Okt-19: Hoezo Concurrentie?

Vandaag 2 gevalletjes waar het met de concurrentie goed fout zit. Enkele dagen terug werd in het Journaal een pleidooi gehouden voor meer koopjesjagen als het om verzekeringen gaat. Mensen doen zichzelf flink te kort door maar bij dezelfde verzekering te blijven en niet even te kijken of er betere en gunstigere alternatieven zijn. Gevolg; de verzekeraars vragen te veel, worden lui, verliezen hun scherpte en de klantvriendelijkheid gaat er aan. Als zij weten dat mensen overstappen, dan verandert dat apathische gedrag van de verzekeraars, zakken de prijzen en is iedereen een stuk blijer.

Zo’n boodschap mag wat mij betreft ook naar het GWK en de banken. In mijn vakantie ben ik in een land beland dat niet meedoet aan de Euro. Geen probleem, ik stop mijn Europasje in de geldautomaat en er komen netjes locale flappen uit. Achteraf hield ik daar wat van over. Ik had dat direct weer bij de grens om moeten wisselen, maar wist niet of ik nog eventjes terug zou gaan. Ben hun grens dan ook een keer of 12 gepasseerd. Nu ik thuis was wist ik dat wel en dus toog ik naar mijn huisbank, die het grootste bankgebouw in de Alkmaarse binnenstad heeft.

‘Nee, omwisselen kan niet meer, dat doen banken niet meer. Daarvoor moet u naar het grenswisselkantoor.’ Het blijkt dat geen bank meer aan de balie geld wisselt en dat je over bent geleverd aan het GWK. Nou heb ik geluk, want hier bij het station is er eentje op nog geen kilometer afstand. Ondanks dat het een doordeweekse middag was, stond er erg veel volk te wachten. Dat terwijl de balière achter de 2e balie haar balie gesloten had, omdat ze haar nagels moest doen. Dat begon dus al goed. Ik sprak er iemand uit De Rijp. Dat dorp ligt op 17 km van dit GWK. In hun dorp konden ze geen geld meer wisselen en ook niet in Purmerend. Alkmaar was het dichtste bij. Dus grapte ik dat het maar goed was dat De Rijp binnenkort door Alkmaar wordt geannexeerd. (Niet dat dat het geldwisselen aldaar verbetert, maar je doet het dan wel in je eigen gemeente.)

Ik begreep dat deze opmerking niet zou scoren en hield daarna maar mijn mond. Na een kwartiertje was ik dus bij de enige geopende balie aan de beurt. Het viel me op dat de koers een stuk beroerder was. Maar ja, ik heb geen keus en zoveel geld was het niet. Net heb ik eens uitgerekend wat het verschil bij hen was tussen aan- en verkoop. Dat kwam neer op 16,5% en dat is enorm veel. Zeker als je bedenkt dat dit nog een van de gunstigste/betrouwbare valuta is. In het verleden was het verschil bij een bank nog geen 3%. En natuurlijk kwam er nog een euro of 3 aan kosten bij. Kortom duidelijk te merken dat zij geen concurrentie meer hebben.

Het 2e gevalletje is minder dramatisch en erg locaal. Tegenover het GWK zit hier bij het station een winkel met feestkledij en o.m. vlaggen. Achterin vond ik zeker 200 verschillende. Ik kon kiezen uit Cuba, Texas, Friesland en ‘alles’ wat daar tussenin zit. Alles behalve een vlag van Noord-Holland, maar wie wil die nu hebben? Er bestaat immers geen Noord-Holland-gevoel. Maar ook de vlag van Alkmaar hadden ze niet, en dat bevreemde me. Ik zie hier overal Alkmaarse vlaggen tijdens 8 Oktober en vaak het hele jaar door. Het schijnt dat die te koop waren toen Alkmaar 750 jaar stadsrechten vierde. Nu kan je ze dus ‘nergens’ meer vinden, niet eens bij deze winkel. Nergens klopt niet helemaal, na wat rondvragen vond ik ze alleen bij de VVV. En inderdaad tegen een prijs die het 3-voudige is van de Friese vlag bij die feestkledingzaak. Een Noord-Hollandse vlag was ook niet bij de VVV te vinden. Daarvoor moet ik waarschijnlijk naar Haarlem, waar ze er vast de hoofdprijs voor kunnen vragen.

Geplaatst op 2012-10-19, in Alkmaar, Shopmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Uitbuiten noemen ze dat volgens mij…

  2. Inderdaad, nooit meer buitenlandse valuta meer terug naar Nederland nemen. De oplossing is: het te vele geld nog in het land zelf uitgeven. Hoeft niet aan luxe producten te zijn, kunnen ook scheermesjes zijn of iets wat daar goedkoper is dan bij ons.

  3. Maar ja, je wilt in het buitenland wel effe gauw je geld kwijtraken maar dan moet er de mogelijkheid voor zijn. Meestal vergeet je het en zit je bij thuiskomst met een een handvol munten en/of papiergelden. Dus gooi je het maar in een laatje tenzij het de moeite is om de dure wisselkoersen+kosten te accepteren.
    De GWK zijn geen haar beter dan de verzekeringsmaatschappijen en de banken

  4. Dat van die valuta heb ik meegemaakt met mijn reis terug uit Denemarken. Ook ik was vergeten het om te wisselen. Op het veer naar Duitsland had ik dat gerust kunnen doen tegen 3% nog steeds aldaar, maar hier in Nederland kreeg ik het niet meer omgewisseld.

