Dec-22: Eindejaarsdrukte

Onbegrijpelijk, ik vier geen sinterklaasman noch kerstvrouw. Vuurwerk heb ik nooit gekocht. Daarbij heb ik geen werk en toch heb ik het druk en kom ik dit jaar een maandje te kort. Ik wilde nog van alles doen, wat grotendeels door zal schuiven naar januari. Ook een reden dat ik hier niet zoveel berichtjes plaats en dat mijn afgelopen fietsvakantie-verslag nog steeds dik in het vet zit. Dat laatste ga ik zeker nog verzinnen en verslaan. Het was een korte vakantie waar toch aparte bloggenswaardige dingen in zaten. Maar nu nog even niet.

De laatste weken wordt ik flink lastig gevallen door de media en de politiek. Ik doe vrijwilligerswerk op regionaal fietsgebied. Daarvoor ben ik deze maand bij een handvol klankbordgroepen geweest tot in Oudkarspel aan toe. Gelukkig is dat op de achtergrond, maar vooral het voorbereiden en interne vooroverleg vreten redelijk veel tijd. En toen kwam opeens de media. Of ik niet iets wilde vertellen over fietsen en gladheid. Mijn actieve collega’s konden niet. Denk aan ziekte en andere afspraken. Ik bleef dus over. Kon het afzeggen, maar dat leek me niet verstandig. Daarbij wilde ik/wij aandacht voor een bepaalde manier van gladheid-bestrijding, die effectiever voor de fietsers is. Dus kwam dat door mijn toedoen zo ook op de provinciale TV en ik deed iets wat zij graag wilden. Voor wat hoort wat bestaat nog altijd.


Het geeft duidelijk aan hoe de media werkt. Ik heb al jaren geen hoge pet op van de media, maar helaas laten veel mensen zich via die weg informeren en dan kan je er maar beter aan meewerken. Dat gebeurde ook met een serie van de regionale krant over gevaarlijke kruisingen. Bij 3 van die plekken mocht ik mijn commentaar geven als onafhankelijk verkeerskundige. Want de fiets was er maar zijdelings bij betrokken. Gelukkig ken ik door het fietsen de complete regio en weet ik van de meeste problemen en ook waarom er niets aan wordt gedaan.

Melders bij de krant en zelfs wethouders zijn niet altijd zo gehinderd door hun kennis van zaken. Ja het is al een tijdje zo, maar waarom? Een simpele is het 1-richting-verkeer langs de grachten. Die is linksom. Dat vond de melder raar. Dus merkte ik maar op dat het met het parkeren van doen heeft en de autorijders liever aan de straatzijde uitstappen dan aan de waterkant, waar geen ruimte is. De wethouder en verkeersambtenaar waren het direct met me eens. Ik had ze even gered. Het eigenlijke punt sloeg nergens op. Als dat een probleem is, dan zijn er nog 100.000 van die plekken in Nederland te bedenken. Ik ga er hier dan ook geen woorden aan vuilmaken. De krant deed dat achteraf wel, maar die moet dan ook dagelijks gevuld worden.

Verderop was een duidelijker punt. De Heilooërdijk (bij de AH-XL) is echt te druk en de gemeente zou daar eens de fietsstroken aan moeten leggen die zij al in 2003 hebben voorgenomen. Dat zoiets niet gebeurt heeft te maken met andere wegwerkzaamheden. Denk aan riolering. Vaak wil een gemeente dat gelijktijdig aanpakken. Dat scheelt kosten. Maar wat als die weg net voor die tijd al op de schop is geweest. Ik moet dan ook nog zien hoe lang het gaat duren eer daar eindelijk fietsstroken komen.

