Sep-08: Hoge Nood?

Vandaag een setje foto’s. De eerste nam ik een paar weken terug op de Kennemerstraatweg. Nou ja, ik wandelde op de stoep er langs en zag een vrachtwagen met zwaailichten op de fietsstrook staan:

De vrachtwagen is van Boels, een WC-verhuurder. De chauffeur stapte uit. Liep op zijn dooie akkertje naar 1 hunner WC’s. Deed de deur open en plaatste er wat verse closetrollen. Maakte er nog het een en ander schoon en wandelde terug. Op de WC zat niemand, er stond ook geen rij voor. Van ‘hoge nood’ was volgens mij dan ook geen enkele sprake. De chauffeur had zijn vrachtwagen eenvoudig in de 2 lege en gratis parkeervakken kunnen parkeren. Dan hoefde hij ook niet zijn zwaailichten te gebruiken.

Op fietsstroken parkeren is het niet toegestaan en niet zonder reden. Zoals deze drol zijn wagen had ‘geparkeerd’ zorgt dat voor gevaar. Fietsers moeten dan uitwijken naar de drukke rijbaan en dat levert ongelukken op.

Helaas zijn er meerdere soorten fietsstroken. Die zonder en die met een duidelijk fietssymbool. Op die zonder mag geparkeerd worden en die gebruik ik dus niet als fietser. Ik noem dat parkeerstroken.  Op de rode met fietssymbool (duidelijk te zien onder de nummerplaat BV-BZ-83) is parkeren en stilstaan niet toegestaan. De poltie had deze man dus een prent kunnen geven en wat mij betreft verdiende hij ‘m dik. Gelukkig zijn er ook ander WC-verhuurders met personeel dat beter nadenkt. Bij deze adviseer ik die dan ook.

De 2de foto is een auto van de NS die pontificaal op het stationsplein is gezet. De gemeente en NS klagen al jaren dat (brom-)fietsers daar hun (brom-)fiets neerzetten. En inderdaad dat heeft geen pas, voetgangers moeten van en naar de trein, bussen en zelfs hun gestalde fietsen kunnen lopen. Maar dan moet de NS niet het slechte voorbeeld geven en zo hun auto wegzetten dat je over de auto naar het vertrekoverzicht van de bussen moet turen.

En de NS heeft daar parkeerplaatsen zat. Ik zag in of op de auto geen invalide symbooltje. Dat het een hybride is doet er niet toe, die kunnen ook aso in de weg staan. Kortom absoluut geen reclame voor de NS.

Eigenlijk herinnerde ik me deze onverlaten weer toen Henk50 een berichtje plaatste over de fietspadparkeerders aan de andere (noord-)kant van het station. Daar zijn een paar zogenaamde Kiss & Ride-vakken. Je kunt er gratis even met de auto staan om iemand naar de trein te brengen. Alleen is het aantal vakken schijnbaar onvoldoende of komen treinen te laat, waardoor er teveel ophalers zijn en die doen het dan maar even op het fietspad. Uiterst onverantwoordelijk en er zijn ook daar zat mogelijkheden, maar dan moet de auto wel iets verder staan.

Hier nog een fraaie op de hoek Noorderkade-Kwakelkade:

Deze chauffeur blokkeert niet alleen een zebra en fietsoversteek, maar staat daarbij ook nog eens op een fietspad. (Waar ken ik dat van? :-)

Op de Kwakelkade is het regelmatig raak met vrachtwagens op fietspaden. Het zal ook niet eenvoudig zijn, maar voor het bevoorradingsverkeer zijn plaatsen beschikbaar en daar zie ik ze dan weer niet. En wat dacht je van deze ramenwasser?

Het regende dus was de gebruiker nergens te bekennen. Destijds (het is al weer een tijdje terug) stond dit ding er behoorlijk lang. Ontzettend veel fietsers komen er niet langs, maar die dat wel doen waren zo verstandig om de voetgangers te terroriseren. De andere keuze, die van de rijbaan, is stukken gevaarlijker.

