Mrt-16: Naar de Neckar

Maandag 17 september fietste ik eerst maar eens naar het Koblenzer Hoofdstation. Nog geen 10 minuten later had ik een flitsende verbinding met een setje Regional-Expressen naar Heidelberg. Volgens de man achter loket moest ik sneller zijn, als ik een stuk met de veel snellere ICE ging. Nou mooi niet. Het duurde eerst bijna 2 uur voordat er 1 kwam die in Koblenz en Mannheim stopte. En in Mannheim zou ik dan net het boemeltje naar Heildelberg missen en op deze manier dus niet.

Het scheelde me flink wat geld en reseveringsgezeur voor mijn fiets en in de zogenaamde RE barst het van de ruimte voor fietsen. Het eerste stukje ging naar Bingen-Stadt. Dus door Bingen-HBf heen, omdat in Bingen-Stadt een treintje via Alzey naar Mannheim gaat. Die snijdt een stuk Rijndal af en ik wist van dat ik daar door een prachtig wijngebied zou gaan. Eerder had ik wel eens in de buurt van dit lijntje gefietst en toen vroeg ik me af of daar treinen op reden. Ja dus, en de overstap van 5 minuten is voor Duitse begrippen uitstekend.

In Mannheim was het ook maar een paar minuten overstappen. En zo kwam ik erg vlot in Heidelberg (Baden-Württemberg). Het voorspelde weer bleek te kloppen. In Koblenz was het nog droog, maar wel geheel zwaar bewolkt. Die zouden best wel eens flinke buien kunnen krijgen. Bij Bingen, waar je uit de Rijnkloof komt was het pracht helder weer en dat bleef zo t/m Heidelberg en nog het hele stuk dat ik van daaruit fietste.

Heidelberg zelf hoefde in niet te bekijken. Daar was ik nog niet zo lang geleden. Nu was wel de noordoever klaar en omgebouwd tot een soort autoluwe fietsstraat. De vorige keer was dit een bouwput en had ik daar ook totaal geen last van auto’s. Die vorige keer fietste ik in tegenrichting vanuit het Odenwald. Ik stond toen erg in dubio en ging toen rechtsaf naar Heidelberg. Nu ging ik dat linksaf deel nemen met de Neckar mee stroomopwaarts.

Ik had dus weer een reisdoel verzonnen. Die truc met het weer kwam prima uit de verf, maar als dat niet zo zou zijn geweest dan had ik in elk geval een berg fraaie stadjes gezien. Deze dag zou ik overigens nog niet bij dat tussendoel komen. Daar was het te ver voor. Maar ook deze dag was meer dan uitstekend; 22 graden met veel zon. Als eerste stak ik een sluis over die waren ze net aan het vullen met een Neckarschip. Dwz deze (van 2500 ton) en een stel broertje passen precies in de Neckarsluizen. Ze hadden nog net geen schoenlepel nodig. Deze sluis lag in het Hessische Neckarsteinach.

Vanaf hier fietste ik weer eens even aan de zuidkant. Niet veel verder ging ik bij Neckarhausen terug met een pontje. Destijds had ik dat pontje in tegenrichting genomen. Na Heidelberg kwam ik weinig horeca tegen op iets zeer sjieks na. Supermarkten zag ik net zo min. M’n water uit Koblenz was al een tijdje op, dus was ik blij dat een klein restaurantje open was en koffie had. Op mijn vraag ‘pot’ werd niet gereageerd, dus vroeg ik maar om een grote koffie. Dat heb ik geweten. Dit was mijn eerste halve liter koffiekop ooit. 2 euro 50 was zeker niet teveel gevraagd. De moot kruimeltaart van 15 bij 15 bij 3 cm mocht er (eveneens voor 2,50) ook zijn. Hier haalde ik mijn schade duidelijk in.

Het terras had ik voor mezelf en als het moet had ik ook in hun B&B kunnen slapen. Maar daar vond ik het nog te vroeg voor. Ik heb nog een flink stuk langs de Neckar gefietst via Eberbach, met regelmatig een burcht op een berg. Na Ebersbach was het tourisme duidelijk minder. Geen horeca meer gezien, dus ook geen hotels. Een paar kilometer voor Gundelsheim zag ik een bord dat dit stadje een historische binnenstad had. Dus daar dan maar op af. Het stelde niet veel voor, maar ze hadden er wel een hotel-restaurant-café. Kortom wat wil een zwerffietser nog meer?

Ze hadden een kamer tegen een normale prijs. Later in het dorp nog een flink rondje gelopen en daar vond ik nog 1 restaurant, maar die sloot net zijn deuren. Dus tegen mijn gewoonte in at ik in het hotel waar ik sliep. Voor eten waren ze iets luxer dan voor slapen. Ik trof er wat zakenreizigers, die er ook sliepen. Zij vergaapten zich aan het krantje dat de uitbater in elkaar gesleuteld had. Dit was nummer 17 en die bestond uit 32 volgetikte A4’tjes met flink wat kleurenfoto’s. Afhankelijk, maar wel gratis stond er op. Dus meegenomen naar huis. De uitbater zag er uit en gedroeg zich als een gezette Ilja Gort, met ruim gekrulde snor. In zijn magazine viel te lezen dat ie gek was op oude auto’s. Helaas heeft ie die krantjes niet op zijn website staan, maar daar vond ik een leuke Nostalgische huisvideo uit 1990, In het begin oude auto’s en later een recept voor een späzlle-gerecht.

Voordat ik naar beneden ging heb ik nog even een foto uit het dakraam genomen omdat de avondlucht zo mooi was. De volgende morgen was het met de grondmist over de Neckar ook mooi. Deze dag heb ik 150km getreind en 82km gefietst.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Advertenties

Geplaatst op 2013-03-16, in Zwerfmatig-12 en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Dit is toch wel wat je noemt echt zwerven. aan de ene kant wil ik niet naar toeristische centra, maar als het dan weer zo stil wordt, dat er bijna geen nering is dan vind ik het ook weer niet zo prima. Een restaurantje en een winkel stel ik altijd wel op prijs. Beetje tegenstrijdig dus.

  2. @Hanscke: Voor een keer vind ik het niet erg. Daarbij was deze gelegenheid van alles voorzien. Ik was er ook erg laat (na 19 uur) en dan zit ik er ook niet mee. Ik denk trouwens dat er iets meer open is in de zomer.

    Aan de andere kant hoef ik totaal niet te klagen. Koblenz was gisteren levendig genoeg en de volgende dag zou het op dat punt ook weer prima zijn.

  3. Heidelberg, daar ben ik ook eens geweest. Overnachten langs de Neckar daar, was mooi. Maar ik was er per Alfa Romeo.

  4. @Mack: Het laatste stukje Neckar tussen Heidelberg en de Rijn is hoofdzakelijk industrie. En rond Neckarsulm en Heilbron is het ook erg onaantrekkelijk. Maar het stuk daartussen is erg mooi, met veel fietspaden.

  5. Ah, ik mis Duitsland… Lijkt me prachtig zoals je rondfietst!

  6. Ik was in de war, Heidelberg was het tweede jaar, het eerste jaar was Hamelen langs de Wezel.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s