Eergisteren heb ik in moeten spreken over een zeer langslepend probleem. Onze stadsregering heeft geld nodig voor een ander project en wilde een oud probleem op een te simpele en te goedkope manier oplossen. Het geld dat zo overblijft kan dan naar een ander project. Eigenlijk was dat het hoofddoel en niet zozeer de veiligheid van de fietsers, waar de wethouder mee schermde. Niemand van onze club kon, dus mocht ik hier kritiek op leveren. Vooraf een berg tijd gestoken in de juiste inspreektext en een persbericht. Want dat mijn collega’s niet kunnen, wil niet zeggen dat zij er voor die tijd niet met mij er over mee willen denken. Dus tig keer heen en weer mailen en bellen en dan is zomaar weer een dag om.

Het resultaat lijkt positief. De wethouder is inmiddels minder stellig en vind ook wel dat het beter opgelost moet worden en dat de meedenkers van voorheen (die er al 2 jaar in hadden gestopt) ook over dit laatste plan toch mee mogen denken en zowaar nog het een en ander aan kunnen verbeteren. We gaan het afwachten en de details geef ik hier niet prijs, die lezen jullie maar hier.

Gisteren had ik 2 dingen afgesproken. Het houden van een straat-enquete en nog zo’n kruising-gesprek maar nu in Heiloo. Die straat-enquete was best leuk. De eerste keer dat ik zoiets deed. Het was in een specifieke buitenwijk bij een klein winkelcentrum. Veel mensen hebben geen tijd of denken dat je geld van hen wilt hebben. Jammer, maar dan niet. Zelf heb ik als wandelaar ook een hekel aan straatverkopers. Dagelijks tref ik er 3 in de binnenstad. Ik loop daar ruim omheen omdat ik geen abonnement op de Telegraaf, Veronicagids of Cliniclowns wil. Maar dit was dus een enquete en veel mensen zien het verschil niet. Je staat er net zo te lummelen en dat stoot af. Maar met de mensen die wel tijd hadden, kwamen leuke gesprekken tot stand en met een paar goede tips van hen gaan we de komende tijd de gemeente lastig vallen.

Net voor 15 uur sprintte ik richting Heiloo voor de krant. Voor die tijd had ik 2 Veilig Verkeer Nederland mensen uit Heiloo opgetrommeld. Wat de journalist niet lukte, lukte mij dus wel. Maar van de krant en de melder was niets te bekennen. Toch stonden we duidelijk op het linkste en drukste punt van Heiloo. Toen het me te lang duurde bedacht ik dat ze misschien op een rustigere plek iets verderop om de hoek zouden kunnen staan. Dat was zo. Ook daar weer een wethouder, melder, journalist en fotograaf.

Dus haalde ik de 2 VVN’ers op en hoorden ook wij het probleem aan. Gekgenoeg ging dat om een totaal andere kruising, waar wij nog nooit een klacht over hadden gehoord. De gemeente overigens ook niet. Toch was die klacht niet gek. Ik ga hem hier niet exact beschrijven, omdat ie pas volgende week zaterdag in de krant komt. Maar laat ik zeggen dat het te maken heeft met wegen die echt een straat zijn of een uitrit en dat in een 30km-zone. Ik kon wat practische tips geven en had als enige gelukkig een goede plattegrond bij me. De onbekende straatnaam stond daar keurig op vermeld, terwijl er langs het hele straatje geen straatnaambord te bekennen is. Dat er flinke verwarring is over de situatie is mij wel duidelijk. De gemeente kan dit vrij eenvoudig oplossen door hun werk goed af te maken.

Dat wist ik echter toen nog niet. Ik had me niet voorbereid op die situatie. Dus keek ik ’s avonds nog eens via streetview of alles wat de wethouder zei wel juist was. Duidelijk niet. Met de borden uit de omgeving kwam ik tot een andere conclussie. Het was daar 50km en geen 30 en dan gelden er andere regels. Maar de streetview foto’s stammen daar uit November-2009 en misschien was er iets op dat gebied aangepast. Dus ging ik er vanochtend nog eens kijken. Het is maar 4km van mijn huis en ik kom er via een prachtig fietspad zonder ook maar 1 verkeerslicht. Daarbij was het hier tot 13 uur droog.