Naast de Kwakelkade, Kennemerstraatweg, Stationsweg en het Scharlo is deze kwakmaarneer-ellende het ergste op de Kanaalkade ter hoogte van de Karperton-parkeergarage en de Kanaaldijk in Koedijk. In Koedijk gaat het vooral om bewoners, die vinden dat fietsstroken met fietssymbool gewone parkeerstroken zijn. De vakken aan de overkant laten ze leeg, want voor het huis op de stoep en fietsstrook is veel handiger. Natuurlijk uiterst dom als je bedenkt hoeveel fietsers daar rijden.

Laatst kwam een spookrijdende asomobilist me daar tegemoet. Ik had de indruk dat hij over het fietsdeel langs de chicane-palen wilde. Die dingen staan er om het autoverkeer af te remmen. Maar er was geen tegenligger en ik kreeg een bruin vermoeden dat ie mij niet omver wilde rijden, maar daar ergens wilde parkeren. En jawel, op nog geen meter van die chicane zet hij zijn auto op de fietsstrook en het naastgelegend trottoir. Ik hield tussen de chicane-palen en de auto zo’n 70 cm over en zei daar wat van. De chauffeur vond het maar onzin. Ik dus niet, want als zijn vrouw net zo onnadenkend was als hijzelf, dan had die haar deur kunnen openen en kon ik er echt niet meer langs. Gelukkig deed zij dat niet.

Ik zeg er wel wat van en meldt het soms bij 0900-8844.Uuitgebreid in discusssie ga ik niet. Als mijn eerste opmerking niet positief opgepikt wordt, dan gaat zo’n discussie ook niet meer helpen.

In Nederland vallen vooral fietsslachtoffers onder oudere mannen. Vaak zijn die zogenaamd onverklaarbaar. Mijn verklaring is dat ze meer gokken en daar met hun slechter geworden reactievermogen niet meer mee weg komen. Het zou best wel eens kunnen dat dit aso-parkeren op fietspaden en fietsstroken juist deze oudere fietsmannen de verkeerde kant op stuurt, namelijk de rijbaan op.

En nee, het zijn niet alleen asomobilisten. Fietsers en snorscootertrutjes kunnen er ook wat van. Maar toch zorgen die voor minder gevaar. Ze kunnen goed in de weg staan, maar het is niet zo dat ik mensen hier over de rijbaan zie lopen om om dergelijk spul heen te komen.

Advertenties

Geplaatst op 2012-09-08, in Alkmaar, Fietsen en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 26 reacties.

  1. Dit is een onderwerp voor wijlen Postbus 51.
    Al zijn er onder de wielrijders ook veel foutenmakers, chauffeurs spannen de kroon. Ook in het buitengebied komen we ze herhaaldelijk tegen, van postbodes tot groenwerkers. Tussendoor de verbouwers van een boerderijtje: de aanhanger van de tegelzetter, metselaar, tuinman.
    Het is niet erg om door de berm te rijden maar veelal is die bulterig en moet je afstappen. Uitgesproken vervelend is het als we de weg op moeten, meestal verbindingswegen waar hard wordt gereden.
    We zeggen er niets meer van, het helpt toch niet en er zijn erger dingen. De brugklaskleutertjes bijvoorbeeld, die van school tot huis iedereen ophouden.
    Wat beladers en diximen betreft, ik dacht dat er speciale uren voor hun werk stonden, juist om het overige verkeer niet op te houden

  2. Oudere mannen (ben zelf 60-plus), maar volgens mij zijn het vooral oudere mannen en vrouwen op elektrische fietsen. Vooral als je onvoldoende fietservaring hebt, want dan gaat zo’n fiets harder dan je reactievermogen kan bevatten.

