Sep-26: Afgehaakt Retour

Ben net laat in middag thuisgekomen van een ingekorte fietsvakantie. Uiteindelijk werden het nog 14 dagen, maar dat is dan inclussief het terugboemelen door Duitsland en Nederland. Tot een dag of 5 terug ging het prima. Mooi weer, mooie omgeving, aardige mensen en met m’n fiets en gezondheid zat het ook meer dan goed.

Maar toen sloeg het weer om. Ik at nog lekker buiten bij een avondtemperatuur van circa 23 graden. Om een uur of 21, aan het eind van de pizza, hoorde ik dikke druppels op de parasol dreunen. Dat werd een stortbui. In een half uurtje zakte de temperatuur zeker 10 graden en de volgende dag was stukken kouder. De dag daarop begon het zelfs met maar een graad of 4 zo rond een uur of 10. Op de dag werd het wel weer een graad of 20.

Mogelijk was die omslag de oorzaak dat ik niet veel later last kreeg van mijn jaarlijkse bronchitis. Doorgaans krijg ik daar last van na mijn hooikoortsperiode. Alleen waren er dit jaar nog geen kwart van de berkenpollen in de lucht en had ik dus geen last van hooikoorts en ook geen last van bronchitis. Dus kwam die laatste nu maar even in mijn fietsvakantie de kop opsteken.

Minder fietsen hielp niet, het was vooral ’s nachts dat ik me een ongeluk hoestte. Nog wat geprobeerd met ander eten; dus geen bier bij de maaltijd en aardappels ipv pasta. Maar ook geen echt effect. Het weer werd daarbij ook nog eens buiiger, waarbij 1 dag op maar een paar uur na droog was.

Dat was afgelopen zaterdag en toen had ik al bedacht om de trein naar huis te pakken. Maar ondanks dat het een redelijk grote plaats was aan een redelijk grote spoorlijn werd op zaterdagen van die spoorlijn vrijwel geen gebruik gemaakt. De eerste 2 uren vertrok er geen enkele trein en dus stapte ik op de fiets naar een nog iets grotere plaats.

Na een kilometer hield de regen op en 20km verder kwam ik in Lindau bij de Bodensee aan. Daar hield het op de zaterdagen met de treinverbindingen ook niet over en ik bedacht dat op een zaterdag laat in de avond thuiskomen ook zijn nadelen had. Zo was mijn koelkast compleet leeg. In Lindau begon de regen weer en werd het dus de boot naar Bregenz, want die voer wel regelmatig.

De dag er op was het weer weer stukken beter en ging het fietsen ook goed. Maar ’s nachts wederom de voering uit mijn longen gehoest. Inmiddels ook een vol hoofd, en die heb ik de afgelopen dagen tijdens het treinen geleegd. Na ruim 1100 km fietsen ben ik 3kg afgevallen, maar daar is zeker 1 kg van uitgesnoten. En ik denk dat dat nog niet op is.

Het hoesten lijkt in elk geval wel een stuk minder. Vanacht maar eens kijken of ik daar in mijn eigen bed net zo’n last van heb.

Echt mislukt was de vakantie zeker niet. Ben langs een hele mooie rivier gekomen, met daaraan een zeer aparte stad die ik echt aan kan raden. Ga ik natuurlijk nog doen. Verder in een hotel overnacht uit 1484. De uitbater beweerde bij hoog en bij laag dat het altijd iets van hun familie geweest is als een hotel of herberg. Als dat waar is dan is dat behoorlijk uniek.

Geplaatst op 2012-09-26, in Zwerfmatig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.

1. Welkom terug, gelukkig heelhuids.
    Ben benieuwd naar je belevenissen,
    overigens is voor je lol in de regen fietsen ook niet mijn kopje thee.
    Beterschap gewenst in ieder geval!

2. Jammer.
    De temperatuur is hier in Amsterdam in een paar dagen ook 10 graden gezakt, ik zou zelfs in goede gezondheid niet graag een hele dag in de regen fietsen bij zulke temperaturen.

3. Beterschap! En zo te lezen toch nog iets interessants gevonden.
    Zo’n fietsvakantie zit er voor mij niet in, maar af en toe een tochtje vind ik heerlijk. Kun je ook beter, met behulp van buienradar, je moment kiezen.
    Een paar weken geleden heb ik eindelijk de Afsluitdijk een keer gefietst, dat had ik me een tijd terug ten doel gesteld om vóór mijn 70ste te doen.
    De afstanden van 20 jaar geleden, daar kom ik niet meer aan toe.

