Nov-12: Gouwe Herfst

Dit is 1 van de mooiste herfsten die ik tot nu toe hier in Alkmaar meegemaakt heb. Met plezier loop ik dan ook de laatste weken rondjes door de enorme kleurenpracht. Het zal in het weer (weinig wind) zitten dat de bladeren wat langer blijven hangen en mooi doorkleuren.

Ooit werkte ik tijdens een herfst in Canada en kwamen US-burgers speciaal naar dat gebied om met een treinritje hun prachtige herfstkleuren mee te maken. Dus ook maar dat Algomatreinritje gemaakt en inderdaad erg mooi. Maar dit jaar kan ik dat dus gewoon te voet af in de Westerhout, waar mijn pandje min of meer aan grenst. En die veelkleurigheid is al zeker 4 weken zo.

Vandaag maar eens speciaal foto’s gemaakt om aan te geven wat ik bedoel. Ziet hiero. De kleuren varieren van groen via geel goud, rood en bruin naar geheel kaal. Er zijn dus al compleet kale bomen, maar ook nog geheel groene loofbomen. en dus heel veel in de overgang daartussen. Het sneeuwt gele, bruine en rode bladeren, dus erg lang gaat dit niet meer duren.

Geplaatst op 2012-11-12, in Alkmaar, Klimatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Schitterende foto’s Ximaar! Daarmee doet je blogpost z’n naam/kop eer aan!

  2. Erg mooi, inderdaad. De grote bomen zijn kunstwerken.

  3. Prachtige herfst inderdaad. en heel mooie foto’s!! Ik was in de herfstvakantie in München, en in Tübingen. Daar toen bijzonder mooie herfstkleuren. En ook gewoon hier in Ede, en het bos bij Ede mooiere herfstkleuren dan ik me van vorige jaren herinner. Ik heb er ook foto’s van gemaakt en op facebook gezet. Ik weet dat jij ervoor kiest om niets met facebook te doen, en je redenen begrijp ik. Ik kies ervoor om er desondanks actief te zijn.

  4. @Trijntje: Tübingen vind ik een erg leuk stadje, dus heb ik simpelweg een beetje pech. :-)

  5. Die Halverwege Liefdelaanpad is een van de mooiste padden die ik in tijden heb gezien.

  6. @Fruttekoek: Ik zou het daar zelfs sprookjesachtig willen noemen.

  7. ’t Is inderdaad opvallend hoe schitterend de kleuren zijn, deze herfst. Ik vergaapte me er ook al aan, net als aan de foto’s die u hier geblogd hebt. Betoverend gewoon.

  8. @DagEnDauw: Graag hier in de je-vorm reageren om niet uit de toon te vallen en om er voor te zorgen dat ik niet naast mijn schoenen ga lopen met gaten in m’n sokken tot gevolg. :-) Het staat overigens nog niet in de specifieke voorwaardes voor dit blog omdat het zo weinig voor komt. Maar ik begrijp ook dat het met het Vlaams vandoen heeft.

    Ik ga er van uit dat zeker het westen van Nederland en waarschijnlijk een veel groter gebied dit soort prachtige herfstdagen had. Daarbij zou ik ook graag het Zoniënwoud willen zien. Zonder herfstkleuren is dat al prachtig.

  9. Ach, het mooie Liefdelaanpad, met zijn 3 Fagus sylvatica beuken (uit 1935-1940) en zijn 8 Quercus robur zomereiken (uit 1940-1960). Zucht!

    PS: Wat doet een zomereik in de herfst? Zijn het trekbomen of overwinteren ze in Alkmaar?

    Bomenlijst

  10. @Fruttekoek: Een mooi document welk je gevonden hebt. Ik heb ‘m onder aan je reaxi toegeprakt.

    En ik zal de boomkundige aan zijn trui trekken, omdat die nooit een (hout)vest(er) draagt. Hij had mij al eens verteld dat de oudste bomen maar 150 jaar zijn. En deze lijst geeft dat aan.

  11. @Fruttekoek: Ook wat zomereiken en een setje gevaarlijke schietwilgen. :-)

    Verder vermoed ik dat bomen hier hooguit een jaar of 100 worden en dan bij een meter of 30 teveel windvangen en rond die leeftijd door een storm omwaaien. Soms kappen ze preventief als zulke gevaarlijke bomen te dicht bij huizen staan. Mogelijk staan ze in het binnenland iets beschutter. Het park (eigenlijk meer een bos) zelf is ruim 400 jaar.

  12. Ontroerend mooi. Volgend jaar hoop ik weer deelgenoot van de herfst te kunnen zijn. Dit jaar is het wat aan mij voorbij gegaan, ik ben met mijn eigen leven op het station herfst aangekomen. En ja, de herfst kan heel mooi zijn, maar kent ook ongemakken. Ook voor mij zijn er vast weer mooiere dagen in aantocht..

  13. @Hanscke: Ik heb je problemen gelezen, maar wist nog niet goed hier op te reageren. En ik ben niet zo iemand die alleen maar ‘beterschap’ wil roepen, wat ik je overigens wel van harte toewens natuurlijk.

    Ik weet ook van je wandelhobby en dan is zoiets als hierboven zeker een aanrader. Inmiddels is het grauw weer en dus niet meer zo mooi. In de afgelopen weken zag ik ook voldoende dagjesmensen met een soort wandelkaart voor het oude centrum. Dat is ook mooi als je de plekjes weet en op de stadswal staan zeker fraaie bomen met mooie herfstkleuren. Alleen zie ik dit soort mensen nooit in de Westerhout, wat simpelweg aan de zuidkant tegen de binnenstad grenst. Het is zeker een historisch park, maar ik tref er alleen bekenden die er de hond uit laten of mensen uit de omgeving die er door lopen tussen hun auto en het ziekenhuis dat er middenin ligt.

  14. Mooie foto’s ja. Maar de zon moet wel schijnen, anders is de herfst niet zo mooi.

  15. @Mack: Dat viel hier vandaag nog wel mee. De zon brak niet door, maar toch was het wel aardig lopen. En nog lang niet alle bladeren liggen op de grond. Voor mooie foto’s gaat het met een zonnetje natuurlijk wel veel beter.

    Deze maakte ik vanmiddag, waarbij mijn camera door te kort licht last kreeg van sluitertijd: (tikkie bewogen dus.)

  16. Echt mooi ja, het viel me in een hier dichtbij gelegen parkje ook al op.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