  3. Ja er is genoeg om je druk over te maken, ik probeer het zo min mogelijk te doen alhoewel dat soms best moeilijk is. Wat ik het meest tegenkom op een (voorrang) fietspad is automobilisten (middelbare m/v) die van links komen en dan gewoon de auto op het pad zetten om beter te kunnen zien of en wanneer ze de rijbaan op kunnen. Dan moet je dus stoppen (of een noodstop maken) en dan staan ze je nog aan te kijken van “wat is er joh”.
    Ik zeg er maar niets meer van om mijn dag niet te vergallen maar af en toe zou ik ze wel eens willen….

    Overigens heeft Henk ook een punt, die elektrische oudjes beginnen zich al meer als fietspad terroristen te gedragen, meestal niet moedwillig vermoed ik, het lijkt soms net of ze op een op hol geslagen paard zitten ;-)

  4. @Bertie: Het is inderdaad niet beperkt tot de stad en heel vaak worden in het buitengebied fietspaden als parkeerstrook gebruikt door groenwerkers ook al is er ruimte zat om het fietspad vrij te laten. Maar in het buitengebied levert het minder ongelukken op omdat er minder verkeer is. De voorbeelden die ik hier boven geef zijn allemaal zeer drukke straten waar je dag en nacht veel auto’s en veel fietsers treft.

    Die pleefiguur zal ook doodleuk beweren dat ie er maar even staat en dat het zo wel kan. En dat als ie overal moet inparkeren hem teveel tijd gaat kosten. Maar op een plek als hierboven, de hoofdweg Heiloo-Centrum-Alkmaar-Centrum, neemt een verstandig mens wel het besluit vor die paar seconde extra zodat je later niet een uur kwijt bent als de politie een ongeval moet opnemen. Zeker als je wagen naast 2 lege en gratis parkeerplekken plaatst.

  5. @Henk50: Als je doorklikt op ‘oudere mannen’ dan is te zien dat onder hen 4 tot 5x zoveel doden vallen als hun vrouwen van die leeftijd. In het algemeen is het zo dat mannen 2x zo vaak verkeersslachtoffer zijn dan vrouwen. Dat is altijd al zo geweest en de elektrische fiets heeft daar geen verandering in gebracht. Wel zijn oudere mensen door de dokter en de elektrische fiets meer gaan fietsen en levert dat meer ongelukken op. Afgelopen jaar was 50% van de fietsdoden man boven 60 en die maken maar 10% van de bewolking uit en leggen hooguit 5% van alle fietskilometers af.

    In zo’n bovenste situatie is volgens mij het verschil dat een oudere man denkt: ‘Ik kan er makkelijk omheen, die auto achter me is er nog lang niet.’ Vroeger toen ie nog jonger en vluggers was, zou dat het geval geweest zijn, maar als men ouder wordt dan gaat zo’n gokje vaker mis. Oudere vrouwen denken eerder: ‘Laat ik maar even afstappen en wachten tot al het verkeer achter me weg is of als dat te lang duurt loop ik wel even met de fiets over de stoep.’ Dwz oudere vrouwen staan om het minste of geringste naast hun fiets.Zonder stang gaat dat ook makkelijker. Ik dacht ooit dat dat meer ongelukken opleverde, maar de statistieken laten juist zien van niet. En bij oudere vrouwen is de toename van slachtoffers zoveel minimaal, dat je bij hen de elektrische fiets niet de schuld kan geven.

    Ooit dacht ik dat onervaren fietsers meer kans op ongelukken hebben, maar omdat het percentage onder oudere mannen zo enorm hoog is denk ik dat het juist de ervaren fietsers zijn die te overmoedig blijven en niets van hun kinderen of partners aantrekken als die er iets van zeggen. Helaas noteert de politie dat niet, ze noteren niet eens of er een gewone of een elektrische fiets in het spel is. Wat mij betreft zou daar eens goed onderzoek naar gedaan moeten worden.

