Mei-05: KPN pest laatste klant weg
Ik maak nog altijd gebruik van de KPN-telefoonlijn en begin daarmee tot een uitstervend ras te behoren. Gisteren kreeg ik een brief van hen dat mijn BelVrij-Weekend-abonnement ‘verandert’ van 18,31 naar 20,50 euro per maand. Zelf noem ik zo’n verandering een flinke prijsstijging van maar liefst 12%. De reden is dat veel minder mensen gebruik maken van vastbellen. Een dik jaar terug was hetzelfde abonnement al eens verhoogt van 17,29 naar 18,31 per maand, dat was dus ‘maar’ 6%.
Kortom de KPN doet er van alles aan om hun laatste vaste klanten weg te pesten met jaarlijkse verhogingen van gemiddeld 9%. In het algemeen treft de KPN daar oudere mensen mee, die geen gebruik maken van dual (telefoon en internet) of triple (telefoon, internet en TV) play. Mensen die veranderingen en overstappen vervelend vinden. En het is ook gek dat KPN-dochter Telfort voor Bellen en Internet 22,50 per maand vraagt. Dus het internet kost dan maar 2 euro extra. Dat internet gaat als ADSL over de gewone vaste telefoonlijn en heeft schijnbaar geen last van hogere kosten.
Voor mij was het een reden om na te gaan wat het gunstigste is. Ik heb al jaren goedkoop en goed internet van 14,00 euro per maand. Daarvoor heb ik wel een KPN-lijn nodig. Aanvankelijk gebruikte ik daar BelBasis voor van 19,32 per maand. Via BelBasis is CPS/CS te gebeuiken, een methode waarbij een ander (veel goedkoper) bedrijf de gesprekskosten afrekent. Op die manier betaal ik netto 1/5de voor m’n gesprekskosten en komt dat voor mij gunstiger uit.
Toen bleek dat CPS/CS ook via BelVrij mogelijk was en BelVrij (destijds) om een onverklaarbare reden 2 euro per maand goedkoper was dan BelBasis heb ik daarvoor gekozen. Het komt er dus in mijn geval op neer dat ik me waarschijnlijk weer om laat zetten naar BelBasis, die (nog) niet verhoogd wordt.
Met BelBasis betaal ik 19,32 voor vaste telefonie, 14,00 euro voor ADSL en gemiddeld 4,00 euro voor alle gesprekskosten (naar mobiel, vast, nationaal, internationaal en 0900-gedoe inclussief starttikken). Is totaal 37,32 per maand. Via KPN of Telfort zijn dezelfde gesprekskosten 20,00 euro per maand. Telfort mag dan 22,50 voor hun abonnement vragen, maar met 20 euro aan gesprekskosten er bij is het 42,50 per maand. In hun geval kan ik beter voor onbeperkt bellen kiezen, wat 15 euro per maand kost. Het is me niet duidelijk of daar nog 2 euro aan starttikken bij gaat komen, maar ik weet wel dat niet alle gesprekken daar binnen gaan vallen. Het zal in elk geval neerkomen op 22,50 + 15,00 + 1,00 (andere gesprekken) + 1,00 (stroomkosten per maand) = 39,50. Dus iets duurder.
Het voordeel van mijn huidige oplossing is dat mijn modem uit kan als ik niet internet. Bij de Telfort-oplossing moet het modem dag en nacht aan blijven, anders kan je niet gebeld worden. Dat is circa 1 euro per maand aan elektriciteit, maar het maakt de lijn ook onbetrouwbaarder. Bij een kapot modem, een serverstoring of spanningsuitval kan je niet bellen. Van die 3 mogelijke problemen heb ik op mijn manier geen last.
Triple play (dus met TV) hoeft voor mij niet. Ik heb nu ook geen kabel en kijk uitstekend TV via m’n ADSL-lijn. Voordeel is vrijwel geen reclames en kijken wanneer het mij uitkomt. Nadeel; sommige programma’s (soaps en films) worden niet online aangeboden. Daar zijn oplossingen voor, maar omdat ik geen soap- en film-kijker ben steek ik daar geen tijd in.
Geplaatst op 2013-05-05, in RTV-matig, Webmatig en getagd als BelBasis, BelVrij, CPS, CS, DSL, Internet, KPN, Telefoon. Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.
Dat veel minder mensen gebruik maken van vastbellen gebruiken als reden voor een prijsstijging is een aardig voorbeeld van een omkeerbare stelling.
@Fruttekoek: Duidelijk een negatieve spiraal waar KPN zelf voor kiest.
KPN heb ik jaren geleden al aan de kant gezet en bellen doe ik met een sim-only van tele2.
@Sjoerd: Ik heb geen mobieltje en heb geen enkele ervaring met mobiele telefonie. In dit verhaaltje ben ik daar dan ook maar niet over begonnen. Ik weet wel dat Tele2 (de Franse KPN) met vaste telefonie en ADSL erg ongunstig is als je alle kosten op een rijtje zet. Ze zijn netto 11 euro duurder dan Telfort, voor hetzelfde ADSL+vastbellen-abonnement.
Interessant verhaal. Ik kan je niet navolgen, want ik wil altijd online zijn vanwege de websites die op mijn computers draaien. Dat heeft zulke grote voordelen t.o.v. externe hosting, dat ik er nooit meer vanaf wil.
Zo’n SIM-only abonnement kan ik iedereen aanraden die niet constant met een telefoon tegen zijn oor loopt en vindt dat je een zo goed als nieuw toestel niet weggooit.