Er was zeker wat aangepast, alleen was dat halfslachtig gedaan. Als auto’s vanaf mijn kant komen, dan rijden ze nu duidelijke een zeer grote 30km-zone in. Als ze vanaf de tegenrichting komen is dat ook zo. Maar als ze via een paar zijstraten komen, dan zien ze de 30km-zone borden nooit. Die zijn daar niet geplaatst en dan rij je dus gewoon op 50km-wegen. Kortom lekker fout en lekker onduidelijk. Dus maar een berichtje aan de journalist en mijn VVN-colega’s gestuurd. Ze hebben nog even de tijd om dat door te praten met de gemeente. De wethouder zal er van opkijken en heeft zomaar een echt probleem, wat begon als een niemendalletje.

Als puzzelaar en storingzoeker vind ik dit best leuk. Maar het valt te begrijpen dat er behoorlijk tijd in gaat zitten. En dat allemaal vlak voor de Kerst. De tijd dat iedereen druk is met de lengte van de Kersthaas en waar ze in hemelsnaam hun auto moeten parkeren. Die problemen heb ik dan gelukkig weer niet.

(Nu eerst maar eens mijn zorgverzekering veranderen.)

Geplaatst op 2012-12-22, in Alkmaar, Fietsen, Regiomatig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Th Balvers

    En dat wordt een niemendalletje genoemd…
    ben benieuwd hoe het afloopt..

  2. @Theo B: ‘Niemendalletje’ is mijn kwalificatie van het oorspronkelijke ‘probleem’ gezien door de ogen van alle betrokkenen. Echt uitgesproken werd dat woord niet, maar zelfs de melder vond het achteraf niet zo’n probleem. Ze was verbaasd dat de krant er zoveel werk van maakte. Maar toen wist nog niemand dat er een groter probleempje onder lag. Het is overigens nog allemaal goed en relatief goedkoop op te lossen.

  3. Eigenlijk zou je bij de gemeente een verkeerscommissie moeten hebben waarin dit soort zaken bespreekbaar moeten zijn voor de gewone burger. Ik weet hoeveel tijd dit kost als je dit op jouw manier moet aanpakken. Heel veel punten worden aangepakt door een klein krantenartikel waar naam en toenaam worden gebruikt. Dat vinden mensen niet leuk en door het probleem op te lossen kunnen ze scoren…

  4. @Sjoerd: Het zit hier eigenlijk een beetje andersom. Er zijn hier goede overleggen met de gemeente. Maar daarvoor moet je je wel als een soort betrouwbare belangenvereniging melden. De Fietsersbond in Alkmaar zit daar in en wordt er voor uitgenodigd. De Ondernermersvertegenwoordigers weten ook hun weg goed te vinden net als een verzamelde milieu-organisatie. Helaas begint VVN in Alkmaar nog maar net, maar die zouden ook aan kunnen schuiven. Wat dan weer veel beter werkt in Heiloo. Verder bedenken ze voor alle grotere punten klankbordgroepen of adviesgroepen waar ook bewonersgroepen in vertegenwoordigd zijn. Helaas laat in het geheel een voetgangersvertegenwoordiging het afweten.

    Probleem is dat dat goed werkt als je maar niet teveel bombarie maakt. En daar gaat het fout. Er is een hele grote groep die niet in de gaten heeft dat er van alles gebeurd. Ook bijvoorbeeld sociaal en rond scholen op wijkniveau. Ze lezen alleen de (inter)nationale gebeurtenissen in de krant.

    Er zijn hier in de omgeving per gemeente goede meldpunten voor klein leed als een gestolen putdeksel of een lantaarnpaal die het niet doet. Je belt en de volgende dag komt er iemand met kennis van zaken op terug en binnen enkele dagen is het verholpen. Ik maak daar zelf ook gebruik van en raad het melders die bij ons (de Fietsersbond) komen ook vaak aan. Omgekeerd krijgen we vrij veel meldingen van fietsers en met de serieuze gevallen gaan we naar de gemeente voor een oplossing.