  6. @FT: IK vind wat dat betreft de Karperton-uitrit een ramp. Heel vaak staan daar auto’s met de bumper of meer op de fietsstrook te wachten op het autoverkeer vanaf links. Maar het is daar ook zo onoverzichtelijk voor hen dat het bijna niet anders kan.

    Het probleem met de elektrische fiiets is niet alleen de hogere snelheid, het ding is ook 10 tot 15kg zwaarder en bij lagere snelheden moeilijker te mannen. Men doet er dan ook meer aan om door te blijven fietsen en niet af hoeven te stappen. En ook hier geldt dat een mannenfiets met stang meer voor zittenblijven zorgt dan een vrouwenfiets zonder. Wat ik vooral in het begin merkte was dat oudere mensen stukken harder gingen fietsen tot 25km/h aan toe. Dat lijkt af te nemen. Doorgaans rijden ze hier nu 20 km/h op de snellere zitten meestal veel jongere mensen.

    En drukmaken valt wel mee. Ik schrijf het meer van me af en kwam nu weer eens op dat idee na dat bericht van Henk50. In de meeste gevallen gaat het puur om onnadenkendheid en niet om opzet. Mensen schijnen zich nu eenmaal moeilijk te kunnen verplaatsen in een ander die last kan hebben van hun gedrag. Dit bericht is dan ook vooral om de verschillende kanten te beschrijven in de hoop dat mensen denken: ‘Verrek, dat flik ik ook. De volgende keer doe ik het toch wat anders.’

  7. Ach gut, wat een voetgangersfietsersleed. Bij de eerste auto dacht ik dat het om een brandweerauto ging, maar bij het lezen werd het mij duidelijk. Ik geloof niet dat er altijd van opzet sprake is, maar meer van onnadenkendheid. En dat betreft alle weggebruikers. Ik erger mij wat dit onderwerp betreft nogal eens aan mijn man. (soms ben ik het ook wel eens met hem eens) Is hij fietser, dan ziet hij de onvolkomenheden van de automobilist, is hij bestuurder van de auto dan ziet hij op zijn beurt weer allerlei onvolkomenheden bij voetgangers, fietsers of rolstoelgebruikers. Ook deze groepen kunnen heel irritant weggebruikgedrag laten zien. Het heeft ook te maken met hoe tolerant we zijn tov elkaar.

  8. @Hanscke: Zelf fiets en loop ik alleen en heb dus meer de tijd om iets te zien. Ik weet ook donders goed dat ik zelf fouten zal maken, maar heb vaak het idee dat ik over simpele dingen net wat meer nadenk als een ander. Zo zet ik mijn fiets weg op een manier dat zo min mogelijk mensen hier last van hebben. Dus als het kan gewoon in een rek, anders tegen een muurtje waarbij zeker niet in een looproute. En wordt het de standaard, dan zo dat de ondergrond vlak is en hij dwars op de wind staat zodat omrollen of omwaaien vrijwel uitgesloten is. Echt veel werk neemt dat nadenken niet.

    Maar dan nog is er eenvoudig om om een fiets te lopen, die dingen zijn niet groot. Je kan ze ook oppakken en aan de kant zetten als ze echt in de weg staan. En ook dat doe ik af en toe. Maar bij bakfietsen, scooters en auto’s lukt dat niet en bij een vrachtwagen al helemaal niet. Als zij onhandig hun voertuig neerzetten, dan kan dat tot ongelukken leiden en ik denk dat de chauffeurs daar meer oog voor moeten hebben. Naast de voorbeelden hierboven is er vooral een toename van bestelwagen van UPC en andere pakjesbezorgbedrijven. Soms staan er wel 4 in een straat en rijden ze stukken over het trottoir omdat de adressen zo dicht bij elkaar liggen en meer dan 100 meter lopen teveel tijd neemt. Die bedrijven zijn erg in door het online-bestellen en marktplaats.nl. En allemaal zullen ze telkens denken: ‘Ik sta er maar even, op deze plek moet het wel even kunnen.’