KPN heeft ongevraagd tijdelijk mijn internet-snelheid verdubbeld. Om me te laten proeven van de grote voordelen van blablabla. Ik heb er niets van gemerkt. Ik heb liever dat ze van dingen die goed werken afblijven. De storingsdienst heeft het al druk genoeg.
Ik betaal in Duitsland 44 Euro p.m. aan de ex-monopolist voor telefoon en internet flatrate. Daarvan zijn 4 Euro een extra tarief, dat telefoneren in het Europese buitenland, USA, Canada en Australië ‘gratis’ maakt (ook flatrate).
@Knutselsmurf: Dit is voor mij een goede oplossing, maar dat wil idd niet zeggen dat het voor andere de beste oplossing is. Ik wilde alleen een beetje beschrijven hoe lastig zo’n vergelijking is. Hangt erg van je bel- en internetgedrag af.
Zelf vind ik telefonie niet zo belangrijk dat ik er altijd 1 bij me wil hebben en dat ik me er altijd direct door wil laten storen. Op mijn vaste telefoon heb ik een antwoordapparaat en als het me niet uitkomt, dan neem ik niet op en spreken ze maar in. 99% van de gesprekken kan best een dag later als het mij wel uit komt.
@Emigrant: Is dat ook naar mobiele nummers? Dwz hier kan je bij verschillende abonnementen met 5 tot 15 euro de gesprekskosten afkopen. Vaak zitten daar de mobiele nummers niet bij en ook niet de buitenlandse nummers.
Zelf betaal ik voor de USA, Canada 1 ct/min naar vast en mobiel. Duitsand kost me 1ct/min naar vast en 13ct/min naar mobiel.
Stelt de internetsnelheid ook wat voor? Want van Duitsland begreep ik een aantal jaren terug dat dat erg tegen kan vallen. Zelf heb ik officieel 24Mbps/1Mbps, wat netto in Nederland en Duitsland op 17,5Mbps/0,9Mbps uitdraait. Ik kan er dus prima HD-TV van de ZDF in Mainz mee bekijken.
@Knutselsmurf: Een eigen srever het hele jaar door aan het net aanbieden kost bij een opgenomen vermogen van 60 watt zo’n 11 euro per maand aan stroomkosten. Veel hostingproviders doen dat voor een kwart. Je hebt dan natuurlijk minder vrijheid, maar ook minder zorgen voor als het spul storing heeft.
@Ximaar: Nee, mobiele gesprekken kosten nog wel geld. Ik weet niet hoeveel precies; ik maak er erg weinig gebruik van. De internetsnelheid vind ik inderdaad tegenvallen, Mbps ken ik niet. Onlangs vertelde mij een vakman dat ik die zou kunnen versnellen door een sneller modem te kopen. Daar heb ik nog geen werk van gemaakt; tenslotte ben ik zelf ook niet de snelste.
Sinds ik mobiel goedkoper kon bellen dan vast, heb ik geen vaste telefoon lijn meer. Ik heb dus al jaren geen vaste verbinding meer.
Mijn internet komt via de kabel, dus daar hoef ik geen KPN lijn voor te hebben.
@Redstar: Zelf heb ik al jaren geen kabel meer omdat ik weinig TV keek en de kabel hier erg veel last van storing had. Zwarte balken over het scherm als er iemand langs de aansluitkast liep. En er wordt veel langs die aansluitkast gelopen naar het ziekenhuis. Na 10x niet afdoende repareren ben ik dus met ze gestopt. Destijds had UPC hier maar 1 internetabonnemnet type extreem duur. Vertrouwen had ik daar niet in. De gehele regio heeft hier overigens Ziggo, maar die is dus in Alkmaar helaas niet beschikbaar. UPC-telefonie was destijds wel bij UPC in Purmerend, maar niet bij UPC in Alkmaar. Nu zal dat anders zijn.
Net even gekeken. Het goedkoopste UPC-pakket is 40 euro en daar komt dan nog 20 euro aan belkosten bij. Ruim 60% duurder als wat ik nu heb. En of ze eindelijk die storing verholpen hebben is ook maar de vraag. Ik vermoed van niet. :-)
En wat moet je als je vast zit aan een alarmeringstoestel?? Dat kan niet mobiel dus ook niet sim only. Bel budget is ook geen oplossing meer omdat het alarm vele minuten opslurpt en dus in de duurdere tarief valt! Jammer dat mensen gediscrimineerd worden omdat ze niet met mobiel kunnen bellen.
@Carolien: Als je vrijwel verplicht bent om BelBasis te gebruiken tegen de normale belkosten, dan kan ik http://www.bel1601.nl/ aanraden voor de belkosten naar vaste nummers. Die kosten zakken dan van 7ct naar 0,9ct/minuut.
Daar lusten de honden geen brood van. En eten doe ik soms ook al niet.
Maar meneer dan is ineens zoveel jaar historie verdwenen. Ik ben zelfs blij als dat gaat gebeuren.
Mij hebben ze ook al weggepest met mobiel daar is een concurrent voor teruggekomen, internet ook al mee weg gemigreerd daar is ook al een concurrent voor gekomen en nu willen ze me pakken op de vaste lijn. Dat nummer nemen we over en we gaan daaaaaag weg bij KPN want jullie wil ik over een tijd niet meer zien. En als het nummer niet mee kan big-deal. Als je me daar mee wil treiteren, vergeet niet een slechte naam heb je zo. Een goede naam duurt langer. Leukste is afscheid nemen via rechtsbijstand. Rust wat is dat? Vergeet niet bij de KPN dagelijks als hij slaapt zijn hangmat door te knippen. Cadeautje van mij.