    Maar zoals gezegd let een groot deel van de bewoners niet op. Wel eeuwig klagen, maar dat alleen op een verjaardag of in een kroeg. Er werk van maken doen ze niet en zich op de hoogte stellen (regionale deel van de krant lezen, gemeente berichten doorworstelen) al helemaal niet. En als een krant dan een duidelijke oproep doet, dan komen ze wel en dan is het nmm ook nog eens zo dat ze juist wel met hun naam in de krant willen. Het probleem is dat er dan niet eerst goed naar gekeken wordt door ons, een andere belangen-organisatie of de ambtenaren. Die kunnen het in relatie zien tot andere punten en als je dat terugmailt dan begrijpen mensen heel goed dat hun punt juist niet zo handig is. Denk hierboven aan dat linksomrijden langs de grachten. Begin deze maand heb ik een uitgebreide discussie met iemand gehad over de verkeerslichten. Ook voor fietsers doen alle lussen het en hij had daar geen weet van.

    Probleem is dat als het publiek wordt in de krant, een wethouder er zeker iets aan gaat doen om zo zijn of haar kiezers te plezieren. Dat is niet alijd even handig. En toen hier in Alkmaar niemand kon van VVN heb ik me opgeworpen om zo een oogje in het zeil te houden. Het echte probleem is dan ook voldoende vrijwilligers. Wij hebben er hier voor de fietsers 5, maar die zijn weg of ziek. Andere organisaties kunnen nog moeilijker vrijwillgers vinden.

    Ik kan alleen voor Alkmaar en de aanliggende gemeente praten en daar gaat het behoorlijk goed. Maar of dat ook zo is in Zuid-Limburg weet ik niet. Hangt erg van de gemeente af.

  5. Nog even een aanvulling op de te lange reaxi hierboven. Ik zou daar best een apart blogbericht van kunnen maken en misschien doe ik dat ook wel een keer. Maar de aanvulling is dat die gemeentelijke meldpunten pas de laatste 4 jaar goed werken. Van een melder hierboven bij de krant had ik begrepen dat die nog voor die tijd zijn neus bij de gemeente had gestoten en nu zijn kans schoon zag via de krant. Daarbij niet in de gaten hebben dat de gemeente al 2 jaar terug goede maatregelen had genomen.

  6. Ik heb toen dat filmpje van je gezien, en bijna altijd als ik zelf fiets moet ik even denken aan dat belachelijk hoge beentempo van jou.

  7. @Mack: Grappig dat dat opvalt. Ik doe het al een jaar of 20 omdat ik snel en licht trappen gezonder vind dan zwaar en langzaam. Maar eigenlijk ben ik er zo aan gewend dat ik daar nooit over nadenk. Met helling-op-wandelen maak ik ook kortere, maar snellere passen. Werkt erg goed, ik loop dan ook iedereen voorbij die te grote passen nemen.

  8. Ik heb de indruk dat in Ede de Fietsersbond goede contacten heeft met de gemeente.
    Of de inwoners van Ede dat opmerken weet ik niet; ik krijg er iets van mee omdat ik lid ben van de Fietsersbond, en hun plaatselijke blaadje lees, en een enkele keer een kleine klus doe, bijvoorbeeld bij de jaarlijkse Fietsverlichtingsactie.
    Het maakt wel degelijk verschil, dat de Fietsersbond meepraat, al worden lang niet alle wensen vervuld.

