Nov-28: Let Op!

Bekijk even het plaatje hierboven en na wat speuren ontdek je een geel bordje met de text ‘Let Op! Er kan nog een bus komen!’ Voor de mensen die niet geloven dat zoveel text op zo’n klein bordje kan, even hieronder de foto van een stuk dichterbij:

Ja, dan sta ik wel met de camera flink richting onze ‘wolken-krabbertjes’, want helaas mis ik wat lengte om de camera er recht voor te houden. Van de plek waar je dit bordje zou moeten zien (dus de bovenste foto) moet je ook al ruim omhoog kijken en natuurlijk nog een beetje speuren.

Het bordje staat er pas en zal te maken hebben met een fataal ongeluk in Mei-2011. Toen werd een wachtende fietser aangetikt door een bus die van links kwam. Reden was het te krappe tusseneiland en dat is gelukkig afgelopen Februari-2012 aangepakt.

Ik heb al eens eerder over de Kanaalkade getikt, waarop de ondernemers zoveel mogelijk rijbanen en parkeervakken, de provincie zoveel mogelijk busbanen en de fietsers zoveel mogelijk fietsruimte willen hebben. En al die wensen bij elkaar passen niet, dan moet het kanaal gedempt worden. Dus is er gewoekerd met de ruimte en kwam er een te smal tusseneilandje, waar de fiets ietwat scheef net op paste. Maar ook een setje te krappe busbanen, waardoor die akelig rechtshouden als er een tegenligger passeren moet.

Dat te krappe eilandje is opgelost door wat trottoir op te offeren. Maar er is inderdaad meer aan de hand. Als je daar oversteekt als fietser heb je eerst autoverkeer van links en na het eilandje busverkeer van links en/of van rechts. Het malle is dat veel fietsers op dat tusseneilandje wel naar rechts kijken, maar niet naar links. Links hadden ze toch al gehad? O ja, en de auto’s mogen daar niet harder dan 30 en de bus mag er ook 50. Dat laatste heeft geen enkel nut, want 20 meter later dienen ze allemaal te halteren.

Dus is er nu dit fabeltastische bordje dat de fietser op die bussen van links moet wijzen. Alleen denk ik dat de meeste overstekers hem nog niet opgemerkt hebben. Want wie kijkt er zo hoog en tuurt zo lang dat ie dit gevalletje eindelijk in vizier heeft? Mensen die dat doen en daar de tijd voor nemen, zijn ook de mensen die 6x naar links en 6x naar rechts kijken. Die hebben dat bordje dus helemaal niet nodig.

Advertenties

Geplaatst op 2012-11-28, in Alkmaar, Fietsen, OV-matig, Ximatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Of je staat omhoog te kijken naar wat er op dat bord staat en ziet het verkeer niet aankomen….

  2. @Margo: Dat is nog een ander probleem. De bussen zitten daar nog maar 1 halte van het station en ze synchroniseren op de vertrektijden van de treinen. Ofwel je ziet 12 minuten geen bus en dan opeens een stuk of 6. En dat herhaalt zich elk kwartier.

  3. Nog afgezien daarvan neem je aan dat je van rechts altijd voorrang hebt. Of geldt dat niet voor bussen?

  4. @Bertie: De bussen en de auto’s rijden op een voorrangsweg. Kruisende fietsers moeten hoedanook voorrang verlenen. Zie ook de haaietanden en de uitritconstructie (doorlopende verlaagd trottoir).

  5. Daar kun je dus wachten op een ongeval…

  6. Een situatie zoals er velen zijn ontstaan in het steeds voller gepakte Nederland. Een soort oversteek tunnel zou veiliger zijn, maar waarschijnlijk geen ruimte voor.

    Zo gaan ze hier aan de sloeweg bij ’s Heerenhoek( je kent d eplek vast wel) een rotande maken ipv de kruizing die er nu is. Het wordt een vierbaans rotonde, want de sloeweg wordt ook gelijk breder gemaakt.

    De fietsers en voetgangers van en naar Nieuwdorp en ’s Heerenhoek, mogen straks via de rotonde hun pad volgen. Hoe gevaarlijk kun je het bedenken.

  7. @Redstar: Ik ben maar 1x van Goes naar Vlissingen gefietst en dat is erg lang terug. Waarschijnlijk ben ik niet daar langs gekomen of zag het er rond 1986 totaal anders uit.

    Gelukkig is er streetview die er in 2009 opnames heeft gemaakt. Ik zie dat het nu een kruising Sloehoek-Slootweg met verkeerslichten is. Traditionele rotondes zijn voor fietsers behoorlijik veilig omdat de auto’s voor zo’n retonde flink moeten afremmen. Turborotondes of rotondes met meer rijbanen zijn veel beroerder. De rotondes met langsrijbanen zijn waarschijnlijk het ergste. Fietsers moeten dan niet alleen meer banen in 1x oversteken, maar auto’s hebben er ook meer ruimte om sneller te gaan. Juist op de rustige tijden zijn die dingen het linkste.