    Daarbij zijn vooral fietsstroken gewilde parkeerplekken en bij elkaar kan dat best wel eens een reden zijn tot de vele eenzijdige en/of onverklaarbare ongevallen onder fietsende oudere mannen. De oplossing is vrijliggende fietspaden en betere wetgeving omtrent fietsstroken. Daar zijn nu 3 types in: Suggestiestroken (ongekleurd), Fietsstroken (Rood met fietssymbool) en Fietssuggestiestroken (Rood, zonder fietssymbool). Die laatste versie bestaat overigens voor de wet niet, maar worden wel erg veel toegepast in Westfriese dorpsstraten. Je kan op die dingen niet fietsen omdat 60% ervan bezet is door geparkeerde auto’s. Die mogen dat ook. Zo’n fietssugestiestrook is in mijn ogen dan ook gevaarlijker als gewoon niets. Bij de echte fietsstroken denken vooral bezorgdiensten dat je daar ook mag parkeren. Dat is dus niet zo en als je dat toelaat, dan worden ze net zo gevaarlijk als de fietssuggestiestroken.

    Het zou wel eens heel goed kunnen zijn dat dit parkeren op fietsstroken meer ongelukken veroorzaakt als de zogenaamde dode hoek waar enorm veel geld in gepompt is met acties en 5 spiegels aan de stoepkant. Die technische oplossingen hebben nog steeds niet een meetbaar gewenst effect. Bij fietsstrookparkeren helpen spiegels niet. Daar helpt alleen ander gedrag en dat kan je afdwingen door beter te handhaven. En voor mij hoeft dat niet direct met bekeuringen, maar een politieman mag ook gewoon een chauffeur hier op wijzen. Want zoals ik al eerder schreef ben ik het met je eens dat het onnadekendheid is maar met daarbij iets van ‘ze zeggen er toch niets van’.

  9. Jeetje, ik loop (fiets …) hier in Duitsland altijd te mopperen op domme automobilisten die hun voertuig op het fietspad parkeren maar ik zie dat het in Nederland ook niet veel beter is. Na zo’n lange tijd in het buitenland heb ik kennelijk een iets te rooskleurig beeld van de situatie in mijn oude “Heimat” ;-)

  10. Ik kan me de reacties voorstellen. Ik woon tegenover een pizzeria en aan die kant is een parkeerverbod. Dus parkeren de mensen half op de stoep, blokkeren zo het fietspad, en zijn dan ook nog gepikeerd als ze een bon krijgen. Nog geen 50 meter verder is een grote parkeerplaats, met in de avond meer dan ruimte genoeg…. wat moet je daar dan nog op zeggen. En dan praat ik niet eens over de mensen die tegenover die zelfde pizzeria voor mijn garage parkeren.

  11. Ik reed vandaag bijna tegen een oplegger die midden in het dorp zijn auto in een smal straatje op een hoek had geparkeerd om een vietnamese loempia te halen. Er kon bijna niemand meer langs. Vind ik normaal niet erg, maar voor een loempia!

  12. @Alex: Het is hier altijd al zo geweest, maar viel wel mee vergeleken met omringende landen. Vooral Duistland was aanvankelijk nog erger omdat ze in het begin vrijwel geen redelijke fietspaden hadden, maar veel van die smalle fiets/voetgangersstoepjes. Die zijn wel erg eenvoudig te blokkeren met een auto. Vervolgens zijn daar betere fietspaden gekomen, maar die worden niet overal evenveel gebruikt. En bij de lege versies denken automobilisten ook al snel: ‘Hier kan ik wel even parkeren, niemand heeft hier last van me.’

    In Nederland gaat het vooral fout op de fietsstroken, waar ik al in de reaxi op Hanscke over tikte. Op gewone fietspaden valt het echt wel mee, vooral omdat die goed gebruikt worden. Helaas passen niet overal echte vrijliggende fietspaden en komt er een knullige fietsstrookoplossing. Met de toename van de bezorgdiensten is het daardoor nog iets verslechterd heb ik de indruk. Maar dan nog zul je in het buitenland gemiddeld erger treffen.

