Feb-25: Met Inzondering Van

In het verleden heb ik me wel eens druk gemaakt om onnodige en vooral onduidelijke afkortingen op verkeersborden. Een daarvan is m.u.v. Dat is niet ‘Met Uitgang Van’, maar ‘Met Uitzondering Van’. En omdat we in Nederland niet dagelijks aan het ‘Zonderen’ zijn, kan een term als ‘Uitzonderen’ ook onduidelijk over komen bij mensen die minder taalvaardig zijn. En met verkeersborden moet je dat dus niet willen. Het kan prima met pictogrammen opgelost worden (zie hier), en dat gebeurt ook her en der.

Maar onlangs trof ik een bord waar m.i.v. op stond en een paar woorden verder i.v.m.
Dat zijn geen z-fouten. Alleen is het wel zo begrijpelijk? Met ingang van vandaag ga ik (in verband met mijn beperkte tijd) die soort afkortingen niet meer uitleggen. Jullie zoeken ze maar op in wikipedia. Het kan trouwens nog beroerder. Er zijn voldoende kader-ambtenaren die i.h.k.v. gebruiken i.p.v. i.v.m.

Probleem met het bord hierboven is dat het een steeg is naar Het Doelenveld. Vroeger zat daar de stads-Aldi en deze inmiddels opgerekte steeg wordt nog immer gebruikt door veel Alkmaarders met buitenlandse voorouders. Die zwaar verloederde Aldi is verhuisd naar een prachtig nieuw pand in Overstad. En dat oude barrel is inmddels omgebouwd naar een mooie uitbreiding van het naastgelegen hotel in het oude postkantoor.

Het verbouwde pand ziet er vanaf de achterkant aan de Gedempte Nieuwesloot een stuk fraaier uit.

Het Doelenveld is nog altijd een parkeerterrein, dat met de auto nimmer te bereiken was via de steeg waar dit bord staat. Dat gaat ook niet gebeuren. Wel was er een plan om dat lelijke parkeerterrein te vervangen door Yxie; een nieuw Lucebert-museum en zalencomplex voor Provadja. Joost maakte zich daar een tijdje terug nog flink druk over en onze Opajaanse Stadsregering is onlangs door het hoogste gerechtshof in het ongelijk gesteld. Zoals te verwachten was levert dat een flinke boete op.

Er komt nu alleen een flinke opknapbeurt en er blijven maar 40 van de 80 parkeerplaatsen over. Wat mij betreft prima, omdat deze plek door de oude smalle straten erg slecht met de auto te bereiken is.

Geplaatst op 2013-02-25, in Alkmaar, Ximatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Ik ben redelijk taalvaardig, maar ik denk wel dat als we op onze knieën gaan zitten om de minder taalvaardigheid ter wille te zijn, ze het nooit leren. Wat dat betreft zijn we in Nederland toch als zo voor Jip en Janneke taal en dus steeds minder taalvaardig. In Nederland zijn we erg bang voor ‘moeilijke’ woorden, die dus ‘moeilijk’ blijven. Afkortingen als i.v.m. en m.u.v. en i.h.k.v. zijn toch algemeen bekende afkortingen? Erger vind ik het dat er afkortingen voor van alles en nog wat gebruikt worden, en deze afkortingen weer een woord vormen, en dit met als doel om een elite corps te creëren die deze geheimtaal wel begrijpt. I.h.k.v. en i.v.m. Hebben overigens verschillende betekenissen.

  2. @Margo: ‘Miv’ had prima vervangen kunnen worden door ‘Na’, wat ook nog eens korter is. Veel beter is als er een Van t/m datum wordt aangeven. ‘Ivm’ had gewoon ‘wegens’ kunnen zijn. Het betreft in mijn ogen dus zinloos afkortingen gebruik.

  3. by the way

    Niet iedereen is goed taalvaardig en zullen dat ook niet worden. Dit is een openbare tekst die voor iedereen bedoeld is en die wat mij betreft ook zonder de afkortingen had gekund.
    Ook makkelijk voor buitenlanders die de taal (zonder afkortingen) een klein beetje begrijpen.

  4. En bovendien: probeer vanaf die plek maar eens uit te zoeken waar of “het Doelenveld” dan precies is.(Dat is ook een hele zoekpuzzel als je niet afstamt van Alkmaarse voorouders.)

  5. Met de meeste officële afkortingen heb ik geen problemen, de betekenis van die van het laatste decennium zijn veelal op te maken uit de tekst. Natuurlijk kan het hier en daar makkelijker maar ik zou het erg vinden wanneer er op de borden J+J-taal zou worden gebruikt.
    Ik weet wel dat niet iedereen taalvaardig is maar over het algemeen worden de borden toch wel begrepen?

  6. Na en wegens waren volgens mij beter dan die afko’s…

  7. Die borden, inderdaad om in een deuk te liggen, soms.
    Maar wat is een Opajaanse Stadsregering?

  8. @Selma: OPA is hier de stadspartij die de lakens uitdeelt. Ze noemen het de gemeenteraad stadsregering, dus doe ik dat ook af en toe. Het staat voor Onafhankelijke Partij Alkmaar, maar ik vind ze juist erg afhankelijk van Ondernemend Alkmaar een club van winkeliers en kiepwagenondernemers. Het hele setje is uiterst populistisch.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

