zoals VVD en D66 elkaar al jaren als concurrenten zien. Het CDA is inmiddels te klein om ook maar iets te willen.

Schiet dus allemaal niet op en dan gaat men zeuren om een kiesdrempel. Die belemmert de kleine partijen zetels te pakken en dan worden de grotere partijen groter. Helaas gaat dat in de huidige situatie niet werken. Althans niet met een kiesdrempel van 10% of minder. Om dat systeem hier te laten werken moet je een drempel hebben van zo’n 20%, waardoor het CDA, de PVV, D66, GL, CU en SGP buiten de boot vallen en de PvdA nog op moet passen. Maar zo’n hoge kiesdrempel zal er nooit komen. De huidige kiesdrempel in NL is overigens 0,67%. Dwz als een partij geen 150ste deel van de stemmen haalt, dan komt ie niet in het parlement. In Duitsland is de kiesdrempel 5%.

Nee, dan is het bonussysteem van de Grieken een aardig alternatief. Zij hebben 300 zetels in maar 1 kamer (een 2de kamer hebben ze dus niet). 250 daarvan worden op de standaard manier verdeeld en de winnaar krijgt er 50 bij als bonus. In ons systeem moet je die getallen dus halveren en krijgt de winnaar 25 zetels cadeau. Daarmee valt getalsmatig veel sneller een regering te vormen dan met zo’n kiesdrempel. Voordeel is ook dat de winnaar ook echt gaat regeren, iets wat in NL niet altijd het geval is geweest.

Wat mij betreft zou die 25 nog opgedeeld kunnen worden in 16 voor de nummer 1 en 9 voor de nummer 2 om zo te zorgen dat de 2 grootste partijen graag met elkaar in een coalitie willen. Er zijn zo nog wel meer varianten te bedenken, maar helaas kan dat pas voor de verkiezing over 2 jaar als het komende kabinet valt.

Hier even hoe het er op dit moment met de laatste getallen van Ipsos Synovate uit komt te zien:

In het magenta-omlijnde de virtuele zetelverdeling van 24 augustus 2012. Direct naast het plaatje de optelling van de VVD, CDA en PvdA. Die laatste is geen wens van de VVD, maar SP en D66 wensen ze nog minder. Het mag duidelijk zijn dat het zo met 3 partijen niet lukt tenzij de VVD en SP alsnog vriendjes worden. In de 2 kolommen ernaast heb ik een kiesdrempel van 5% gebruikt, waardoor 5 partijen buiten de boot vallen. VVD, CDA en PvdA kan nu wel, maar komen niet verder dan 78 zetels.

De allerrechtse kolommen is met een bonussysteem van 25 zetels. In dat geval gaat het regeren wat ruimer met 83 zetels, maar zijn er ook meer varianten te bedenken waar dan altijd wel de VVD in mee doet. Bij dit systeem verdwijnen de smaakmakende kleine partijtjes niet uit de kamer.

 (Voor het berekenen heb ik de percentages van 24 augustus gebruikt, dat is nauwkeuriger dan de zetels van die datum.)

Geplaatst op 2012-08-24, in Kiesmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Oeff! Nederland zal dus weer geen behoorlijke regering krijgen … Ik denk dat het land eerder op Griekenland gaat lijken vanwege de intredende economische teruggang en chaos.

  2. @Rob: Dat kan ik niet zo snel vinden, maar ik verwacht van niet. Politici willen dit vaak niet omdat het het onderhandelen lastig maakt.

  3. Zo is er ook de mogelijkheid om een tweede keus aan te geven.
    Of de mogelijkheid om een coalitievoorkeur uit te spreken.
    Uiteindelijk komt het toch op het onderhandelen na het stemmen aan.
    Democratische groet

  4. @Emigrant: Het is inmiddels gebruikelijk en zal zoals gewoonlijk wel weer loslopen. De regering maakt voor maar een beetje de dienst uit. Ambtenaren, grote bedrijven, rechters, media en burgers die zich nergens wat van aantrekken bepalen voor een groot deel of Nederland bestuurbaar en leefbaar is. Van het afgelopen kabinet Rutte heb ik net zo weinig gemerkt als van alle rommelkabinetjes van Balkenende. Rutte heeft niet een berg JSF’s gekocht, we zijn nog niet uit de Euro gestapt en we rijden niet opeens allemaal links. Verder dan 130 ipv 120 op een paar stukjes autoweg zijn ze niet gekomen.

  5. Ik geloof ik ga maar niet stemmen… kan ik ook niks verkeerd doen en zijn alle anderen het schuld.

  6. Stemmen doe ik altijd, al was het alleen maar omdat ik me verbeeld dat ik wat te zeggen heb.
    Of ik de juiste partij kies weet ik nooit van te voren, het hangt van de coalitiepartner af; bovendien is de vorming van een kabinet bijna spannender dan de stemming.
    De Ipsoslijst ziet er interessant uit maar het is niet mijn keus.