  9. @Trijntje: Dat je niet alles voor elkaar krijgt is miet vreemd. Eijn nu eenmaal ook andere mensen met andere voorkeuren en andere belangen. Zelf binnen de afdeling hebben we vaak tegenstrijdige belangen, dat hoort er gewoon bij. Maar in het algemeen bereiken we de laatse jaren juist ontzettend veel door vooral goed overleg te hebben met de ambtenaren, goed geld los te peuteren bij de provincie en deel uit te maken van klankbord- en adviesgroepen. Nadeel daarvan is minder in het nieuws, omdat veel nog niet in het nieuws mag behalve als zo’n plan is goedgekeurd. Dat is echter maar aandacht van korte duur. Je gaat niet 10x melden dat we een mooie fietsstraat hebben gerealiseerd. Omgekeerd klaag je wel 10x in de media als je zoiets niet kan realiseren en dat levert meer aandacht en zelfs meer leden en meer actievelingen op. Door ons toedoen zijn er bijvoorbeeld dit jaar 3 fietstunnels in de regio aangelegd en 2 fietsbruggen. Volgend jaar komen daar nog 2 tunnels bij en 1 of 2 fietsbruggen.

    Aan fietsverlichtingacties komen we in Alkmaar al een jaar of 10 niet meer toe. Gelukkig wordt dat opgepikt door de scholen zelf, soms met steun van de ANWB of een fietsenmaker. Het domme is dat juist daar wel vrijwilligers voor te porren zijn. Is waarschijnlijk wat vrijblijvender. Misschien is dit wel een oplossing om zo wat meer vrijwilligers actief te krijgen.

    Het communiceren met de achterban is erg belangrijk. Wij doen dat hoofdzakelijk via de website en eens per jaar met een uitgebreide nieuwsbrief door de brievenbus. Van 70% hebben we nog altijd geen correct mailadres, dus die weg werkt niet goed. Die website is veel minder werk en doe ik nog altijd met plezier. Maar de nieuwsbrief is juist 1 van die dingen die er deze maand (en de vorige) niet van gekomen is. Dat schuift dus op naar volgend jaar.

  10. Mijn zorgverzekering verander ik nooit meer … Die heeft de laatste paar maanden al genoeg opgehoest. Ik leg me toe op energie, telefonie en kabelachtigen!

  11. In Ede krijgen we een paar keer per jaar een papieren krantje van de Edese afdeling; en er is eens per jaar een vergadering, waar ik naartoe ga als ik niet een andere bijeenkomst heb die ik voor laat gaan, zeker de helft van de keren.
    De verlichtingsactie is in samenwerking met fietsenmakers. We maken gebruik van deze actie om mensen erop te wijzen dat de Fietsersbond meer doet dan dat, en dat dat ook wel degelijk wat oplevert.
    En natuurlijk kun je niet altijd krijgen wat je wenselijk vindt voor de fietsers: er spelen tenslotte meer belangen, en het vraagt ook om slim meedenken daarin, zodat het resultaat niet alleen voor fietsers winst oplevert.

  12. @Betekst: Ik blijf bij dezelfde verzekering, maar krijg 10% korting als ik gebruik ga maken van DigiD. Ik was nooit een voorstander van dat systeem, maar nu het me 80 euro per jaar scheelt maak ik toch maar een uitzondering. Afgelopen week aangevraagd en net geregeld.

  13. @Trijntje:De situatie is hier anders. Heeft te maken met de geografie en de historie. Op het oppervlak van Ede hebben we hier 8 gemeentes met 275.000 inwoners. 1 daarvan is bij Purmerend aangesloten en 1 andere is helemaal zelfstandig. De overige 6 zijn bij en op Alkmaar aangewezen. Die regionale afdeling heeft ruim het dubbele aantal fietsersbondleden, maar dus verdeeld over 6 gemeentes. En met al die gemeentes hebben we regelmatig overleg. Regionaal vergaderen we 4x per jaar en de onderafdeling Alkmaar ook 4x per jaar. Tegenwoordig heeft de nieuwe onderafdeling Bergen wel 10x per jaar een vergadering, maar dat komt omdat die net zijn begonnen en een flinke achterstand aan het inhalen zijn. Daarnaast hebben we speciale avonden per jaar georganiseerd om de fietsersbondleden in de regio meer te betrekken. Bij de gewone vergadering is iedereen welkom, maar mensen moeten zich van tevoren wel melden omdat het doorgaans bij mensen thuis is. Daar wordt weinig gebruik van gemaakt en anders worden ze vaak na enige keren actief lid.