  5. @Bertie: In dit geval zis GWK flink wat haren slechter dan vroeger de bank. 16% afpakken is flink meer dan de 3% die de banken vroeger vroegen. Ofwel je koopt voor 100 euro Brise ponden en dan bedenk je je en levert ze weer in. Vervolgens krijg je 81 euro terug. 16 euro vanwege die 16% en 3 Euro aan kosten.

    Je kan dus beter je ponden met je Europasje uit de automaat trekken in GB en wat je overhoudt weer in GB bij een bank omwisselen naar Euro’s. Dat scheelt je op 100 euro al snel 10 tot 13 of meer euro.

  6. @Emigrant: Zijn in Duitsland ook alle wisselbalies van de banken verdwenen en zit daar ook nog maar 1 bedrijf waar je kunt wisselen?

    In Tsjechoslowakije waren destijds vooral blaasinstrumenten en bankschroeven goedkoper. Maar ik had geen zin om die in mijn fietstas mee naar huis te slepen. Daarbij trompet ik nooit en schroef ik maar zelden bank.

  7. @Red-star: Onbegrijpelijk dat Volendam wel een GWK heeft en heel Zeeland niet 1.

  8. Zie je nou wel dat Geert geen onzin praat over het terugkomst van de gulden? Die euro kost je gewoon enorm veel geld.

  9. @Ximaar: Ik weet het niet, omdat ik het nooit probeer. GWK-achtige bedrijven zie ik wel eens in stations enzo; vermoedelijk meer dan één.
    Ik kom zelf aan valuta door mijn EC-kaart in een gleuf te steken in het betreffende land zelf, dat is het voordeligst. Eventueel restgeld wordt verboemeld of belegd in lichte maar dure voorwerpjes die ik toch nodig heb, zoals scheermesjes. Van de 3.000 IJslandse dinges die ik nog over had heb ik op het vliegveld een mooie fles Rioja gekocht, die hier ongeveer hetzelfde zou kosten. Toen ik nog een vriendin had kocht ik in zo’n geval haar lievelingsgeurtje.

    Als ik met de auto ben, tank ik in het land met het rare geld ook wel eens vlak voor grens nog voor precies het restbedrag aan benzine. Of voor meer, en dan betaal ik de rest in Euro’s.

  10. @Mack: Maar als we overal de florijn of desnoods daalder invoeren dan nog trekken de banken zich terug uit de geldwisselmarkt en heeft het GWK vrij spel. En laten we wel zijn, deGeert wil niet eens concurrentie binnen zijn eigen partij. Hij heeft het niet zo op mededingers.

  11. @Emigrant: Bij aanschaf heb ik ook mijn Europasje in het desbetreffende land gebruikt. Op die manier is mij dus geen poot uitgedraaid. Ik doe dat al jaren en het werkte zelfs in Brazilië rond 1997. Dat was wel lachen omdat die toen al bankautomaten hadden die meteen je pasje weer uitspuugden. Dus mijn collega’s: ‘Zie je wel dat het niet werkt’. Vervolgens toch maar mijn pincode ingetikt en later vertelde ik dat je gratis hun Realen uit zo’n bankautomaat krijgt. Op mijn rekening was ie netjes afgerekend tegen een zeer scherpe koers. Als ik die dingen in NL had aangekocht, dan was dat een stuk duurder geweest. Brazilie had geen betrouwbare status en daar mocht je ook toen al flink voor dokken.

  12. De Friese vlag is ook niet om ‘e nocht zou ik zo zeggen. Sinds een aantal jaren hebben we een heuze staande vlaggenmast. Hadden we vroeger bij de veel kleinere vlaggenmastenhouder beide vlaggen. de Friese en de Nederlandse, nu hebben we alleen nog maar de Nederlandse vlag. Dat is wel mijn uitdrukkelijke invloed. Als concessie heb ik dan maar toegestaan dat er een Friese wimpel wappert. Een mens moet wat. Zo’n wimpel is trouwens ook niet voor niets en is na ruim een jaar versleten. Als de Friese vlag bij jullie goedkoper is, is de Alkmaarder vlag hier misschien wel aanwezig, of een goedkope Noordhollandse vlag.

  13. @Ximaar: Nee, ik heb niet de compatibiliteitsmodus aan. Vandaag zijn de plaatjes echter weer normaal groot. Heb je iets veranderd, of ligt het aan mij? (Het maakt geen verschil als ik die comp.modus omschakel.)

    (Excuses, kommentaar in verkeerde thread, maar je begrijptwaar het over gaat).

  14. @Bob: Ik heb nog niets veranderd. Op een andere plek had ik er al op gereageerd, maar dat zit inmiddels ook ergens verstopt tussen de andere reaxi’s. Vandaar dat ik maar even heb gemaild. Ik vermoed toch dat het in je instellingen gezocht moet worden.

  15. @Hanscke; Maar jij woont naast de vlaggenfabriek. Daar is dan toch de grootste keus tegen de laagste prijs? Of is er ook maar 1 vlaggenfabriek in Nederland? :-)

    De Noord-Hollandse vlag kan ik alleen in het wild vinden bij het Haarlemse provinciehuis. Op andere plekken heb ik hem de laatste jaren nog niet gezien. Ook niet bij gemeentehuizen. Dwz de laatste jaren let ik er goed op als ik een rondje fiets. Uiterst zelden wel een zeer smalle NH-winpel staat me bij.

  16. Zou zo’n vlaggenfabriek nou veel verdienen aan in boze landen te verbranden vlaggen?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