    Op die plek is een fietstunnel prima mogelijk, maar helaas zal daar te weinig geld voor zijn, omdat Zeeland juist te dun bevolkt is en er dus te weinig belastinginkomsten zijn. Dat merk je hier in de buitengebieden van Noord-Holland-Noord ook. Wat ik ook erg vond op die foto is dat het wegdeel zonder echte fietsstroken naar Nieuwdorp gewoon 80km/h is met dus fietsers en landbouwverkeer op de weg. Dergelijke wegen zouden echt niet sneller mogen dan 60km/h of er moet een vrijliggend fietspad naast. Maar ook daar vind je niet zomaar geld voor en borden plaatsen met 60km/h is toch wel het minste wat ze daar kunnen doen.

    Hierboven ligt de Kanaalkade tussen het Noord-Hollandskanaal, waar je de betonnen leuning van een zeer drukke voetgangersbrug van ziet, en de Binnenstad. Er is dus helaas geen plek voor een tunnel of iets wat er ook maar op lijkt. Links net buiten de foto is een zebra met verkeerslichten voor de voetgangers van die brug. Op drukke dagen steken daar 30.000 voetgangers over en blijft de busbaan last hebben van rood. Ze hadden dus net zo goed de busbaan ook 30km/h kunnen maken, want met die zebra verliest de bus veel meer tijd en die kunnen ze echt niet op dat kleine stukje 50km/h inhalen. Een veel betere oplossing is de zebra iets te verplaatsen en te combineren met de fietsoversteek. Veel oudere fietsers lopen al naar de zebra om daar met het verkeerslicht over te steken.

  8. Misschien moeten ze daar eens denken aan spoorbomen!

  9. Een veel voorkomend probleem. Wij verkopen dagelijks verkeers-, tekst en informatieborden, en omdat het toch een kostbaar product wordt er vaak gekozen voor de kleinste ‘lees goedkoopste’ variant. In dat geval gaat het wel vaak over beheerders van een eigen terrein. Het komt voor gemeente of provincie ook wel voor maar dan zie je vaak dat een architect of grafisch ontwerper de borden bedacht heeft (in dit geval ook denk ik).
    Hier mist het duidelijk elke functie, en wordt de situatie eigenlijk gevaarlijker omdat het pictogram niet herkenbaar is, mensen gaan kijken en turen en raken afgeleid van de verkeerssituatie.

    Over de gemonteerde hoogte van het bord is niets aan te merken hoor,.. De onderzijde van het bord moet in dit geval (omdat het in de bestrating staat) minimaal op 2200mm vanaf de grond gemonteerd worden….

    Dat zie je in heel veel gevallen ook wel anders,… Dus als je dat al eens gevoelt hebt :( ?! (letsel)schade melden bij de beheerder van de desbetreffende openbare ruimte !

    Groet Wim
    http://www.informatiebord.nl

  10. @Wim: Bedankt voor je info. Je zat een uurtje in de spambak. Akismet is wat pietluttig de laatste tijd.

    De hoogte is idd niet zo gek, maar in combinatie met het kleine bordje en de slechte kleurstelling tegen de drukke achtergrond en teveel informatie, waaronder teveel tekst, maakt het met elkaar een mal gedrocht. Bij zoveel info zou ik hem een meter lager willen hebben, zodat ik niet zo lang omhoog hoef te kijken om het bordje te begrijpen. Nu liep ik, maar als ik op een fiets zit, dan zit ik redelijk voorover en is het helemaal irritant dat borden, maar ook fietswegwijzers, soms tot op 4,5 meter hangen zodat een vrachtwagen er niet tegenaan kan stoten.
    In Duitsland vind ik het voor de fietsborden en fietswegwijzers vaak een stuk prettiger.

    In dit geval is beter een slag groter, minder text een meer gestandaardiseerde gevarendriekhoek (deze heeft een te dun lijntje).

    Maar je mag het geheel ook een beetje als column lezen. :-)

  11. @Margo: Voor de spoorbomen zelf zal wel ruimte zijn, maar je mag ze niet zo vlak voor iemands neus laten landen. De halve meter afstand die daar minimaal voor nodig is ontbreekt natuurlijk ook.

  12. @ Ximaar, Klopt. De snelheid is er te hoog, en straks als het 4 baans is, gaat de snelheid naar 100km per uur. Ik moet nog zien dat de rotonde een veilige plek wordt voor fietsers en voetgangers.
    De toekomst zal het leren.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s