  13. @Sjoerd: Jullie hebben ook zo’n rampenstraat met fietsstroken, waarbij Limburgers ook nog eens minder fietsen. Dan gaat het gewoon sneller mis zeker als er iets is als een Pizzeria of Chinees waar afgehaald wordt.

  14. @Mack: Ik vind die Vietnamese loempia’s ook lekkerder en kan me niet voorstellen dat iemand daar aan voorbij wil rijden zonder even te stoppen. :-)

  15. Snap jij trouwens waarom mijn Elvisfoto ineens niet meer past? Dat was toch niet zo?

  16. @Mack: Ja. En nee, het was wel zo. Ener mail is onderweg.

  17. Mensen, mensen…leven en laten leven…Agnès

  18. @studiotig: Helemaal mee eens met dat ‘leven en laten leven’. Door een beetje op te letten kunnen misschien wel heel veel mensenlevens gespaard worden.

  19. Zo’n chauffeur is van nature gemakzuchtig. Met iets meer ambitie had hij een beter baantje gehad dan pleerollen vervangen. Het is een keuze.

  20. Ik snap het gedoe om de elektrische fiets niet zo. Hij kan inderdaad snel (brug naar beneden 37 km/u gehaald), maar hij gaat niet uit zichzelf. Je moet echt wel trappen. Als het mij te snel gaat rem ik af en stop met trappen.

  21. Ximaar, je plaatjes verschijnen bij mij nog maar op postzegelformaat en ik kan ze niet vergroten. Help.
    (internet explorer 9)

  22. He? Nadat ik mijn kommentaar heb ingegeven zijn de plaatjes opeens normaal groot. Nou ja zeg.

  23. Inderdaad hondsbrutaal. Meestal is ’t probleem dat iedereen denkt dat ’t maar ’n minuutje duurt. Bij ons buurthuis is ’n invalidenoprit voor rollators e.d. maar daar staan vaak fietsen op van lui die éven iets moeten afgeven. Maar ’t duurt nooit ’n minuutje.

  24. Waar zou Ximaar toch zijn? We weten waar hij in de afgelopen jaren om deze tijd gefietst heeft. Nemen we aan, dat hij dit jaar iets heel anders wilde, misschien volgt hij wel de Maas naar zijn bron.

  25. Zoiets dacht ik ook al.

  26. @Margo: Dat de elektrische fiets de schuld krijgt komt waarschijnlijk door een samenloop van omstandigheden. Dwz sinds die dingen er zijn komen er meer fietsongevallen onder ouderen voor. En het klopt dat ze zwaarder zijn en sneller gaan. Niet iedereen gaat daar hetzelfde mee om. Toch denk ik dat de elektrische fiets zeker niet de hoofdoorzaak is. Het is meer zo dat ouderen door de komst van de elektrische fiets en het propageren van meer bewegen, meer zijn gaan fietsen en dan wordt de kans op een fietsongeluk groter. Maar zolang de politie niet registreert of een ongeval met een elektrische fiets of een gewone fiets was valt er weinig over te beweren. Wel is duidelijk dat oudere mannen veel meer fietsongevallen hebben en de stijging bij oudere vrouwen (die toch net zoveel de elektrische fiets pakken) minimaal is.

    Tijdens de vakantie heb ik nog een andere verklaring bedacht. Heel vaak is het zo dat als een oudere man naast zijn vrouw fietst, de vrouw aan de wegkant rijdt en de man aan de verkeerskant waar de eerste klappen vallen. Als dat een reden is, dan zijn het vooral de mannen die met hun partner fietsen die het oplopen en alleenfietsende mannen minder kans op een ongeluk hebben. Maar ook dat wordt vrijwel niet door de politie geregistreerd en is dus eveneens koffiedijken.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s