    Van oorsprong vond ik de Fietsersbond een stationstallingenclub. Zeker in Alkmaar en nu nog steeds in Castricum vind ik dat goed te merken. Als we het over de stations hebben, dan zijn er zomaar meer belangstellenden. Sinds ik er de laatste 10 jaar bij zit is dat flink veranderd en we pakken tegenwoordig ook meer het recreatieve fietsen op. Niet het organiseren van tochten, maar wel de fietsvoorzieningen.

    Zelf dacht ik dat Ede samen met Wegeningen een afdeling zou hebben maar dat is niet zo. Het veel kleinere Wageningen heeft zelfs meer FB-leden dan Ede las ik net. Kan met ook voorstellen dat de afdeling Ede zich niet zo bezighoudt met een plaats als Otterlo. Alhoewel dat met 1 gemeenteraad en 1 set ambtenaren niet echt lastig is.

  14. Ik weet eigenlijk niet of de afdeling Ede zich erg bezig houdt met fietsenstallingen, maar een klein beetje denk ik; wel die bij station Ede-Centrum, of eigenlijk die niet bij Ede-Centrum, want daar kun je je fiets niet echt goed stallen. En er zijn plannen om het perron bij dat station te verplaatsen, met allerlei consequenties, waar de fietsersbond ook over meepraat,

    De afdeling houdt zich bezig met fietspaden, fietsroutes, strooibeleid, slecht onderhouden fietspaden, de spoorzone (hot item in Ede), ook wel de fietsroutes in de buitengebieden..
    Ik kan me geen onderwerp over Otterlo herinneren; wel is in elk geval Bennekom ook in beeld; en is de fietsverlichtingactie in Ede, Bennekom en Lunteren, dus drie acties elke herfst. En de fietsroutes in Lunteren zijn wel eens onderwerp geweest, bij het aanleggen van de rondweg om Lunteren.

    Ook houden ze zich bezig met de fietsroutes voor scholieren, bijvoorbeeld de rotondes, waarvan er één is waar je rondrijdend voorrang moet geven aan de auto’s op de aanvoerwegen ( een buiten de bebouwde kom rotonde; de fietsersbond heeft er sterk op aangedrongen om dat anders te regelen). De weg waar het om gaat wordt binnenkort anders ingericht, onder andere in verband met nieuwbouw op het Enkaterrein.
    Er bevinden zich een groot aantal scholen (voortgezet; mbo, hbo) langs één straat, de Bovenbuurtweg.

    Omdat ik maar een gewoon lid ben, dat zo nu en dan een enkel klusje doet, weet ik vooral soms iets over Ede, omdat ik daar nu eenmaal woon en de situaties ken.

  15. Wageningen ligt wel dichtbij Ede, regionaal gezien, maar ik heb de indruk dat deze plaatsen zich niet erg verbonden voelen met elkaar, ondanks het gemeenschappelijke station.

  16. @Trijntje: Wij hadden hier 1 gemeente die met de rotondes (7 stuks) afweek. Na veel druk dat het niet aansloot bij de andere gemeentes en dat het niet vreemd is dat scholieren hier door 4 gemeentes fietsen is dat een flink aantal jaren terug goed aangepast.

    Probleem met zoveel gemeentes is dat ze wel eens op dezelfde avond vergaderingen hebben of commissie of raadsvergaderingen. Heel zelden gaat dat mis en moet ik een keuze maken als er niet voldoende andere actievelingen kunnen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s