Mei-02: ZwengelOndersteuning

Hiernaast een ‘handbike-deel’ die voor een rolstoel kan worden gezet. Die dingen bestaan al erg lang en handfietsen gaat een stuk sneller dan gewoon rolstoelen. Je kan er normale fietssnelheden mee halen. Maar net als bij de fiets is hier de elektrische ondersteuning ook doorgedrongen. Je ziet dan ook een flink accupakket en een elektrisceh motor in het voorwiel.

Op de foto is ie even ontkoppeld. De man of vrouw zal ergens in de buurt alleen in de rolstoel hebben rondgehangen. Bijvoorbeeld in een te krappe winkel, waar dat zwengeldeel teveel ruimte inneemt. In de AH van Overdie trof ik een man met rolstoel voorzien van een dergelijke aandrijving. Van zichzelf was ie al behoorlijk sportief en hij haalt met zo’n voorstuk dan ook moeiteloos 25km/h.

Dat deed ie ook in deze ruimere AH. Op 2 wielen (1 zij- en 1 voorwiel) scheurde hij door de bochten. Ik heb wel even met hem gepraat, maar hij wilde niet (ook niet met zwart balkje) op de foto. Deze zwengelondersteuning in de publieke ruimte zat er niet mee. Hier het totaal met rolstoel.

Over anderhalve maand gaan de HelioHeroes een Oostenrijkse berg van 2150 meter beklimmen, maar dan op handbikes zonder ondersteuning.

Geplaatst op 2013-05-02, in Rijwielmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Hybride ‘Vliegende Hollander’. In de Familie is nog zo’n houten ding, ge-erfd van ‘Opa’. Deklein-klein-kleinkideren vinden het nog steeds prachtig.

  2. Een heerlijk vooruitzicht: na de snorfietsen nu ook snorstoelen op de wegen.

  3. @King Billy: Ik vind een vliegende hollander meer een roeibeeging hebben zonder ketting. Met dit ding zengel je net als een draaiorgel en dat lijkt me minder misselijkmakend.

  4. @Emigrant: Bij een snorfiets (spartamet-achtigen) hoef/kan je niet meetrappen. Dit is net zoals bij een electrische fiets. Je krijgt alleen ondersteuning als je zelf meetrapt danwel meezwengelt. Het is dus meer een elektrische rolstoel, niet te verwarren met een rollende elektrische stoel. :-)

  5. Aansluitend op dit vervoermiddel, zag ik laatst iemand met een rollator lopen waar een soort van ligstuur opzat. De vrouw leunde met haar ellebogen op het stuur en hield met haar handen het stuur vast.

  6. @Bytheway: En geen action-photo gemaakt? :-)

    Was het zoiets ossekoprollator?

  7. Ik vind het knap dat deze mensen op die manier ook weer mobiel worden.

  8. beetje late reactie, maar het zou zomaar die ossenkoprollator. Ik was op de racefiets richting Den Helder en ik meen het gezien te hebben in ’t Zand 27-04-2013 en had inderdaad geen fotocamera bij mij. Merkwaardig dat die dingen bestaan. Een ossenkop is eigenlijk bedoeld om er snelheid mee te winnen.

  9. @Bytheway: Een dergelijk ding heb ik hier wel eens gezien in of bij het ziekenhuis. Zelf vermoed ik dat dat voor mensen is die niet op hun handen kunnen steunen, bijvoorbeeld bij reuma. Ik zie ze hier in elk geval niet voorbij speren. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