  7. @Bertie: Aan die Ipsos-lijst kan ik niets doen, dat is gewoon de laatst gemeten stand die ik alleen als rekenvoorbeeld gebruik. Daarbij opgemerkt dat Ipsos Synovate een stuk betrouwbaarder peilt dan Maurice le Chien. Ik hoop ook dat de echte verkiezingsuitslag er behoorlijk anders uit gaat zien. Ik snap werkelijk niet waarom nog zoveel mensen op de VVD stemmen.

  8. Met elke nieuwe verkiezing lijkt de rotzooi groter te worden en de verdeeldheid lijkt daarmee gelijk op te gaan ook het aantal aanmeldingen van nieuwe partijen rijst de pan uit.

    Eigenlijk zou je gewoon 3 stromingen moeten hebben en iedereen met de billen bloot. Het zou de boel weer een beetje overzichtelijk maken. Voor de rest ben ik het wel met je eens.

    Het is onbegrijpelijk dat Rutte nog zo populair is, zijn gok met de PVV heeft ons land een enorm kapitaal gekost en kost ons nog dagelijks. Iets waar hij als leider van de toen grootste partij verantwoordelijk voor is, dit kabinet heeft helemaal niets gepresteerd en iedereen zou eigenlijk op straat geschopt dienen te worden wegens de wanprestatie die men heeft geleverd. Dat het echte beleid door anderen wordt bepaald is een publiek geheim maar zij die gekozen zijn door het volk zijn en blijven verantwoordelijk voor al het prutswerk wat er het afgelopen decennia is geleverd.

    Ik kies gewoon voor dieren en dat doe ik al jaren, mensen die niet goed met dieren zijn, zijn meestal ook niet goed met andere mensen….

  9. @FT: In de 70’er jaren zijn er ook wel eens 30 partijen geweest, maar ook toen haalde de meesten niet de minimaal benodigde 0,67%. Nu is het niet veel anders, het percentage overig is erg laag, daar zit vooralsnog niets serieus tussen. De PiratenPartij en LibDem komen schijnbaar nog niet uit de startblokken.

    Mijn indruk is dat Rutte populair is omdat de rest (op Roemer na) het juist niet is. Mensen zitten schijnbaar niet te wachten op beterweters als Samsom en Pechthold, of vage figuren als Buma en Sap.

    Voor het goede zouden partijen moeten samengaan zodat ze elk sterker worden. Kiesdrempels zorgen daar vaak voor en ook zo’n bonus heeft dat effect. Alleen heeft dat samengaan voor het CDA (KVP, ARP en CHU), GroenLinks (CPN, PPR, PSP en EVP) niet echt goed uitgepakt. Door samengaan krijg je compromissen en kiezers schijnen tegenwoordig compromisloze partijen te wensen. Want dat is de gemene deler van de VVD, PVV en SP.

    Wilders is geen partij om mee samen te werken. En dat neem ik Rutte, Verhagen en Lubbers kwalijk. Aan de andere kant gun ik Wilders ook niet de eer dat Nederland economisch minder slim in de weer is. Ik denk dat vooral het VVD-CDA-beleid er voor gezorgd heeft dat inwonders de hand op de knip houden, omdat die niet weten waar ze aan toe zijn. Met de export zit het echt niet slecht. Het is de binnenlandse woningmarkt die compleet is stilgevallen en Wilders weet niet eens wat dat is.

  10. 30 wist ik niet maar wel dat het er toen ook heel wat waren, ik ben het woordje “weer” vergeten te typen bij “rijst de pan uit”, excuus.

    Dat zou zomaar kunnen, veel mensen lijken een voorkeur te hebben voor flitsend de ondergang tegemoet ;-)

    Gewoon 3 stromingen dacht ik aan, sociaal, asociaal of van beide wat, net hoe het uitkomt. Elke partij mag dan een keuze maken en met behoud van eigen identiteit in een van de 3 instromen. Je weet in ieder geval waar je dan op stemt en meteen ook iets over wie/wat je als persoon zelf voorstelt. Natuurlijk moet er ook een onafhankelijke beoordelingsapp boven komen te staan die gedurende de regeerperiode de diverse partijen elektronisch beoordeeld volgens geldende regels die met behulp van twitter en feestboek door ons allen opgesteld zijn. De mogelijkheid van een direct royement moet dan mogelijk zijn in geval van overduidelijk kiezersbedrog, Als straf zou je kunnen denken aan een digitale strafhoek op alle openbare media waar men gedurende een bepaalde tijd in de hoek moet staan…
    Je ziet het ik probeer echt met de tijd mee te gaan ;-)

    Wilders was geen partij en zal het ook nooit worden, de PVV is mi. een soort van woonwagenkamp waar hij de baas speelt, allemaal aardige mensen die eigenlijk alleen maar kunnen slopen en wiet verbouwen :-)))

    Goed weekend!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