4. Hoera, ook jij bent weer thuis, recht van lijf en leden, maar niet helemaal gezond en wel. Jammer, geeft toch altijd een heel klein beetje een katergevoel lijkt mij. Een vakantiepuzzel zit er toch nog wel in?

5. Dank voor de beterschappen en ik ga vanacht afwachten of ze geholpen hebben. Want dat is een beetje het malle aan zoiets, het zijn altijd de nachten. Overdag tijdens het fietsen had ik niet eens veel last op wat flinke aanloophoesten na. Maar als het weer ook blijft kwakkelen en er niet veel kans was op veel beter, dan helpt dat natuurlijk niet mee. Het heeft bij mij ook iets te maken met een constante luchtvochtigheid. Thuis heb ik dat beter in de hand. En vaak is het simpelweg uitzieken en een beetje geduld hebben.

Het katergevoel valt op dit moment wel mee, dat had ik meer een dag of 4 terug. En in de regen fiets ik zo min mogelijk. Dan ben ik al snel in een café of bezienswaardigheid te vinden. Alleen begon het een keer te storten op een plek waar geen bezienswaardigheid te vinden was en de café’s en dergelijke uiterst schaars en nog niet open waren.

6. @Hanscke: Zelf vind ik het een beetje kort voor een vakantiepuzzelserie. Toch waren er wel weer grappige dingen waar zeker wat over te quizzen en vooral te gokken valt. Ga ik later eens bedenken.

7. Ik heb er ook ervaring mee. Na een aanval heb ik meestal meerder weken nodig voor ik week vol aan de bak kan.

8. @Sjoerd: Dat laatste is idd het grootste probleem. Inmiddels gaat het redelijk, maar dat laatste restje kan doorgaans lang duren eer het goed weg is.

9. als eerste beterschap, jouw kennende gaat het wel weer over na een paar maanden.
    Wij zijn ook sinds zaterdagochtend 4.00 uur thuis na een verzette retourvlucht..
    Weer een nacht naar de filistijnen, net als op de heen reis.
    Bij ons is de temperatuur meer dan 15 graden gezakt, maar ook dat went.

10. Had iemand jouw op sleeptouw o.i.d.? AFGEHAAKT retour.

11. Dag vakantieganger.
    Knap je al op? Rust in je eigen lekkere bedje is soms een weldaad. Met bronchitis komt de hoest altijd het meest opzetten al je ligt, dus juist ’s nachts. We gaven een ziek kind daarom een of meer extra hoofdkussen(s).
    Verder ben ik benieuwd naar die aparte stad en de mooie rivier.

12. Veel beterschap gewenst. Ben benieuwd naar je belevenissen onderweg.

13. Het was me al opgevallen dat je een tijdje niet had gelogd: beterschap! En ik kijk uit naar de beschrijving van je belevenissen. Meedoen met je gokken of je quizzen heb ik tot nu toe niet gedaan, vind het wel leuk om te zien hoe anderen dat wel doen.

14. Ha, je bent er weer! Jammer dat het weer roet in het eten gooide! Beterschap! Wij zitten in Hongarije momenteel, Várgesztes, villapark, om precies te zijn en we hebben temperaturen tot 28gr. Beetje minder mag ook wel, maar het is toch eind september en ’s ochtends en ’s avonds is het frisser.
    De fietsen staan thuis. We doen het per auto!

15. @bytheway: Ik mag hopen dat ’t wat vlotter gaat. Ben er nu al een beetje zat van.

Van het nachthoesten heb ik de laatste nachten geen last meer gehad. Alleen nog behoorlijk wat snuiten.

Voor de titel zocht ik nog een beter woord, maar dat is me tot nu toe nog niet te binnen geschoten. Aangezien ik hoofdzakelijk in mijn uppie fietste en er niemand was die die tocht verder vervolgde klopt dat afhaken inderdaad niet zo. :-)

16. @Bertie: Ik heb ook tijden rechtop in bed gezeten om niet de hele nacht een heel hotel wakker te hoesten. ’t gaat idd beterder.

17. @Margo: 28 graden is voor fietsen ook behoorlijk warm. Liever heb ik een graad of 23,2. :-)

18. @Emigrant, Trijntje en anderen: Er zal wel een verslagje komen, maar ik heb nog geen idee hoe ik dat precies ga aanpakken. Daar ga ik over een maand eens over nadenken.

19. Longzaken zijn bijzonder vervelend, en moeten ook om bepaalde redenen s’nachts. Prettig dat het weer beter gaat.

20. Zo de ouden zongen, zo piepen de longen.
    Maar een mooie rit, ben benieuwd naar de uiteindelijke verslaglegging.
    Lindau ligt prachtig, maar ik vond het allemaal te druk en te toeristisch (vorig jaar september).